چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۲ شوال ۱۴۴۵ | May 1, 2024
استکبارستیزی

حوزه/ عضو هیئت علمی پژوهشگاه امام صادق(ع) تصریح کرد: استکبارستیزی ملت ایران ریشه در تعالیم قرآنی و باورهای دینی عمیق دارد.

مهدی اسلامی در گفت و گو با خبرنگارخبرگزاری حوزه، با اشاره به جایگاه ویژه بحث استکبارستیزی در کلام و رهنمودهای امامین انقلاب ابراز داشت: اگر به بیانات حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری دقت کنیم به خوبی متوجه می شویم که استکبارستیزی یک باور عمیق ایمانی و اعتقادی است و این گونه نیست که بر اساس مقتضیات و شرایط، تعطیل بردار باشد.

وی افزود: اساساً اسلامی که امام بدان معتقد بود و خود را موظف به ترویج آن می دانست، اسلام ضد استکبار است و به همین خاطر ایشان مبارزه با آمریکا به عنوان شیطان بزرگ و مصداق اتم استکبار در روزگار کنونی را ضروری برمی شمرد.

وی همچنین گفت: رهبر معظم انقلاب در همین زمینه می فرمایند اسلامی که امام بدان معتقد بود، اسلام ضد فساد و ضد زانو زدن در برابر دشمن است و چنین اسلامی طبعاً وجود مستکبران و حالت استکباری را برنمی تابد. ایشان همچنین تأکید می کنند که روحیه استکبارستیزی ملت ما باعث تقویت هویت جامعه و زمینه سازی برای دست یابی به اهداف می شود و لذا از این منظر نیز باید محاسن و کارکردهای استکبارستیزی را برای جامعه تبیین و تشریح کرد.

این مدرس دانشگاه بیان داشت: مقام معظم رهبری بهمن ماه سال ۹۸ در دیدار پرشور مردم استان آذربایجان غربی می فرمایند: "آنچه ما با آن مخالف هستیم عبارتست از حاکمیت ظلم و طغیان و استکبار و امروز البته قله‌ی طغیان و استکبار و طاغوت، آمریکا است که درواقع در دست صهیونیست‌ها -نه دولت صهیونیستی؛ در دست ثروتمندان و کمپانی‌دارهای صهیونیست- دارد می چرخد. "ایشان در همان دیدار ادامه می دهند: "ما با هیچ ملتی به عنوان ملت مخالفتی نداریم؛ با هیچ نژادی، با هیچ ملتی؛ ما با استکبار مخالفیم، با ظلم مخالفیم، با طغیان علیه ارزش های انسانی و الهی مخالفیم. امروز آمریکا مظهر اینها و مظهر ظلم و استکبار است، لذا در دنیا هم منفور است. "

وی گفت: البته باید توجه داشت که باور ما در زمینه مقابله با استکبار، ریشه در اعتقادات دینی و آموزه های قرآنی دارد، چرا که دولت اسلامی و اساساً هر فرد مسلمان و معتقد به قرآن مجید می بایست در برابر ظلم و استکبار بایستد و نیز به یاری مظلومان و مستضعفان در هر گوشه عالم بپردازد.

اسلامی خاطرنشان کرد: ما اگر به آیات و روایات مربوطه در این زمینه هم نگاهی بیندازیم، متوجه می شویم که مستضعف یعنی آن کسی که مورد ظلم و تهاجم مستکبر قرار گرفته و وظیفه انسان مؤمن و معتقد و موحد آن است که به یاری او پرداخته و زمینه دفع ظلم و ستم را فراهم کند.

وی با اشاره به مهم ترین شاخصه ها و مؤلفه های استکبار ستیزی از نگاه امام راحل و مقام معظم رهبری ابراز داشت: یکی از این شاخصه ها ناظر به دائمی و همیشگی بودن مبارزه با استکبار است چرا که جنگ حق و باطل همیشه وجود داشته و وجود هم خواهد داشت. به همین خاطر است که در کلام نورانی پیر جماران می بینیم که مبارزه با کفر و شرک و نفاق، مقطعی نیست و در همه اعصار وجود دارد، منتهای مراتب مصادیق استکبار متفاوت است.

وی افزود: مساله مهم بعدی در این باره، لزوم روحیه تهاجمی در گفتمان استکبارستیزی است و لذا در اندیشه و کلام امامین انقلاب، انفعال و ترس و واهمه در برابر مستکبران عالم، معنایی ندارد.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه امام صادق(ع) همچنین ابراز داشت: این کلام ماندگار حضرت امام(ره) را همواره باید مدنظر قرار دهیم که به صراحت فرمود:"امروز جهان تشنه فرهنگ اسلام ناب محمدی(ص) است و مسلمانان در یک تشکیلات بزرگ اسلامی رونق و زرق و برق کاخ های سفید و سرخ را از بین خواهند برد. امروز خمینی آغوش و سینه خویش را برای تیرهای بلا و حوادث سخت و برابر همه توپها و موشک های دشمنان باز کرده است و همچون همه عاشقان شهادت، برای درک شهادت روزشماری می ‌کند. جنگ ما جنگ عقیده است، و جغرافیا و مرز نمی ‌شناسد. و ما باید در جنگ اعتقادی‌مان بسیج بزرگ سربازان اسلام را در جهان به راه اندازیم. "

وی افزود: در نگاه حضرت امام (ره) و همچنین رهبر معظم انقلاب، تکلیف گرایی یک اصل مهم است و لذا در چنین رویکرد و اندیشه شکست معنایی ندارد، چرا که انجام تکلیف در راستای رضای خدا، همه اش توفیق و پیروزی است ولو این که به ظاهر با شکست هم همراه باشد و لذا امام (ره) بارها می فرمود، ما مکلف به انجام وظیفه هستیم و نتیجه فرع آن است.

اسلامی در خاتمه بیان داشت: البته باید دانست که در این نگاه و منش، تقویت قوای نیروهای خودی در برابر جبهه استکبار یک ضرورت است و لذا باید با تمام قوا به مقابله با مستکبران و ظالمان عالم برخاست، کما این که امام خمینی(ره) می فرمودند، ما اگر قدرت داشته باشیم تمام مستکبرین را از بین خواهیم بُرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha