پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
تصاویر / مراسم بزرگداشت علامه حسن زاده آملی در حوزه علمیه آیت الله آخوند(ره) همدان

حوزه/ به پیشنهاد یکی از دوستان همراه با این پدر نزد علامه حسن زاده آملی در زادگاه ایشان روستای ایرا رفتیم و علامه با دیدن این فرد ضمن تاکید بر اینکه فرزندشان زنده است، فرمودند "بنده توسل می‌گیریم تا ان شاءالله زودتر به خانه برگردد" و همین اتفاق نیز افتاد و سه روز بعد فرزند این خانواده به منزل برگشت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در همدان، آیت الله غیاث‌الدین طه محمدی، نماینده مردم همدان در مجلس خبرگان رهبری بعد از ظهر امروز در مراسم بزرگداشت علامه حسن زاده آملی(ره) که در حوزه علمیه آیت الله آخوند(ره) همدان برگزار شد، با اشاره به جایگاه و شخصیت این عالم ربانی، اظهار داشت: مرحوم علامه طباطبایی، استاد علامه حسن زاده آملی، معتقد بودند که تنها امام زمان(عج) این عالم شیعی را به درستی می‌شناسند و این نشان دهنده جایگاه بالای ایشان است.

وی با بیان اینکه هر هزار سال خداوند حجتش را بر مردم با حضور یک راست قامت در تاریخ، تمام می‌کند، گفت: گاهی اوقات در منبرها روایات بیان می‌شود، اما گاهی درایات مطرح می‌شود و هدف بنده از مراسم امروز آن است که به بیان ویژگی‌های شخصیتی علامه حسن زاده آملی که خود با تمام وجود آن را لمس کردم، بپردازم.

نماینده مردم همدان در مجلس خبرگان رهبری به تشریح ماجرایی که سال‌های گذشته در همدان رخ داد، پرداخت و مطرح کرد: یکی از اهالی همدان پس از بیرون رفتن فرزندش از منزل و عدم بازگشتش به مدت طولانی، بسیار نگران بود و برای پیدا کردن او نزد کسانی که نسبت به علم غریبه آشنایی داشتند رفت و همه آنها نیز متفق‌القول بر مرگ او تاکید داشتند.

 به پیشنهاد یکی از دوستان همراه با این پدر نزد علامه حسن زاده آملی در زادگاه ایشان روستای ایرا رفتیم و علامه با دیدن این فرد ضمن تاکید بر اینکه فرزندشان زنده است، فرمودند "بنده توسل می‌گیریم تا ان شاءالله زودتر به خانه برگردد" و همین اتفاق نیز افتاد و سه روز بعد فرزند این خانواده به منزل برگشت.

آیت الله طه‌محمدی در ادامه با بیان اینکه یکی از وظایف مهم علما، رعایت حقوق خانواده است، خاطر نشان کرد: علامه حسن زاده آملی مقبره همسرشان را در منزل خود قرار داد و شاید اولین باری بود که مشاهده می‌کردم یک عالم نسبت به همسرش این چنین تجلیل کرده است.

روایتی عجیب از کمک علامه حسن زاده آملی به یک همدانی

وی با اشاره به اینکه امروز مهمترین دغدغه رهبر معظم انقلاب مسئله خانواده است، گفت: اگر خانواده نباشد و این نهاد اجتماعی جدی گرفته نشود، نمی‌توان انتظار تربیت شدن مراجع، علما و امثال شهید سلیمانی‌ها و شهید همدانی‌ها را داشت.

نماینده مردم همدان در مجلس خبرگان رهبری با ابراز تاسف از اینکه روز به روز توجه به مسئله ازدواج در کشور کم رنگ‌تر می‌شود، خاطر نشان کرد: نه تنها ازدواج که متاسفانه موضوع فرزند آوری نیز در بین خانواده‌ها در حال به فراموشی سپردن است و لذا با ادامه همین روند با کاهش جمعیت شیعه در آینده مواجه خواهیم بود.

وی با بیان خاطره‌ای دیگر از علامه حسن زاده آملی در رابطه با مفقود شدن یکی از اهالی شهر فامنین همدان، یادآور شد: حضرت علامه حسن زاده آملی(ره) همیشه معتقد بر این اصل بودند که مرده زنده کردن، با وجود چنین پروردگاری، کاری کوچک است.

آیت الله طه‌محمدی با تاکید بر اینکه باید بررسی شود که چه طور یک نفر به چنین مقام و جایگاهی دست پیدا می‌کند، گفت: علامه حسن زاده، دست پرورده و شاگرد علامه طباطبایی بودند و تمام رمز و راز سیر و سلوک را از استاد خود فرا گرفته بودند.

وی تصریح کرد: امثال علامه حسن زاده، نفس اماره خود را آنچنان از بین برده‌اند و در مقام بندگی تلاش کرده‌اند که به چنین جایگاه بالایی دست پیدا می‌کنند.

بگذر از فرزند و مال و جان خویش                 تا خلیل الله دورانت کنند

سر بنه در کف برو در کوی دوست            تا چو اسماعیل قربانت کنند

آیت الله طه‌محمدی با تاکید بر اینکه علامه حسن زاده آملی نسبت به مقام معظم رهبری بسیار ارادت و علاقه داشت، یادآور شد: علامه کتاب "فصوص الحکم" خود را به رهبر معظم انقلاب هدیه کردند و این نشان از علاقه این عالم ربانی به رهبر معظم انقلاب داشت.

وی خطاب به طلاب پیشنهاد کرد تا حتما کتاب فصول الحکم را مطالعه کنند و عنوان کرد: زمانی که در خدمت علامه بودم ایشان خاطره‌ای را از وصیت علامه طباطبایی نسبت به خودشان مطرح کردند و فرمودند پس از رحلت علامه طباطبایی، حضرت علامه موظف بود تا تمامی یادداشت های استاد خود را جمع آوری کند.

نماینده مردم همدان در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه مطرح کردن شبهه نسبت به بزرگان دین مصیبتی بزرگ در جامعه اسلامی است، گفت: روزی که این کار تمام شد کیسه‌ای پر از کاغذ پاره‌ها را با خود جمع کردم و خطاب به فرزندان علامه طباطبایی گفتم که این کاغذها نامه‌های توهین مردم نسبت به پدر شما است و آنها را با خود می‌برم تا شما با دیدن آنها ناراحت نشوید.

وی بیان این مطالب را بسیار دردناک خواند و اظهار داشت: در جامعه‌ای که این طور با بزرگان خود رفتار می‌کند، پس نباید رفتار شمر با سیدالشهدا(ع) نیز دور از انتظار و عجیب باشد.
 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha