یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
آدیسا بابا

حوزه/ اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

توطئه تروریستی در آدیسا بابا خنثی شد

پلیس اتیوپی از استقرار تعدادی از نیروهای خود در خیابان‌های آدیس آبابا پس از اطلاع از توطئه‌ای برای هدف قرار دادن پایتخت خبر داد. پلیس اتیوپی روز شنبه اعلام کرد که تعدادی از مظنونان با داشتن نارنجک دستی و سلاح که قصد ایجاد رعب و وحشت در پایتخت را داشتند، دستگیر شدند. کمیسر پلیس آدیس آبابا اظهار داشت که مظنونان دستگیر شده برنامه‌ریزی برای ایجاد رعب و وحشت در پایتخت را دست داشتند و از جبهه آزادی‌بخش تیگرای که دولت آن را در فهرست تروریستی خود قرار داده است، دستورالعمل دریافت می‌کردند و نارنجک، مین و کلاشنیکف در اختیار داشتند. وی گفت که در این عملیات چندین یونیوفرم نظامی و همچنین پول رایج کشورهای مختلف و شناسنامه‌های جعلی برای اجرای توطئه‌های تروریستی کشف و ضبط شده است. در همین حال، پلیس محلی شهر «دری داوا» در شرق کشور اعلام کرد که ۲۰۸ مظنون مجهز به سلاح  که در حال انجام یک طرح تروریستی بودند، دستگیر شدند.

منبع:ایسنا

«موزه کودکی» آغاز به کار کرد

«موزه کودکی ایرانک» که به دلیل شیوع ویروس کرونا حدود دو سال تعطیل بود، از ۲۱ آبان‌ماه دوباره فعالیت خود را از سر می‌گیرد.کتابک (نهاد مجازی ترویج کتاب‌خوانی موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان) با اعلام این خبر نوشته است: «خبر خوبی است! خبری شادی‌بخش! هم برای ما و هم برای مخاطبان‌مان! کوچک و بزرگ! روز جمعه ۲۱ آبان درهای «موزه کودکی ایرانک» به روی همه علاقه‌مندان گشوده می‌شود! نزدیک به دو سال است که درهای موزه کودکی به سبب همه‌گیری ویروس کرونا به روی دوستان و علاقه‌مندانش بسته بود. اکنون پس از این دوره بلند از دوری، موزه کودکی ایرانک آماده می‌شود تا دوباره آغوش گرم خود را به روی همه مخاطبان و به ویژه کودکان و نوجوانان عزیز این سرزمین بگشاید. موزه کودکی ایرانک در نیمه تابستان سال ۹۸ آغاز به کار کرد و قرار بود یک سال درهایش به روی همگان باز بماند که با رسیدن کابوس ویروس کرونا بعد از ۶ ماه در حالی که فهرست بلندی از مهدکودک‌ها، پیش‌دبستانی‌ها و مدارس در انتظار فرارسیدن نوبت خود بودند، به ناچار برای یک تعطیلی موقت درهای خود را بست و شوربختانه این تعطیلی موقت نزدیک به دو سال به درازا انجامید. اما در آن شش ماهی که موزه کودکی فعالیت می‌کرد با وجود همه مشکلات از آلودگی هوا تا مشکلات اجتماعی و ناهمواری‌های اقتصادی، گردانندگان موزه با استقبال کم‌نظیر مخاطبان کوچک و بزرگ خود همراه شدند. هر روز صدای شادی کودکان، خنده‌ها و سروده‌ها، قصه‌خوانی‌ها و نمایش‌ها از هر گوشه این موزه بلند بود. اکنون در وضعیتی درهای موزه را می‌گشاییم که تنها چهارماه از آن دوره یک‌ساله باقی مانده است. این خبر خوش نیست، اما واقعیتی است که باید با مخاطبان خود در میان بگذاریم و بگوییم در این فرصت باقی‌مانده با پشتیبانی‌های همیشگی خود از موزه، با دیدارهای دوباره  و دعوت از همه علاقه‌مندان و دوستان، خاطره‌هایی زیبا، باشکوه و ماندگار از موزه کودکی به همراه ببرید. شاید استقبال و پشتیبانی‌های شما راه را برای ادامه کار این موزه هموارتر کند. این موزه به همه کودکان، نوجوانان، والدین، مربیان و آموزگاران و همه علاقه‌مندان به فرهنگ کودکی تعلق دارد. امیدواریم مانند همیشه با حضور گرم خود ما را پشتیبانی کنید. روز جمعه ۲۱ آبان منتظر دیدارتان هستیم. برنامه و پروتکل بهداشتی دوره بازگشایی موزه به زودی به اطلاع همگان خواهد رسید.»

منبع:ایسنا

میدل ایست به توان بالای نظامی ایران اعتراف کرد

اندیشکده میدل ایست در گزارش جدید خود که در تاریخ سوم نوامبر در پایگاه این اندیشکده، منتشر شده، از قدرت نظامی برتر ایران در تنگه هرمز سخن گفت. در این گزارش با اشاره به اهمیت تنگه هرمز آمده است: تنگه هرمز یکی از مهمترین نقاط حیاتی دریایی برای تأمین نفت و گاز طبیعی مایع است. مسأله آزادی ناوبری در این تنگه دیر زمانی است که محل تنش بوده است؛ اما تا این اواخر هرگونه تلاش از سوی ایران برای بستن فیزیکی آن تا حد زیادی نامحتمل به نظر می‌آمد؛ مگر آنکه در سایه تحریم عمده و یا محاصره کامل بنادر ایران از سوی غرب و یا یک رویارویی نظامی گسترده این مسأله رخ می‌داد. در ادامه این گزارش ادعا شده است: با این حال حوادث سه سال گذشته نشان داد ایران می‌تواند اختلالی عمده را در جریان انرژی (در این منطقه) بدون بستن رسمی تنگه و بدون خطر بالای رویارویی نظامی با غرب درست کند. در گزارش اندیشکده میدل ایست سپس با اشاره به قدرت نظامی ایران آمده است: ایران ابزارهای خود را خصوصا از طریق نیروهای دریایی سپاه پاسداران از جمله مین‌های دریایی، باتری‌های ساحلی (باتری‌های پدافند ساحلی)، قایق‌های تندروی مسلح و زیردریایی‌های کوچک در اختیار دارد. در این گزارش همچنین آمده است: ایران تمایل خود را برای به رسمیت شناخته شدن به عنوان قدرت نظامی غالب در خلیج (فارس) و تنگه هرمز مخفی نمی‌کند. این اندیشکده همچنین در گزارش خود نوشت: ایران یکی از دو کشور دارای موقعیت خوب در خلیج فارس است که از طولانی‌ترین خط ساحلی بهره می‌برد و تقریباً به آن کنترل عملی دارد. ایران به تمام مسیرهای کشتیرانی منتهی به تنگه هرمز دسترسی دارد. پیشتر ایران از اقدام سپاه پاسداران در بازپس گیری نفت ربوده شده از کشورمان و شکست نیروهای آمریکا در این ماجرا خبر داده بود.

منبع:خبرنگاران جوان

مجوز بازگشایی تدریجی مدارس صادر شد

سرپرست وزارت آموزش و پرورش از صدور مجوز بازگشایی مدارس ابتدایی خبر داد و گفت: خوشحالم اعلام کنم مدارس آماده می‌شوند که از ابتدای آذرماه، میزبان دانش‌آموزان دوره متوسطه اول و ابتدایی هم باشند.علیرضا کاظمی با اشاره به بازگشایی مدارس متوسطه دوم از امروز اظهار کرد: به اولین گروه از دانش‌آموزانی که وارد فضای مدرسه شدند خوشامد می گویم و امیدوارم زمینه حضور به‌گونه‌ای فراهم شده باشد که حضور بیشتر دانش آموزان را در مدارس شاهد باشیم. امروز نخستین گروه از دانش‌آموزان یعنی دانش‌آموزان متوسطه دوم آموزش حضوری را آغاز کردند و آن هم بر اساس الگویی است که خود مدارس بر اساس ظرفیت‌ها و پروتکل‌ها تنظیم کردند. به این ترتیب دانش‌آموزان در مدارس در قالب یک، دو یا سه گروه حضور پیدا می‌کنند. وی افزود: از رئیس‌جمهور تشکر می‌کنم که بیشترین دغدغه را در این زمینه داشت و با همراهی ستاد ملی کرونا و وزارت بهداشت توانستیم مجوز بازگشایی مدارس ابتدایی را هم اخذ کنیم. بنابراین مدارس ما آماده می‌شوند که از اول آذر ماه، میزبان دانش‌آموزان دوره متوسطه اول و دانش‌آموزان ابتدایی باشند. سرپرست وزارت آموزش و پرورش با اشاره به تلاش برای کاهش نگرانی خانواده‌ها گفت: واکسیناسیون کارکنان و عوامل اجرایی مدارس ۱۰۰ در صد و به طور کامل انجام شده است. واکسیناسیون معلمان در سراسر کشور به نزدیک ۹۰ درصد رسیده است و تلاش می‌کنیم آن را به ۱۰۰ درصد برسانیم. واکسیناسیون دانش‌آموزان ۱۲ تا ۱۸ سال نیز به حدود ۸۸.۵ درصد رسیده و قطعا با بازگشایی مدارس به مرز ۱۰۰ درصد نزدیک خواهد شد. وی ادامه داد: تلاش می‌کنیم در اولین روزهای بازگشایی، تمرکزمان را بر رعایت پروتکل‌ها، حفظ سلامت و امنیت دانش‌آموزان باشد و ارتباط بیشتری با والدین  برقرار کنیم. همینطور الزاماتی که نیاز است را دنبال کنیم تا اگر خلاءهایی وجود دارد برطرف شود. کاظمی به برگزاری گردهمایی مدیران‌کل سراسر کشور در اردوگاه شهید باهنر در روز جاری اشاره کرد و گفت: به ابهامات در  زمینه بازگشایی مدارس پاسخ داده شد. همچنین یکی از موضوعاتی که دغدغه‌ همه دلسوزان تعلیم و تربیت و مسئولان کشوری است، بازماندگی از تحصیل و تارکان تحصیل است که در این جلسه برنامه‌ریزی و تلاش برای شناسایی، جذب و آموزش بازماندگان از تحصیل به ویژه در دوران ابتدایی انجام شد. وی درباره اینکه آیا حضور دانش‌آموزان در مدارس اختیاری خواهد بود یا اجباری یا دانش آموزان برخی روزهای هفته، در تمام شهرهای کشور به مدرسه می روند؟ گفت: رویکرد ما در بازگشایی مدارس، تدریجی است. اینطور نیست که اگر گفتیم حتما بازگشایی مدارس از امروز آغاز می‌شود، همه مدارس کارشان را از امروز آغاز کنند، بلکه امروز فرایند بازگشایی مدارس متوسطه شروع شده است. حال ممکن است یک مدرسه فردا یا مدرسه‌ دیگری پس فردا بازگشایی شود. به هرحال کار در این یکی دو روزه آغاز می شود. سرپرست وزارت آموزش و پرورش در مصاحبه‌ای با شبکه خبر افزود: اینکه دانش‌آموزان چگونه و در چه روزهایی در مدارس حضور پیدا کنند در اختیار شورای مدرسه و تأیید منطقه است. سامانه‌ای نیز برای این منظور طراحی شده است که الگوی بازگشایی مدارس در آن ثبت می شود. علاوه بر این نظارت‌های میدانی توسط آموزش و پرورش و شبکه‌های بهداشت انجام می‌شود و هرجا که احتمال دادیم ممکن است دانش‌آموزی به کرونا مبتلا شود، دستورالعمل‌های ویژه‌ای صادر شده است تا بتوانیم سلامت دانش آموزان را حفظ کنیم. جای نگرانی از این بابت نیست.

منبع:ایسنا

صداوسیما اطلاعیه داد

روابط عمومی کل سازمان صداوسیما با انتشار بیانیه ای درباره خبرهایی که با موضوع ادغام برخی بخش ها در این رسانه در فضای مجازی منتشر می شود، توضیح داد.در روزهای اخیر خبرهایی درباره ادغام و تعدیل نیروها در برخی بخش ها و معاونت های سازمان صداوسیما در فضای مجازی دست به دست می شود که اداره کل روابط عمومی سازمان صداوسیما با انتشار بیانیه ای رسمی تلاش کرده است در این زمینه شفاف سازی کند. در متن این بیانیه آمده است: «باسمه تعالی

همکاران و اعضای خانواده بزرگ رسانه ملی

بدین وسیله همه شایعات و گمانه‌زنی‌ها درخصوص ادغام‌ها، حذف‌ها، تعدیل‌ها و ... که درباره سازمان صداوسیما در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی یا پیام‌رسان‌ها دست‌به‌دست می‌چرخد، قاطعانه تکذیب می‌شود. تقاضا داریم برای دریافت اطلاعات صحیح، صرفاً از مجرای رسمی، یعنی اداره کل روابط عمومی رسانه ملی، اخبار مربوط به سازمان را پیگیری بفرمایید. این روزها رسانه ملی با موجی از اخبار جعلی (فیک‌نیوزها) مواجه شده که جز با هوشمندی و همدلی همکاران محترم نمی‌توان با آن مقابله کرد. برای رسیدن به رسانه‌ای عدالت‌گستر و هویت‌محور منتظر یاری شما هستیم.»

منبع:ایسنا

آذرپیرا قهرمان جهان شد

در پایان رقابت های پنج وزن نخست کشتی آزاد زیر ۲۳ سال قهرمانی جهان در شهر بلگراد صربستان برگزار شد و تیم ایران به یک مدال طلا و ۳ مدال برنز دست یافت.در پایان رقابت های پنج وزن نخست کشتی آزاد زیر ۲۳ سال جهان، امیرعلی آذرپیرا در وزن ۹۷ کیلوگرم به مدال طلا رسید و احمد محمدنژاد جوان در وزن ۵۷ کیلوگرم، علی‌اکبر فضلی در وزن ۷۰ کیلوگرم و علی سوادکوهی در وزن ۷۹ کیلوگرم نیز صاحب مدال برنز شدند. در وزن ۵۷ کیلوگرم احمد محمدنژاد جوان پس از استراحت در دور نخست در دور دوم در یک کشتی نفس گیر با نتیجه ۱۱ بر ۱۱ از سد پاتریک گلوری از آمریکا گذشت و به مرحله یک چهارم نهایی راه یافت. وی در این مرحله مقابل بکبولات میرزانظر اولو دارنده مدال برنز آسیا از قرقیزستان با نتیجه ۷ بر صفر مغلوب شد و با توجه به حضور این کشتی گیر به دیدار فینال، نماینده ایران به گروه بازنده ها رفت. وی در این گروه با نتیجه ۱۸ بر ۱۸ دیامانتیتو یونا فافه از گینه بیسائو را مغلوب کرد و به دیدار رده بندی راه یافت. وی در این دیدار دمیتری شاملا از بلاروس را با نتیجه ۳ بر ۲ مغلوب کرد و به مدال برنز دست یافت. در وزن ۶۵ کیلوگرم سید حسن عبادی در دور نخست با نتیجه ۱۱ بر صفر کارولی کیس از مجارستان را مغلوب وی در دور دوم با نتیجه ۵ بر ۴ مغلوب جاویت آجار از ترکیه شد و با توجه به شکست این کشتی گیر ترک در مرحله نیمه نهایی، عبادی از دور رقابت ها کنار رفت. در وزن ۷۰ کیلوگرم علی اکبر فضلی پس از استراحت در دور اول در دور دوم با توجه به شرکت نکردن باسار ندوم از گینه بیسائو به پیروزی دست یافت و راهی مرحله یک چهارم نهایی شد. وی در این مرحله مقابل ارنظر آکمات علی اف دارنده مدال نقره جهان از قرقیزستان با نتیجه ۱۰ بر ۶ مغلوب شد و با توجه به راهیابی این کشتی گیر قرقیزی به دیدار فینال، فضلی به گروه بازنده ها رفت. وی در این گروه با نتیجه ۱۰ بر صفر چیریستوس چیریستوفوریدیس از یونان را مغلوب کرد و به دیدار رده بندی راه یافت. وی در این دیدار از سد موراد اولویف از آذربایجان با نتیجه ۵ بر ۴ گذشت و به مدال برنز دست یافت. در وزن ۷۹ کیلوگرم علی سوادکوهی در دور اول با نتیجه ۴ بر ۴ از سد ویکی از هند گذشت وی در دور دوم مقابل اوکتای حسن از بلغارستان با نتیجه ۱۰ بر صفر به برتری دست یافت و راهی مرحله یک چهارم نهایی شد. سوادکوهی در این مرحله در مصاف با ماگومد ماگومایف از روسیه با نتیجه ۷ بر صفر مغلوب شد و با توجه به حضور این کشتی گیر در دیدار فینال، سوادکوهی در گروه بازنده ها با نتیجه ۱۱ بر صفر حمام ابوسناینا از فلسطین را از پیش رو برداشت و به دیدار رده بندی رفت. وی در این دیدار با نتیجه ۸ بر ۲ اشرف آشیروف از آذربایجان را مغلوب کرد و به مدال برنز رسید. در وزن ۹۷ کیلوگرم امیرعلی آذرپیرا در دور اول با نتیجه ۵ بر صفر واسیل پولیوچنکا از بلاروس را مغلوب کرد. وی در دور بعد و در مرحله یک چهارم نهایی مقابل زوریکو اورتاشویلی از گرجستان با نتیجه ۵ بر ۳ به پیروزی دست یافت و به مرحله نیمه نهایی رفت. آذرپیرا در این مرحله با نتیجه ۹ بر صفر جاناتان آیلو از آمریکا را از پیش رو برداشت و راهی دیدار فینال شد. حریف وی در دیدار پایانی رادو لیفتر دارنده مدال نقره زیر ۲۳ سال اروپا از کشور مولداوی را با نتیجه ۷ بر ۳ مغلوب کرد و به مدال طلا دست یافت.

منبع:ایسنا

شمارش دستی آرای استان‌های شاکی به اتمام رسید

کمیساریای عالی مستقل انتخابات عراق امروز، شنبه اعلام کرد، فردا پایان شمارش دستی آرای تمامی استان‌هایی که در آنها شکایت شده، به پایان خواهد رساند. در حالی‌که زمان اعلام نتایج نهایی انتخابات را هم اعلام کرد عماد جمیل، عضو کمیساریای عالی مستقل انتخابات به خبرگزاری "واع" گفت: پرونده‌های شکایت‌ها تنها شامل ۱۱ استان بود که هفت استان پرونده‌های شکایت‌هایشان را ارائه نکردند. او اضافه کرد: کمیساریا پنج استان یعنی بابل، کربلا، نجف، دیالی و بغداد را در کنار الکرخ و الرصافه تکمیل کرد. به نقل از روزنامه لبنانی النهار، جمیل توضیح داد: فردا، یکشنبه کمیساریا استان‌های نینوا، صلاح‌الدین، بصره، کرکوک و ذی‌قار و نیز مراکز اخذ رای مهاجران در دهوک که ۴۴ مرکز هستند و نیز شمارش آرای رای دهندگان در نینوا را تکمیل خواهد کرد. این مقام عراقی تاکید کرد: کمیساریا تمام مراکز را فردا تکمیل کرده و مساله را مشخص خواهد کرد و تمامی شکایات به مراجع قضایی ارسال خواهند شد. او اشاره کرد: بعد از پایان بررسی شکایات از سوی هیئت قضایی، کمیساریا می‌تواند نتایج نهایی را اعلام کند. هیچ اعمال فشاری بر کمیساریا چه داخلی یا خارجی وجود ندارد. کمیساریای عالی انتخابات روز جمعه از پایان شمارش دستی مراکزی خبر داد که درباره آنها ادله‌ای در قالب ضمیمه شکایات نامزدهای الکرخ و الرصافه ارائه شده بود، به پایان رساند.

منبع:ایسنا

محتوای مذاکرات جریان صدر فاش شد

یک عضو شاخص جریان صدر تأکید کرد که محور اصلی دیدارهای مقتدی صدر در سفر روز گذشته اش به بغداد پیشبرد طرح تشکیل دولت اکثریت ملی بوده است.«عصام حسین»، عضو جریان صدر، در گفت‌وگو با پایگاه «الحره» درباره دیدارهای روز گذشته «مقتدی صدر» با برخی سران نیروهای سیاسی عراق در بغداد گفت که صدر پروژه تشکیل دولت اکثریت ملی را دنبال می‌کند. به نقل از میدل ایست نیوز، وی گفت که محور اصلی مذاکرات صدر در دیدارهایش در بغداد تثبیت این مفهوم بوده و افزود که مرحله آینده نه مرحله توافق که مرحله حکومت اکثریت سیاسی در کشور است. او افزود که نیروهای سیاسی‌ای که صدر با آنها دیدار کرد از این پروژه استقبال کرده‌اند به جز برخی نیروهای چارچوب هماهنگی نیروهای سیاسی شیعه که همچنان بر تشکیل دولت توافقی با مشارکت همه گروه‌ها تأکید می‌کنند. عصام حسین همچنین تأکید کرد که در مرحله پیش رو توافقی میان جریان صدر با نوری المالکی و قیس الخزعلی در کار نخواهد بود و ابراز اطمینان کرد که ائتلافی متشکل از جریان صدر و حزب دموکرات (بارزانی) و ائتلاف تقدم (الحلبوسی) به انضمام برخی گروه های عضو چارچوب هماهنگی نیروهای سیاسی شیعه دولت اکثریت آینده را تشکیل خواهند داد. وی گفت که از نظر جریان صدر باید دو نیروی سیاسی شکل بگیرد که یکی تشکیل‌دهنده دولت و دیگری اپوزیسیون درون مجلس باشد تا احزاب مسئولیت خود را در روند مدیریت کشور بر عهده بگیرند. مقتدی صدر پنج شنبه شب در بغداد با محمد الحلبوسی، رئیس ائتلاف تقدم، و روز جمعه با سیدعمار الحکیم، رهبر جریان حکمت ملی عراق، و حیدر العبادی، رئیس ائتلاف نصر، دیدار کرد. همزمان هیئت مذاکره کننده جریان صدر با هیئتی از حزب دموکرات کردستان عراق به ریاست هوشیار زیباری دیدار کرد. جمعه شب اعلام شد که در پی شدت گرفتن تنش میان معترضان به نتایج انتخابات در بغداد، صدر سفر خود را ناتمام گذاشته و به نجف اشرف بازگشته است.

منبع:ایسنا

مذاکرات ارتش و غیرنظامیان سودان به بن‌بست رسید

همزمان با سفر هیئت اتحادیه عرب به خارطوم دو منبع در دولت عبدالله حمدوک به رویترز گفتند، مذاکرات به منظور حل بحران کشور دچار مشکل شده است.این دو منبع گفتند، بعد از اینکه ارتش سودان از بازگشت به مسیر گذار دموکراسی سرباز زد، مذاکرات به منظور حل بحران در کشور با مشکل روبه‌رو شد. این دو منبع اشاره کردند، ارتش سودان بر محدودیت‌های امنیتی علیه عبدالله حمدوک، نخست‌وزیر و محدودتر کردن تماس‌های او افزوده است. این در حالی است که اتحادیه عرب اعلام کرد، هیئتی عالی‌رتبه از دبیرخانه این نهاد به ریاست حسام زکی، معاون دبیرکل اتحادیه عرب برای مشارکت در حل و فصل بحران سودان عازم خارطوم شد. اتحادیه عرب اعلام کرد، به دستور احمد ابوالغیط، دبیرکل اتحادیه عرب این هیئت را فرستاده تا با رهبران سودان از اقشار مختلف ملاقات کند. این سفر با هدف حمایت از تلاش‌ها برای عبور از بحران سیاسی این کشور است تا خواسته‌های ملت سودان در جهت برقراری صلح و ثبات محقق شود.

منبع:ایسنا

دانشمندان ایرانی در لیست دو درصد دانشمندان برتر جهان قرار گرفتند

بر اساس اعلام دانشگاه استنفورد و طبق شاخص‌های جهانی، ۸ ایرانی در لیست دو درصد دانشمندان برتر جهان در سال ۲۰۲۱ قرار گرفتند که این دانشمندان با بیشترین میزان تاثیرگذاری در حوزه‌های فناورانه به این موفقیت رسیدند. دانشگاه استنفورد آمریکا پایگاهی برای معرفی و ارائه اطلاعات بیش از ۱۰۰ هزار دانشمند برجسته جهان ایجاد و اطلاعات دانشمندان در ۲۲ حوزه علمی و ۱۷۶ زیر شاخه را در آن ارائه کرده است. براساس آخرین اعلام این پایگاه علمی، ۸ ایرانی در میان دو درصد دانشمندان برتر جهان قرار گرفته‌اند. این افراد بر اساس شاخص‌هایی چون تعداد مقاله چاپ شده، تعداد کار علمی انجام داده، میزان تاثیرگذاری آنها و مقالاتشان در حوزه فعالیت و میزان ارجاعات به مقالات منتشر شده آنها انتخاب می‌شوند. این تیم تحقیقاتی دانشگاه استنفورد هرساله براساس معیارهای علم‌سنجی، افرادی را که در رشته‌های خود تأثیرگذار هستند، تحت عنوان دانشمندان یک درصد و دو درصد، انتخاب می‌کند. براساس پژوهشی که توسط دانشمندان دانشگاه استنفورد بر روی داده‌های اسکوپوس انجام شده است، فهرست دانشمندان پراستناد در تمامی رشته‌ها و نیز دو درصد برتر حوزه‌های علمی شناسایی و معرفی شدند که در سال جاری میلادی ۸ سرآمد علمی ایرانی نیز در این آمار قرار گرفته‌اند. دانشمندان و اساتید ایرانی منتخب در این لیست شامل "دکتر احمدرضا دهپور، دکتر مصطفی قانعی، دکتر مرتضی ایزدی، دکتر مجید سعیدی، دکتر سید فاضل نبوی، دکتر سید محمد نبوی، دکتر آزاده منائی و دکتر صدیقه عسگری" است.

منبع:تسنیم

هنرمند کاریکاتوریست ایران درگذشت

کامبیز درمبخش که از چندی قبل درگیر بیماری کرونا شده بود، امروز ۱۵ آبان ۱۴۰۰ در بیمارستان آتیه تهران دارفانی را وداع گفت. کامبیز درمبخش زاده ۸ خرداد ۱۳۲۱ در شیراز طراح، کاریکاتوریست و گرافیست است. او برندهٔ چندین جایزه بزرگ معتبر جهانی است و تاکنون چندین نمایشگاه مستقل از آثارش در کشورهای مختلف جهان برگزار شده‌است.

منبع:مهر

اختلاف کامیونی ایران و افغانستان برطرف شد

رایزن سابق ایران در افغانستان با بیان اینکه دولت جدید این کشور به طور رسمی اعلام کرده که روابط حسنه اقتصادی خود را با کشورهای همسایه حفظ می‌کند، گفت: در ابلاغی رسمی تاکید شده که محدودیتی در تردد کامیون‌های ایرانی ایجاد نشود. محمد مهدی جوانمرد قصاب افزود: در ابلاغی رسمی بر عدم ایجاد محدودیت در تردد کامیون‌های ایرانی از سوی افغانستان تاکید شده است. به گفته رایزن سابق ایران در افغانستان، مسیر ترانزیت میان ایران و افغانستان طبق روال گذشته باز بوده و جریان کالا در دو سوی مرزها بر قرار است. در ماه‌های گذشته به دلیل برخی تحولات در عرصه سیاسی و نظامی افغانستان تردد در مرزها با مشکلاتی مواجه شد، اما اکنون وضعیت مرزها آرام شده است.

منبع:مهر

برلین با طالبان سر میز مذاکره می نشیند

«مارکوس پوتزل» نماینده دولت آلمان در امور افغانستان از سفر خود به کابل طی هفته‌های پیش رو و گفتگو با طالبان خبر داد. بر اساس این گزارش، پوتزل هدف از این سفر را گفتگو با مقامات طالبان و همچنین مذاکره در خصوص بازگشایی سفارت و کنسولگری‌های آلمان در افغانستان و روند بازگرداندن دیپلمات‌های آلمانی به این کشور اعلام کرد. وی همچنین ابراز امیدواری کرد که روند بازگشت دیپلمات‌های آلمانی به افغانستان پس از انجام این دیدار آغاز شود. در همین راستا، روزنامه «ولت آم سونتاگ» آلمان نیز در خصوص سفر پوتزل به افغانستان تاکید کرد که یکی از اهداف این سفر، گفتگو با طالبان در خصوص موضوع صدور گذرنامه برای آن دسته از شهروندان افغان است که طی سال‌های حضور نیروهای نظامی آلمان و ناتو در این کشور، در خدمت سازمان‌ها و نظامیان آلمان بوده‌اند. لازم به ذکر است، «ملا عبدالغنی برادر» معاون نخست وزیر دولت طالبان، روز دهم مهر ماه، در نخستین دیدار خود با سفرای شماری از کشورها از جمله روسیه، چین و پاکستان گفت که دولت موقت افغانستان قصد آسیب رساندن به جامعه جهانی را ندارد و می‌خواهد با تمامی کشورها رابطه خوبی داشته باشد. ملابرادر در این نشست از کشورهای جهان خواست تا سفارتخانه‌های شأن را در افغانستان بازگشایی و اختلافات شأن را با طالبان از راه گفتگو حل کنند.

منبع:مهر

نشست سران قوا برگزار شد

ششمین نشست سران قوا با حضور رئیس‌جمهور، رئیس قوه قضاییه و رئیس مجلس به میزبانی حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی برگزار شد.ششمین نشست سران قوای سه‌گانه جمهوری اسلامی ایران عصر امروز (شنبه، ۱۵ آبان) به میزبانی حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی و با حضور محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی و حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی‌اژه‌ای رئیس قوه قضاییه در دفتر رئیس جمهوری برگزار شد. در این جلسه مهم‌ترین مسائل کشور، به ویژه موضوعات اقتصادی و معیشت مردم مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت. سران قوا تمرکز بر بهبود وضع اقتصاد کشور و حل مسائل و مشکلات معیشتی مردم را از اولویت‌های نشست سه قوه خواندند و بر لزوم همکاری هر چه بیشتر در این زمینه تأکید کردند.

منبع:شبکه خبر

رنگ سیاه کرونایی حوزه بالتیک را فرا گرفت

روند صعودی سرایت کرونا در سراسر اروپا از شش هفته قبل آغاز شده است و روزانه به طور میانگین ۲۵۰ هزار ابتلا و بیش از ۳۶۰۰ مورد فوتی ثبت می‌شود.مقر اروپایی سازمان بهداشت جهانی موج جدید کرونا را در اروپا نگران کننده می‌داند بنابر اعلام این سازمان، روند واکسیناسیون در اروپا کند شده است و چنانچه این وضعیت ادامه پیدا کند تا فوریه ۲۰۲۲ یعنی بهمن ۱۴۰۰ نیم میلیون نفر بر اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست خواهند داد. آلمان بالاترین رقم ابتلا به کرونا را در دو سال گذشته ثبت کرده است و حالا مقامات بلند پایه بهداشتی در این کشور برای تزریق دوز سوم واکسن برای همه رده‌های سنی توافق کردند. روند صعودی سرایت کرونا در سراسر اروپا از شش هفته قبل آغاز شده است و روزانه به طور میانگین ۲۵۰ هزار ابتلا و بیش از ۳۶۰۰ مورد فوتی ثبت می‌شود. افزایش مبتلایان روزانه به کرونا در کشورهای حوزه دریای بالتیک باعث شد تا نقشه این کشورها سیاه شود. جواب مثبت یک چهارم آزمایش تشخیص کرونا در استونی در شبانه روز گذشته باعث شد تا کارشناسان هشدار دهند سناریوی سیاهی در انتظار این کشوراست. در لیتوانی دیگر جمهوری حوزه دریای بالتیک به علت تراکم حداکثری مبتلایان به کرونا نقشه این کشور در تمام مناطق به رنگ سیاه در آمد. در جمهوری لتونی آمار مبتلایان روزانه اندکی کمتر شده است. طی یک شبانه روز هزار و هشتصد و بیست و چهار نفر به کرونا مبتلا شده و چهل و سه نفر هم جان خود را از دست داده اند. آمار مرگ و میرهای کرونایی به نسبت جمعیت این کشور در اروپا رتبه نخست را دارد. بیمارستان‌های استونی از پذیرش بیماران جدید خودداری می‌کنند و تجهیزات پزشکی جوابگو نیست. به علت کمبود امکانات و کادر درمانی، دولت قصد دارد بخشی از بیماران را به فنلاند اعزام کند. به موازات همه گیری کرونا در جمهوری‌های حوزه دریای بالتیک، تورم و گرانی روز افزون وضعیت معیشتی را در این جمهوری‌ها بر مردم بسیار سخت کرده است. مقامات بهداشتی دانمارک نسبت به احتمال اشباع شدن ظرفیت بیمارستان‌های این کشور به دلیل افزایش تعداد مبتلایان جدید به کووید ۱۹ ابراز نگرانی کردند. آخرین محدودیت‌های کرونایی در دانمارک یک ماه پیش برچیده شدند. مدیر آژانس ملی بهداشت دانمارک با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: «با توجه به خطر کووید ۱۹، سرماخوردگی و سایر بیماری‌های عفونی، احتمال افزایش تعداد مراجعان به بیمارستان‌ها جدی است. در حال حاضر تعداد بیماران در بیمارستان‌ها خیلی زیاد است و کادر درمان هم تلاش زیادی می‌کند. تحمل کادر درمان پایین آمده است، زیرا از مدت‌ها پیش تحت فشار قرار دارد».وزارت بهداشت دانمارک قصد دارد باردیگر، کووید ۱۹ را بیماری تهدیدکننده جامعه اعلام کند. در یک سفر چند روزه به اماکن پرجمعیت ترکیه، مانند شهر استانبول، هر گردشگری در صورت عدول از کمترین اصول بهداشتی، قطعا ویروس کرونا را به کشور و جمع خانواده خود، سوغاتی خواهد برد. با وجود گذر از مرحله نخست واکسیناسیون عمومی کرونا در ترکیه و فراخوان برای دز سوم ویژه کهنسالان و بیماران مزمن، اما همچنان آمار روزانه کرونایی این کشور در سطح ۳۰ هزار مبتلا و بیش از ۲۰۰ قربانی در روز سیر می‌کند. مسئولین بهداشتی ترکیه گفتند: ۹۰ درصد فوتی‌های کرونا، کسانی هستند که تمایلی به دریافت واکسن نداشته و یا یک دز واکسن دریافت کرده اند. برخی دیگر از کارشناسان معتقدند: عادی انگاری و رعایت نکردن، کمترین اصول بهداشتی از سوی مردم به ویژه در اماکن پرجمعیت، مهمترین دلیل پایین نیامدن آمار مبتلایان و جانباختگان در این کشور است.

منبع:شبکه خبر

روابط الجزایر با فرانسه بهم ریخت

رئیس جمهور الجزایر می‌گوید شهروندان الجزایر از سرگیری روابط با فرانسه را نمی‌پذیرند.عبدالمجید تبون اظهارات رئیس جمهور فرانسه را خطرناک توصیف کرد و گفت مکرون به کرامت ملت الجزایر اهانت کرد. تبون اعلام کرد فرانسه باید مسئولیت تمامی جنایت‌های استعماری خود را به برعهده بگیرد. مکرون گفته بود: پیش از استعمار فرانسه، ملت الجزایر وجود نداشته و آن‌ها از استعمار عثمانی به استعمار دیگر منتقل شدند. این اظهارات مکرون موجب خشم الجزایری‌ها شد. در روزهای اخیر مقامات الجزایر، حذف زبان فرانسه از مکاتبات رسمی را خواستار شدند.

منبع:شبکه خبر

توان گاز پارس جنوبی به حداکثر رسید

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس با تشریح برنامه‌های این شرکت در بخش‌های توسعه و تولید، به پایان عملیات تعمیرات اساسی سکوهای پارس جنوبی اشاره کرد و از آمادگی کامل برای تولید روزانه گاز به میزان ۷۰۰ میلیون مترمکعب در زمستان امسال خبر داد.به نقل از شرکت نفت و گاز پارس، محمد مشکین‌فام در جریان بازدید هفتگی از طرح‌های در حال اجرای این شرکت، با بیان اینکه برنامه‌های از پیش تعیین‌شده در هر دو بخش توسعه و تولید به‌طور جدی پیگیری می‌شود، گفت: برای تولید گاز از ۳۷ سکوی دریایی پارس جنوبی به میزان ۷۰۰ میلیون متر مکعب در روز آمادگی کامل داریم. وی تحقق تولید از ردیف اول تصفیه گاز پالایشگاه فاز ۱۴ پارس جنوبی را به‌عنوان اولویت نخست مجموعه طرح‌های در حال اجرا عنوان کرد و گفت: در ابتدای سال ۱۴۰۰ وقفه‌ای کوتاه در اجرای کارها ایجاد شد که برنامه‌های توسعه را مختل کرد، اما با تلاش مضاعف کارفرما و پیمانکاران، فعالیت‌های خوبی صورت گرفته و در حال جبران تأخیرها هستیم و قولی را که به شرکت ملی نفت ایران و وزارت نفت مبنی بر تحقق تولید از پالایشگاه فار ۱۴ در پایان آذر امسال داده‌ایم به‌طور جدی پیگیری می‌کنیم. مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس پروژه رو به پایان خط لوله انتقال میعانات گازی سایت ۲ پارس جنوبی به منطقه پارس یک را از مهم‌ترین برنامه‌های در حال اجرا توصیف کرد و گفت: با تکمیل این پروژه، میعانات گازی پالایشگاه‌های سایت ۲ پارس جنوبی از طریق یک خط لوله با ظرفیت هزار مترمکعب بر ساعت به سایت یک و تأسیسات ذخیره‌سازی میعانات گازی موجود در این منطقه منتقل می‌شود. مشکین‌فام با تشریح دیگر جزییات این پروژه افزود: این پروژه شامل نزدیک به ۶۰ کیلومتر خط لوله ۳۲ اینچ و یک ایستگاه پمپاژ است و فعالیت‌های مناسبی در زمینه تکمیل آن انجام شده و امیدواریم تا پایان آبان ۱۴۰۰ این خط لوله تکمیل شود و بتوانیم میعانات پالایشگاه‌های سایت ۲ را به سایت یک منتقل کنیم. وی به دیگر طرح در حال اجرای منطقه پارس جنوبی اشاره کرد و گفت: در بندر سیراف پارس تنگناهای جزیی وجود داشت که در حال رفع است و طی بازدیدی که داشتیم، کار به‌خوبی پیشرفت داشته و فعالیت‌ها به‌طور جدی دنبال می‌شود. br/ مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس با بیان اینکه اسکله شماره یک صادرات گاز مایع (پروپان و بوتان) بندر سیراف پارس با ظرفیت ۵ هزار مترمکعب بر ساعت از بهمن پارسال در حال بهره‌برداری است، گفت: روند ساخت و تکمیل اسکله شماره ۲ گاز مایع بندر سیراف پارس نیز با سرعت مناسبی در حال انجام است و به‌تازگی بازوهای بارگیری این اسکله نصب شده و این بخش از بندر نیز تا پایان امسال تکمیل می‌شود. مشکین‌فام از امکان انبارش گوگرد تولیدی پالایشگاه‌های پارس ۲ در اولین سوله ذخیره‌سازی گوگرد بندر سیراف پارس با ظرفیت ۴۳ هزار تن تا پایان دی خبر داد و گفت: صادرات این محصول نیز تا پایان سال ۱۴۰۰ محقق می‌شود. وی درباره نیروگاه سیکل ترکیبی در حال پیش‌راه‌اندازی این شرکت در منطقه پارس یک گفت: تمامی فعالیت‌های اجرایی بلوک اول این نیروگاه تکمیل شده و فعالیت‌های باقیمانده شامل بازرسی‌ها و تست‌های این بلوک توسط سازنده در حال انجام است. مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس با بیان اینکه فعالیت‌های باقیمانده در بلوک اول نیروگاه سیکل ترکیبی بعثت پارس جنوبی ظرف یک ماه آینده تکمیل می‌شود، گفت: انتظار داریم تا پایان آذر راه‌اندازی اولین بلوک تولید برق با ظرفیت ۱۶۰ مگاوات از نیروگاه سیکل ترکیبی بعثت را در دستور کار داشته باشیم. مشکین‌فام درباره آخرین وضع پروژه مرکاپتان‌زدایی از میعانات گازی فازهای ۲ و ۳ پارس جنوبی (DMC) نیز گفت: فعالیت‌های اجرایی این پروژه پیشرفت خوبی داشته و منتظر هستیم با تحویل میعانات گازی از بهره‌بردار پالایشگاه برای تصفیه، این واحد هفته آینده وارد مدار تولید شود.

منبع:شبکه خبر

آزادسازی مأرب تل‌آویو را به لرزه انداخت

روزنامه صهیونیستی «جروزالم پست» در گزارشی به بررسی آزادسازی مأرب به دست ارتش و کمیته‌های مردمی یمن پرداخته و این اتفاق را دلیلی برای نگرانی و تهدید رژیم صهیونیستی می‌داند. جروزالم پست در این خصوص نوشت: عربستان سعودی و ایران از نزدیک نظاره‌گر هستند، در حالی که نبرد تعیین‌کننده در یمن به نقطه محوری احتمالی نزدیک می‌شود. عربستان سعودی در یمن مداخله کرد تا انصارالله را از کنترل شهرهای بزرگ بازدارد و از همان لحظه ریاض در تلاش برای حمایت از نیروهای منصور هادی، رئیس‌جمهور مستعفی و فراری یمن که تحت فشار هستند، در گل و لای جنگ یمن فرو رفت. این روزنامه صهیونیستی در ادامه افزود: امارات که زمانی در کنار ریاض در یمن نقش داشت، اکنون به نظر می‌رسد مسیر دیگری را در یمن در پیش گرفته است. این بدان معناست که ریاض در معرض خطر شکست بزرگ متحدانش در دروازه‌های مأرب است. جروزالم پست به موقعیت جغرافیایی منطقه‌ای که نبرد در آن رخ خواهد داد اشاره کرد و نوشت: «مأرب در چند صد کیلومتری مرز عربستان قرار دارد، اگر انصارالله این شهر را تصرف کند، شکستی روحی برای عربستان خواهد بود.» این رسانه صهیونیستی ضمن اشاره به «انصارالله» ادامه داد: آن‌ها نبرد خود با عربستان سعودی را بخشی از جنگ همه جانبه‌شان علیه «اسرائیل» و آمریکا می‌دانند و مأرب تنها یک سنگ بنا است. جروزالم پست همچنین به تحولات لبنان اشاره کرد و نوشت: ریاض می‌خواهد حضور حزب الله در لبنان را تحت تاثیر قرار دهند. این  بدان معناست که ریاض با طیف وسیعی از تهدیدات منطقه‌ای مواجه است و این تهدیدات از سوی یمن از طریق خلیج عمان تا کویت و از طریق عراق و البوکمال سوریه تا لبنان گسترش می‌یابد و تل آویو نیز این قوس تهدید را منبع نگرانی و تهدید جدی خود می‌داند. با شروع جنگ یمن ده‌ها موسسه و روزنامه صهیونیستی در خصوص تغییر موازنه قدرت در این منطقه پژوهش هایی انجام داده و نتایج آن را منتشر کردند که در صورت آزادسازی کامل یمن به دست ارتش و کمیته‌های مردمی این کشور رژیم صهیونیستی که همراه با امارات در جزیره «سقطری» یمن جنایات بسیاری انجام داده است، خطر جدی را حس خواهد کرد. پیش از این «یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن اعلام کرده بود مرحله دوم عملیات بهار پیروزی با موفقیت انجام شده و بسیاری از شهرستان‌های استان مأرب در این عملیات‌ها آزاد شده‌اند. همچین سریع افشا کرد به دلیل اعمال ظالمانه نظامیان ائتلاف متجاوز به سرکردگی عربستان و عناصر وابسته به آنان در مأرب و برخی دیگر از شهرهای تحت اشغال عشائر و قبایل آنان نیز با ارتش و کمیته‌های مردمی همکاری کرده و خواهان شکست نیروهای بیگانه شدند.

منبع:خبرنگاران جوان

ایران نایب قهرمانی ساحلی جهان را کسب کرد

دیدار نهایی مسابقات فوتبال ساحلی جام بین قاره‌ای ۲۰۲۱ امارات امشب با برگزاری دیدار ایران و روسیه پیگیری شد. در این دیدار تیم ملی فوتبال ساحلی کشورمان مقابل تیم روسیه شکست خورد و نایب قهرمان شد.تیم ملی فوتبال ساحلی روسیه در بخش نخست این دیدار موفق شد تیم ملی فوتبال ساحلی ایران را با نتیجه یک بر صفر شکست دهد. بخش دوم این دیدار با نتیجه ۲ بر یک به نفع تیم ملی فوتبال ساحلی روسیه به اتمام رسید. بخش سوم این دیدار با نتیجه یک بر صفر به نفع تیم ملی فوتبال ساحلی ایران به پایان رسید. این دیدار در نهایت با نتیجه ۳ بر ۲ به نفع تیم ملی فوتبال ساحلی روسیه به اتمام رسید و تیم روسیه قهرمان این مسابقات شد.

منبع:خبرنگاران جوان

آمریکا برای بزرگترین قاچاقچیان مواد مخدر در جهان جایزه گذاشت

فردی به نامه گوزمان لوئرا به همراه سه برادر خود که از اتباع مکزیک هستند در دادگاه آمریکا به توطئه و همدستی برای قاچاق مواد مخدر متهم شده اند. وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد: این چهار نفر در ایالت‌های سینالوآ و چیهواهوا در شمال مکزیک فعالیت می‌کنند و سر دسته یک گروه قاچاقچی مواد مخدر هستند.از همین رو، برای دستگیری یا اطلاعاتی که منجر به بازداشت این قاچاقچیان شود ۵ میلیون دلار جایزه به ازای هر کدام در نظر گرفته شده است. گوزمان لوئرا، از اتباع مکزیک است که به عنوان بزرگترین قاچاقچی مواد مخدر در جهان شهرت دارد. آمریکا یکی از پرمصرف ترین کشورهای جهان در زمینه مواد مخدر محسوب می شود و باندهای قاچاق در مکزیک در زمینه تامین مواد مخدر این کشور فعال هستند. حدود ۶۱ هزار نفر در آمریکا بین مارس ۲۰۲۰ تا مارس ۲۰۲۱ بر اثر استفاده از مواد مخدر و افیونی جان خود را از دست داده اند.

منبع:خبرنگاران جوان

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha