دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
کد خبر: 989352
۱۷ آبان ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۵
غریب رضا
‏عکاس: امین قاضی نژاد

حوزه/ اصل ایجابی همه ادیان اقامه دین است؛ خداوند متعال می‌فرماید با وجود تفاوت در فروعات در امر اقامه دین تفرقه نکنید که دشمن به دنبال همین امر است که ادیان بر روی اقامه دین و فروعات آن تفرقه کنند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام حمیدرضا غریب رضا در جلسه ماهانه هیئت ابناء الرسول که به همت مجمع تشکل‌های بین الملل با موضوع بررسی وحدت در سیره نبوی در حسینیه هنر قم برگزار شد، گفت: نگاه راهبردی امام خمینی(ره) باعث شد که اختلاف روز ولادت پیامبر(صلّی‌الله‌علیه‌وآله) بین شیعیان و اهل تسنن به یک فرصت تبدیل شود و این هفته را هفته وحدت نامگذاری کنند.
 
مدیر موسسه گفتگوی دینی، وحدت مواضع سیاسی، تبیین آیات قرآن در امر وحدت و نهی از تفرقه و سیره نبوی را از جمله موارد مدیریت راهبردی پیامبر(صلّی‌الله‌علیه‌وآله) برای تحقق وحدت خواند و ابراز کرد: پیامبر اکرم(صلّی‌الله‌علیه‌وآله) هم، از بعد اصول که اعتقادات می باشد و هم، از حیث فروع که فقه می‌باشد به مسئله وحدت پرداخته است و علاوه بر آن یک رویکرد فرهنگی سازی عمومی در این موضوع نیز دارد.
 
وی ادامه داد: اگر ما احکام را به دو بخش امضائی و تأسیسی تقسیم کنیم، قطعاً اصل وحدت که از اصول عقلایی است جزء احکام امضایی پیامبر(صلّی‌الله‌علیه‌وآله) می‌باشد که در جامعه بسیار بر آن تاکید کرده است.
 
حجت الاسلام غریب رضا ابراز کرد: یکی از آیاتی که به موضوع وحدت بسیار تاکید کرده است آیه ۱۳ سوره شورا است که خداوند متعال در این آیه می‌فرماید:«شَرَعَ لَکُمْ مِنَ الدِّینِ مَا وَصَّی بِهِ نُوحًا وَالَّذِی أَوْحَیْنَا إِلَیْکَ وَمَا وَصَّیْنَا بِهِ إِبْرَاهِیمَ وَمُوسَی وَعِیسَی أَنْ أَقِیمُوا الدِّینَ وَلَا تَتَفَرَّقُوا فِیهِ...»؛  دراین آیه به گوهرهای اساسی مشترک ادیان اشاره شده است.
 
وی با اشاره به اهمیت اقامه دین و برپا داشتن شریعت در آیه ۱۳ سوره شورا، گفت: تمامی انبیا که به دنبال برپایی دین و شریعت بودند، با یک چالش روبرو بودند و آن تفرقه‌اندازی در گروه‌های مذهبی بود که در این آیه، این مسئله را نهی می‌شود؛ در واقع اصل ایجابی همه ادیان اقامه دین است و تاکید می‌کند که با وجود تفاوت در فروعات در امر اقامه دین تفرقه نکنید که دشمن به دنبال همین امر است که ادیان بر روی اقامه دین و فروعات آن تفرقه کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha