پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
استاد انصاریان

حوزه/ استاد انصاریان، امانت‌داری، صداقت، سخاوتمندی و اخلاق‌مداری را از ویژگی‌های انسان‌های محبوب خداوند برشمرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در تهران، استاد حسین انصاریان، امروز طی سخنانی در حسینیهٔ هدایت به فیوضات الهی که انسان را محبوب پروردگار می‌کند، اشاره و اظهار کرد: همه ما تا اندازه‌ای با حق و حقیقت سروکار داریم و شعله‌ای از ایمان به خدا، قیامت، انبیا، اهل‌بیت(ع) و قرآن در قلبمان فروزان است. اگر زمانی به خود بیاییم، این حالت در ما پیدا می‌شود که علاقه‌مندیم فیوضات الهیه به ما برسد. این فیوضات چون فیوضات خاصی است، سلسله کارهای مثبتی برای یافتنش می‌خواهد که این کارها از دست همه ‌ما برمی‌آید و سنگین و طاقت‌فرسا نیست.

وی ادامه داد: باید مقداری به این کارها دل بدهیم، تَن را در اختیار این کارها قرار داده و جان و روح را به معنویات این کارها وصل کنیم. آنگاه به جاذبهٔ بسیار پُرقدرتی تبدیل می‌شویم و فیوضات الهیه را نصیب خود می‌کنیم. طبیعتاً وقتی این واقعیت‌ها در وجود ما ایجاد شود، فیوضات مجذوب این واقعیات و حقایق می‌شوند.

مبلغ برجسته بین الملل گفت: حرف اهل دل این است که جهان و هستی، جهانِ جذب و انجذاب، محبت و محبوبیت، عشق و معشوق است. این جاذبه باید در وجود ما به دست خودمان و با هدایت اولیای خدا ایجاد شود. بر آنها واجب است که ما را هدایت کنند. بر ما هم واجب است که هدایت آنها را بپذیریم و قبول کنیم.

ورود بندگان محبوب پروردگار به حوزهٔ فیوضات الهی

وی به روایتی درباره فیوضات الهی اشاره و عنوان کرد: در روایت آمده است: «إذا أحَبَّ اللهُ تَعالی عَبداً، ألهَمَهُ العَمَلَ بثَمانِ خِصالٍ» هنگامی که وجود مقدس پروردگار عاشق بنده‌ و عبدی شود، درهای هشت رشته از فیوضات را به روی او باز می‌کند و او را در حوزهٔ این هشت فیض عظیم راه می‌دهد. البته هر کدام از این هشت فیض، دنیایی است که فقط اهلش و معرفت‌داران می‌دانند. پروردگار کلید گشایش هر مشکلی را هم به دست انسان می‌دهد.

وی افزود: همهٔ جهانیان به‌دنبال کلید بازکنندهٔ قفل مشکلات هستند، اما در هیچ‌ کجا پیدا نمی‌شود لذا مشکلات در جوامع غیرمؤمن مانده، بیشتر هم شده و حتی بیشتر هم می‌شود. درحالی‌که اگر مشکلی در میان انسان‌هایی باشد که در این فضا قرار می‌گیرند، یقیناً آن مشکل حل می‌شود.

 کنترل چشم نسبت به ناموس مردم

استاد اخلاق حوزه‌های علمیه به هشت فیض عظیم پروردگار به بندگان محبوب، اشاره و اظهار کرد: اولین فیض از این فیوضات هشتگانه، «غَضِّ البَصَرِ عَنِ المَحارِمِ» است. وقتی خدا بنده‌ای را دوست داشته باشد، چشم او نسبت به ناموس مردم به‌شدت کنترل می‌شود. صبح از خانه بیرون می‌آید و شب برمی‌گردد، انگار یک زن یا دختر نبوده؛ چون ندیده است؛ اما حوادثی چون خودکشی، کشتنِ دیگری، طلاق، تخریب بنای خانواده، سوزاندن دل‌ها و محرومیت خود از یک سلسله واقعیات، رخ داده به این دلیل که چشم آزاد بوده است تا هر چهره‌ای را که دلش بخواهد، نگاه کند.

چشم بندگان محبوب در اختیار تشریعی پروردگار

وی ادامه داد: چشم آزاد در میان انبیا، ائمه، اولیا و مؤمنین واقعی نیست چون آنان با یک سلسله مسائل محبوب حق شده‌اند و بعد از اینکه محبوب حق شدند، وجودشان در اختیار تشریعی خدا قرار گرفت. این اختیار تشریعی در روایت بسیار فوق‌العاده‌ای از پروردگار عالم نقل شده است: «کُنْتُ... بَصَرَهُ الَّذِی یُبْصِرُ بِهِ» منِ خدا چشم محبوبم می‌شوم. او نگاه نمی‌کند، من نگاه می‌کنم که من هم نیکو نگاه می‌کنم. از سوی دیگر اختیار تکوینی را تمام کفار، منافقین و مشرکین دارند.

استاد انصاریان به اثرات قرار گرفتن چشم در اختیار تشریعی خداوند اشاره و خاطرنشان کرد: وقتی چشم در اختیار تشریعی پروردگار قرار گرفت، صاحبش بعد از پنجاه سال مطالعه، فقیه جامع‌الشرایط یا فیلسوف حق‌گرا یا عارفِ عاشقِ مست می‌شود. حتی اگر حرف هم نزند، با نگاهش کار مثبت می‌کند. این چشم قابلیت تغییر پیدا کرده چون با ناموس مردم و نامحرمان سر و کار نداشته است، چشم به پروردگار وصل شده و قدرت شدیدی پیدا کرده است که می‌تواند تحول و تغییر ایجاد کند. بنابراین یکی از کارهایی که پیغمبر(ص) می‌فرمایند؛ انسان را محبوب خدا می‌کند و خدا عاشق انسان می‌شود، «غَضِّ البَصَرِ عَنِ المَحارِمِ» است.

خداوند را قدرت بی‌نهایت بدانیم

محقق، مفسر و پژوهشگر علوم قرآنی ترس از عظمت پروردگار را دومین فیض از فیوضات هشت‌گانه دانست و گفت: «وَالخَوفِ مِنَ اللهِ جَلَّ ذِکرُهُ» از عظمت خدا دائماً در واهمه باشی، خدا را کوچک نبینی که نترسی. من اگر خدا را کوچک ببینم، نمی‌ترسم و می‌گویم چیزی نیست؛ اما اگر خدا را خدا، مالک هستی و قدرت بی‌نهایت بدانم و حقیقتاً بدانم که خدا مرا در همهٔ موارد می‌پاید، من با ترس از عظمت او زندگی می‌کنم.

در خلوت و آشکار حیا داشته باشیم

مبلغ برجسته بین الملل بیان کرد: حیا در خلوت و آشکار سومین فیض از فیوضات هشتگانه است. «وَالحَیاءِ» اگر انسان بخواهد محبوب پروردگار شود، از او در خلوت و آشکار، بین جمع و تک‌وتنها حیا می‌کند. به عنوان مثال وقتی شیطانی مثل یک آدم بی‌دین انسان را گول بزند، خیلی راحت به او بگوید من از خداوند حیا می‌کنم، دعوتت به گناه را قبول نمی‌کنم.

به اخلاق صالحین آراسته باشیم

وی با بیان اینکه «وَالتّخَلُّق بِأَخْلاقِ الصَّالِحِین» آراسته شدن به اخلاق صالحین چهارمین فیضی است که انسان را محبوب خداوند می‌کند، گفت: شیخ بهایی(ره) می‌گوید که صالحین در این عالم ده‌ ویژگی دارند که یکی از این ویژگی‌ها دنیا را می‌چرخاند.

امین، صادق و سخاوتمند باشیم

محقق، مفسر و پژوهشگر علوم قرآنی به دیگر ویژگی‌هایی که انسان را محبوب خدا می‌کند، اشاره و عنوان کرد: «وَاَدٰاءِ الأَمانَةِ» اگر انسان امین همه، یعنی خدا، انبیا، ائمه، پدر و مادر و مردم باشد، محبوب خدا می‌شود. «وَالصِّدقِ» صدق ویژگی دیگر محبوبان خداست؛ یعنی ظاهر و باطنت نور، پاک، صاف و آینه باشد و «وَالسَّخاءِ» یعنی دست‌به‌جیب بودنِ به جا نیز انسان را محبوب خداوند خواهد کرد.

نویسنده کتاب ارزشمند «فضل و رحمت الهی» گفت: اگر فیوضات هشت‌گانه که به آن اشاره شد، در انسان تجلی پیدا کرد، محبوب خداوند می‌شود. و خداوند برای محبوب هر اقدام مثبتی در دنیا و آخرت را انجام می‌دهد و تمام درهای فیوضات را به روی او باز می‌کند.  

استاد انصاریان در پایان بیان کرد: به همگان یقین می‌دهم که خداوند به تک‌تک‌ مرد و زن دنیا نظر مثبت دارد و می‌خواهد که تمام درهای فیوضاتش را به روی همگی باز کند لذا باید مراقب باشیم که به تاریکی نرویم و در نور این نظر بمانیم. اگر در نور این نظر ماندیم، به جایگاه‌های بلندی می‌رسیم همچون سلمان که هنوز یک سال از دیدار با پیامبر(ص) نگذشته بود که حضرت روی منبر فرمودند: «سَلْمانُ مِنّا أَهْلَ الْبَیْتِ».

۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha