پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
سمینار علمی تأثیر کارکردهای تربیتی خانواده در کاهش آسیب‌های اجتماعی

حوزه/ جامعه‌شناس و عضو هیئت‌علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با بیان این که اصلاح جامعه و مقابله با آسیب‌های اجتماعی تنها از مسیر خانواده محوری ممکن است، گفت: رهبر انقلاب نیز بر روی این مهم تاکید دارند.

به گزارش خبرنگار  خبرگزاری حوزه، مجید کافی امروز در سمینار علمی تأثیر کارکردهای تربیتی خانواده در کاهش آسیب‌های اجتماعی  که به همت شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان قم و با همکاری موسسه خانواده اسلامی و تربیت معنوی خاتم که در سالن امام رضا (ع) فرمانداری قم برگزار شد، اظهار داشت: جامعه مجموعه‌ای از روابط است و هر یک از افراد یک نقشی را در خانواده گرفته است مانند پدر مادر و فرزندان و علاوه بر این هر یک از افراد به لحاظ عاطفی نیازهای همدیگر را برطرف می‌کنند

وی ادامه داد: امروز با پیشرفت رابطه‌ای مجازی نیز شکل‌گرفته است که یک رابطه جدید و نو است.

کافی ابراز داشت: در تاریخ هر زمانی که تحولی ایجاد شده در خانواده نیز تأثیر گذاشته است به‌عنوان‌مثال در طی قرن‌های گذشته وقتی اقتصاد از خانواده گرفته شد و به حاکمیت داده شد خانواده‌های گسترده به خانواده‌های هسته‌ای تبدیل شدند.

وی افزود: امروز هم با ورود تکنولوژی و فضای مجازی تغییراتی در خانواده هسته‌ای و سنتی ایجاد شد به‌طوری‌که افراد در فضای دیگری از خانواده زندگی می‌کنند که حاصل فضای مجازی است.

کافی ادامه داد: به‌عنوان‌مثال خانمی که قرار است مهرش را برای فرزندانش صرف کند صرف اشیاء یا حیوانات می‌کند و در واقع خانواده‌ای تشکیل نمی‌شود.

وی خاطرنشان کرد: نکته‌ای که در این زمینه وجود دارد این است که در ابتدای این مسیر هستیم، مسیری که در آن فضای مجازی همه افراد خانواده را تهدید می‌کند و در واقع آن ها را به سمت زندگی فردی سوق می‌دهد.

جامعه‌شناس و عضو هیئت‌علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه تصریح کرد: تغییر در خانواده‌ها در روند تربیتی و تکامل افراد در خانواده تأثیر می‌گذارد به‌طوری که تمایلات فرد را تغییر می‌دهد.

وی افزود: این موضوعات موجب می‌شود که افراد از تحت کنترل خارج شوند و الان شوهرانی و همسرانی داریم که قابل‌کنترل نیستند.

کافی تصریح کرد: باید بر خانواده‌های هسته‌ای و نوین تاکید ویژه‌ای صورت بگیرد به‌طوری که تمام مزایای خانواده‌های سنتی و هسته‌ای باید بارها به مردم در قالب‌های مختلف بازگو شود.

وی با بیان این که اصلاح جامعه و مقابله با آسیب‌های اجتماعی تنها از مسیر خانواده محوری ممکن است، گفت: رهبر انقلاب نیز بر روی این مهم تاکید دارند و در سیاست‌های ابلاغی خانواده نیز بر آن اشاره فرموده‌اند و در این میان خانواده محوری یکی از نکات خوبش این است که میانه کار را برای اصلاح آموزه‌های اجتماعی در نظر گرفته است.

کافی بیان داشت: خانواده محوری بیشتر به سمت پیشگیری اولیه می‌رود و در ادامه نیاز به حاکمیت و نهادی مربوطه است و البته نهادهای مردمی و اجتماعی نیز می‌توانند نقش مهمی داشته باشند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha