پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
آوارگان سوری

حوزه/ پروفسور دیکران زنگین کوزوکو گفت: برخی معتقدند پناهجویان سوری در ترکیه باید به وطنشان بازگردانده شوند اما این خلاف قانون و نقض مقررات است. 

به گزارش خبرگزاری حوزه، پروفسور دیکران زنگین کوزوکو، ۲۲ مهرماه در همایش بین‌المللی «حقوق بین‌الملل و مخاصمات مسلحانه در منطقه»،که در تالار شیخ مفید دانشگاه قم برگزار شد، اظهار کرد: بسیاری از پناهجویان از کشورهای جنگ زده به ترکیه پناه آورده اند. 

دانشیار گروه علوم سیاسی و روابط بین‌الملل بیان کرد: در سال ۲۰۱۲ بحث‌هایی در ترکیه به وجود آمد و کنوانسیون درخصوص پناهجویان در ترکیه، که از مناطق جنگ زده یا شبه جنگ به ترکیه آمدند بیشتر از سوریه آمدند را مورد حمایت قرار داده است.

وی بیان کرد:  بعضی مناطق که به ترکیه امدند امکان رفتن از ترکیه ندارند از ترکیه به کشور دیگر نمی‌توانند بروند مگر به کشور خودشان سوریه، بازگردانده شوند.
پروفسور دیکران، ابراز کرد: این‌ها وضعیت خاصی دارند و حمایت موقت قرار می‌گیرند و عده ای نیز برای کار در ترکیه می‌خواهند استخدام شوند که عملا امکان ندارد.

وی با اشاره به بعد از ۲۰۱۱ قوانین ترکیه وضعیت دیگری برای برخورد موقت با پناهجویان سوری داشت، گفت: درخصوص این ماجرا متوجه می‌شویم پناهجویان سوری از حمایت پناهندگی برخوردار نیستند، در این زمینه مطالعات دیگری صورت گرفته و این‌ها حقوق و خدمات بهداشتی و بیمه به آنها داده می‌شود، گروه‌هایی در ترکیه هستند که می‌گویند پناهجویان سوری از ترکیه باید اخراج شوند و به سوریه بگردند. 

پروفسور دیکران، بیان کرد: بعد از مطالعات علمی صورت گرفته این‌ها نیاز به یک بازنگری نسبت به بازگشت آن‌ها وجود دارد. بازگشت به وطنشان سوریه، این اقدام صورت خواهد گرفت با کمک سازمان‌های بین‌المللی این کار امکان دارد. 

وی اظهار کرد: اگر این‌ها را برگردانیم حقشان ضایع شده و در معرض خطر قرار خواهند گرفت، این خلاف مقررات است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha