جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حبیب بابایی

حوزه/ پژوهشگر حوزوی تصریح کرد: در شرایط کنونی، اصلاح سبک زندگی از جمله الزامات افزایش جمعیت و رشد فرزندآوری به شمار می رود.

حجت الاسلام حبیب بابایی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با اشاره به این که امروزه یکی از دغدغه های جدی مقام معظم رهبری، علما و بزرگان ناظر به بحث میزان جمعیت کشور است، اظهار داشت: کاهش نرخ رشد جمعیت کشور طی یکی دو دهه اخیر حقیقتاً مایه نگرانی است و لذا اگر برای این قضیه راه حلی جدی اندیشیده نشود، تبعات نامطلوب آن در آینده ای نه چندان دور کلیت جامعه ما را تحت الشعاع خود قرار می دهد.

وی افزود: متأسفانه در وضعیت کنونی، تفکری در بین بخش قابل توجهی از جامعه ما حکمفرماست مبنی بر این که فرزند کمتر باعث آسایش و رفاه بیشتر زوجین است و حتی در این میان برخی از افراد نسل جدید اساساً به فکر ازدواج نیستند، البته بخش زیادی هم تمایل به ازدواج دارند اما متأسفانه شرایط چندان برای این امر در رابطه با آن ها فراهم نیست.

وی همچنین گفت: جای بسی تأسف است که در مقوله سبک زندگی، بخشی از جامعه ما، بیشتر گرایش به غرب و فرهنگ و سبک زندگی غربی دارند تا این که رویکردشان ناظر به رجوع به اصالت ها و شاخص های سبک زندگی ایرانی- اسلامی باشد و باید این مساله از سوی رسانه ها و نخبگان و کارشناسان به درستی تحلیل و واکاوی شود.

این کارشناس فرهنگی در ادامه بیان داشت: به عنوان مثال در بحث فرزندآوری و افزایش جمعیت، بسیاری از ما قائل به این هستیم که از نگاه آموزه های اسلامی، سفارش مؤکد به این موضوع شده و حق نیز این است که نگذاریم جمعیت جوان و با نشاط کشور کاهش یابد، آن هم با این سیر نزولی خطرناک، اما در مقام عمل بسیاری از خانواده ها متاسفانه چنانچه حتی قصد فرزندآوری هم داشته باشند به یک و نهایتاً دو فرزند بسنده می کنند.

وی افزود: وقتی پای صحبت افراد می نشینیم عنوان می کنند که در شرایط سخت اقتصادی کنونی، نمی توان بیش از یک یا دو بچه را اداره کرد و برخی نیز البته سخن از دشواری های تربیت کردن آن ها بیان می دارند و حال آن که اگر ما اعتقاد به رزاقیت پروردگار عالم و قول حتمی او در این باره داشته باشیم، چه در بُعد اقتصادی و چه در بُعد تربیتی به مشکل چندانی برنمی خوریم.

وی با تأکید بر لزوم تغییر در رویکرد به سبک زندگی یادآور شد: البته این سخن بنده بدان معنا نیست که پدر و مادرها دست از تلاش و کوشش معقول در کسب روزی حلال و نیز تلاش در راستای تربیت صحیح و اسلامی فرزندان بردارند بلکه روی سخن اینجاست که ما در عین تلاش خود، توکل بر خدا داشته باشیم و بدانیم که عنایت و لطف حق تعالی، کمک حال ما خواهد بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha