جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
مرکز نور

حوزه/ حجت الاسلام شیرملکی مدیر گروه علوم عقلی و کلام مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی ضمن تشریح بخش های مختلف نرم افزار کلام اسلامی۲ گفت: مراسم رونمایی از نسخه دوم نرم افزار کلام اسلامی در روز چهارشنبه ۲۸ مهر، برگزار خواهد شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام حمیدرضا شیرملکی مدیر گروه علوم عقلی و کلام مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور در نشست خبری با موضوع رونمایی از نسخه دوم نرم افزار کلام اسلامی، گفت: این نرم افزار، دارای کتابخانه و درختواره دانشی کلام اسلامی است که هرکدام از شاخه های علم کلام را می توان از طریق آن مورد مطالعه قرار داد.

وی افزود: درختواره این نرم افزار از دو کتاب کشف المراد علامه حلی و ابکارالافکار سیف الدین آمِدی اقتباس شده است.

حجت الاسلام شیرملکی خاطرنشان کرد: ما مهمترین کتاب های اصلی ترین فرق اسلامی را مورد انتخاب قرار دادیم تا بر اساس آن ها بتوانیم درختواره دانش کلام را طراحی کنیم؛ بر این اساس حدود ۱۱۱ کتاب گردآوری شد.

وی ارائه محتوای مفهومی درباره هر لفظ مورد جستجو را از ویژگی های این نرم افزار دانست و گفت: نوع جستجو در نرم افزار کلام اسلامی ۲ صرفاً از نوع لفظی نبوده و با جستجوی هر مفهوم و لفظ کلامی می توان محتوای توضیح دهنده آن را دریافت نمود.

مدیر گروه علوم عقلی و کلام مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی تصریح کرد: ارائه اطلاعات در مورد متکلمین فرق مختلف یکی دیگر از امکانات این نرم افزار است که با کمک آن می توان با شخصیت های مطرح کلامی بیشتر آشنا شد.

وی با اشاره به کارکردهای سیستمی نرم افزار کلام اسلامی ۲ افزود: مترادف سازی و ایجاد ارتباط بین الفاظ هم معنی جهت ارائه محتوا در هنگام جستجوی هر لفظ از کارکردهای سیستمی نرم افزار کلام اسلامی ۲ است.

حجت الاسلام شیرملکی، بیان داشت: ویژگی جدید در نرم افزار کلام اسلامی ۲ که در نرم افزارهای قبلی نبود امکان مشابه یابی است؛ با این امکان می توان عبارت مد نظر را جستجو کرده و در صورت مطرح شدن این عبارت در کتاب یا کتاب های دیگر آن را هم مشاهده نمود.

شایان ذکر است: مراسم رونمایی از نسخه دوم نرم افزار کلام اسلامی در روز چهارشنبه ۲۸ مهر ۱۴۰۰، ساعت ۱۰ صبح و با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین محمد تقی سبحانی مدیر بنیاد فرهنگی امامت برگزار خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha