جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
قره باغ

حوزه/ اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

پوتین روسیه را تعطیل کرد

حکم رییس جمهوری روسیه مبنی بر یک هفته روزهای غیرکاری در روسیه روز چهارشنبه در پایگاه اینترنتی کاخ کرملین منتشر شد و بر اساس آن از روز ۳۰ ماه اکتبر تا روز هفتم ماه نوامبر (۸ تا ۱۶ آبان ماه) روزهای غیرکاری اعلام می شود در این روزها مراکز اقتصادی و دولتی روسیه به استثنای مراکز حیاتی و امدادرسانی و سازمان های امنیتی و دفاعی، تعطیل و کارکنان این مراکز با حفظ حقوق و دستمزد در خانه خواهند ماند.پوتین این دستور را پس از گزارش تاتیانا گولیکووا رییس ستاد مقابله با کرونا در روسیه صادر کرد که وضعیت همه گیری کرونا در این کشور را بسیار پیچیده خوانده و خواستار اتخاذ تدابیر جدید برای مقابله با این بیماری شده بود. رییس جمهوری روسیه از مردم این کشور خواست تا واکسن کرونا به خود بزنند. آمار مرگ بر اثر کرونا در روسیه از دو هفته پیش سیر تصاعدی دارد و برای اولین بار در روز ۲۴ مهر ماه از مرز یکهزار نفر در روز فراتر رفت و این موضوع باعث نگرانی مقامات و مسئولین این کشور شده است. ستاد مقابله با کرونا در روسیه روز چهارشنبه اعلام کرد: در شبانه روز اخیر یکهزار و ۲۸ نفر بر اثر بیماری کرونا در روسیه جان سپردند.  در شبانه روز اخیر در روسیه ۳۳ هزار و ۱۰۳ نفر به بیماری کرونا مبتلا شده یا تست کرونای آنها مثبت تشخیص داده شد.مسکو، سن پترزبورگ و استان مسکو مکان های اول تا سوم مرگ کرونا در روسیه را داشتند.وضعیت همه گیری کرونا در روسیه در هفته های اخیر دشوار شده است و مقام های این کشور در این مورد هشدار داده و بر ضرورت آمادگی برای مقابله با وضعیت دشوارتر در این زمینه تاکید کرده اند.  دنیس پروتسنکو رییس بیمارستان کومونارکا ویژه بیماران کرونایی در مسکو، به تازگی وضع همه گیری کرونا در روسیه را در آستانه بحران اعلام کرد. پروتسنکو  درکانال خود در شبکه تلگرام نوشت: سویه دلتا در روسیه برتری یافته است و شیوه معالجه و شیوه نامه های بهداشتی کرونا در مورد این سویه ویروس کرونا چندان موثر نیست. رئیس بیمارستان کومونارکای مسکو تصریح کرد: بسیاری از بیماران کرونایی که به مراکز پزشکی مراجعه و بستری می شوند، حال وخیم دارند. براساس سایت رسمی واکسیناسیون کرونا در روسیه امروز در آخرین اطلاعات رسمی اعلام کرد که تا کنون ۵۱ میلیون و ۱۸ هزار نفر در روسیه که ۴۵ درصد جمعیت این کشور را تشکیل می دهد، یک جزء واکسن کرونا را به خود تزریق کرده اند.بر اساس اطلاعات این سایت اینترنتی، ۴۷ میلیون و ۵۵۸ هزار نفر دو جزء واکسن کرونا را زده اند.

منبع:ایرنا

تجارت با قره باغ ممنوع شد

محمد جواد هدایتی مدیرکل دفتر حمل و نقل بین الملل و ترانزیت سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در نامه‌ای به تشکل‌های صنفی شرکت‌های حمل و نقل بین المللی با اشاره به بخشنامه ۹ مهر ماه امسال وزارت امور خارجه به سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، هر گونه ورود به خاک جمهوری آذربایجان خارج از مرزهای رسمی این کشور را نقض تمامیت ارضی این کشور دانسته است.سازمان راهداری در این ابلاغیه، ممنوعیت ورود به مناطق قره باغ و لاچین جمهوری آذربایجان از طریق ارمنستان و نیز امضای هر گونه قرارداد تجاری با منطقه قره باغ و صدور اسناد حمل کالا (بارنامه) به این منطقه را به شرکت‌های حمل و نقلی متذکر شده است.

منبع:مهر

مقام سابق آمریکایی از کودتای آهسته در آمریکا خبر داد

 "فیونا هیل"  با اخطار نسبت به انتخاب مجدد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا گفت: او می تواند دوباره پیروز شود. اگر این اتفاق رخ دهد انتخاب ترامپ بر پایه یک دروغ بزرگ و تلاش گسترده برای سرکوب رای و مشارکت مردم خواهد بود. این مقام سابق امنیت ملی کاخ سفید در دولت ترامپ گفت: انتخاب ترامپ بحران های قانون اساسی مکرر ایجاد و آمریکا را تهدید خواهد کرد. ما هم اکنون در این بحران هستیم. کودتای تدریجی او در ششم ژانویه و در حمله طرفدارانش به ساختمان کنگره به اوج خود نرسید. وی افزود: من این سانحه را یک قسمت از زنجیره ای طولانی می بینم. این یک کودتای متفاوت است زیرا اگرچه ترامپ از کاخ سفید خارج شده اما او معتقد است که همچنان در قدرت قرار دارد.ششم ژانویه ۲۰۲۱  (۱۷ دی) کنگره آمریکا مشغول شمارش آرای مجمع گزینندگان (الکترال کالج) برای تایید نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری سوم نوامبر بود که بعد از اعتراض چند قانونگذار آمریکایی به نتیجه رأی‌گیری در ایالت آریزونا، دونالد ترامپ از هوادارانش خواست تظاهرات به اصطلاح مسالمت‌آمیز برگزار کنند.با این حال طرفداران ترامپ در جمعیتی بزرگ به کنگره حمله کرده و بعد از درگیر شدن با نیروهای امنیتی،  توانستند وارد ساختمان و اتاق‌های مختلف آن شوند. در جریان این حمله خشونت آمیز، پنج نفر از جمله یک نیروی پلیس کشته شدند.حمله هواداران ترامپ به ساختمان کنگره آمریکا با استیضاح دوم او در کنگره همراه شد. با این حال محاکمه ترامپ در مجلس سنای آمریکا با مخالفت جمهوری‌خواهان مواجه شد و شکست خورد.ترامپ پس از شکست خود در مقابل جو بایدن شکایت های زیادی در دادگاه های آمریکا در مورد تقلب گسترده در انتخابات مطرح کرد اما این شکایت ها به نتیجه ای نرسید. تیم حقوقی وی حتی در ایالتهایی که ترامپ در آنها پیروز شده بود ادعای تقلب در انتخابات را مطرح کرده اند.

منبع:ایرنا

 

نماز جمعه تهران بعد از وقفه بیست ماهه اقامه می شود

سخنگوی شورای سیاستگذاری ائمه جمعه گفت: مراسم نماز جمعه این هفته تهران ۳۰ مهر در محل دانشگاه تهران برگزار می‌شود و دانشگاه از ساعت ۱۰ صبح پذیرای نمازگزاران است. سخنگوی شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور خبر داد: حجت‌الاسلام علی نوری با اشاره به برگزاری نماز جمعه تهران بعد از بیست ماه وقفه، افزود: مراسم این هفته با تلاوت آیات قرآن کریم و مدیحه خوانی از ساعت ۱۰:۳۰ صبح آغاز می‌شود.سخنگوی شورای سیاستگذاری ائمه‌جمعه با اشاره به برگزاری نمازجمعه در فضای باز دانشگاه تهران، گفت: مراسم با رعایت دقیق شیوه نامه‌های بهداشتی با رعایت فاصله‌گذاری‌ها و ضدعفونی محل برگزاری انجام می‌شود همچنین گروه‌هایی برای واکسیناسیون نمازگزاران در ورودی درهای محل نماز جمعه مستقر می‌شوند.نوری گفت: علیرغم اینکه هرآنچه برای برگزاری سلامت و ایمن نماز جمعه لازم است در نظر گرفته شده است، اما طبق توصیه‌ها همراه داشتن وسایل شخصی برای نمازگزاران خوب و لازم است.وی با اشاره به اینکه در نماز جمعه این هفته تهران میزبان مهمانان شرکت کننده در کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی هستیم، گفت: آقای شیخ خالد ملا رئیس مجمع اهل سنت عراق سخنران پیش از خطبه‌ها و حجت الاسلام و المسلمین حاج علی اکبری نیز خطیب نماز جمعه این هفته تهران هستند. سخنگوی شورای سیاستگذاری ائمه جمعه، گرامیداشت یاد و نام شهدای انفجارهای اخیر نمازجمعه در افغانستان را از موضوعات نماز جمعه تهران بیان کرد و گفت: در این مراسم میزبان نمازگزاران افغانستانی هستیم که برای مداوا به ایران اعزام شدند.نوری افزود: در آیین عبادی سیاسی نماز جمعه این هفته همچنین از مدال آوران طلایی رقابت‌های جهانی کشتی تجلیل خواهد شد.سخنگوی شورای سیاستگذاری ائمه جمعه با اشاره به توقف بیست ماهه نماز جمعه تهران به دلیل محدودیت‌های ناشی از شیوع بیماری کرونا، گفت: از این هفته در ۸۹۱ پایگاه نماز جمعه کشور مراسم عبادی سیاسی نماز جمعه برگزار می‌شود.نوری افزود: به دلیل تقارن با هفته وحدت و میلاد رسول گرامی اسلام (ص) با اجرای سرودهای زنده‌ای از ورودی درها میزبانی خوبی از مهمانان رقم می‌خورد.وی افزود: از مسئولان ارشد و مسئولان هر سه قوه دعوت می‌کنیم در آستانه میلاد با سعادت رسول گرامی اسلام و در هفته وحدت در نماز وحدت بخش جمعه که قرارگاه ایمان اخلاق و تقواست شرکت کنند و از برکات نماز جمعه و خطبه‌ها برخوردار شوند.

منبع:ایسنا

محمد صالحی آرام درگذشت

محمد صالحی آرام، شاعر، طنزپرداز و روزنامه‌نگار پیشکسوت در ۸۳ سالگی در بخارست از دنیا رفت. محمد صالحی آرام متولد سال ۱۳۱۷ در شهر همدان بود و از سال ۱۳۳۶ تا سال ۱۳۹۲ به فعالیت مطبوعاتی در روزنامه‌ «اطلاعات» پرداخت؛ از جمله با نگارش صفحه «زیر آسمان کبود» و ستون طنز «قابل عرض». او همکاری با مجله «اطلاعات هفتگی» (فحه نمکدون)، نشریه فکاهی «کشکیات» ضمیمه مجله «تهران مصور»، مجله «فکاهیون»، مجله «گل‌آقا»، «فردوسی»، «طنز پارسی» و ... را در کارنامه خود دارد و بیش از چهار دهه با نام‌های مستعار: صالح‌الشعرا، ملاصالح، آقاخوشخیال، دادا و آمیرزاصالح در مجلات گوناگون قلم‌ زد. از کتاب‌های صالحی آرام نیز می‌توان به «مشکل حکایتی است»، «شکل دگر خندیدن» و «همچون شرر خندیدن» اشاره کرد.مرکز فرهنگی شهر کتاب با اعلام خبر درگذشت این چهره فرهنگی نوشته است: درگذشت محمدصالحی آرام، طنزپرداز و روزنامه نگارپیشکسوت را به خانواده ایشان و اصحاب فرهنگ و مطبوعات  تسلیت عرض می‌کنیم. رحمت واسعه الهی برای آن مرحوم و صبر و شکیبایی برای بازماندگان از درگاه ایزدمنان مسالت داریم.»

منبع:ایسنا

سردار قلابی بازداشت شد

قوه قضاییه تصویر شخصی با هویت «مهدی اخوان» متهم به ادعای اعتبار و نفوذ نزد ماموران دولتی و قضایی، غصب و جعل عناوین و جعل اسناد رسمی و کلاهبرداری را منتشر کرد. مرکز رسانه قوه قضاییه اعلام کرد:تصویر «مهدی اخوان» متهم به ادعای اعتبار و نفوذ نزد ماموران دولتی و قضایی، غصب و جعل عناوین و جعل اسناد رسمی و کلاهبرداری در راستای اجرای بند «ب» ماده ۹۶ قانون آیین دادرسی کیفری جهت شناسایی شکات به دستور مقام قضایی منتشر شد.متهم «مهدی اخوان» بدون داشتن هر گونه سمتی در دستگاه‌ها و با چهار سابقه کیفری از طریق اعمال نفوذ و تطمیع برخی از مسئولان، اقدام به کلاهبرداری از اشخاص در برخی از محاکم و ادارات می‌کرده است.متهم «مهدی اخوان» متولد سال ۱۳۵۱ که خود را سردار نظامی معرفی می‌کرده است، در جریان فرایند مجرمانه خود در حوزه‌های قضایی و دولتی ورود می‌کرده و تاکنون ۲۰ نفر از مالباختگان شناسایی شدند که اکثریت آن‌ها از مسئولان هستند.متهم اخوان تحت عنوان خرید ملک، خودرو و خرید سربازی از اشخاص مبالغی بالغ بر شش میلیارد تومان کلاهبرداری کرده است.فرد یاد شده، با دریافت گزارشاتی از سوی سربازان گمنام امام زمان (عج) در حفاظت اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در حالی در منزل خود بازداشت شد که مبادرت به صحنه‌سازی برای فریب ماموران کرده بود و صحنه را به‌گونه‌ای آراسته بود که گویی با استفاده از پرده، از پنجره اتاق به بیرون رفته است؛ این صحنه‌سازی، در حالی صورت گرفت که متهم، در لحظه بازداشت، زیر تخت، خود را پنهان کرده بود.متهم اخوان در جریان برگزاری انتخابات اخیر ریاست جمهوری، با حضور در ستاد انتخاباتی یکی از نامزدها به‌منظور ارتباط گیری با برخی از مسئولان جهت پیشبرد اهداف مجرمانه خود فعالیت می‌کرده‌است.علاوه بر این، متهم اخوان در برخی از پرونده‌های اقتصادی با ادعای اعمال نفوذ در پرونده‌های قضایی، اقدام به دریافت وجوهی کرده‌است.پرونده این کلاهبرداری در حال حاضر در شعبه ۵ بازپرسی دادسرای کارکنان دولت (ناحیه ۲۸) در حال رسیدگی است و شکات جهت اعلام شکایت می‌توانند به دادسرای کارکنان دولت واقع در خیابان پانزده خرداد، ضلع غربی میدان پانزده خرداد، ساختمان دادسرای مرکز مراجعه و یا با مراجعه به دفاتر خدمات قضایی شکایت خود در پرونده ۰۰۰۰۲۷۲ را ثبت نمایند.متهم، در حال حاضر با صدور قرار بازداشت موقت، بازداشت است.

منبع:ایسنا

اولین پیوند "کلیه" خوک روی انسان انجام شد

جراحان آمریکایی برای نخستین بار در جهان موفق به انجام عمل پیوند کلیه حیوان به انسان شدند.طی این عمل، برای اولین بار کلیه یک خوک به انسان پیوند زده شد. این پیشرفتی مهم است که می‌تواند در نهایت به کاهش کمبود شدید اعضای بدن انسان برای پیوند کمک کند.این عمل که در مرکز پزشکی "NYU Langone Health" شهر نیویورک انجام شد شامل استفاده از خوکی بود که ژن‌های آن تغییر داده شده است، به طوری که بافت‌های آن دیگر حاوی مولکولی که می‌تواند باعث رد پیوند شوند، نبود.محققان به رویترز گفتند که گیرنده یک بیمار مبتلا به مرگ مغزی با علائم اختلال عملکرد کلیه بود که خانواده او با این آزمایش موافقت کرده بودند. به مدت سه روز، کلیه جدید به عروق خونی او متصل و در خارج از بدن او نگهداری شد و به محققان امکان دسترسی به آن را داد.دکتر "رابرت مونتگومری"(Robert Montgomery) جراح پیوند و سرپرست این مطالعه گفت: نتایج آزمایش عملکرد کلیه پیوند زده شده، بسیار طبیعی به نظر می‌رسد. این کلیه میزان ادرار مورد انتظارمان از یک انسان دارای کلیه پیوندی را تولید می‌کند و هیچ مدرکی مبنی بر رد جدی و زود هنگام کلیه‌های خوک اصلاح نشده به نخستی‌های غیر انسانی نیز مشاهده نشده است.مونتگومری افزود: سطح غیر طبیعی کراتینین گیرنده (شاخص عملکرد ضعیف کلیه) پس از پیوند به حالت عادی بازگشت.دهه‌هاست محققان بر روی امکان استفاده از اندام‌های حیوانی برای پیوند مطالعه می‌کنند اما تنها مشکلی که با آن در این راه مواجه بوده‌اند چگونگی جلوگیری از رد فوری پیوند هنگام پیوند به بدن انسان بوده است.گروه جراحی دکتر مونتگومری این نظریه را مطرح کردند که حذف ژن خوک برای یک کربوهیدرات(یک مولکول قند یا گلیکان به نام آلفا گال)  که باعث رد شدن پیوند می‌شود از این مشکل جلوگیری می‌کند.خوکی که از لحاظ ژنتیکی تغییر یافته " GalSafe" نامیده می‌شود و توسط واحد احیا کننده شرکت یونایتد تراپوتیکس توسعه یافته است. این خوک در ماه دسامبر ۲۰۲۰ توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده به عنوان غذا برای افراد مبتلا به آلرژی به گوشت و به عنوان منبع مهم درمان‌های انسانی تایید شد. البته به گفته سازمان غذا و داروی آمریکا محصولات پزشکی تولید شده از خوک‌ها هنوز هم قبل از استفاده در انسان نیاز به تایید این سازمان  دارند.دیگر محققان اکنون در حال بررسی این موضوع هستند که آیا خوک‌های GalSafe می‌توانند منبع پیوند در موارد دیگر مانند دریچه‌های قلب یا پیوند پوست برای بیماران انسانی باشند یا خیر.مونتگومری که خود یکی از دریافت کنندگان پیوند قلب بوده است، گفت: این آزمایش پیوند کلیه این مرکز باید احتمالا در یکی دو سال آینده راه را برای انجام آزمایشات بیشتر در بیماران مبتلا به نارسایی کلیه در مرحله نهایی هموار کند.محققان با در نظر گرفتن اصول اخلاق شناسی پزشکی و کمک  گرفتن از کارشناسان حقوقی و دینی پیش از مطرح کردن این موضوع با خانواده بیمار، روند آزمایش را بررسی کردند.

منبع:ایسنا

حماس آزمایش موشکی جدید انجام داد

رسانه‌های عبری زبان ادعا کردند که جنبش حماس در راستای تقویت توان نظامی خود، دست به آزمایش موشکی جدیدی در نوار غزه زده است. مرکز اطلاع رسانی فلسطین به نقل از پایگاه خبری عبری زبان "مفزاک درومی" تاکید کرد که گردان‌های قسام شاخه نظامی حماس امروز چهارشنبه سه موشک جدید را آزمایش کرده است.این منبع عنوان کرد که مقاومت فلسطین بی‌وقفه به آزمایش‌های موشکی خود به منظور تقویت توان نظامی و موشکی‌اش ادامه می‌دهد.

منبع:ایسنا

اطلاعیه وزارت اطلاعات شایعه از آب در آمد

وزارت اطلاعات در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که انتشار برخی مطالب و شایعات علیه اتباع افغانستانی در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی از سوی این وزارت‌خانه صحت ندارد. متن اطلاعیه وزارت اطلاعات به شرح زیر است: «نظر به انتشار برخی مطالب و شایعات علیه اتباع افغانستانی در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی مبنی بر هشدار و ایجاد ترس و وحشت نسبت به اتباع مذکور در جامعه، مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت اطلاعات اعلام می نماید؛ انتشار چنین مطالبی از سوی وزارت اطلاعات صحت ندارد و تاکید می گردد تنها مرجع اطلاع‌ رسانی اخبار این وزارتخانه، مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی است و هر گونه اخبار، اطلاعیه، هشدار و غیره از طریق سایت واجا (www.Vaja.ir) منتشر می‌گردد.»

منبع:ایسنا

دستور اصلاح ساختار بازار خودرو صادر شد

جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا به ریاست رییس جمهور برگزار شد.در این جلسه پس از بررسی گزارش وزارت صنعت، ‌ معدن و تجارت درباره برنامه اصلاح ساختار بازار خودرو، درخصوص ضرورت رفع موانع و اصلاح ساختار و کاهش قیمت تمام شده همراه با افزایش تولید داخلی تصمیم‌گیری شد.در جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا همچنین موضوع روند تامین و عرضه کالاهای اساسی بررسی و بر نظارت دقیق تاکید شد.

منبع:ایرنا

ایران سد کمبود واکسن را پشت سر گذاشت

 محمد مخبر در جلسه کمیته تخصصی کرونا به ریاست وی برگزار شد، پس از استماع گزارشی از میزان واکسیناسیون دانش آموزان در کشور از تلاش های وزارت آموزش و پرورش و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این زمینه قدردانی و تأکید کرد: باید با مشارکت جدی مدارس و دانشگاه ها در خصوص رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی زمینه‌ بازگشایی مراکز آموزشی در کشور فراهم شود.معاون اول رییس جمهوری همچنین به میزان بالای واکسیناسیون در کشور در هفته‌های اخیر اشاره و تصریح کرد: خوشبختانه با سرعت گرفتن واردات واکسن و همچنین تولیدات داخلی، کمبود واکسن در کشور وجود ندارد.در این جلسه که رییس دفتر رییس جمهوری، وزرای بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، فرهنگ و ارشاد اسلامی، سرپرست وزارت آموزش و پرورش و نمایندگان برخی از دستگاه های دولتی حضور داشتند دستگاه‌های مربوطه گزارشی از اقدامات انجام شده در خصوص میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در سطح کشور و اطلاع رسانی به مردم در راستای مقابله با بیماری کرونا ارائه کردند.بهرام عین اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با ارائه گزارشی از میزان واکسیناسیون در کشور به ویژه کسانی که دوز دوم واکسن کرونا را دریافت کرده اند، اظهار داشت: خوشبختانه تعداد افرادی که در روزهای گذشته دوز دوم واکسن کرونا را دریافت کرده اند روند صعودی داشته و امیدواریم با ادامه نظارت‌ بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی، اجرای طرح قرنطینه هوشمند و تکمیل روند واکسیناسیون به سطح بالایی از ایمنی در جامعه در برابر ویروس کرونا دست یابیم.محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این جلسه گزارشی از مهمترین شبهات موجود در رسانه‌های رسمی و غیر رسمی درباره بیماری کرونا در کشور ارائه داد.در ادامه این نشست مقرر شد برنامه ریزی لازم برای رفع این شبهات در افکار عمومی با همکاری دستگاه‌های ذیربط و مشارکت رسانه‌های همگانی صورت پذیرد.در این جلسه همچنین گزارشی از دستورالعمل وظایف دستگاه‌ها در مدیریت هوشمند محدودیت‌ها در خصوص الزامات و ضمانت اجرایی فعالیت‌های پنج گانه و ثبت در سامانه مدیریت هوشمند بیماری های همه گیر(سامانه امید) در ادارات، فعالیت‌های تجاری، بازرگانی و خدمات و اصناف، مراکز آموزشی و خوابگاه ها، فعالیت های فرهنگی و اجتماعی و همچنین ترددها و حمل و نقل در سطح کشور ارائه شد.

منبع:ایرنا

طالبان مجوز واکسیناسیون فلج اطفال را صادر کرد

مقامات بهداشتی دولت موقت طالبان اعلام کردند که  این دولت با برنامه واکسیناسیون خانه به خانه فلج اطفال برای کودکان از ماه آینده موافقت کرده است و همچنین به زنان اجازه می دهد تا در صف مقدم این برنامه فعالیت کنند. این بیانیه از سوی سازمان جهانی بهداشت و صندوق کودکان سازمان ملل متحد به عنوان بک دستاورد موفق در این کشور معرفی شده است که به نوعی پایتخت بیماری فلج اطفال در دنیا شناخته می شود. بر اساس گزارش مقام های رسمی این برنامه سراسری ملی ۵ روزه برای واکسیناسیون فلج اطفال که به صورت دز خوراکی به کودکان انجام  می شود از ۸ نوامبر ( ۱۷ آبان ) آغاز خواهد شد.دکتر « حمید جعفری » رئیس بخش فلج اطفال سازمان جهانی بهداشت در منطقه شرق مدیترانه در مصاحبه با خبرنگاران گفت که قرار است  این برنامه با هدف واکسیناسیون ۱۰ میلیون کودک انجام شود. بیش از ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار کودک تا کنون به واکسن دسترسی نداشتند.به گفته مقامات رسمی بهداشت، کودکان ۶ تا ۵۹ ماه ( ۶ ماه تا ۵ سال) همزمان با واکسیناسیون ویتامین A را نیز به عنوان مکمل همراه با واکسن دریافت خواهند کرد. دولت موقت طالبان  به دلیل نیاز جدی و مبرم به کمک های بهداشتی و همچنین به مواد غذایی، در شرایط دشوار اقتصادی فعلی سعی می کند تا حدودی با دنیا تعامل برقرار کند. « بلال کریمی» سخنگوی طالبان گفت: «ما از تلاش های سازمان بهداشت جهانی برای پویش واکسیناسیون فلج اطفال در افغانستان استقبال می کنیم و آماده همکاری با این سازمان هستیم. زنان نیز می توانند در این پویش در خط مقدم واکسیناسیون فعالیت کنند.»وی در ادامه افزود: پیش بینی می شود ده ها هزار زن در برنامه واکسیناسیون فلج اطفال در خط مقدم به عنوان مدیر، ناظر، سرپرست و افرادی که واکسن تزریق می کنند مشغول به کار شوند. بر اساس بیانیه منتشر شده از سوی سازمان بهداشت جهانی و سازمان ملل متحد علاوه بر برنامه واکسیناسیون فلج اطفال که از ماه آینده در افغانستان آغاز می شود، تمامی احزاب با آغاز فوری  پویش های واکسیناسیون سرخک و کرونا نیز موافقت کردند. برنامه دومین واکسیناسیون فلج اطفال در افغانستان با برنامه واکسیناسیون در کشور همسایه پاکستان نیز که در ماه دسامبر آغاز می شود هماهنگ خواهد شد.

منبع:ایرنا

ایران و روسیه به توافق نظامی رسیدند

سردار سرلشکر باقری پس از دیدار با  ادمیرال ولادیمیر کاساتونوف، در گفت و گو با خبرنگاران اظهار داشت: در این دیدار درخصوص همکاریهای دوجانبه دریایی ازجمله حضور شناورهای ایرانی در رزمایش‌ها و تمرین‌های دریایی در روسیه، حضور در مسابقات نظامی و تبادل تجربیات عملیاتی، همچنین کار مشترک و انجام تحقیقات برای کارآمدسازی تجهیزات دریایی و متقابلا حضور روسیه در رزمایش‌ها و تمرین‌های دریایی ایران که دو سال است در چابهار برگزار می‌شود و ناوهای ارتش روسیه نیز در آن مشارکت کردند، گفت و گو کردیم.رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران ازجمله موضوعات مورد گفت و گو با فرمانده نیروی دریایی روسیه، به حضور در مسابقات نظامی دریایی جام دریا و غواصی در ایران که روسیه در آن مشارکت داشته است اشاره کرد.وی ادامه داد: درخصوص نشست فرماندهان نیروهای دریایی کشورهای حاشیه دریای خزر و همکاری برای امنیت مشترک دریایی خزر که مطابق با توافق پنج کشور ساحلی دریای خزر باید توسط این کشورها تامین شود، گفت و گو کردیم و توافقات خوبی بدست آمد. رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران گفت: در این دیدار درباره همکاری های نظامی دریایی ایران و روسیه گفت وگو شد و توافقات خوبی بدست آمد.ادمیرال ولادیمیر کاساتونوف فرمانده ناوگان کل دریای شمال نیز در  این دیدار با اشاره به مشارکت ناوهای ایرانی در مراسم رژه نیروی دریایی ارتش روسیه در سال جاری گفت: حضور ناوهای ایرانی در آب‌های روسیه زینت بخش این رژه دریایی بود.وی با اشاره به همکاری قوای دریایی دو کشور گفت که این همکاری‌ها و مشارکت خوب ایران در رژه دریایی روسیه نشان داد که دو کشور از اتحاد روزافزون برخورداند و روابط ایران و روسیه در ابعاد مختلف روز به روز پرمحتوا تر  و بهتر می‌شود. آدمیرال یومینیوف همچنین گفت که امسال بخش نیروهای مسلح روسیه چندین برنامه و مسابقات نظامی برگزار کرد که ایران نیز  میزبان بسیار خوبی برای چند مورد از این مسابقات بود.این مقام نظامی روس گفت: روسیه سال آینده نیز چندین مسابقه برگزار خواهد کرد که امیدواریم ایران حضوری حتی پررنگ تر از دوره های قبل در این مسابقات نظامی داشته باشد.سردار باقری از روز یکشنبه  گذشته برای انجام دیدار رسمی در روسیه بسر می برد و در این مدت با وزیر دفاع و رئیس ستاد کل نیروهای مسلح روسیه دیدار کرد و سفری نیز به سن پترزبورگ داشته و قرار است به آستراخان در ساحل دریای خزر نیز سفر کند.

منبع:تسنیم

استانداران "گلستان"، "همدان"‌ و "گیلان" تعیین شدند

در جلسه امروز هیئت دولت، استانداران "گلستان"، "همدان"‌ و "گلستان" از هیئت وزیران رأی اعتماد گرفتند.در این جلسه که به‌ریاست آیت‌الله ‌رئیسی برگزار شد، اعضای دولت پس از بررسی سوابق آقایان "علی‌محمد زنگانه، علیرضا قاسمی‌فرزاد و اسدالله عباسی"، به آن‌ها به‌ترتیب به‌عنوان استانداران "گلستان، همدان و گیلان" رأی اعتماد دادند. علیرضا قاسمی‌فرزاد استاندار جدید همدان که بومی همدان محسوب می‌شود دارای مدرک فوق‌لیسانس است و سوابقی مانند معاون سیاسی و امنیتی استانداری همدان، فرمانداری دماوند، فرمانداری پاکدشت، مدیرکل اقتصادی استانداری تهران، مدیر امور اداری و بازرسی ستاد رسیدگی به امور آزادگان استان همدان، معاون اداری و مالی ستاد نصر، رئیس اداره اول سیاسی فرق و ادیان وزارت کشور، مشاور رئیس سازمان و مدیرکل دفتر مرکزی حراست سازمان نوسازی توسعه و تجهیز مدارس کشور، مشاوره رئیس سازمان و مدیرکل حوزه ریاست و روابط عمومی سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور دارد.همچنین وی که سابقه حضور در جبهه را دارد بیش از 66 ماه در بند رژیم بعثی عراق بوده است و افتخار جانبازی را نیز در پرونده خود دارد.براساس این گزارش، اسدالله عباسی  استاندار جدید گیلان ‌نمایندگی مردم رودسر و املش در مجلس هفتم، هشتم و دهم را در کارنامه کاری خود دارد. وی متولد 1340 اهل روستای هلوکله چابکسر در شهرستان رودسر است و سابقه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در دولت احمدی‌نژاد را نیز در کارنامه دارد.معاونت توسعه و مدیریت منابع وزارت تعاون، عضو مجمع عمومی بانک‌های مسکن، کشاورزی، رفاه، کارگران و سپه، عضو ستاد امور رفاهی کارگران، رئیس شورای‌عالی کار، دبیر شورای‌عالی رفاه و تأمین اجتماعی، رئیس کمیته طبقه‌بندی مشاغل و دبیر شورای‌عالی اشتغال از دیگر سوابق عباسی به‌شمار می‌رود.همچنین عباسی در سمت رئیس فراکسیون فرهنگیان در مجلس شورای اسلامی، رئیس فراکسیون گردشگری در مجلس، عضو ناظر شورای‌عالی آموزش و پرورش، نایب‌رئیس فراکسیون ورزش مجلس شورای اسلامی، نایب‌رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس و نایب‌رئیس فراکسیون تعاون نیز خدمت کرده است.همچنین علی‌محمد زنگانه استاندار جدید گلستان ‌پس از پایان جنگ به تحصیلات خود در رشته پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی ایران پرداخت و پس از فارغالتحصیلی در شبکه بهداشت مشغول به خدمت شد و پس از مدتی وارد ساختار مدیریتی شبکه بهداشت شد و پس از آن به سمت معاونت بهداشتی و رئیس مرکز بهداشت استان گلستان منصوب شد و به ارائه خدمات ارزنده از جمله توسعه خانههای بهداشت و شبکه‌ ملی اطلاعات خانوار پرداخت.فعالیت در وزارت بهداشت به‌عنوان مشاور وزیر، معاون امور اجتماعی، معاون پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و قائم‌مقام رئیس سازمان بهزیستی کل کشور، مدیرکل دفتر امور کودکان، زنان و خانواده، مدیرکل پیشگیری‌های فرهنگی و اجتماعی، مدیرکل همکاری‌های فرهنگی و اجتماعی در معاونت اجتماعی و پیشگیری از جرم قوه قضائیه از دیگر سوابق استاندار جدید گلستان است.

منبع:تسنیم

نفت خام افت کرد

قیمت جهانی نفت خام در معاملات امروز چهارشنبه، در حالی افت کرد که افت دمای هوا در چین گمانه‌زنی‌ها در مورد مداخله دولت این کشور برای کاهش نگرانی از کمبود زغال‌سنگ را تشدید کرده است.کمیسیون ملی توسعه اصلاحات چین دیشب اعلام کرد قیمت زغال‌سنگ را به محدوده‌ای منطقی بازمی‌گرداند و با هرگونه بی‌نظمی که منجر به برهم زدن بازارها و گمانه‌زنی‌های مشکوک در مورد قیمت زغال‌سنگ شود مقابله خواهد کرد.قیمت زغال‌سنگ چین به دنبال این خبر سقوط کرد و باعث شد قیمت نفت و سایر محصولات انرژی پایین بیاید.قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام برنت، بنچ‌مارک بین‌المللی قیمت نفت، تا ساعت ۱۳:۰۳ به وقت تهران، ۰.۸۳ درصد افت کرد و به ۸۴.۳۷ دلار رسید.قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام نیمه‌سنگین وست تگزاس هم تا این لحظه ۰.۸۶ درصد افت کرد و به ۸۲.۲۵ دلار بازگشت.جفری هالی، تحلیل‌گر ارشد بازار در شرکت کارگزاری اوآندا، می‌گوید: با افت قیمت گاز و زغال‌سنگ، احتمال افت قیمت نفت خام در حال رشد است.

منبع:مهر

حمله با سلاح سرد لندن را شوکه کرد

در حادثه حمله با سلاح سرد در شهر لندن پایتخت انگلیس، ۳ نفر زخمی شدند. این حادثه در یک اتوبوس دو طبقه در منطقه «مایل اِند رُود» ساعت یک بامداد امروز (به وقت محلی) بیرون از یک ایستگاه مترو رخ داد.پلیس لندن در این خصوص اعلام کرد که ایستگاه مترو مذکور را تخلیه کرده و منطقه حادثه به محاصره نیروهای امنیتی درآمده است.منابع خبری حال یکی از زخمی‌های این حاثه را وخیم گزارش کرده اند.پلیس لندن تحقیقات در مورد علت این حادثه را آغاز کرده است.

منبع:مهر

سیل جان ۴۶ هندی را گرفت

رئیس ستاد مدیریت بحران هند اعلام کرد بارش شدید باران و جاری شدن سیل در شمال هند باعث مسدود شدن جاده‌ها، تخریب پل‌ها و جان باختن ۴۶ نفر شد. «پوشکار سینگ دهامی» روز چهارشنبه در گفتگو با خبرنگاران افزود: گروه‌های امداد و نجات در حال کمک رسانی به روستاهای ایالت‌های شمالی هند بویژه اوتاراخاند هستند.عکس‌های ماهواره‌ای از طغیان رودخانه‌ها و به زیرآب رفتن تعدادی از روستاهای شمال هند حکایت دارد.رئیس ستاد مدیریت بحران هند خاطرنشان کرد با تخریب پل‌ها و مسدود شدن جاده‌ها مردم با مشکلات زیادی مواجه شده اند و امکان افزایش تلفات وجود دارد.«نارندرا مودی» نخست وزیر هند از خسارات جانی این حادثه طبیعی ابراز نگرانی کرد.گفتنی است در ماه فوریه نیز در «اوتاراخاند» بیش از ۲۰۰ نفر پس از وقوع سیل جان خود را از دست دادند.براساس این گزارش، در مناطق دیگر از جمله ایالت جنوبی «کرالا» نیز بیش از ۲۰ نفر روز دوشنبه بر اثر رانش زمین جان خود را از دست دادند.این در حالی است که در «نپال» کشور همسایه هند، پلیس این کشور اعلام کرد برا اثر وقوع سیل و رانش زمین دستکم ۴۳ نفر جان باختند و ۳۰ نفر نیز مفقود شدند.فصل بارندگی سالانه در هند معمولا از ماه ژوئن آغاز می‌شود و تا سپتامبر ادامه دارد.

منبع:شبکه خبر

تهران قهرمان کبدی بانوان کشور شد

تهران با برتری برابر قزوین، قهرمان مسابقات کبدی بانوان کشور شد و شکست در دور نهایی برابر این تیم را جبران کرد.پرونده مسابقات کبدی بانوان قهرمانی کشور امروز در تهران بسته شد و دختران کبدی کار تهران توانستند با شکست قزوین، قهرمان شوند.در دیدار پایانی این مسابقات امروز تیم کبدی تهران ۳۲ بر ۲۹ قزوین را شکست داد و قهرمانی را از آن خود کرد. این تیم با غلبه ۲۳ بر۱۹ برابر سیستان و بلوچستان به فینال راه یافته بود.دختران قزوینی، اما که در نیمه نهایی ۳۸ بر ۳۵ گلستان را شکست داده و فینالیست شده بودند امروز در حالی فینال را واگذار کردند که پیش از این یک بار تهران را شکست داده بودند.تهران در مرحله نهایی این پیکارها با کرمانشاه، قزوین و مرکزی همگروه بود و با شکست ۲۹ بر ۴۳ برابر قزوین در دیدار سوم مرحله نهایی به عنوان تیم دوم به نیمه نهایی رفت، اما در نهایت قهرمان شد.در دیگر گروه مرحله نهایی تیم‌های گلستان، سیستان و بلوچستان، آذربایجان شرقی و کرمان حضور داشتند، اما از این گروهی، تیمی شانس حضور در فینال را به دست نیاورد.8 تیم حاضر در این مرحله با عبور از مراحل گروهی که با شرکت سایر استان‌ها برگزار شده بود به این دور رسیده بودند.با انتخاب شایلا جین به سمت مربیگری تیم ملی کبدی بانوان و برگزاری مسابقات قهرمانی کشور، پیش بینی می‌شود اردوی تیم ملی کبدی بانوان به زودی آغاز شود.

منبع:شبکه خبر

فرانسه برای تحریم انگلیس اعلام آمادگی کرد

گابریل آتال، سخنگوی دولت فرانسه از تحریم احتمالی انگلیس از سوی دولت فرانسه خبر داد.سخنگوی دولت فرانسه اعلام کرد: امکان تحریم انگلیس به خاطر تعهد نداشتن به برگزیت (خروج انگلیس از اتحادیه اروپا) و قوانین مربوط به ماهیگیری تا آخر این هفته وجود دارد.در کنفرانس خبری که پس از نشست کابینه فرانسه برگزار شد، آتال اظهار داشت: ما خود را برای اتخاذ تدابیر لازم آماده می‌کنیم.سخنگوی دولت فرانسه با «غیر قابل قبول» خواندن رفتار انگلیس گفت: ماهیگیران فرانسوی همواره اسناد درخواست شده از سوی انگلیس را ارائه کرده اند.وی در آخر اعلام کرد آنیک ژیراردن، وزیر امور دریایی فرانسه روز جمعه با نایب رئیس کمیسیون اروپا و سازمان‌های ماهیگیری دیدار می‌کند.به نظر می‌رسد این گزارش تاکنون تاثیر خاصی روی بازار انگلستان نداشته است. در عین حال تقاضا برای پوند انگلیس به خاطر گزارش‌هایی مبنی بر تورم در این کشور کاهش یافته است.اخیرا لندن از اعطای مجوزهای لازم به فرانسه برای ماهیگیری در آب‌های این کشور امتناع کرده و این امر خشم فرانسه را در پی داشته است.رهبران اتحادیه اروپا قرار است در نشست پنجشنبه آینده در بروکسل در مورد موضع انگلیس صحبت کنند. گفتنی است فرانسه تا کنون از حمایت آلمان و ۹ کشور دیگر اتحادیه اروپا برخوردار است.این اولین باری نیست که انگلیس و فرانسه بر سر نقض قوانین ماهیگیری دچار اختلاف شده اند. ماه آوریل سال جاری میلادی بود که فرانسه با یکصد کشتی ماهیگیری خود جزیره جرسی را محاصره کرد و در مقابل با اعزام کشتی‌های جنگی انگلیس به این منطقه مواجه شد.جزیره جرسی در نزدیکی ساحل نرماندی فرانسه و در دریای مانش واقع شده است. در عین حال این جزیره متعلق به انگلیس است. پس از امضای برگزیت این جزیره دیگر بخشی از اتحادیه اروپا نیست و فرانسه باید برای ماهیگیری و ارسال کشتی به آن، از انگلیس مجوزهای لازم را بگیرد. این مجوزها بر اساس میزان ماهیگیری اشخاص از فوریه ۲۰۱۷ تا ژانویه ۲۰۲۰ صادر می‌شود.فرانسه ادعا کرده با وجود ارائه تمام اطلاعات لازم به انگلیس، از میان ۴۷ درخواست ارائه شده برای مجوز تنها با ۱۲ مورد موافقت شده است. ندادن مجوزهای لازم به فرانسه برای ماهیگیری در آب‌های این کشور امر خشم فرانسه را در پی داشته است.ماه سپتامبر سال جاری میلادی بود که استرالیا از لغو قرارداد ۵۶ میلیارد یورویی خود با فرانسه خبر داد. بر اساس این قرار داد استرالیا قرار بود ۱۲ زیردریایی هسته‌ای از فرانسه خریداری کند.کانبرا این قرارداد را لغو کرده و به جای آن پیمان موسوم به «آکوس» را با انگلیس و آمریکا امضا کرد.چنین رخدادی فرانسه را به شدت خشمگین کرد تا جایی که ژان ایو لو دریان، وزیر خارجه فرانسه آن را خنجری از پشت توصیف کرد. از آن زمان فرانسه به دنبال اقدامات تلافی جویانه برای پاسخ به این نقض قرارداد بوده است.

منبع:خبرنگاران جوان

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha