پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
سحر غدار بانوی مبارز لبنانی

حوزه/ "سحر غدار" فعال سیاسی و رسانه ای لبنانی گفت: محبوبیت مردمی حزب الله همچنان ادامه دارد و علیرغم تلاش های رسانه های معاند و دیدگاهشان در خصوص ترویج کاهش محبوبیت حزب الله آنها شگفت زده هستند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه، "سحرحسین غدار" از فعالان اجتماعی و مستندساز لبنانی است که نامش با بسیاری از پویش‌های سیاسی و اجتماعی معاصر در لبنان گره خورده است. او در کنار فعالیت جدی در زمینه حقوق سیاسی-اجتماعی شهروندان، از جمله حامیان مشهور مقاومت لبنان نیز به شمار می‌آید او اخیرا در یک فیلم مستند به کارگردانی حسین پاک به عنوان راوی، حوادث لبنان را مورد بررسی قرار داده است.

راوی مستند "سحر"، خود جزو هسته‌های اصلی تشکیل دهنده اعتراضات مسالمت آمیز در لبنان بوده و در فضای توئیتر فعالیت‌های زیادی داشته، است. توئیتر خانم غدار جز چند توئیتر اول لبنان از حیث دنبال کننده به شمار می‌رود؛ به همین دلیل او در شکل گیری هسته معیشتی مقابله کنندگان با فساد خیلی موثر بوده است. وی در لبنان به عنوان یک چهره متمایل به مقاومت شناخته می‌شود؛ با این وجود وقتی هسته اصلی اعتراضات در لبنان به مقاومت متمایل باشد کسی نمی‌تواند ادعا کند که این اعتراضات ضد سلاح مقاومت بوده است.

از حمایت همه جانبه آمریکا از بحران داخلی لبنان تا حفظ محبوبیت مردمی حزب الله

در همین راستا سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه با این بانوی فعال لبنانی به گفت و گو پرداخته است.

متن گفت و گو به شرح ذیل است:

حوزه: لطفا خودتان را معرفی کنید و در خصوص شرایط اجتماعی لبنان از حیث بحران های مختلفی که مردم لبنان در شرایط کنونی با آن روبرو هستند توضیح دهید.

من روزنامه نگار لبنانی و متخصص در حوزه شبکه های اجتماعی و فعال سیاسی و عضو گروه امداد و نجات ملی هستم. در خصوص وضع اجتماعی لبنان باید بگویم شرایط بسیار بحرانی است؛ بویژه بعد از بدتر شدن و پایین آمدن ارزش پول ملی در برابر دلار که این موضوع به بحران های گسترده موجود در لبنان در زمینه پرونده های فساد اقتصادی باز می گردد. بعد از بدهی هایی داخلی که به بدهی های خارجی تبدیل شد، بدهی های ما تبدیل به بدهی های ارزی شد و بهره آنها رو به افزایش رفت. این موضوع باعث شد این بدهی ها امسال در لبنان به صد و یازده میلیارد دلار برسد و لبنان دچار کسری اقتصادی شود و این موجب وخیم شدن اوضاع اقتصادی لبنان شد.

بنابراین بانک مرکزی دیگر نتوانست به دلیل عدم وجود ارز مبادله ای که در لبنان دلار است، به دادن یارانه کالاها از جمله سوخت و دارو و حتی نان ادامه دهد. این شرایط سخت همچنان وجود دارد تا جایی که می بینیم مشکلات اجتماعی تشدید شده و  دیگر یک فرد لبنانی نمی تواند نیازهای ساده زندگی را فراهم کند و این مشکلات معیشتی را تحمل کند.

حوزه: به نظر شما چه اهدافی پشت حوادث جنایت الطیونه بود و سمیر جعجع و متحدان آمریکایی، اسرائیلی و سعودی او در لبنان به دنبال چه هستند؟   

در حادثه الطیون اتفاقات و تنش های زیادی پشت سر هم رخ داد که نتیجه نقشه های آمریکایی است. در لبنان امروز دیگر هیچ حریفی از مخالفان رقیب حزب الله نمی تواند، حزب الله را به جنگ داخلی سوق دهد  و یا آن را تضعیف کند. سمیر جعجع رئیس شبه نظامیان به لبنانی صحبت می کند و می گوید دنبال جنگ داخلی در لبنان نیست و جنگ داخلی را محکوم می کند، اما تاریخ سرشار از جنگ های داخلی او با حزب الله است و در ریختن خون لبنانی ها سابقه زیادی دارد.

از حمایت همه جانبه آمریکا از بحران داخلی لبنان تا حفظ محبوبیت مردمی حزب الله

جنایات جعجع در لبنان با پشتیبانی آمریکا انجام می شود

او قاتل بسیاری از فرزندان خانواده های اصیل سیاسی است و جنایت های زیادی را مرتکب شده است؛ از جمله کشتن مردم و انداختن افراد زنده به دریا و جنایت های دیگری که فراموش نمی کنیم. همچنین ربودن دیپلمات های ایرانی که در لبنان حضور داشتند از دیگر جنایت های او است. این مرد با این خصوصیات یک روز هم از تلاش برای کشاندن حزب الله به جنگ داخلی تردید نمی کند، اما این اقدامات تحت هدایت و پشتیبانی  آمریکایی ها است و جعجع هم ابزار گرو کشی آنها است.تاریخ به خوبی جنایت های این گروه و خونریزی آنها را می شناسد و به راحتی بدون اینکه به موضوعی بخواهد دوبار فکر کند، خون افراد بی گناه را می ریزد. امروز در این موضوع حقایقی بر ملا شده که جعجع از ابزارهای آمریکا است و فردی است که می تواند برنامه های آمریکا را از زوایای مختلف اجرا کند.

حوزه: در سخنرانی  جناب سید حسن نصر الله پیرامون حوادث الطیونه، ایشان اشاره کردند که ۱۰۰ هزار مبارز نظامی در حزب الله وجود دارد و البته حزب الله قصد ورود به جنگ داخلی را ندارد هدف سید مقاومت از بیان چنین عبارتی به نظر شما چیست و حاوی چه پیامی برای دشمنان حزب الله است؟

از زمان های قدیم به وقت جنگ رجز می خواندند، یک سرباز و مبارز به میدان می رفت و نیرو و قدرت خودش را در معرض نمایش می گذاشت و خودش را معرفی می کرد که من مثلا فلان فرزند فلان شخص هستم و با اشعاری می گفت من که هستم و چه تاریخی دارم، من قتال العرب هستم و جملاتی از این قبیل را که قدرت و بزرگی آن ها را نشان می داد، مطرح می کردند.

سخنان سید مقاومت جعجع را بر سر جای خود نشاند

 سید مقاومت هم از بیان ۱۰۰ هزار نیروی مبارز چنین قصدی داشته است، به نظر من در سخنرانی سید حسن نصر الله خطاب به رئیس شبه نظامیان نیروهای لبنانی که به دنبال جنگ داخلی است و یا با توهم اینکه می تواند کاری در این جنگ داخلی علیه حزب الله انجام دهد و یا دارای امکانات لوجوستیکی و تعداد زیاد نیرو هست، این پیام وجود دارد که سید به طور مشخص و محدودی گفت ۱۰۰ هزار نیروی مبارز و مجاهد دارد و تاکید کرد فقط این تعداد شامل رزمندگان لبنانی و مرد هست و حتی زنان و باقی مبارزان غیر لبنانی را شامل نمی شود. در واقع تعداد مبارزان بیش از این تعداد هم هست و به نظر من سید حسن نصرالله با سخنانش سمیر جعجع را بر سر جای خود نشاند و مانع از اقدامات جنون آمیزی که به پا کرده بود، شد.

از حمایت همه جانبه آمریکا از بحران داخلی لبنان تا حفظ محبوبیت مردمی حزب الله

حوزه: در شرایط کنونی که لبنان با بحران های متعدد دست و پنجه نرم می کند و رسانه های غربی و آمریکایی و سعودی به دنبال متهم کردن حزب الله هستند، میزان محبوبیت مردمی حزب الله چگونه است و آیا علیرغم تلاش های رسانه های دشمنان این محبوبیت کاهش پیدا کرده است؟

اگر بخواهیم در خصوص موضوع محبوبیت حزب الله صحبت کنیم؛ باید بگوییم در انتخابات ۲۰۱۸ حزب الله بیشترین آرای ترجیحی را کسب کرد و در کنار تمام احزاب لبنانی بیشترین آرا را به خود اختصاص داد. اما ممکن است در این  شرایط اقتصادی برخی افراد بی حوصله شده باشند، اما اکثر مردم طرفدار حزب الله هستند.حزب الله حتی حمل و نقل در این کشور را بر قرار کرده و خواهان امنیت است و حزبی است که کشور را آزاد کرده و یاور مستضعفان است و امروز در مبارزه با فساد بوده و اقدامات دیگری از این قبیل را برای مردم لبنان انجام می دهد.

محبوبیت حزب الله با تمام تلاش های رسانه های معاند همچنان پا برجا است

اما محبوبیت حزب الله همچنان ادامه دارد و علا رغم تلاش های رسانه های غربی و معاند و دیدگاهشان در خصوص ترویج کاهش محبوبیت حزب الله و چگونگی از بین رفتن طر فداران حزب شگفت زده هستند. تمام این هجمه ها علیه حزب الله نتوانست عامل بزرگی برای حامیان حزب الله ایجاد کند تا دوباره بخواهند به زور رای دهند و در انتخابات حاضر شوند و دوباره این گزینه سیاسی را که به خصوص در بعد مقاومت نماینده آنهاست انتخاب کنند و این سخن که محبوبیت حزب الله کاهش پیدا کرده اصلا سخن صحیحی نیست.  

حوزه: لطفا در خصوص فیلم مستند "سحر "و موضوع آن و نحوه استقبال دانشجویان ایرانی از این فیلم توضیح دهید.

فیلم مستند "روایت فریاد ۱۷ اکتبر تا آتش در بیروت" ایده و تفکر من نیست؛ بلکه آقای حسین پاک کارگردان این فیلم با من تماس گرفتند و  گفتند که من در موسسه ای کار می کنم و قصد داریم مستندی از روایت رویدادهای لبنان بسازیم. زمانی که سوال کردم برای چه من را انتخاب کردید و به سراغ فعال دیگری نرفتید، گفتند چون پدر شما به شهادت رسیده است.

از حمایت همه جانبه آمریکا از بحران داخلی لبنان تا حفظ محبوبیت مردمی حزب الله

 پدرم لباس نظامی که شعار ایرانی بر روی آن نگاشته شده بود بر تن داشته و از نسل اول صفوف حزب الله و تربیت شده این مکتب و الگو در عرصه جامعه لبنان و حامی مقاومت بود.

استقبال دانشجویان در ایران از این فیلم بسیار خوب بود و بیش از انتظار بود و این افتخاری بزرگ برای من است که این فیلم واکنش زیادی در جامعه داشته است و پوشش رسانه ای و رسمی آن نیز و حضور دانشجویان و دانشگاهیان  فعالان رسانه ای بر جسته بود و من از این همه برکت استقبال مخاطبان ایرانی تشکر می کنم.

گفت و گو از وجیهه سادات حسینی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha