پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
امام جمعه همدان

حوزه/ نماینده ولی فقیه در همدان با بیان اینکه متاسفانه در عرصه اقتصادی الگو ما، الگوی غربی است، گفت: پس از جنگ، اقتصاد کشور تابع محض بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول می‌باشد و لذا با این اقتصاد و آن آرمان‌ها به نتیجه درست نخواهیم رسید.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در همدان، حجت الاسلام والمسلمین حبیب الله شعبانی، ظهر امروز در مراسم تجلیل از یادگاران جامعه کار و تولید در ۸ سال دفاع مقدس، با اشاره به آموزه‌های قرانی، تحقق آرمان‌های الهی را همراه با موانع عنوان کرد و اظهار داشت: ارزش‌ها و آرمان‌های الهی و فضیلت‌های بشری به سادگی در جامعه محقق نمی‌شود و جامعه‌ای که به دنبال پیاده کردن این آرمان‌ها باشد قطعا با موانعی روبرو خواهد بود.

وی با بیان اینکه شکل گیری انقلاب اسلامی به جهت تحقق آرمان‌های الهی در جامعه بود، گفت: در انقلاب اسلامی مسأله به حکومت و قدرت رسیدن و دست یابی به میز مطرح نبود، بلکه تحقق آرمان‌هایی چون عدالت و مبارزه با فساد در جامعه بود.

امام جمعه همدان با تاکید بر اینکه تحقق مبارزه با فساد لازمه‌اش وجود امنیت در جامعه است، یادآور شد: جامعه کارگری زمانی می‌تواند برای تولید ثروت ورود کند که جامعه امن باشد، چرا که امنیت بستر رشد و توسعه کشور را فراهم می‌کند.

وی با اشاره به اینکه تحقق آرمان‌های بلند اسلامی و عدالت نیازمند امنیت است، مطرح کرد: به دلیل جنگ در دوران دفاع مقدس توسعه اقتصادی چندانی در کشور به وجود نیامد و بعد از دوره سازندگی بود که وارد عرصه اقتصادی شدیم.

شهدا با خون خود بستر رشد جامعه را فراهم کردند

نماینده ولی فقیه در همدان با تاکید بر اینکه در سرزمین ناامن نمی‌توان محصولی را کاشت، گفت: امنیت بدون مبارزه و جهاد محقق نمی‌شود و برای به وجود آمدن امنیت به حضور شهدای والامقامی چون شهید سلیمانی‌ها و شهید همدانی‌ها و جوانانی که این بستر را برای رشد جامعه فراهم کنند، نیاز است.

وی افزود: اقتصاد امروز با دهه ۶۰ و ۷۰ قابل مقایسه نیست و این شهدا بودند که بستر فعالیت اقتصادی و سرمایه گذاری در کشور را فراهم کردند.

حجت الاسلام والمسلمین شعبانی با بیان اینکه شهدا و ایثارگران جوانی خود را اهدا کردند تا این سرزمین به منطقه‌ای امن تبدیل شود، یادآور شد: سرمایه گذاری، پیشرفت و دسترسی به عدالت در سرزمین امن محقق می‌شود و این مهم از ضرورت‌ها است.

وی با طرح این سوال که چرا در مسأله اقتصاد به عدالت دست پیدا نکرده‌ایم، خاطر نشان کرد: با وجود آنکه شهدا بستر را برای کشور آماده کرده‌اند اما آن طور که باید در دستیابی به عدالت در اقتصاد موفق عمل نکرده‌ایم.

امام جمعه همدان با تاکید بر اینکه در اسلام پیشرفت همراه با عدالت امری مثبت است، گفت: پیشرفت اگر بدون عدالت باشد تبدیل به اقتصاد آمریکا خواهد شد، به نحوی که با وجود جایگاه بالای این کشور در تولید ثروت، اما این ثروت تنها در دستان ۴ درصد افراد جامعه می‌باشد.

در عرصه اقتصادی الگو ما، الگوی غربی است

وی تصریح کرد: توسعه و پیشرفت در ظاهر در این کشور وجود دارد اما عدالتی را نمی‌توان یافت، چرا که عدالت زمانی محقق می‌شود که ثروت به صورت عادلانه بین مردم تقسیم شده باشد.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان همدان، جهاد رزمندگان در دوران دفاع مقدس را جهادی مبتنی بر نرم افزار الگوی ایرانی اسلامی عنوان کرد و اظهار داشت: در جنگ هشت ساله ما با قواعد خودمان جنگیدیم و رزمندگان فنون جنگی همچون توسل و دعا را که در الگوهای نظامی دنیا تعریف نشده را طراحی کردند و با همین ضوابط به جنگ دشمن رفتند.

وی با بیان اینکه متاسفانه در عرصه اقتصادی الگو ما، الگوی غربی است، گفت: پس از جنگ، اقتصاد کشور تابع محض بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول می‌باشد و لذا با این اقتصاد و آن آرمان‌ها به نتیجه درست نخواهیم رسید.

امام جمعه همدان اصلی‌ترین مشکل در عدم تحقق عدالت در بستر اقتصادی را نبود الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت و عدالت دانست و مطرح کرد: همانگونه که در نبرد با میدان دشمن دارای الگو بودیم، امروز نیز نیازمند طراحی الگوی اقتصادی مبتنی بر اسلام هستیم.

وی ادامه داد: در این سال‌ها ثروت بیشتری در داخل تولید شده، اما احساس رفاه و عدالت کم تر بوده و علت آن نیز تبعیت از الگوهای غربی در عرصه اقتصاد است.

ثروت باید به صورت عادلانه در جامعه توزیع شودف این حرف قرآن است

نماینده ولی فقیه در همدان با تاکید بر اینکه اگر جمهوری اسلامی با همین روش در عرصه اقتصاد حرکت کند یا باید تغییر هویت دهد و یا عدالت محقق نمی‌شود، گفت: راه تحقق عدالت در کشور، طراحی الگوی پیشرفت اسلامی، ایرانی است که رهبر معظم انقلاب نیز بارها نسبت به این موضوع تاکید داشته‌اند.

وی با بیان اینکه در توسعه غربی، کارگر ابزاری برای سود رساندن بیشتر به دیگران است، یادآور شد: در اسلام کار کردن برای دیگران مورد تشویق نیست و این طور بیان شده است که کسی در هر مجموعه‌ای کار می کند باید به سهام‌دار آنجا تبدیل شود و برای خود کار کند.

حجت الاسلام والمسلمین شعبانی با تاکید بر اینکه اگر امروز به ضوابط شهدا برگردیم قطعا جمهوری اسلامی در عرصه اقتصاد به عدالت دست پیدا خواهد کرد، ابراز داشت: اینکه مقام معظم رهبری در دیدار با هیئت دولت فرمودند هر برنامه اقتصادی باید پیوست عدالت داشته باشد به این دلیل است که ثروتی که کسب می‌شود باید به درستی بین همه جامعه تقسیم شود.

وی با اشاره به آیه ۷ سوره حشر خاطر نشان کرد: پول و ثروت نباید تبدیل به توپی شود که عده‌ای بازیگر شوند و عده ای تماشاچی، بلکه باید ثروت به صورت عادلانه در جامعه توزیع شود.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • IR ۱۶:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
    13 0
    اقتصاد غربی بد است؟ مردم اروپای غربی و امریکا در تنگی معیشت هستند؟
    • IR ۰۹:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۱
      0 6
      تمولی که بر پایه غارت دیگران بنا شده اقتصاد است ؟ مال سرقتی تعریف دارد ؟