یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
بزرگداشت علامه طباطبایی در دانشگاه معارف اسلامی

حوزه/ حجت الاسلام منصوری گفت: علامه می گوید، نعمت یکپارچه است و ولایت با پیامبری پیغمبر اسلام یکی است؛ پس نمی توان گفت که پیامبر را قبول دارم اما ولایت را نمی پذیرم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه،‌ حجت الاسلام محمدهادی منصوری عضو هیئت علمی دانشگاه معارف اسلامی صبح امروز در مراسم بزرگداشت چهلمین سالگرد ارتحال علامه طباطبایی که در سالن امام رضا (ع) این دانشگاه برگزار شد گفت: مرحوم علامه طباطبایی ارادت ویژه ای نسبت به ساحت مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها داشتند.

وی افزود: علامه روزه های خود را در حرم کریمه اهل بیت علیهم السلام افطار می نمود.

حجت الاسلام منصوری خاطرنشان کرد: روش علامه طباطبایی فهم دقیق قرآن از روی قرآن است. به این دلیل روش علامه را فهم قرآن با قرآن دانسته اند که ایشان سبب و شأن نزول آیات این کتاب آسمانی را به آن عرضه می دارد و بر اساس معارف قرآن صحت آنها را می سنجد.

عضو هیئت علمی دانشگاه معارف اسلامی تصریح کرد: در نهج البلاغه محور سنجش قرآن خود قرآن معرفی شده است.

وی با اشاره به آیه ۳ سوره مائده که مشهور است به آیه اکمال دین افزود: خداوند در ابتدای این آیه خوردن چهار چیز خوراکی را ممنوع اعلام فرمود؛

حجت الاسلام منصوری بیان داشت: در مباحث تطبیقی روش علامه طباطبایی بسیار پرکاربرد است.

وی گفت: اهل سنت در مورد آیه ۳ سوره مائده اقوال مختلفی دارند؛ عده ای از آن ها می گویند منظور از «الیوم» روز مشخصی است و عده ای دیگر آن را به معنای دوره ای می دانند؛ برخی هم می گویند این روز، روز بعثت پیامبر اکرم است.

این پژوهشگر حوزوی اظهار کرد: علامه طباطبایی بدون زاویه گرفتن در پاسخ به آن ها می گوید اگر منظور از الیوم روز بعثت است پس چرا خداوند در ادامه می فرماید مأیوس شدند؛ اگر این مربوط به روز بعثت است چگونه تا این حد زود معاندین پیامبر (ص) ناامید گشتند؟

وی با تأکید بر اینکه روش تفسیر قرآن به قرآن چیزی غیر از آن روشی مصطلح است عنوان داشت: علامه طباطبایی می گوید اگر می خواهید یأس را معنا کنید باید قبل از آن رجا را بشناسید و بر اساس آن به نتیجه رسید.

عضو هیئت علمی دانشگاه معارف اسلامی گفت: علامه به استناد روایت عمر بن خطاب منظور از الیوم را مشخص می کند و با این روش به قول اهل سنت پاسخ می دهد.

وی ادامه داد: علامه تفاوت اکمال و اتمام را به طور دقیق و علمی بیان می نماید و به ویژگی های نعمت و نقمت می پردازد؛ اکمال در مورد چیزی به کار می رود که به صورت پیوسته نیست و از قطعات مختلفی ایجاد شده است.

حجت الاسلام منصوری با اشاره به اینکه علامه طباطبایی منظور از «نعمت» در آیه ۳ سوره مائده را ولایت دانست است خاطرنشان کرد: علامه می گوید نعمت یکپارچه است و ولایت با پیامبری پیغمبر اسلام یکی است؛ پس نمی توان گفت که پیامبر را قبول دارم اما ولایت را نمی پذیرم.

وی گفت: علامه اثبات می کند که «الَّذینَ کَفَرُوا و صَدُّوا» می تواند شامل مسلمانان هم باشد.روش علامه طباطبایی در مباحث اختلافی بین شیعه و سنی پاسخگویی علمی است؛ علامه به ما آموخت که در تقریب مذاهب قرار نیست دست از اعتقادات خود بکشیم اما با ادب و اخلاق اسلامی به رفع اختلافات باید بپردازیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha