جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
اراکی محسن

حوزه/ آیت الله اراکی گفت:‌ تظاهر به خلاف شرع، نوعی تخلف اجتماعی نسبت به حاکمیت اسلامی است؛ علی رغم تمام کاستی ها، جامعه ایران جامعه متدینی است. دستگاه های فرهنگی کشور به ویژه علما و روحانیون باید نسبت به ابزار اقناع جامعه نسبت به موضوع حجاب هم اندیشی نمایند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه،‌ آیت الله محسن اراکی، امروز در اجلاسیه دو روزه مدیران استانی، معاونان و مدیران ستادی حوزه های علمیه که در قم در حال برگزاری است، با بیان روایتی ازمعصومین علیهم السلام، علما و فقها را وارثان انبیای الهی دانست و ابراز داشت: همان نقشی که انبیا در جامعه ایفا می کنند، عالمان و فقها نیز باید بدان توجه داشته باشند.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه در ادامه با بیان این که بر اساس اندیشه اسلامی، اقامه جامعه عدل و پرورش و رشد بخشی به جامعه انسانی از مهمترین رسالت های انبیای الهی است، اظهار داشت: اگر مقصود از این تربیت فرد بود، نقشی را نمی توانست برای انبیای الهی متصور بود، چرا که رهبری و حاکمیت مهمترین نقش انبیای الهی است، حکومت انبیا چیزی جز امر و نهی جامعه در مسیر ایجاد نظم برای تعیین اهداف متعالی نیست.

وی برقراری نظم عادلانه و هدفمند رشد جامعه را از رسالت های انبیا، کتاب و میزان را ابزار برقراری عدل و نظم اجتماعی دانست و ابراز داشت: کتاب در این موضوع همان تشریع و قانون گذاری است؛ فقه همان قانونی است که از آن به کتاب یاد می‌شود.


عضو خبرگان رهبری، با تاکید بر این که نقش انبیا صرفا تبیین و ابلاغ نیست و تبیین و ابلاغ مقدمه‌ اجرا و برقراری میزان و عدل فراگیر است، خاطرنشان کرد: میزان ابزاری است که قانون را در مقام اجرا تفسیر و جزئیات و صغریات اجرایی قانون را مشخص و نحوه اجرا و عمل را تبیین می کند.


وی ضمن تفسیر روایات اسلامی، میزان را انبیا و ائمه اطهار علیهم السلام ذکر کرد و اذعان داشت: میزان و سنجه ها دو قسم هستند که برخی سنجه اشیاء و برخی سنجه اعمال هستند، بر اساس روایات اسلامی انبیای الهی، اولیا و اوصیا و عالمان موازین قسط هستند که اعمال با رفتار ایشان سنجیده می‌شود.


آیت الله اراکی، با بیان این که انبیای الهی مبین نظم عادلانه الهی و معیار اجرا آن در جامعه هستند، خاطرنشان کرد: انبیای الهی برای اطاعت شدن مبعوث شده اند و در این اطاعت شدن و برقراری نظم اجتماعی و جامعه مطیع خدا، نمی توان با ابزار زور نظم عادلانه الهی را در جامعه حاکم کرد، اظهار داشت: باید مردم را از طریق ابلاغ، ارشاد و تبیین و اقناع وادار به پذیرش دین و برقراری حاکمیت و نظم عدل الهی نمود.

وی با بیان این که برای اجرای هر نظمی شیوه های گوناگون از جمله برهان و استدلال وجود دارد، تصریح کرد: انبیای الهی تماما از ابزار برهان و تبیین الزامات، اهداف و تاثیرات برقراری نظم عادلانه الهی بهره گرفته اند.


عضو شورای عالی حوزه های علمیه، در ادامه به روایتی از رسول گرامی اسلام(ص) اشاره و ایمان را به معنای اجرای عملی دستوارت الهی و به معنای اطاعت دانست و خاطرنشان کرد: فساد نتیجه دوری از عمل به سیره انبیای الهی است، در دوران غیبت این نقش به علمای دین واگذار شده است.

وی با بیان این که هر یک از شهروندان جامعه نسبت به جایگاه خود مسئول برقراری نظم عادلانه الهی هستند، اظهار داشت: بر علمای اسلام لازم است تا جامعه را با قوانین الهی آشنا و ایشان را برای اجرای این قوانین قانع و راضی و پذیرنده فرمان خدا و رسول الله(ص) نمایند.


استاد حوزه علمیه قم، به روش نبی مکرم اسلام(ص) در تبیین احکام اشاره کرد و ابراز داشت: بیان فلسفه، فوائد حکم تنها بخشی از سیره تبیینی رسول الله است که ایمان و اعتماد فرد نسبت به انجام حکم را استوار می سازد. مهمترین ابزار رشد بخشی به حکم و تثبیت حاکمیت حکومت این است که مردم را برای اجرای قوانین و دستورات حکومت اسلامی قانع نماییم.


وی در ادامه ضمن اشاره به مصادیقی از احکام اسلامی، مسئله حجاب را امری مهم و بی حجابی را نوعی تظاهر به خلاف شرع دانست و ابراز داشت: تظاهر به خلاف شرع، نوعی تخلف اجتماعی نسبت به حاکمیت اسلامی است؛ علی رغم تمام کاستی ها، جامعه ایران جامعه متدینی است. مشکلی در رابطه با اقناع اجتماعی در موضوع حجاب وجود دارد؛ دستگاه های فرهنگی کشور به ویژه علما و روحانیون باید نسبت به ابزار اقناع جامعه نسبت به موضوع حجاب هم اندیشی نمایند.


آیت الله اراکی با بیان این که عادی شدن معاصی در جامعه خطرناک است، اظهار داشت: غیبت، دروغ گفتن، آبروی دیگران ریختن، برای کسب قدرت و جاه و مقام خود را به آب و آتش زدن و تمسک به معصیت و ... را باید معالجه و در برنامه های حوزوی و تربیتی این امر را مورد توجه قرار داد و در گام نخست، باید به رفتار علما و روحانیون و حوزویان توجه داشته باشیم.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه،‌در بخش پایانی سخنان خود با تاکید بر این که بر اساس شواهد تاریخی رفتار علما، هدایتگر بخش قابل توجهی از جامعه بود، اظهار داشت: امیدواریم بتوانیم در حوزه های علمیه طلابی را تربیت نماییم، که عالمانی برای مصداق «کُونُوا دُعَاةً لِلنَّاسِ‌ بِغَیْرِ أَلْسِنَتِکُمْ»، بوده، زیبایی دین و اخلاق اسلامی را متبلور ساخته مردم به دین و دینداری عشق ورزی نمایند، باید ابزارهای زیبایی جلوه دین در نگاه پسران و دختران جوان مورد توجه قرار گیرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha