جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
کابل

حوزه/ اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

کلاهبرداری عربستان از ترامپ لو رفت

شمار هدایای مقامات عربستان به ترامپ و هیئت همراه وی ۸۲ هدیه بوده که شامل کالاهای معمولی ازجمله کفش و مدال تا چند هدیه قیمتی می‌شده است. «دونالد ترامپ»، رئیس جمهوری سابق آمریکا، در سفر خود به عربستان در مه ۲۰۱۷، هدایای بسیاری از خانواده سلطنتی دریافت کرد. به گزارش «نیویورک تایمز»، شمار هدایای مقامات عربستان به ترامپ و هیئت همراه وی ۸۲ هدیه بوده که شامل کالاهای معمولی ازجمله کفش و مدال تا چند هدیه قیمتی می‌شده است. در آن میان سه پالتو از جنس پوست ببر سفید و پلنگ و یک خنجر با دسته شبیه به عاج جزء هدایای بسیار قیمتی شناخته می‌شد. با اینکه براساس قوانین آمریکا، در امتلاک داشتن این گونه هدایا مصداق نقض قانون حمایت از گونه‌های جانوری رو به انقراض است، ترامپ این هدایا را برای خود نگه داشت. در روز آخر حکومت ترامپ، کاخ سفید این کالاها را به اداره خدمات عمومی تحویل داد در حالی که قانونا این‌گونه کالاها باید به اداره ماهی‌ها و زیست‌بوم‌های خشکی آمریکا منتقل شود. به نقل از میدل ایست نیوز، این اداره پس از مصادره این کالاها آنها را به آزمایش گذاشته و نتیجه آزمایش برای همه غافلگیرکننده بوده است: هر سه پالتو از پوست مصنوعی بوده و پوست طبیعی نیست. این گزارش افزوده که معلوم نیست مقامات عربستان از مصنوعی بودن این هدایا اطلاع داشته‌اند یا نه. در سال ۱۹۶۶ کنگره آمریکا قانونی را تصویب کرد که به موجب آن مقامات این کشور حق ندارند هدایایی با ارزش بیش از ۴۱۵ دلار را برای خود نگه دارند.

منبع:ایسنا

کابل غمگین‌ترین شهر جهان شد

به گزارش رضایت جهانی در سال ۲۰۲۱ میلادی حکایت از آن دارد که در بین ۱۸۶ شهر جهان، کابل با قرار گرفتن در رتبه آخر غمگین ترین شهر جهان است. این گزارش هر ساله از سوی «شبکه راهکارهای توسعه پایدار» سازمان ملل منتشر می‌شود. اثرات کووید ۱۹ بر شادی و تفاوت کشورها در میزان موفقیت‌شان در کاهش مرگ و میر و حفظ سلامتی و پیوستگی جامعه، در کانون توجه گزارش سال ۲۰۲۱ میلادی قرار دارد. در این گزارش هلسینکی، پایتخت فنلاند در رتبه نخست، و مشهد پس از تهران در رتبه ۱۵۶ قرار گرفته‌اند. میزان غمگینی مردم افغانستان از سال ۲۰۱۸ میلادی به بعد افزایش یافته و نام افغانستان از سومین کشور غمگین جهان، به جایگاه نخست صعود کرده است.

منبع:خبرنگاران جوان

ایزدی رازهای ناگفته برجام را فاش کرد

فواد ایزدی کارشناس مسائل سیاسی در واکنش به اعترافات محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه پیشین کشورمان مبنی بر عدم اطلاع از وجود واژه «تعلیق» در ضمائم برجام، گفت: داستان برجام یک فرمولی داشت و آن این بود که ایران به صورت گسترده محدودیت‌هایی را در حوزه هسته‌ای می‌پذیرد و در ازای واگذاری امتیازات گسترده‌، طرف مقابل بعضی از تحریم‌ها را تعلیق می‌کند. وی ادامه داد: بحث تعلیق در همه جای برجام وجود دارد و صرفاً محدود به یک ذره و یک گوشه نیست! عضو هیئت علمی دانشگاه تهران تصریح کرد: این کلمه (تعلیق) چیزی نیست که بعداً اضافه شده باشد، زیرا شما هرچه برجام را نگاه کنید از عباراتی استفاده می‌شود که معنای تعلیق یا تاکید بر توقف اجرا دارد؛ در واقع اجرا را متوقف کردن یعنی همان تعلیق کردن! ایزدی افزود: یعنی تحریم سر جای خودش باقی و لغو نشده است و اجرای آن در یک بازه زمانی مثلاً ۱۲۰ یا ۱۸۰ روزه تعلیق می‌شود؛ از این جهت داستان برجام، داستان تعلیق است و داستان لغو نیست. وی همچنین تصریح کرد: آقای روحانی و دولت حرف‌هایی می‌زدند که با متن برجام همخوانی نداشت مثلاً می‌گفتند تحریم‌ها لغو می‌شود که این در متن نبود. این کارشناس مسائل بین‌الملل همچنین تصریح کرد: آنها مدعی بودند که پس از برجام، ایران از ذیل فصل ۷ خارج می‌شود و در واقع یک سری دستاوردسازی برای برجام کردند که این‌ها با متن همخوانی نداشت. ایزدی اضافه کرد: در متن، دو تا سه مورد در خصوص «لغو» وجود دارد که صرفاً مرتبط با لغو بعضی از دستورات اجرایی در رابطه با تحریم‌های ضعیف است و نه تحریم‌های جدی! وی تصریح کرد: اگر دولت فعلی و چه دولت قبلی و چه دولت‌های آینده بخواهند یکسری توافقات را در حوزه بین‌الملل انجام دهند اما در داخل، مطالب دیگری را مطرح کنند این مسئله خسارت بار خواهد بود. مثلاً توافق کنند که برخی از تحریم‌ها لغو می‌شود اما در داخل القا کنند که همه‌ی تحریم‌ها لغو می‌شود. این کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: لذا ناهماهنگ بودن گفتار یک دولتمرد با متنی که توافق کرده، خسارت آمیز است. ایزدی همچنین گفت: وقتی در سال ۹۴ در مورد این خسارات و مشکلات صحبت می‌کردیم، طرف مقابل ما رئیس‌جمهور بود و ما فقط یک معلم و هیئت علمی دانشگاه بودیم. متاسفانه پیش‌بینی های منقدین نیز درست از آب درآمد. وی همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص موارد مشابهی که احتمالاً در آینده مورد اعتراف قرار گیرد، گفت: موضوع خروج ایران از «PMD» در واقع یکی از همین موضوعات خواهد بود. این کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: الان نیز می‌بینید که نماینده آژانس اتمی در مورد پروژه‌هایی صحبت می‌کند که مربوط به گذشته است درحالی که قرار بود همه این‌ها بسته شده باشد. ایزدی تاکید کرد: لذا پرونده ایران در «PMD» در برجام مختومه نشده ولی ادعا شده که بسته شده است. وی اضافه کرد: خروج ایران از فصل هفتم نیز از جمله این ادعاها بود در صورتی که اصولاً ایران ذیل فصل ۷ نبود که حالا بخواهد خارج شود؛ اما آمدند و گفتند که ما خارج شدیم. برجام برای فصل ۷ ایران کاری نکرد.

منبع:مهر

شکری به شهدای مدافع سلامت پیوست

«سارا شکری» پرستار خرم‌آبادی به خیل شهدای مدافع سلامت پیوست. شهیده «سارا شکری» پرستار بیمارستان عشایر خرم‌آباد بر اثر ابتلا به کرونا به جمع مدافعان سلامت پیوست. او دانشجوی پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد خرم‌آباد بود و روز گذشته بر اثر ابتلا به کرونا به شهادت رسید. پیش از این «زهرا شیرویه»، «سمیه خیرالهی»، «زهرا جودکی کوماس» و «حسین بازوند» از کادر درمان لرستان به دلیل ابتلا به کرونا به شهادت رسیدند.

منبع:ایسنا

دلایل گرانی اعلام شد

رئیس اتاق اصناف ایران اظهار کرد: بر اساس آمار و اطلاعات موجود، عوامل مختلفی از جمله افزایش نرخ ارز، عدم تامین کافی کالا به ویژه کالاهای اساسی، تحریم و … در افزایش قیمت‌ کالا دخیل هستند و تنها با توجه به مجموعه این عوامل می‌توان برنامه‌هایی برای کنترل گرانی ارائه کرد. به نقل از اتاق اصناف، سعید ممبینی گفت: با توجه به سیاست‌های دولت و شخص رئیس جمهور مبنی بر اولویت تنظیم بازار و کنترل قیمت‌ها پس از واکسیناسیون عمومی، هیات رئیسه اتاق اصناف ایران و تعدادی از روسای اتاق‌های اصناف سراسر کشور، در محل وزارت صنعت، معدن و تجارت حضور یافته و با قائم مقام وزیر در امور بازرگانی و جمعی از مدیران این وزارتخانه دیدار و گفت و گو کردند.  در این نشست برنامه‌ها و اهداف کلی دولت در خصوص تنظیم بازار اعلام شد و در مقابل نمایندگان اصناف، مشکلات پیش رو را بیان کردند.  وی افزود: آنچه مشخص است اینکه لاجرم با پدیده گرانی مواجه هستیم اما اگر در برنامه‌ریزی‌ها عامل گرانی، اصناف تلقی شوند، مسیر اشتباهی را در کنترل این گرانی پیش گرفته‌ایم. بر اساس آمار و اطلاعات موجود، عوامل مختلفی از جمله افزایش نرخ ارز، عدم تامین کافی کالا به ویژه کالاهای اساسی، تحریم و … در افزایش قیمت‌ کالا دخیل هستند و تنها با توجه به مجموعه این عوامل می‌توان برنامه‌هایی برای کنترل گرانی ارائه کرد.  به گفته رئیس اتاق اصناف ایران اصلاح نظام توزیع یکی از راهکارهای موثر در کنترل قیمت خواهد بود. از این رو نمایندگان اصناف در این نشست، ضمن بیان مشکلات، آمادگی خود در همراهی با برنامه‌های دولت در راستای اصلاح ساختار اقتصادی به ویژه با تمرکز بر اصلاح نظام تامین تا توزیع اعلام کردند.  ممبینی افزود: همچنین پروژه‌هایی برای تقویت زیرساخت‌های نظام توزیع به طور مشترک بین اتاق اصناف ایران و وزارت صنعت، معدن و تجارت در حال بررسی و پیگیری است.  رئیس اتاق اصناف ایران ابراز امیدواری کرد که دولت با کسب نظر از بدنه تشکل‌های صنفی، ایرادات و اشکالات ساختاری که بیشتر در دستگاه‌های اجرایی دیده می‌شود را شناسایی کرده و در رفع آن‌ها تلاش کافی داشته باشد.

منبع:ایسنا

تجارت ایران و عراق از سر گرفته شد

بعد از توقف چند روزه مبادلات در مرز عراق، فعالیت ها از امروز از سر گرفته شده است.طی روزهای اخیر و طبق تصمیم دولت عراق به دلیل برگزاری انتخابات پارلمانی در این کشور، ورود و خروج مسافر و کالا از روز شنبه تا دوشنبه هفته جاری ممنوع اعلام شده بود که این محدودیت شامل همه مرزهای هوایی و زمینی عراق با همه کشورها می‌شد. بر این اساس، گمرک ایران از تجار و صاحبان کالا خواست تا از ارسال محموله های صادراتی به مرزهای ایران با عراق در هر دو بخش اقلیم کردستان عراق  و مناطق عربی خودداری کنند، چرا ادامه روند قبلی موجب توقف کامیون ها در مرز و معطلی در مرزهای خروجی و زیان های احتمالی می‌شد. اما تازه ترین اعلام لطیفی-سخنگوی گمرک ایران- از این حکایت دارد که با پایان محدودیت های اعلامی دولت عراق برای برگزاری انتخابات پارلمانی این کشور، از صبح دوشنبه تبادل کالا با عراق از سر گرفته شده است. این محدودیت ها برای همه مبادی ورودی عراق، انجام شده بود که اکنون رفع شده است. لازم به یادآوری است که عبور مسافران از مرز زمینی همچنان به روال قبل و بسیار محدود در قالب شرایط خاص انجام می‌شود و عمومی نیست.

منبع:ایسنا

انرژی تا اطلاع ثانوی ثابت ماند

وزیر نیرو گفت:‌ در حال حاضر هیچ برنامه‌ای برای افزایش تعرفه قیمت آب و برق در دستور کار وزارت نیرو قرار ندارد.علی‌اکبر محرابیان در حاشیه مراسم امضای تفاهم‌نامه بین وزارت صمت و نیرو برای احداث ۱۰ هزار مگاوات ظرفیت جدید نیروگاهی توسط بخش صنعت و معدن در خصوص آخرین وضعیت صادرات برق گفت:‌ ترجیح من این است که اکنون در مورد صادرات برق صحبتی نکنم. اولویت ما تأمین برق مردم و صنایع در داخل کشور است. زمانی که برق مازاد داشته باشیم می‌توانیم روی این مسئله فکر کنیم. البته در حال حاضر مبادلات برقی داریم. وی افزود:‌ در برخی نقاط واردات و در برخی نقاط صادرات برق صورت می‌گیرد اما تراز واردات بسیار بیشتری است. در حال حاضر از چند نقطه مجبور به واردات برق هستیم. در تابستان نیز این کار را انجام دادیم تا بتوانیم برق را تأمین کنیم اما در زمانی که برق مازاد داشته باشیم حتما برای صادرات به صورت گسترده عمل خواهیم کرد. وزیر نیرو در خصوص تأمین سوخت نیروگاه‌ها در زمستان نیز گفت:‌موضوع سوخت نیروگاهی یکی از موضوعات بسیار مهم برای زمستان است. مشکلی که در سال گذشته بوجود آمد این بود که مخازن سوخت نیروگاه‌ها پر نشد و به همین دلیل تأمین گاز با خلل مواجه شد. محرابیان با بیان اینکه در سال گذشته اولویت تأمین گاز به درستی به بخش خانگی داده شد، گفت:‌ همین مسئله موجب شد تا برخی از نیروگاه ها سوخت کافی نداشته باشند لذا امسال از یک ماه گذشته در یک اقدام مشترک با وزارت نفت تلاش کردیم تا ناوگان حمل و نقل کشور را بسیج کنیم. به گفته وی مصوبه خوبی نیز در دولت برای تشویق مالکان ناوگان صورت گرفت و در حال حاضر با سرعت بسیار خوبی سوخت‌رسانی در حال انجام است. وزیر نیرو اظهار کرد:‌ لازم است که این خبر خوب را بدهم که موجودی مخازن در همین امروز بالاتر از ذخیره ما در سال گذشته است و این شرایط را ادامه می‌دهیم تا به یک ذخیره مطمئن برسیم و اگر مطابق برنامه سوخت‌رسانی انجام شود نگرانی نداریم. وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت:‌ صنایع تقاضای بالایی برای برق دارند که پتانسیل‌های موجود امکان اجابت آن را ندارد لذا کاری که انجام می‌دهیم موجب می شود که برق صنایع به طور مطمئن تأمین شود و وابستگی صنایع به حوزه برق کاهش یابد به گونه‌ای که بتوانند برنامه‌ریزی برای طرح‌های توسعه و صادرات داشته باشند و از طرفی دیگر تولید برق نیز برای صنایع یک تولید پرسود به حساب آید. محرابیان ادامه داد:‌صنایع می‌توانند علاوه بر اینکه از تولید محصول خود عاید سود می‌شوند از ناحیه تولید برق نیز سود دریافت کنند. وی اظهار کرد:‌ در بخش انرژی یارانه سنگینی به مصرف‌کننده داده می شود که بخشی از آن مربوط به صنایع است. اعتقاد ما این است که به صنایع کوچک باید یارانه داده شود که در همه جای دنیا نیز این اتفاق می‌افتد. صنایع کوچک باعث اشتغال بیشتر و رفاه مردم می‌شوند و منفعت آن نیز به صورت عمومی است. وزیر نیرو با بیان اینکه در این بخش ما حمایت می‌کنیم که یارانه پرداخت شود،‌ گفت:‌در صنایع بزرگ با اقدامی که امروز انجام می‌شود این مسئله توسعه می‌یابد تا صنایع بزرگ خودشان بتوانند اقدام به تولید برق کنند. وزیر نیرو با بیان اینکه مجموع مصرف سوخت سالیانه نیروگاه‌های حرارتی ۸۲ میلیارد مترمکعب است، گفت: با خروج نیروگاه‌های راندمان پایین می‌توانیم قدم‌هایی را در راستای صرفه‌جویی در سوخت برداریم. محرابیان اظهار کرد: در حال حاضر حدود ۸۳ هزار مگاوات ظرفیت نیروگاهی داریم که شامل ۱۲ هزار و ۵۰۰ مگاوات نیروگاه برق‌آبی، ۱۰۰۰ مگاوات نیروگاه اتمی، ۸۰۰ مگاوات نیروگاه‌های تجدیدپذیر و الباقی هم نیروگاه‌های حرارتی است. وی اضافه کرد: در بخش حرارتی مجموع مصرف سوخت سالیانه ۸۲ میلیارد مترمکعب گاز یا موارد جایگزین است. محور بسته ۳۵ هزار مگاواتی که در برنامه وزارت نیرو آمده، کاهش مصرف سوخت است. مهم‌ترین عاملی که به دنبال همین بسته ۳۵ هزار مگاواتی هستیم، این است که بتوانیم مصرف سوخت کشور را با راه‌اندازی بخش بخار، استفاده از سیکل ترکیبی و به‌ویژه استفاده از نیروگاه‌های تجدیدپذیر، کاهش و راندمان نیروگاهی را افزایش دهیم. وزیر نیرو خاطرنشان کرد: در این بین برنامه‌ریزی کرده‌ایم چند نیروگاهی که راندمانی پایین‌تر از ۲۰ درصد دارند و متاسفانه در حال حاضر در حال تولید برق هستند را از چرخه نیروگاهی کشور خارج کنیم. محرابیان ادامه داد: بعد از اجرای این برنامه چهار ساله افزایش ۳۵ هزار مگاوات ظرفیت جدید نیروگاهی، ما دیگر هیچگونه مصرف اضافه‌ای برای سوخت نخواهیم داشت، چراکه در بخش‌های بخار و تجدیدپذیر نیازی به اضافه کردن سوخت نداریم و با حذف نیروگاه‌های پرمصرف، یک ظرفیت سوخت مشخصی برای ما ایجاد می‌شود. به‌گفته وی، وزارت نیرو از توسعه نیروگاه‌های اتمی به‌شدت حمایت کرده و حتی برای این موضوع برنامه مشخصی دارد، چرا که نیروگاه‌های اتمی برای شبکه‌های برق هر کشوری ضروری محسوب می‌شوند. این نیروگاه‌ها باعث پایداری شبکه شده، فرکانس را تنظیم می‌کنند و نیروگاه‌هایی هستند که راندمان بالایی را دارا هستند. وزیر نیرو با بیان اینکه تفاهم‌نامه با وزارت صمت، جزئی از بسته ۳۵ هزار مگاوات ظرفیت جدید نیروگاهی است، افزود: این بسته به تصویب دولت رسیده و همه اعضای دولت روی آن تاکید دارند. وزارت نفت نیز از این بسته حمایت می‌کند، چرا که ما با افزایش راندمان نیروگاهی، سعی در کاهش مصرف سوخت داریم. عضو کابینه دولت سیزدهم با بیان اینکه در صنعت برق به‌طور کامل خودکفا هستیم، خاطرنشان کرد: انواع تجهیزات، ماشین‌آلات و قطعات صنعت برق را در داخل تولید کرده و بخش قابل توجهی از خدمات فنی مهندسی را به کشورهای اقصی نقاط دنیا ارائه می‌دهیم. برای احداث ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه جدید در کشور نیز قوانین حکم می‌کند حداکثر استفاده از توان داخلی انجام شود.

منبع:ایسنا

خوزستان قهرمان کشتی کشور شد

تیم خوزستان عنوان قهرمانی رقابت‌های کشتی فرنگی نونهالان کشور را به دست آورد. مسابقات کشتی نونهالان کشور دوشنبه در کوهرنگ به پایان رسید که خوزستان با کسب ۶ مدال رنگارنگ به قهرمانی دست پیدا کرد.پیام احمدی و مسلم حسینوند به مدال طلا رسیدند، علی غریبی و کامران بک‌پیکری مدال نقره را ازآن خود کردند و رضا شهبازی و حسین شیخی صاحب مدال برنز شدنددر این دوره از مسابقات ۳۰۲ کشتی گیر از ۳۰ استان کشور در مسابقات حضور داشتند.

منبع:ایسنا

ایران و عربستان در آستانه توافق دیپلماتیک

خبرگزاری فرانسه دوشنبه‌شب در گزارشی به نقل از یک منبع آگاه مدعی شد که ایران و عربستان در آستانه توافق برای کاهش تنش‌ها و برقراری دوباره روابط دیپلماتیک هستند. خبرگزاری فرانسه به نقل از یک «دیپلمات ساکن عربستان سعودی» اعلام کرد که ایران و عربستان در آستانه یک توافق برای کاهش تنش‌ها و برقراری مجدد روابط دیپلماتیک قرار دارند. این دیپلمات که خبرگزاری فرانسه نامش را فاش نکرده و صرفاً از او به‌عنوان یک دیپلمات آگاه از جریان مذاکرات ایران ـ عربستان نام برده، به خبرگزاری فرانسه گفته است که عادی‌سازی روابط ایران و عربستان ظرف چند هفته آینده رسماً اعلام خواهد شد.

منبع:تسنیم

ثبت الکترونیکی ازدواج فعال شد

علی مظفری از ثبت الکترونیکی واقعه ازدواج خبر داد و گفت: از روز گذشته ثبت الکترونیکی ازدواج در سراسر کشور فعال و دفاتر ثبت سنتی ازدواج حذف گردید. رئیس کانون سردفتران ازدواج و طلاق گفت: با ثبت الکترونیکی ازدواج، بعد از امضای سند ازدواج، اثر انگشت زوجین در سامانه ثبت خواهد شد و سند ازدواج در اختیار زوجین قرار می‌گیرد.

منبع:مهر

نوبل اقتصاد به آمریکایی ها رسید

دیوید کارد استاد دانشگاه کالیفرنیا به‌خاطر مشارکت تجربی در اقتصاد کار از دانشگاه کالیفرنیا یکی از برندگان جایزه نوبل اقتصاد سال ۲۰۲۱ شد جاشا انگریست از دانشگاه استنفورد و گایدو ایمبنس استاد دانشگاه کمبریج و مؤسسه فناوری ماساچوست هم بدلیل مشارکت روش شناختی در تجزیه و تحلیل روابط علَی، بصورت مشترک برنده جایزه نوبل اقتصاد سال ۲۰۲۱ شدند.. این جایزه ۱۰ میلیون کرون سوئد معادل ۹۸۸ هزار یورو است. آکادمی اعلام کرد که این ۳ دانشمند روش تحقیق در علوم اقتصادی را متحول کرده‌اند. ایمبنس در کنفرانس خبری اهدای این جایزه گفت: واقعاً از این که آکادمی با او تماس گرفته است غافلگیر شده و به شدت خوشحال شده که این جایزه را با همکارانش کادر و انگریست به اشتراک گذاشته است. جایزه نوبل اقتصاد سال گذشته به دو اقتصاددان آمریکایی دانشگاه استنفورد، پاول میلگرام و رابرت ویلسون اهدا شد که کشف کرده بودند چگونه روند کار مناقصات را کارآمدتر کنند. جایزه نوبل اقتصاد آخرین جایزه از مجموع شش جایزه نوبلی است که هر سال توسط بانک مرکزی سوئد (ریسک بانک) به یاد مؤسس این جایزه، آلفرد نوبل، اهدا می‌شود. این جایزه در حالی اهدا شد که گمانه‌زنی‌ها در مورد این که امسال جایزه نوبل اقتصاد به یک زن تعلق بگیرد بالا گرفته بود. از ۸۹ اقتصاددانی که تا به حال جایزه نوبل اقتصاد را دریافت کرده‌اند تنها ۲ نفر زن بوده‌اند و از ۶ جایزه نوبلی که امسال اهدا شد تنها یک زن در میان برندگان حضور داشت.

منبع:مهر

سازمان سنجش به انحصار نه گفت

سازمان سنجش آموزش کشور مندرجات ماده ۶ طرح مجلس (طرح تسهیل صدور برخی مجوزهای کسب و کار) که در آن معیار قبولی در آزمون وکالت، «کسب ۷۰ درصد نمره میانگین یک درصد برتر» تعیین شده است را علمی و قابل قبول اعلام کرد. دیروز مدافعان حفظ انحصار در بازار وکالت خبری را در رسانه‌ها منتشر کردند مبنی بر اینکه سازمان سنجش اعلام کرده معیار مذکور، علمی و استاندارد نیست و نمی‌تواند مبنای قبولی در آزمون وکلا قرار بگیرد؛ و به این ترتیب تلاش کردند تا طرح مجلس برای تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار را مخدوش جلوه دهند. اما امروز احسان جمالی، معاون فنی و آماری سازمان سنجش در نامه‌ای به رئیس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران اعلام کرد که معیار مذکور، یک ملاک علمی بوده و خلاف قواعد سنجش و اندازه گیری نیست.

منبع:مهر

شهید اسیر در فکه کشف شد

پیکر مطهر بسیجی شهید محمدعلی زمانی پس از ۳۹ سال با تلاش گروه‌های تفحص شهدا کشف شد. همچنین سردار باقرزاده امروز با حضور در منزل این شهید بزرگوار، خانواده محترم شهید خبر کشف پیکر شهید را اعلام کرد. بسیجی شهید محمدعلی زمانی فرزند سلبعلی، متولد ۱۳۴۲، جمعی لشکر ۷ ولی‌عصر (عج) از مسجد سلیمان به جبهه عازم شد و در سن ۲۰ سالگی در عملیات والفجر مقدماتی در منطقه فکه عراق در تاریخ ۱۳۶۱/۱۱/۱۸ به فیض شهادت نائل آمد و پیکر پاکش سال‌ها در منطقه بر جای ماند. پس از گذشت ۳۹ سال، پیکر مطهر این شهید در تاریخ ۱۳ شهریور ماه ۱۴۰۰ در حالی کشف شد که پاهای شهید با سیم‌های مخابراتی به هم بسته شده بود.

منبع:مهر

واکسیناسیون مرز 65 میلیون را رد کرد

مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت اعلام کرد: تا کنون ۴۵ میلیون و ۷۴۸ هزار و ۷۲۴ نفر دوز اول واکسن کرونا و ۱۹ میلیون و ۹۱۸ هزار و ۷۴۳ نفر نیز دوز دوم را تزریق کرده‌اند. مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۶۵ میلیون و ۶۶۷ هزار و ۴۶۷ دوز رسید. در شبانه روز گذشته، یک میلیون و ۲۶۵ هزار و ۵۲۲ دوز واکسن کرونا در کشور تزریق شد.

منبع:مهر

بخشنامه بودجه ۱۴۰۱ ابلاغ شد

رئیس‌جمهور بخشنامه بودجه ۱۴۰۱ را به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ کرد.بر اساس بخشنامه بودجه ۱۴۰۱، تمام دستگاه‌ها موظف شده‌اند با محوریت سازمان برنامه و بودجه کشور با اهتمام جدی و مساعی جمعی و با تدوین برنامه‌ای منظم و تلاشی فراگیر و منضبط، کشور را برای رشد اقتصادی هشت درصد و تحقق جهش اقتصادی در سال آینده مهیا کنند. همچنین از رویکردهای کلان بودجه سال ۱۴۰۱ در بخشنامه می‌توان به رشد اقتصادی با تمرکز برای ارتقای بهره‌وری، ثبات اقتصادی، عدالت محوری، تغییر ساختار بودجه و تأمین مالی اقتصاد اشاره کرد. این نخستین بخشنامه بودجه‌ای است که حجت الاسلام والمسلمین رئیسی به عنوان رئیس دولت سیزدهم به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ کرده تا طبق قواعد و چارچوب تعیین شده پیش‌بینی بودجه سال آینده خود را به سازمان برنامه و بودجه جهت تدوین لایحه بودجه، اعلام کنند.

منبع:شبکه خبر

شیرکانی به کشاورزان، روستائیان و عشایر خبر خوش بیمه ای داد

مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر از بیمه رایگان کشاورزان، روستائیان و عشایر خبر داد. علی شیرکانی، مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر در گفتگو با برنامه روی خط خبر شبکه خبر با اشاره به گسترش پوشش بیمه اجتماعی گفت: در مرحله نخست بیمه کشاورزان، روستائیان و عشایر، فردا دوشنبه بیش از یک میلیون و ۲۵۰ هزار نفر از اقشار محروم و روستایی به صورت رایگان بیمه می‌شوند. وی در ادامه افزود: با اجرای این طرح، چتر پوششی بیمه‌ی صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر ۲ برابر می‌شود. شیرکانی درباره مزایای بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر گفت: در این طرح از ۴ خدمت اصلی بیمه‌های اجتماعی، ۳ خدمت اصلی (مستمری بازنشستگی، از کارافتادگی و فوت) به صورت رایگان به بیمه شده‌ها ارائه می‌شود. مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر یادآور شد: بیمه درمان را کمیته امداد و بهزیستی به اعضای خود ارائه می‌دهند.

منبع:شبکه خبر

مقتدا صدر هشدار انتخاباتی داد

«مقتدی صدر» رهبر جریان صدر و ائتلاف سیاسی سائرون در صفحه توئیتر خود نوشت که وجه تمایز انتخابات اخیر از فرایندهای انتخاباتی سابق، نظارت‌های بین المللی، منطقه‌ای و عربی بر آن است. وی ادامه داد: در عین حال، جناح‌های داخلی و خارجی نباید در تصمیم های کمیساریای عالی انتخابات دخالت، یا اینکه فشارها را بر این نهاد بیشتر کنند، زیرا انتخابات از امور داخلی کشورها است. صدر افزود: همگان باید بدانند که ما دخالت‌های داخلی غیر قانونی و نیز دخالت‌های خارجی‌ که اقتدار و استقلال عراق را خدشه‌دار می‌کند، به دقت زیر نظر داریم. نتایج اولیه انتخابات زودهنگام پارلمانی عراق در ۱۰ استان که کمیسیون عالی مستقل انتخابات این کشور منتشر کرده حاکی است که تا اینجای کار، جریان صدر به رهبری «مقتدا صدر» پیشتاز این دوره از انتخابات است. جریان صدر در شش استان جنوبی و مرکزی عراق شامل نجف، کربلا، واسط، المثنی، میسان و دیوانیه که عموما شیعه نشین هستند، بیشترین آرا را به دست آورده است و تعداد کرسی هایش به عدد ۲۵ رسیده است. ائتلاف دولت قانون در رتبه بعدی با بیش از ۱۲ کرسی قرار گرفته و در مقابل، ائتلاف «الفتح» (هادی العامری) کمتر از حد انتظار ظاهر شده است. نماینده های مستقل و وابسته به اعتراض های اکتبر نیز توانسته اند در این دوره نماینده هایی به پارلمان برسانند. در سه استان کردنشین سلیمانیه، اربیل و دهوک در شمال عراق نیز حزب دمکرات کردستان عراق به رهبری «مسعود بارزانی» با فاصله نسبتا زیادی از رقیب خود اتحادیه مهینی کردستان و دیگر احزاب کرد عراق پیشی گرفته است. عراق متشکل ۱۸ استان است و هنوز نتایج بغداد به عنوان یکی از استان های مهم دارای بیشترین کرسی در پارلمان، منتشر نشده است و همه در انتظار انتشار نتایج اولیه همه استان های عراق هستند. میزان مشارکت بر اساس اعلام کمیسیون عالی مستقل انتخابات حدود ۴۳ درصد بوده است. شواهد نشانگر این است  که پیروز این دوره از انتخابات، جریان صدر است. در عین حال در مجموع جریان های اسلامگرای شیعه در این دوره برخلاف انتظار نظرسنجی های آمریکایی ها، توانستند بازهم بیشترین آرای عمومی را به دست بیاورند. برخی از نامزدها و جریان های نزدیک به آمریکا در انتخابات۲۰۲۱ عراق با شکست سنگینی روبه رو  شده و نتوانستند به پارلمان راه یابند که یکی از مهمترین این چهره ها «عدنان الزرفی» از استان نجف است. در مقابل، گروه های اسلامگرای شیعه از جمله جریان صدر، دولت قانون، الفتح، ائتلاف گروه های ملی (سید عمار حکیم)، جنبش حقوق (حسین مونس) و «العقد الوطنی» (فالح الفیاض) همچنان بیشترین آرای انتخاباتی را به دست آورده و می توانند به عنوان بزرگترین فراکسیون پارلمان، دولت آتی عراق را تشکیل داده دهند. حزب دمکرات کردستان عراق نیز در نخستین واکنش به پیشتازیش در انتخابات در مقایسه با دیگر رقبای کرد، اعلام کرد که در این دوره برای تصدی پست ریاست جمهوری تلاش می کند و دیگر حاضر نیست در این خصوص امتیازی بدهد. این حزب همچنین آمادگی خود را برای همکاری با جریان های اسلامگرای شیعه پیروز انتخابات برای تشکیل دولت آتی عراق اعلام کرده است.

منبع:ایرنا

کرونا بازار بزرگترین فرودگاه انگلیس را کساد کرد

بزرگترین فرودگاه انگلیس موسوم به «هیترو» که تا پیش از بحران کرونا میزبان ۶.۵ میلیون مسافر در ماه بود، به رغم رفع محدودیت‌های کرونایی همچنان از کسادی بازار گردشگری رنج می‌برد و در ماه گذشته فقط میزبان ۲.۶ میلیون مسافر بوده است. این میزان معادل ۳۸ درصد از میزان مسافرانی است که پیش از کرونا از طریق این فرودگاه جابه‌جا می شدند. عمده این کاهش به افت ترافیک پروازی در مسیر آمریکای شمالی نسبت داده شده است. آمریکا از سال گذشته مرزهای خود را به روی شهروندان انگلیسی بسته است. البته این محدودیت قرار است از ماه آینده برای شهروندان انگلیسی که دو نوبت واکسن زده‌اند برداشته شود. گزارش‌ها حاکیست که بخش باربری فرودگاه هیترو هم در ماه سپتامبر گذشته با ۷ درصد کاهش نسبت دوره مشابه سال قبل روبرو بوده است. این مساله نشان‌دهنده عمق خسارتی است که بحران کرونا بر حوزه حمل‌ونقل و چرخه توزیع کالا تحمیل کرده است. «جان هلند کای» مدیرعامل هیترو پیش بینی کرد که امسال بین ۱۳ تا ۳۶ میلیون مسافر از این فرودگاه جا به جا شوند. این درحالیست که دو سال پیش بالغ بر ۸۱ میلیون مسافر از هیترو جابه‌جا شدند. هیترو در یک سال گذشته ۲.۸ میلیارد دلار بر اثر کاهش شدید مسافرت‌های هوایی زیان کرده است. این فرودگاه از فروردین گذشته مالیات جدیدی را تحت عنوان «همه‌گیری کرونا» به هزینه بلیت مسافران اضافه کرده تا بخشی از این خسارت را جبران کند. این مالیات که برای هر نفر ۸ پوند و ۹۰ پنس در نظر گرفته شده از طریق خطوط هواپیمایی روی قیمت بلیت مسافران اضافه و به فرودگاه پرداخت می‌شود. به رغم گذشت ۹ ماه از افزودن تعرفه جدید، کسادی بازار گردشگری و کاهش آمار مسافرت‌های هوایی همچنان فشار قابل توجهی را بر سومین فرودگاه پر تردد اروپا وارد می‌کند.  مدیرعامل هیترو می‌گوید که فرودگاه‌های رقیب در اروپا طی ایام تابستان قوی‌تر ظاهر شدند. دولت انگلیس برای تقویت صنعت ‌گردشگری این کشور، هشدار کرونایی درباره سفر به ده‌ها کشور جهان را از امروز حذف کرد. به این ترتیب تنها ۷ کشور در فهرست کشورهای پرخطر کرونایی باقی‌مانده‌ که مسافرت به‌ آن ها توصیه نشده است. انگلیس در نظام جدید مسافرتی مقررات ورود به این کشور را برای مسافرانی که دو نوبت واکسن‌ ضد کرونا زده‌ و از مبدا کشورهای قرمز وارد نمی‌شوند، آسان کرده است. از اواخر ماه جاری میلادی التزام مسافران به انجام تست گرانقیمت پی‌سی‌آر در روز دوم به آزمایش ارزان و سریع کرونا تغییر خواهد کرد. به این ترتیب فقط زمانی که نتیجه تست روز دوم مسافری مثبت شود، باید خود را قرنطینه و برای تست پی‌سی‌آر اقدام کند که برای شهروندان انگلیسی رایگان است. در تارنمای وزارت امور خارجه انگلیس آمده است که دولت دیگر به شهروندان توصیه نمی‌کند که به دلیل مسائل کرونایی به سایر کشور سفر نکنند، مگر در شرایط خاص که نظام بهداشت آن کشور تحت فشار باشد. در همین حال مدیرعامل هیترو توصیه کرد که دولت انگلیس از فرصت برگزاری اجلاس آب و هوایی که حدود ۲۰ روز دیگر در گلاسکو برگزار میشود  برای ترویج استفاده از سوخت‌های زیستی استفاده کند. او خرداد ماه گذشته اعلام کرد که این سوخت اولین بار در حمل‌ونقل هوایی این فرودگاه مورد آزمایش قرار گرفته است. سوخت زیستی، ترکیبی از پسماندهای تجدید پذیر مانند غذا، روغن و چربی‌ها و کودهای تبدیل شده به پارافین که در سوخت هواپیماها استفاده می‌شوند است که می‌توانند راه را برای کاهش جدی تاثیرات منفی صنعت پرواز بر محیط زیست سیاره زمین هموار کند.

منبع:ایرنا

کاخ کرملین ادعای دیلی میلی را رد کرد

پسکوف به ادعای روزنامه انگلیسی دیلی میل که روسیه را متهم به سرقت فرمول ساخت واکسن استرازنکا و استفاده از ان برای ساخت اسپوتنیک وی کرده بود، واکنش نشان داد. روزنامه دیلی میل در گزارشی ادعاهایی را مطرح کرده و عملا روسیه را به در اختیار گرفتن پنهانی تکنولوژی و ساختار واکسن آکسفورد- استرازنکا و استفاده از آن در ساخت واکسن "اسپوتنیک وی" متهم کرده است. این رسانه بدون ارائه اسناد و مدارک مستند، این ادعاها را نقل از برخی منابع امنیتی انگلیس مطرح کرده است پسکوف در مورد ادعای ضدروسی روزنامه دیلی میل خاطرنشان کرد که این روزنامه کاملا غیرعلمی است و طرف روسی چنین نگاهی به محتویات این روزنامه دارد. الکساندر گینزبورگ رئیس مرکز ویروس شناسی گاملیا (مرکز سازنده واکسن اسپوتنیک وی) در ماه آوریل گذشته برخی ادعاها مبنی بر سرقت فرمول واکسن و استفاده از آن برای ساخت واکسن روسی را ادعای بسیار مضحک در مورد اسپوتنیک وی خواند. سخنگوی رئیس جمهوری روسیه در بخش دیگر سخنان خود از مردم روسیه خواست تا واکسن کووید۱۹ بزنند. منابع امنیتی که روزنامه دیلی میل در مورد واکسن روسی به آنها استناد کرده است، ادعا کرده اند، مدارکی دارند که نشان می دهد یک جاسوس روس در انگلیس توانسته به طرح کلی فوق سری این واکسن دست پیدا کند اما مشخص نیست که این طرح کلی اسناد پزشکی و آزمایشگاهی بوده یا یک شیشه کوچک نمونه دارو است . روسیه پیشتر در ماه ژانویه سال ۲۰۲۱ مدارک لازم برای تایید اسپوتنیک وی را به اتحادیه اروپا را تحویل داد و نهاد تنظیم کننده امور دارویی اروپا در ماه مارس اعلام کرد که مراحل برای تایید و ثبت این واکسن را آغاز کرده است.  اما به نظر می رسد اتحادیه اروپا برای پذیرش این واکسن مقاومت می کند. سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه اواخر شهریور اعلام کرده بود که روسیه برای تایید متقابل واکسن های کرونا با اتحادیه اروپا آمادگی دارد. لاوروف گفته بود: چنین تلاشی از طرف اتحادیه اروپا برای مذاکره با روسیه برای تایید متقابل واکسن کرونا صورت گرفت اما این تلاش متوقف شده است. جاسوسان سازمان امنیت داخلی انگلیس پیشتر بدون ارائه مدرک معتبری ادعا کرده بودند که هکرهای روسی تلاش‌های مکرری برای انجام حملات سایبری به سیستم های دانشگاه آکسفورد داشته اند.

منبع:ایرنا

کارت غنی‌سازی ۲ برابری روی میز وین

ایران دو سال و نیم است که شروع به کاهش تعهدات برجامی خود بر اساس مواد ۲۶ و ۳۶ برجام کرده و به ویژه از آذرسال گذشته و با تصویب قانون مجلس این روند شدت نیز گرفته است. حالا در شرایطی که طبق ماده یک این قانون ،سازمان انرژی اتمی ایران موظف شده بود ظرف یک سال از اجرای قانون-۲۸آذر- تولید مواد غنی شده ۲۰درصدی را به ۱۲۰کیلو برساند،طبق اظهارات محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی، تولید مواد ۲۰درصدی ایران از این مقدار خواسته شده در قانون مجلس عبور کرده است . در همین زمینه ،یک منبع آگاه به خراسان خبر داد که ذخایر مواد غنی شده ۲۰درصد ایران با گذشت حدود ۱۰ماه از اجرای این قانون به ۱۹۰کیلو گرم رسیده و تا پایان موعد مقرر به ۲۴۰کیلوگرم یعنی دو برابر خواسته مجلس خواهد رسید. این منبع آگاه در عین حال تصریح کرد که  این موفقیت در شرایطی به دست آمده که کار تولید ۲۰درصد بدون اختصاص بودجه لازم در سال ۱۴۰۰در حال انجام است که ادامه این   تخصیص نیافتن بودجه، می تواند به سرعت تولید لطمه بزند. این در حالی است که برنامه هسته ای ایران زیر نظر آژانس بین المللی انرژی اتمی قرار دارد و این سازمان بین المللی در تمامی گزارش های خود درباره این برنامه، اشاره ای به انحراف آن به سمت ساخت تسلیحات هسته ای نداشته است. محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی نیز با حضور در برنامه «نگاه یک» شبکه یک سیما با اشاره به این که برنامه تولید ۱۰ هزار مگاوات برق هسته‌ای به سازمان انرژی اتمی ابلاغ شده است، گفت:  بر اساس قرارداد پیش از انقلاب با آلمانی ها، قرار بود در بوشهر برای دو هزار و ۶۰۰ مگاوات و در دارخوئین در خوزستان،برای  ۹۰۰ مگاوات برق هسته‌ای سرمایه گذاری شود، اما همکاری لازم را در این زمینه نکردند. آلمانی‌ها بیش از ۸۰ درصد پول طرح‌ها را گرفته بودند، اما نیمه تمام رها کردند و پول‌های گرفته شده را به ایران برنگرداندند و موجب شد این طرح‌ها بیش از ۲۰ سال، متوقف شود؛ سپس با قراردادی که با روسیه بسته شد این طرح توانست در سال ۱۳۹۴ به پایان برسد و برق هسته‌ای تولید شود. وی با بیان این که ساخت دو نیروگاه جدید در قرارداد با روسیه، آغاز شده است که هر کدام حدود هزار مگاوات برق تولید خواهند کرد، افزود: این طرح به دلایل گوناگون از زمان بندی مقرر، حدود ۷۰ درصد عقب ماندگی دارد. بر اساس تدابیر دولت و تاکیدات رئیس جمهور و رایزنی‌های انجام شده و مذاکرات با شرکت مربوط در روسیه، برنامه ریزی کردیم تا این تاخیرها ادامه نداشته باشد و بتوانیم بخشی از عقب ماندگی را جبران و منابع لازم را تامین کنیم و تخصیص دهیم.

منبع:ایرنا

افزایش خشونت جنسی و تجاوز افسران انگلیس

تحقیقات روزنامه تایمز موارد زیادی از سوءرفتار در میان پلیس لندن را نشان می‌دهد. به نوشته این روزنامه، از سال ۲۰۱۷ تاکنون نزدیک به ۲۰۰۰ افسر، پاسبان ویژه و افسران پشتیبانی اجتماعی در ۳۹ بخش با اتهام تخلف جنسی مواجه شده اند. بیش از نیمی از اتهامات منجر به مجازات انضباطی نشده و ۸ مورد به طور کلی کنار گذاشته شده است. پیش از این نیز سوءرفتار نزدیک به ۳۰۰ افسر گزارش شده بود. ترزا می، نخست وزیر پیشین انگلیس از تحقیقات درباره فساد و سوءرفتار پلیس حمایت کرده و خواستار شفافیت و همچنین ریشه‌یابی این مسئله و جریان مربوط به «سارا اورارد» شده است. اواخر سال گذشته سارا اورارد ۳۳ ساله توسط «وین کوزنز» از نیروهای پلیس انگلیس ربوده شد و مورد تجاوز جنسی قرار گرفت. افشای این جنایت اکنون موجب سلب اعتماد عمومی از دستگاه امنیتی انگلیس شده است. از زمان قتل اورارد، اعتراض ملی علیه خشونت و سوء رفتار پلیس در انگلیس شتاب گرفته است. اکنون پلیس موظف شده است اطلاعیه‌های و اسناد مربوط به سوءرفتار را منتشر کند. روزنامه تایمز گزارش داده است که در ۳۰ روز گذشته بیش از ۴۰ اطلاعیه سوءرفتار درباره افسران و کارکنان در انگلیس و ولز منتشر شده است که تقریباً ۵۰ درصد آن‌ها ناشناس هستند. لوئیزا رولف که محافظت عمومی از شورای فرماندهان پلیس ملی را برعهده دارد، بیان کرده است که متأسفانه برخی به دلیل قدرت، کنترل و فرصتی که در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد، می‌خواهند پلیس شوند.

منبع:خبرنگاران جوان

کناره‌گیری مرکل رژیم صهیونیستی را به تکاپو انداخت

آنگلا مرکل که در طی ۱۶ سال صدراعظمی خود، آلمان را به بهترین دوست رژیم صهیونیستی در اروپا تبدیل کرده بود در حال کناره گیری از قدرت است و همین مسئله موجب تشدید نگرانی‌ها بین سران صهیونیست شده است. مقامات رژیم صهیونیستی در سفر روز گذشته مرکل به سرزمین‌های اشغالی به دنبال این بودند که از این سفر نه برای خداحافظی بلکه برای اهداف دیگری بهره ببرند. رژیم صهیونیستی نگران آن است که جانشین آینده مرکل به اندازه او به امنیت این رژیم تعهدی نشان ندهد. نفتالی بنت، نخست وزیر رژیم صهیونیستی در ابتدای جلسه کابینه با مرکل در هتل کینگ دیوید قدس اشغالی گفت «موارد زیادی برای گفتگو وجود دارد، از جمله حصول اطمینان از امنیت اسرائیل برای نسل‌های آینده.» سوال اینجاست که در آخرین روزهای صدراعظمی خود، مرکل دقیقاً چگونه می‌تواند به «نسل‌های آینده» رژیم صهیونیستی کمک کند؟تا کنون منابع دولتی از ذکر دقیق موضوعات مورد بحث جلسه بنت و مرکل خودداری کرده اند. گفتنی است با وجود اختلاف نظرها در مورد موضوع هسته‌ای ایران، دو طرف در سال‌های اخیر معاملات دفاعی و رزمایش‌های نظامی مشترکی را انجام داده اند. مرکل همواره به رژیم صهیونیستی کمک کرده است، از تشویق دولت برای فروش زیردریایی‌ها و کشتی‌های موشک انداز گرفته تا محدود کردن معاملات دفاعی آلمان به رژیم صهیونیستی برای حفظ برتری نظامی این رژیم بر کشورهایی مانند مصر، قطر، عربستان و الجزایر. در سفر روز گذشته مرکل، اعضای کابینه رژیم صهیونیستی از مرکل بابت ۱۶ سال صدراعظمی که طی آن روابط آن‌ها به اوج خود رسید تشکر کردند. بسیاری مرکل را بهترین دوست رژیم صهیونیستی در اروپا می‌دانند. وی در طول ۱۶ سال برای بهبود روابط با سران رژیم صهیونیستی تلاش بسیاری کرده است. بنت در نشست کابینه به نقل از جمله‌ای که مرکل یکبار گفته بود می‌گوید: «امنیت اسرائیل بخشی از منافع ملی آلمان است.» مرکل در این سفر عنوان کرد که هفته‌های آینده برای مذاکرات هسته‌ای ایران تعیین کننده خواهد بود. رژیم صهیونیستی که پیش‌تر از احتیاط بایدن در مورد مسئله مذاکرات با ایران مایوس شده بود، اکنون با رفتن مرکل دچار نگرانی‌های شدید شده است. با وجود همه نقاط مشترک، آلمان و رژیم صهیونیستی سالهاست که اختلافات عمیقی در نحوه برخورد با برنامه هسته‌ای ایران دارند. آلمان یکی از حامیان اصلی مذاکرات با ایران بود که همین امر منجر به امضای توافق هسته‌ای با شش قدرت جهانی در سال ۲۰۱۵ شد. امروز نیز آلمان از مذاکرات برای از سرگیری توافق حمایت می‌کند. برخی صهیونیست‌ها برلین را متهم کرده اند که نه تنها به دلایل امنیتی بلکه به این دلیل که آلمان می‌تواند از مزایای اقتصادی بهره‌مند شود، خواهان توافق با ایران است. اکنون این نگرانی‌ها در حال شدت گرفتن است. مرکل تا تشکیل دولت جدید در آلمان بر سر کار خواهد ماند. اولاف شولتز سوسیال دموکرات، که هنوز وزیر دارایی دوران مرکل است، جانشین وی خواهد بود. شولتز نیز مانند مرکل خواهان توافق هسته‌ای با ایران است. وی پیش‌تر به امنیت رژیم صهیونیستی متعهد شده است، اما هنوز برای این رژیم مشخص نیست که این تعهد به چه صورت و تا چه اندازه خواهد بود. اما صرف نظر از اینکه نخست وزیر بعدی آلمان کیست، تل آویو امیدوار است که خروج مرکل از قدرت موقتی باشد.

منبع:خبرنگاران جوان

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرپور قندعلی IR ۱۳:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۱
    1 0
    عربستان هم دست کم از امریکا نداره فراموش نکنید