جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
متن بیانیه آیت الله بهسودی

حوزه / آیت الله فاضلی بهسودی از علمای افغانستان در بیانیه ای انفجار و کشتار جمعی از نمازگزاران مسجد جامع سیدآباد قندوز، رامحکوم کرد .

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه، آیت الله محمدباقر فاضلی ، از علمای افغانستان  در بیانیه ای  انفجار و کشتار جمعی از نمازگزاران  در مسجد جامع سید آباد قندوز، را محکوم کرد .

متن بیانیه به این شرح است:

بِسْمِ ٱللَّٰهِ ٱلرَّحْمَٰنِ ٱلرَّحِیمِ

«وَمَنْ قُتِلَ مَظْلُوماً فَقَدْ جَعَلْنَا لِوَلِیهِ سُلْطَاناً فَلا یُسْرِفْ فِی الْقَتْلِ إِنَّهُ کانَ مَنْصُوراً» (اِسراء/۳۳)

فاجعۀ تلخ  و دَدمنشانۀ حمله به نمازگزارانِ مؤمن مسجد جامع گذر سیدآباد قندوز، سببِ تألم و اندوه سراسری مردم مسلمان افغانستان گردید؛ هنوز آلام و مصائب پیشین التیام نیافته که اینک ضایعه‌ی دیگری به وقوع پیوست و هموطنان را در اندوه فرو برد.

این‌جانب ضمنِ عرضِ تسلیت و اظهار هم‌دردی و شریک غم آنها  با خانواده‌های مُکرّم شهداء و مجروحین و آسیب‌دیدگان و تعزیّت به ملت شریف افغانستان، چنین رخدادی را محکوم و از عاملان آن اظهار برائت و بیزاری می‌نمایم.

 به همین مناسبت، لازم می‌دانم نکاتی را به اطلاع مردم رنج‌دیده و مظلوم افغانستان برسانم:

۱. مساجد، مدارس، مکاتب، مجامع دینی، تکیه‌خانه‌ها و دیگر اماکن دینی، در تمام ادیان و مذاهب، به خصوص دین مبین اسلام از حرمت و احترام مخصوص برخوردار بوده و تعرض به این اماکن، یک عمل ناجوانمردانه و مجرمانه است. بر اساس تعالیم اسلام، حمله و کشتار افرادِ بی‌گناه و غیرِ نظامی، مورد نکوهش و سرزنش همگانی است؛ به‌همین دلیل، از مجامع بین‌المللی، به خصوص کشورهای اسلامی و هم‌جوار، می‌خواهیم نسبت به نابودی کانون‌های فکری، مالی و لجیستکی عاملانِ این‌گونه جنایات، طرح مشخص ارائه و اهتمام عملی نشان دهند. ملّتِ مسلمان و مظلوم افغانستان، بیش از این توانِ تحمّل درد و رنج را ندارد.

۲. پس از سقوطِ دولتِ پیشین و به‌ دنبال آن سیطره طالبان بر کشور، در حالِ حاضر تامین امنیت شهروندان و هموطنان، مساجد، مکاتب، تکیه‌خانه‌ها و مراکز امرار معاش، ضروری‌ترین و فوری‌ترین نیاز کشور است؛ طالبان موظف است امنیت مردم و مراکز جمعی را فراهم نمایند و زمینۀ آرامش روانی، کار و زندگی هموطنان را مُهیّا سازند و نگذارند که هموطنان گرامی بیش از این، قربانیِ اهدافِ پلید، استعماری و جُرم‌ِ ناکرده، قرار بگیرند.

۳.حاکمیّت کنونی، موظف است در خصوص پیشیگیری و مجازاتِ عاملان این نوع جنایت‌ها، تدابیری لازم را اتخاذ نمایند. چنانچه از سوی حاکمیّت، نسبت به پیش‌گیری، پیگَرد و مجازاتِ عاملانِ این نوع رخدادها، اقدام جدی و عملی دیده نشود، هم آرامش و امنیت کشور به مخاطره خواهد افتاد، هم سببِ جسارت و جنایت‌های بیشتر در آینده خواهد گردید و هم بی‌اعتمادی هموطنان نسبت به حاکمیّت کنونی را در پی خواهد داشت.

در آخر، ضمن اعلام همدردی مجدد با خانواده‌های مصیبت‌دیده، نسبت به تکرار چنین رخدادهای اظهار نگرانی می‌نماییم و برای عاملانِ این جنایت، خواهان اشد مجازات هستیم. از هموطنان گرامی و مؤمنین خیراندیشِ داخل و خارج کشور می‌خواهیم: وحدت و همبستگی ملی را حفظ و نسبت به دل‌جویی، امداد و همیاری با مجروحان، مانند همیشه، پیش‌قدم باشند و به تکلیف انسانی، اسلامی و ملی خویش عمل نمایند.

«اللَّهُمَّ اکْشِفْ هَذِهِ الْغُمَّةَ عَنْ هَذِهِ الْأُمَّةِ بِحُضُورِهِ»

محمدباقر فاضلی بهسودی      

حوزه علمیه قم   

۱۷ میزان ۱۴۰۰، برابر با ۲ربیع‌الاول ۱۴۴۳

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • اسماعیل لیاقت AF ۱۱:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۸
    0 0
    بیانیه آیت الله بهسودی حفظه الله بسیار عالی است خداوند متعال ایشان را حفظ بفرماید امیدوارم گوشهای شنوا باشد
  • احسان حیدری IR ۱۶:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۸
    0 0
    از آیت‌الله العظمی فاضلی بهسودی، بابت اظهار هم‌دردی و محکومیت این فاجعه سپاس گزاریم. خداوند ول عمر با عزت عنایت بفرماید. از مجامع بین المللی و سازمان ملل می‌خواهیم صدای استغاثه مردم افغانستان را بشنوند.
  • IR ۱۳:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
    0 0
    طالبان از جنبش‌های اصیل منطقه است.