سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۸ شوال ۱۴۴۵ | May 7, 2024
شانزدهمین نشست شورای اداری حوزه علمیه خواهران استان یزد در سال 1400،

ملاّ احمد نراقی به درویش فرمود: جناب درویش: آیا کربلا رفته ای؟ گفت: خیر. فرمود: بیا همین طور دو نفری پیاده به کربلا برویم. درویش موافقت کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از یزد، روز گذشته حجت الاسلام و المسلمین محمد کارگر شورکی، در نشست شورای اداری مدیریت استان، به روایتی از پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله) از کتاب ارشاد القلوب اشاره و بیان کرد:حضرت رسول اکرم می فرمایند:« حُبُّ الدُّنیا رَأسُ کُلِّ خَطیئَةٍ ، ومِفتاحُ کُلِّ سَیِّئَةٍ ، وسَبَبُ إحباطِ کُلِّ حَسَنَةٍ .؛ دنیادوستی ، ریشه هر خطا، و کلید هر گناه، و سبب بی حاصل شدن هر کار نیکی است.

وی ادامه داد: پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) در این روایت به سه جمله اشاره می کنند؛  دوست داشتن و دلبستگی به دنیا سرآغاز همه گناهان است چون علاقه به دنیا سبب می شود انسان برای رسیدن به دنیا اقداماتی را انجام دهد که در آنها گناه وجود دارد و در جایگاه  گناه وارد شود که کلید همه آن گناهان،همین  حب و علاقه به دنیاست .

مدیر حوزه علمیه خواهران استان یزد با اشاره به اینکه هرکس که وابسته ودلبسته به دنیا باشد سبب خواهد شد تمامی کارهای خوبی که انجام داده است را به ورطه فساد بکشاند وهمه کارهای خوب خود را نابود کند، افزود: علاقه و دوست داشتن دنیا با دنیا داشتن واستفاده از دنیا تفاوت دارد،؛ آنچه که در آیات وروایات ما آمده است این است که نباید آ نچنان به دنیا دلبسته شد که نشود از آن جدا شود  بلکه انسان باید از این دنیا استفاده کند تا به بهشت الهی که وعده خداست برسد .

وی اضافه کرد: انسان باید از وابستگی و علاقه به دنیا پرهیز کند چرا که او را از جایگاه اصلی خود که بهشت برین است دور خواهد ساخت؛ بنابراین دنیا داشتن خوب است به شرطی که وابستگی نیاورد و انسان به راحتی بتواند از دنیا وآنچه در دنیاست بگذرد.

حجت الاسلام و المسلمین کارگر شورکی در ادامه  به داستان مرحوم ملاّ احمد نراقی (متوفی ۱۲۴۴ه.ق) که از بزرگان علمای اسلام است اشاره و بیان کرد: مرحوم ملاّ احمد نراقی دارای ثروت زیادی بود. روزی به حمام تشریف برد. اتفاقا یک درویش هم داخل حمام بود. وقت بیرون آمدن از حمام، آن درویش گفت: حضرت آیة اللّه شما می گویید علاقه به دنیا خوب نیست، درحالی که خودتان مال فراوان دارید. من تعجب می کنم با این همه ثروت چطور می خواهید از دنیا بروید؟ مرحوم نراقی جوابی ندادند تا هر دو لباس خود را پوشیدند و آمدند از درب حمام  بیرون بروند، به درویش فرمود: جناب درویش: آیا کربلا رفته ای؟ گفت: خیر. فرمود: بیا همین طور دو نفری پیاده به کربلا برویم. درویش موافقت کرد.

  دو نفری حرکت کردند از نراق به طرف کربلا، مقداری راه رفتند، یک مرتبه درویش دست ها را به هم زد و گفت: قدری صبر کن. کشکول خودم را در حمام جا گذاشتم بروم و بیاورم. مرحوم نراقی فرمود: ای درویش، مطلب همین جا است. به قول تو من مال وثروت فراوان دارم، ولی در موقعی که می خواهم مسافرت کنم، همه را سپردم به خدا و دل از آن ها کندم، ولی تو یک کشکول داری و نتوانستی از آن دل بکنی، یعنی علاقه تو به این کشکول آن قدر زیاد است که دل کندن از آن برایت مشکل است، بنابراین فرق بین من و تو در همین مطلب است .

این مسئول حوزوی اظهار کرد: این داستان به ما نشان می دهد دنیا دوستی غیر از دنیا داشتن برای رسیدن به کمالات انسانی و بهشت برین است؛ بنابراین  امیدواریم خداوند  به ما در این جهت توفیق دهد که از دنیا، برای رسیدن به کمالات انسانی و درجات بهشتی استفاده کنیم.

در پایان این نشست، ضمن قرائت مصوبات قبلی شورای اداری و بیان گزارشی از اقدامات انجام شده توسط هر یک از حاضرین، نکاتی در خصوص مسائل جاری حوزه مطرح و در مورد آن ها بحث و تبادل نظر صورت گرفت.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha