جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
دغدغه رهبری به فضای مجازی

حوزه/ حمایت از جوانان مؤمن و انقلابی که در عین حال کاربلد و متخصص هم باشند، از جمله مهم ترین الزامات قوی شدن کشور در عرصه فضای مجازی است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، خدا رحمت کند مرحوم استاد فرج نژاد را که حقیقتاً و به دور از هر گونه ادا و اَطواری، دغدغه مندانه در راستای رشد و تعالی جبهه فرهنگی انقلاب تلاش می کرد. خوب یادم هست در یکی از جلسات آموزشی می گفت: "بچه ها سریع کار یاد بگیرید و قوی شوید. ما نیاز به نیروهای مردمی فضای سایبری داریم".

این جملاتش نیز هنوز در گوشم طنین انداز است که تصریح می کرد: "سازمان های رسمی و نظامی و فرهنگی ما زحمات زیادی می کشند اما در جنگ فرهنگی- سایبری نیاز به همت شماها داریم تا به عنوان رزمندگان مردمی جبهه سایبری شوید، فرمان و خواسته حضرت آقا را عملیاتی کنید".

آن چه مسلم است آن که توفیق در این زمینه، گذشته از عنایات الهی و توجهات حضرت ولی عصر(عج)، مستلزم دغدغه مندی همه بچه های جبهه فرهنگی انقلاب است و این که ما در این راه نیازمند عزم و اراده استوار هستیم که در برابر مشکلات و سختی ها و ایضاً طعنه ها و موانع سست و تضعیف نشود.

ابتدای همین امسال بود که رهبر معظم انقلاب در سخنرانی زنده تلویزیونی خطاب به ملت شریف ایران، صراحتاً از مدیریت فضای مجازی در کشور انتقاد کرده و بار دیگر اهمیت تأسیس شبکه ملی اطلاعات را متذکر شدند.

ایشان البته بارها نسبت به اهمیت توجه به فضای مجازی و لزوم برنامه ریزی هدفمند و مؤثر در این زمینه رهنمودهایی را در طول این سال ها بیان داشته اند که متأسفانه گاه از سوی مسئولان و متولیان امر مورد کم توجهی و حتی بی توجهی قرار گرفته است.

سکاندار انقلاب با تأکید بر این که واقعاً فضای مجازی به یک بخش حقیقی از زندگی مردم ما تبدیل شده است، خاطرنشان کردند: "قوی شدن کشور جزو هدف های ما است. امروز قوّت در فضای مجازی حیاتی است؛ امروز فضای مجازی حاکم بر زندگی انسانها است در همه‌ی دنیا و یک عده‌ای همه‌ی کارهایشان را از طریق فضای مجازی پیش می برند؛ قوت در این [زمینه] حیاتی است. " (بیانات مقام معظم رهبری در تاریخ سوم فروردین سال ۹۹)

ایشان همچنین در یکی دیگر از سخنرانی های خویش ضمن متوجه نمودن فعالان فضای مجازی بر لزوم رویکرد امیدآفرینی در تولید محتوا در این عرصه بیان داشتند: "دستگاه‌های مختلفی در فضای مجازی حضور دارند اما حضور در این فضا باید یک حضور جریان‌ساز و اُمیدبخش باشد، ضمن این که بهترین راه شناسایی و ارتباط با گروه‌های مؤثر فرهنگی و یافتن سؤال‌ها و سرنخ‌های فکری آنان، استفاده از فضای مجازی است. (بیانات در تاریخ هفتم بهمن ۹۷)

در این مجال البته می توان مستنبط از رهنمودهای رهبر فرزانه انقلاب، نکات و محورهای دیگری را نیز مورد توجه قرار داد اما اجمالاً این که رویکرد مردمی و جبهه ای به فضای مجازی و اقتضائات آن از یک سو و حمایت نهادهای دولتی و حاکمیتی از جوانان مؤمن و انقلابی در این باره از سوی دیگر از جمله مهم ترین بایسته هاست که به خصوص از دولت سیزدهم امید می رود به این مباحث در عمل عنایت لازم را داشته باشد.

جوانان دغدغه مند، انقلابی و در عین حال کاربلد، بهترین و مهم ترین سرمایه کشور ما در عرصه رسانه و فضای مجازی به شمار می روند و مهم این است که با درایت انقلابی و هنر مدیریتی کاری کنیم که این استعدادها و توانمندی ها هر چه بیشتر شکوفا شوند.

سید محمدمهدی موسوی 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha