پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
دیدار

حوزه/ مدیرعامل مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق، بر ضرورت ورود طلاب در فضای کسب و کار نوآورانه و فناورانه فرهنگی تأکید کرد و کسب و کار نوآورانه طلاب را استمرار سیره علمای بزرگ شیعه دانست.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین محمد قطبی در دیدار حجت الاسلام محمد دبیری فرد رئیس دفتر تبلیغات اسلامی خوزستان، اهواز را از شهرهای استراتژی و جدی استان خوزستان برشمرد و ابراز کرد: با توجه به کارهای مذهبی که صورت می گیرد، اهواز حرم چهارم است.

وی با اشاره به تقسیم کاری که در دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم صورت گرفته است، افزود: جنس کار مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق اصطلاحاً فناوری های فرهنگی، صنایع خلاق می باشد و حوزه کار این مرکز در کشور از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نشات گرفته است.

وی یادآور شد: روش کار در مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق بدین شکل است که کسانی که ایده های خلاقانه در عرصه فرهنگ و صنایع خلاق دارند را در فراخوان ها جذب می کنیم، یعنی فردی یک ایده و آورده جدیدی را دارد و اگر ایده آن امکان تاب آور شدن داشته باشد و بتواند به یک خدمت یا محصول تبدیل شود، پذیرش می کنیم و فرآیندهای آموزش، مشاوره و منتورینگ و خدماتی عمومی مورد نیاز را در اختیار وی می گذاریم تا این ایده به یک شرکت خلاق و به یک محصول یا خدمت تبدیل شود و در جامعه به صورت رسمی ارائه کند.

مدیر عامل مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق اظهار داشت: مدلی که در این مرکز تعریف کرده ایم، را تحت عنوان «سه دال» پیش می بریم که سه گام دارد: در مرحله اول، ایده به مدل تبدیل می شود، در مرحله دوم، بیزینس پلن نوشته خواهد شد و تیم ایده به هسته فناور تبدیل می شود؛ در مرحله سوم، کسب و کار می شود که به سه دال دهلیز، درگاه و دالان می رسد.

ضرورت ورود طلاب در فضای کسب و کار نوآورانه و فناورانه

وی در خصوص اپلیکیشن مدرسه فناوری فانوس گفت: در کنار این امر چند فعالیت دیگر هم شروع کرده ایم که آموزش های حوزه فناوری فرهنگی از جمله آنهاست؛ به عنوان مثال، طلبه ای که در حجره است، باید وارد چنین فضای کسب و کاری شود؛ بدین منظور، یک مسیر از حجره تا غرفه را تعریف کرده و درس هایی در قالب دوره ها، وبینارها و... تدوین کرده ایم و این ها را در قالب اپلیکیشنی با عنوان «مدرسه فناوری فانوس» بارگذاری و در کافه بازار قرار داده ایم.

تشریح روند برگزاری رویداد ملی ایده پردازی «کاریزنگار»

حجت الاسلام والمسلمین قطبی در ادامه با اشاره به برگزاری رویدادهای ملی ایده پردازی از سوی مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق پرداخت و تصریح کرد: در کنار این فعالیت ها، رویدادی تحت عنوان «کاریزنگار» را تعریف کرده ایم که این رویداد، رویدادی است که به صورت ملی برگزار می شود که امکان میزبانی استان ها را هم داریم.

وی افزود: رویداد «کاریزنگار» بر اساس یک منطق موضوعی به اصطلاح سلول کشتی که افراد مراجعه می کنند و ایده هایشان را ثبت می کنند و یک فرآیند تمرین و تجربه، آموزش، کارگاه تخصصی، مشاوره و... دارد که طی دو ماه انجام می شود.

مدیرعامل مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق تبیین کرد: در ادامه، پس از بررسی، به ایده های برتر جوایزی اهدا می شود و در شتاب دهنده ما پذیرش خواهند شد و رشد می کنند تا به یک شرکت خلاق تبدیل شوند؛ البته معادل این مرکز، مراکز رشد یا پارک علم و فناوری هستند.

حجت الاسلام والمسلمین قطبی با اشاره به اختصاص منتورهایی به تیم ایده ها ابراز داشت: فعالیت مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق، شبیه گروه های تبلیغی است؛ کار این مرکز رشد ایده هاست و مشاوره می دهیم، همچنین یک منتور همراه تیم ایده می گذاریم تا ایده رشد کند و نیازمند کمک نباشد و به یک شرکت رسمی تبدیل شود تا بتواند محصول را تجاری سازی کند.

وی افزود: هم اکنون بیش از ۵۰ تیم مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق در قم، مشهد و اصفهان فعالیت می کنند که تاکنون ۲۰ ایده با کمک هایی که صورت گرفته و قابلیت درونی که داشته اند، تجاری شده است و اکنون تاب آور شده اند و هزینه شان را در می آورند.

کسب و کار نوآورانه طلاب به تأسی از سیره علمای بزرگ شیعه

مدیرعامل مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق اظهار کرد: اگر بخواهیم معادل این کار را در تاریخ تشیع بدانیم، علمای بزرگی داریم که مخارج زندگی شان را از درآمد تألیفات و کتاب هایشان تأمین می کنند. اگر ما به جای کتاب، یک اپلیکیشن تولید کنیم و این محصول در کافه بازار ۱۰۰ هزار بار نصب شود و برای هر نصب مبلغی کمی هم درآمدزایی شود، زندگی اداره می شود.

وی یادآور شد: هر کسی بر اساس یک ایده ای، منطق تبلیغ ارزش های دینی را در قالب یک محصول یا خدمت قرار می دهد، این محصول در جامعه می تواند در قبال خدمت درآمدزایی هم داشته باشد.

حجت الاسلام والمسلمین قطبی تصریح کرد: ما طلبه ای داریم در فضای اینستاگرام پیجی راه اندازی کرده است و بیش ۱۵هزار فالوور دارد و بسته ها و دوره های آموزشی را تولید می کند و می فروشد و مخاطب برای شرکت در دوره ها در موضوعات خانواده، سبک زندگی و... هزینه پرداخت می کند؛ با این روش بدون اینکه کمکی از دفتر تبلیغات اسلامی بگیرد، مخارج زندگی اش را تأمین می کند و ما هم کمک می کنیم تا مشتری های سازمانی پیدا کند و در نتیجه تاب آور می شود.

تشریح ظرفیت های بسیار خوزستان در انجام فعالیت های نوآورانه و فناورانه

وی با اشاره به وجود ظرفیت های مختلف در خوزستان گفت: به نظر می رسد در اهواز دو ظرفیت ویژه داریم که در قم وجود ندارد یا کمتر است؛ در حوزه تأمین نیاز فرهنگی، صنایع بزرگی مانند فولاد اهواز، نفت و پتروشیمی در اهواز وجود دارد و این ظرفیت خوبی است و نمونه اش را جلسه ای با فولاد اصفهان داشتیم، مبنی بر این که طلبه ها مجری فعالیت های فرهنگی صنایع شوند.

مدیرعامل مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق ابراز کرد: اهواز چون شهری بزرگی از لحاظ صنعتی است و جمعیت زیادی دارد، چه بحث محیطی و چه بحث مسئولیت اجتماعی که مرسوم است، شرکت های بزرگ به عهده می گیرند که قراردادهایی ببندند و کارهای فرهنگی را انجام دهند.

وی افزود: یک ظرفیت خوب دیگر این است که با توجه به تسلط شما به زبان عربی، می توانید فعالیت های ترجمه ای برای کشورهای همسایه داشته باشید. این امکان هم وجود دارد که برخی از کارهایی که در مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق انجام می شود، از ظرفیت ترجمه شما استفاده شود و در استورهای خارجی قرار بگیرد و آنجا یک بازار وسیعی است که حداقل برای جهان شیعه را می توان پوشش داد که هم در تولید و هم مکمل محصولاتی که در اینجا یا اصفهان یا مشهد دارند، می تواند دامنه توسعه را پیدا کند

حجت الاسلام والمسلمین قطبی تبیین کرد: یک فرصت هایی را با جامعه المصطفی فراهم کردیم که شاید در توسعه جهان اسلام در فروش محصول به ما کمک کند. این عرصه هایی می باشد که موجود است و شاید بعد از مطالعه و بررسی عرصه های دیگری هم باز شود.

وی یادآور شد: راهیان نور هم ظرفیت بزرگی است و می توان از اِلمان های ساخته شده در مناطق جنگی، محصول و سوغات های زیادی تولید کرد. هر کدام از این مثال ها را چند شرکت می تواند کار کند و تجارت کالاهای فرهنگی صورت گیرد.

ظرفیت های خوزستان در تولید محصولات فرهنگی

مدیرعامل مرکز ملی نوآوری و خلاقیت اشراق با اشاره به دیگر ظرفیت های خوزستان در تولید محصولات فرهنگی اظهار داشت: منطقه گردشگری اختصاصی، قرار داشتن در مسیر کربلا، وجود شرکت های بزرگ، مردم خونگرم و... فرصت های زیادی برای کسب و کار فرهنگی در خوزستان است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha