جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
مراسم

حوزه/ معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم تحقیقات و فناوری با اشاره به ظرفیت های مجمع رؤسای پژوهشگاه های علوم انسانی – اسلامی گفت: امیدواریم با کمک شما موضوع اسلامی سازی دانشگاه ها پیگیری شود.

به گزارش خبرگزاری حوزه، غلامحسین رحیمی در مراسم رونمایی از پوستر دومین همایش «علوم انسانی – اسلامی» که در نشست مجمع رؤسای پژوهشگاه های علوم انسانی - اسلامی در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد، با اشاره به اسلامی سازی دانشگاه ها اظهار داشت: حوزه و دانشگاه، دانشگاه اسلامی، موضوعات قرآنی مرتبط با دانشگاه اسلامی سه موضوعی است که در مجموع هیچکدام آن موفقیت چشمگیر را در پی نداشته است.

وی با تأکید بر اینکه مهمترین بخش این محورهای سه گانه ارتباط با دانشگاه اسلامی است، گفت: در اسلامی کردن دانشگاه با دو رویکرد سلبی و ایجابی روبرو می‌باشیم؛ رویکرد سلبی یعنی اینکه مظاهر ضد اسلامی را از دانشگاه حذف کنیم، که رویکرد کامل نیست و نباید به آن بسنده کرد؛ هر چند تا به امروز بیشتر به این رویکرد عمل شده است.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم تحقیقات و فناوری تصریح کرد: تقریباً هیچ معاون آموزشی را ندیده‌ام که در زمینه تحول نظام برنامه ریزی آموزشی و متون درسی به سمت تقویت فضایل اخلاقی گام جاندار و مؤثری را برداشته باشد.

وی افزود: در بومی سازی و اسلامی کردن علوم کار ویژه ای صورت نگرفته است و اصلاً تعریف جامع و دقیقی از دانشگاه اسلامی ارائه نشده و کل آنچه به اسلامی کردن دانشگاه‌ها برمی‌گردد، واژه های مرکبی است که عملیاتی نمی‌شود و اثرگذاری ندارد.

رحیمی با بیان اینکه ما به دنبال تغییریم، نه سخنرانی و مباحث نظری و در راه اسلامی شدن دانشگاه ها به دنبال کار عملی می باشیم، اظهار داشت: بایستی کار گروهی به وجود بیاورید و بحث حوزه و دانشگاه را پیگیری کنید؛ یکی از مأموریت‌های مهم این مجمع بررسی سند بومی و اسلامی سازی دانشگاه ها است.

وی در پایان با بیان اینکه علم بومی باید تعریفی شود که یک مدیر بتواند آن را اجرایی کند، اظهار داشت: ابتدا باید مدرسه ساخت و سپس به تعلیم و دانشگاه اسلامی پرداخت؛ امید است با کمک شما موضوع اسلامی سازی دانشگاه ها پیگیری شود.

لازم به ذکر است، معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با حضور در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در مراسم رونمایی از پوستر هفتمین نمایشگاه هفته پژوهش و فناوری معاونت پژوهش دفتر تبلیغات اسلامی و جلسه مجمع رؤسای پژوهشگاه های علوم انسانی- اسلامی و رونمایی از پوستر دومین همایش (مجازی علوم انسانی_ اسلامی پژوهش و فناوری هم حضور یافته و به سخنرانی پرداخته بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha