سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
سواد رسانه ای

حوزه/ کارشناس فرهنگی و پژوهشگر حوزوی تصریح کرد: توسعه آموزش های سواد رسانه ای، لازمه مصونیت بخشی در بستر فضای مجازی به ویژه در ارتباط با فعالیت نسل جدید است.

حجت الاسلام حبیب بابایی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، ضمن ابراز نگرانی از برخی آمارها مبنی بر میزان استفاده ناصحیح از فضای مجازی اظهار داشت: گرچه اینترنت و فضای مجازی، ابزاری به منظور ارتباط گیری در دنیای کنونی و به ویژه در راستای روزآمد کردن دانش و فناوری به شمار می رود، اما با این حال نباید از این واقعیت تلخ چشم پوشید که در وضعیت فعلی، میزان استفاده افراد جامعه از جمله نوجوانان و جوانان از جنبه های منفی و غیرکاربردی فضای مجازی نسبتاً زیاد است.

وی افزود: آن چه مهم است این که باید برای این موضوع فکری جدی کرد و لذا کارشناسان و اساتید و پژوهشگران در راستای کاهش این میزان، پیشنهادها و راهکارهای خود را به نهادها و ارگان های تصمیم ساز و تصمیم گیر اعلام بدارند.

این کارشناس فرهنگی همچنین گفت: وی می افزاید: متاسفانه برخی از افراد نسل جدید با استفاده از شبکه های اجتماعی با افرادی که گاه ناشناس هستند و سطح فرهنگی، سوادی و تربیتی آن فرد را نمی شناسند ارتباط برقرار می کنند و از آن سو، بعضاً به شدت متأثر از برخی سلبریتی هایی هستند که به معنای واقعی کلمه تخصص و سواد و آگاهی لازم را برای اظهارنظر و تحلیل در رابطه با هر موضوعی را ندارند.

وی خاطرنشان کرد: ما در دنیای واقعی، گاهی اوقات آنقدر تحت تأثیر و مغلوب رسانه هستیم که به دشواری می توان واقعیت را از مجاز تمیز داد و از این رو توجه به سواد رسانه ای و اهتمام نسبت به آموزش آن، جزو الزامات و بایسته های جامعه امروز ماست تا به واسطه آن مهارتی پیدا کنیم که دچار آفت های رسانه نشویم.

حجت الاسلام بابایی همچنین بیان داشت: از این منظر، سواد رسانه ای به آحاد جامعه به ویژه نسل جوان کمک می کند تا ساختار دانشی قوی تری درباره رسانه ها به دست آورند، ضمن آن که این مساله کمک می کند تا ما در تشخیص لایه های متعدد پیام های رسانه ای و در تمیز مرز بین جهان واقعی و جهان رسانه ای به خصوص در مواجهه با پیام هایی که از سوی سلبریتی ها انتقال داده می شود، عملکرد موفقی داشته باشیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha