پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
تبریز

حوزه/ مدیرکل اوقاف و امورخیریه آذربایجان شرقی گفت: بیش از ۶۰۰ باب باغ و بیش از ۲ هزار عرصه‌ی کشاورزی در استان وجود دارد که مدتها مورد بی‌مهری و بی‌توجهی قرار گرفته و یا با ثمن بخس به اجاره داده شده بود که با به‌روزرسانی و آماده سازی، در راستای اجرای نیات واقفین اقدام شده است.

گزارش خبرگزاری حوزه از تبریز، حجت الاسلام سیدشهاب‌الدین حسینی،  عصر چهارشنبه در همایش ملی و استانی «یاوران وقف» با بیان اینکه وقف یک سنت دیرپای نبوی، علوی و فاطمی است، اظهار کرد: پیامبر اعظم(ص) اولین واقف جهان اسلام بودند و این دهه (رحلت تا ولادت ایشان) به‌عنوان دهه‌ی وقف نام‌گذاری شده است تا از اولین واقف جهان اسلام و واقفینی که رهرو راه نبوی، علوی و فاطمی بوده و با تأسی از سنت حسنه‌ی پیامبر (ص)، نام خود را به بلندای تاریخ ماندنی کرده‌اند، تجلیل کنیم.

وی، آذربایجان‌شرقی را جزو استان‌های وقف‌خیز، برتر و درجه‌ی یک در حوزه‌ی وقف برشمرد و افزود: موقوفات بزرگی مانند ربع رشیدی با قدمت هشت قرن و با نیت علم الابدان و علم الادیان، موقوفات قائم‌مقام فراهانی، موقوفات خیرالنسا و موقوفات متعدد دیگر در آذربایجان‌شرقی وجود دارند که زبانزد همه و جزو افتخارات این استان هستند.

مدیرکل اوقاف و امورخیریه آذربایجان‌شرقی ادامه داد: تلاش و همت ما بر این بوده است تا ضمن به‌روزرسانی این موقوفات، درآمدهایشان را نیز افزایش دهیم تا به موقوف علیهمی که با بیش از ۸۰۰ نوع نیت وقفی در عرصه‌های مختلف به یادگار مانده، عمل شود.

وی خاطرنشان کرد: اگر درآمد شش ماهه اول سال ۱۴۰۰ را با سال ۹۹ مقایسه کنیم، شاهد افزایش ۱۵ درصدی درآمد خواهیم بود که با ورود به حوزه‌ی صنعت، دانش بنیان و فناوری و کشاورزی که بیش از ۶۰۰ باب باغ و بیش از ۲ هزار عرصه‌ی کشاورزی در استان وجود دارد که مدتها مورد بی‌مهری و بی‌توجهی قرار گرفته و یا با ثمن بخس به اجاره داده شده بود که با به‌روزرسانی و آماده سازی، در راستای اجرای نیات واقفین اقدام شده است.

حسینی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه عرصه‌ی ۴۳۵ مدرسه در استان و عرصه و بعضاً اعیانی هفت بیمارستان در تبریز وقف است، گفت: در بحث دارو نیز قراردادهایی با بعضی از داروخانه‌ها داریم و بیماران نیازمند و مستحق را به این داروخانه‌ها معرفی می‌کنیم و در بحث آموزش نیز در قالب طرح «مهر تحصیلی»، پک تحصیلی را در بین دانش‌آموزان نیازمند در سطح استان توزیع کردیم.

مدیرکل اوقاف و امورخیریه آذربایجان‌شرقی خاطرنشان کرد: در ماه محرم و در قالب طرح شمیم حسینی ۱، ۳ میلیارد تومان به هیأت‌های حسینی در سطح استان کمک کردیم و در طرح شمیم حسینی ۲ نیز ۱۱ هزار بسته معیشتی توزیع کردیم که در مجموع در کل دوران شیوع ویروس کرونا ۵۲ هزار بسته‌ی معیشتی و ۴۸ هزار بسته‌ی بهداشتی توزیع و ۲۳۴ رأس قربانی در استان ذبح شده است.

در پایان همایش ملی و استانی یاوران وقف که به صورت ارتباط ویدئو کنفرانسی همزمان با سراسر کشور برگزار شد، از برگزیدگان اصحاب وقف، واقفین خیراندیش، هیأت امنا، نهادها و مدیران همکار در حوزه وقف و امام زادگان استان و اصحاب رسانه فعال در حوزه وقف تجلیل شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha