دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
کد خبر: 986921
۴ آبان ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۸
قاسم زاده

حوزه/ شهردار اصفهان گفت: آرمان من شهر اسلامی است و معتقدم برای شهر یک کالبد و یک جان و روح باید قائل شد؛ شهر اسلامی در کالبد خود شامل نشانه‌های اسلامی است.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، علی قاسم‌زاده، شامگاه دوشنبه در همایش «نقش مساجد و ائمه جماعات در ایجاد شهر اسلامی» اظهار کرد: قیمت هر انسانی به دغدغه‌های او است، وقتی انسان دغدغه دارد، هم ذهنش و هم احساسات و عواطفش درگیر می‌شود.

وی با بیان اینکه مواجه افراد با دغدغه‌هایشان متفاوت است، گفت: برخی افراد در مواجه با دغدغه‌های خود، دغدغه‌مندی خود را مخفی کرده که به غمباد تبدیل می‌شود، نوع دوم مواجه با دغدغه‌مندی این است که برون‌ریزی کرده و به صوت انتقاد و قُرقُرکردن بیان می‌کنند.

شهردار اصفهان تاکید کرد: نوع سوم مواجه در برابر دغدغه‌ها این است که عده‌ای فرافکنی می‌کنند و مسئولیت امور را به دوش دیگران می‌اندازند و نوع چهارم مواجه با دغدغه‌ها این است که دغدغه و نگرانی خود را به‌صورت عصبانیت و پرخاشگری بروز دهیم.

وی با بیان اینکه گرچه زیربنای همه این موارد دغدغه است ولی نوع مواجه با دغدغه در حل کردن آن بسیار موثر است، گفت: حال این دغدغه می‌تواند امور دینی و انقلابی و حتی مسائل اجتماعی را شامل شود، بهترین نوع مواجه با دغدغه این است که دغدغه را به مسئله تبدیل کرده و مسئله‌ها را حل نماییم.

قاسم‌زاده اذعان کرد: در رابطه‌با شهر اسلامی و تمدن اسلامی همه ما دغدغه داریم، در قیاس شهری به دنبال شهر اسلامی هستیم؛ تمدن‌سازی به این معنا است که برای مسائل بشریت راه‌حل ارائه دهیم، صرف آرمان‌گرایی نمی‌توان ادعای تمدن‌سازی داشت.

وی ادامه داد: برای خلق تمدن‌سازی باید پیش‌فرض‌هایی داشت، ابراز کرد: در مقابل تحولات می‌توانیم چند موضع داشت، نخست ایستادگی مقابل تحولات یا همان انجماد است که تجربه نشان داده است که عمدتاً ما زیر چرخه تمدن له خواهیم شد و دومین مواجه اینکه ما دچار وادادگی شویم و موضع سوم به‌گزینی است.

شهردار اصفهان خاطرنشان کرد: ما تنها تمدن‌ساز خواهیم شد که خود خالق شویم، در هیچ یک از مواضع فوق نمی‌توان تمدن‌ساز شد؛ مساجد باید در این تمدن‌سازی نقش‌آفرینی کنند، لذا مساجد باید قدرت درک زمان و موقعیت خلق جدید داشته باشند.

وی با تاکید براینکه به شدت معتقد هستم که علت محدثه و مبقیه انقلاب اسلامی حوزه علمیه و روحانیت است، گفت: مساجد رابط میان مردم و امام راحل و روحانیت بودند.

قاسم‌زاده اظهار کرد: امام جماعتی که به فکر جوانان محله نباشد، از دست خواهد رفت، چون پدری که برای فرزندان خود برنامه ندارد و این فرزند توسط هجمه ها از دست خواهد رفت.

وی بیان کرد: آرمان من شهر اسلامی است. معتقدم برای شهر یک کالبد و یک جان و روح باید قائل شد؛ شهر اسلامی در کالبد خود شامل نشانه‌های اسلامی است.

شهردار اصفهان با تاکید براینکه هویت دینی و اسلامی هنوز در شهر اصفهان زنده است، البته پررنگ کردن این نشانه ها از وظایف ما در سطح شهر است. هرکجا مسجد و مکان تاریخی- دینی در شهر باشد، برای کمک رسانی و بروزرسانی ابنیه، ما در کنار آنها خواهیم بود.

وی متذکر شد: به راحتی می توان کالبد شهر را به سمت اسلامی بودن سوق داد، ولی برای اسلامی کردن روح شهر اسلامی کار سختی داریم. تجلی و ظهور اسماء الحسنیِ خداوند در شهر اسلامی باید انجام شود بدین معنی که رزّاقیت خداوند در شهر باید صورت گیرد، اگر خداوند متعال عادل هست، مردم در شهراسلامی باید عدالت را درک کنند، اگرخداوند متعال عالم است شهر اسلامی باید مهد علم و عالم باشد واگر خداوند زیبا هست ، شهراسلامی باید شهر زیبای خداوند باشد.

قاسم‌زاده در پایان عنوان کرد: محله محوری شعار ما در شهرداری است و در هر محله، مسجد محور است؛ اصلاح وتوسعه جزء با کمک مردم با محوریت مساجد محقق نخواهد شد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha