یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
پیامبر(ص)

حوزه/ عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی تصریح کرد: مهمترین رسالت پیامبر رحمت(ص) تحقق انسانیت و معنویت در جهان بوده است.

حجت الاسلام و المسلمین محمد ملک زاده در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، ضمن تبریک فرارسیدن هفدهم ربیع الاول، سالروز ولادت باسعادت حضرت محمد مصطفی(ص) و امام جعفر صادق(ع) اظهار داشت: حضرت محمّد(صلی الله علیه وآله وسلم)، در مکّه به دنیا آمد. از بدو ولادت نشانه های بزرگی در او نمایان بود. پیش از ولادت، پدرش عبداللّه و در شش سالگی مادرش آمنه را از دست داد. او تا هشت سالگی زیر سرپرستی جدش عبدالمطّلب بود و پس از مرگ جدش در خانه عمویش ابوطالب سُکنا گزید. رفتار و کردار او در خانه ابوطالب، نظر همگان را به سوی خود جلب کرد. او برخلافِ کودکانِ همسالش به پاکی و نظافت اهمیت میداد؛ به غذای اندک اکتفا و از حرص ورزی خودداری می کرد و در همه احوال، متانت بیش از حد سن و سالِ خویش از خود نشان می داد.

عضو انجمن مطالعات سیاسی حوزه علمیه قم، افزود: عموی مهربانش ابوطالب می گوید: من هرگز کلمه ای دروغ از او نشنیدم و کار ناشایسته و خنده بی جا از او ندیدم. او به بازیچه های کودکانه رغبت نمی کرد و در همه حال متین و متواضع بود. آن حضرت از نوجوانی در میان مردم مکه به امانتداری و صداقت مشهور گشت تا آنجا که همه، او را محمّد امین می خواندند. در جوانی با نصب حجرالاسود و جلوگیری از فتنه و آشوب قبایلی، کاردانی و تدبیر خویش را ثابت کرد و با شرکت در انجمن جوانمردان مکه (حلف الفضول) انسان دوستی خود را به اثبات رساند. پاکی و درستکاری و پرهیز از شرک و بت پرستی و بی‌اعتنایی به مظاهر دنیوی و اندیشیدن در نظام آفرینش، ایشان را کاملاً از دیگران متمایز ساخته بود.

وی همچنین گفت: از این رو رسول اکرم(صلی الله علیه وآله وسلم) کاملترین انسان و سالار تمام پیامبران است. در عظمت آن حضرت همین بس که خداوند متعال در قرآن مجید او را به عنوان انسانی الگو برای تمام جهانیان معرفی می نماید: «لَقَدْ کانَ لَکُم فی رَسُول اللّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ»؛ «در سیره و سخن پیامبر خدا برای شما الگوی نیکویی است.» او به حق دارای اخلاقی کامل و جامعِ تمام فضایل و کمالات انسانی بود. خداوند او را صاحب بهترین اخلاق توصیف می نماید: «إِنّک لَعَلی خُلُق عَظیم» ; «ای پیامبر تو دارای بهترین اخلاق هستی.» در طول زندگانی او هرگز دیده نشد وقتش را به بطالت بگذراند. در مقام نیایش همیشه می گفت: «خدایا از بیکارگی و تنبلی و زبونی به تو پناه میبرم.» و همواره مسلمانان را به کار کردن و تلاش و کوشش تشویق می نمود.

عضو انجمن مطالعات سیاسی حوزه علمیه قم ادامه داد: حضرت رسول(ص) صدق گفتار و ادای امانت را قوام زندگی می دانست و میفرمود: این دو در همه تعالیم پیغمبران تأکید شده است. در نظر او همه افراد جامعه، موظّف به مقاومت و ایستادگی در برابر ظالمان و ستمکاران هستند و هرگز نباید در این مورد بی تفاوت بمانند. ایشان می فرمود: برادرت را چه ظالم باشد و چه مظلوم، دست گیری نما! اصحاب گفتند: معنی یاری کردن مظلوم را دانستیم، ولی ظالم را چگونه یاری کنیم؟ فرمود: دستش را بگیرید تا نتواند به کسی ستم کند!

وی همچنین خاطرنشان کرد: بی شک همه پیامبران سیرت و سیمایی دوست داشتنی دارند، ابراهیم، نوح، موسی و عیسی، پیامبران بزرگِ تاریخ این چنین بوده‌اند اما پیامبر اکرم (ص) خاتم و سرور پیامبران الهی دارای ویژگی های منحصر به فرد است. زیرا وجود رسول خدا(صلی الله علیه وآله وسلم) برای همه مردم جهان فرستاده شد؛ او برای همه مردم در طول تاریخ بشریت مایه رحمت است. رسالت

عضو انجمن مطالعات سیاسی حوزه علمیه قم، دعوت به صلح و سلامتی، گذشت، ایثار و در یک کلام دعوت به رشد و اعتلای انسانیت بوده است؛ از این رو، مشاهده میکنیم که حتی جنگ های آن حضرت نیز همگی در راستای اهداف والای انسانی بوده و به منظور تحقق انسانیت انجام شده است.

وی تأکید کرد: آن حضرت پیوسته به نیکی، و احسان به مردم و دوستی و مدارا با آنان فرمان می داد. ایشان نمونه‌های کامل از رحمت را در فتح مکه نشان داد که با وجود پیروزی بر دشمنان با ایشان برخوردی نیکو کرد؛ در حالی که قدرت داشت و می توانست از همه آنان انتقام گیرد، ولی آنان را بخشید. در جنگ «ذات الرّقاع» به «غوث بن الحارث» که برای قتل آن حضرت می کوشید، دست یافت، ولی از او گذشت و او را آزاد کرد... همو با اسیران با مدارا و رحمت برخورد می کرد، بر بسیاری از آنان منت می گذاشت و آزادشان می ساخت و لشکریان را به آنان سفارش می کرد، چرا که رسالت ایشان، آزاد ساختن بشریت از قید و بندها و هدایت همگان به سمت انسانیت و معنویت بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha