دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
تصاویر/ نشست خبری مهرواره «هوای نو»، دوشنبه اول آذرماه ساعت 16 با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین مجید باباخانی، مدیرکل تشکل‌های دینی سازمان تبلیغات اسلامی، وحید ملتجی، دبیر اولین مهرواره «هوای نو» و مهدی امین فروغی، پژوهشگر موسیقی و ادبیات آئینی، عاشوراپژوه و احمد واعظی، ستایشگر پیشکسوت و رییس کانون مداحان کشور و همچنین خبرنگاران و اصحاب رسانه عصر امروز در سازمان دارالقرآن الکریم برگزار ‌شد.

حوزه/ با استفاده از ظرفیت هیئت می‌توان ظرفیت‌های فرهنگی را شکوفا کرد و قدم‌های مثبتی برداشت؛ شاید تا امروز یک دهم از ظرفیت هیئت استفاده شده است، بنابراین در این زمینه نیاز به هم فکری و هم افزایی زیادی وجود دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از تهران، حجت الاسلام مجید باباخانی، عصر دوشنبه در نخستین نشست خبری مهرواره «هوای نو»، در سازمان دارالقرآن الکریم تهران، ظرفیت هیئت‌های مذهبی را جریانی بسیار مهم و مؤثر در عرصه فرهنگی دانست و اظهار داشت: علی رغم همه تهاجم‌ها و التهابات فرهنگی سرمایه اصلی ما توسل و توجه به اهل بیت (ع) است و در هیئت‌های مذهبی این امر به شکل خوبی ساری و جاری بوده و مردم نسبت به موضوع هیئت همچنان احساس خوبی دارند. باید قدر این سرمایه بزرگ معنوی بود و آن را تقویت کرد. پیوند این ظرفیت به گذشته و آن گنجینه‌ای که از گذشته به ما رسیده باید مورد استفاده قرار گیرد و از این ظرفیت‌ها و ابتکارات در چارچوب فرهنگی استقبال شود تا مردم نیز از ظرفیت هیئت بیشتر بهره مند شوند.

مدیر تشکل‌های دینی سازمان تبلیغات اسلامی بیان کرد: مفاهیم، هنر و معنویت وقتی در کنار هم قرار می‌گیرند معجونی را ایجاد می‌کند که می‌تواند در جان جامعه بدمد و روح تازه ای را به وجود بیاورد و حرکتی نو شکل بگیرد. ظرفیت هیئت‌های مذهبی در بهترین شکل خود در حوادث طبیعی خود را نشان داد. این ظرفیتی که با عقلانیت و هنر پیوند خورده در هر جا که جامعه نیاز داشته این ظرفیت، خود را آزاد کرده و توانسته تأثیرگذار باشد؛ «مهرواره هوای نو» می‌خواهد بهتر از گذشته این ظرفیت را به مردم معرفی کند.

وی ادامه داد: این نشان دادن ظرفیت‌ها تنها در حوزه آسیب‌های اجتماعی، مصائب و مشکلات نیست، بلکه در راستای ایجاد حرکت‌های ایجابی و رو به جلو و پیشرو است. با استفاده از ظرفیت هیئت می‌توان ظرفیت‌های فرهنگی را شکوفا کرد و قدم‌های مثبتی برداشت؛ شاید تا امروز یک دهم از ظرفیت هیئت استفاده شده است، بنابراین در این زمینه نیاز به هم فکری و هم افزایی زیادی وجود دارد.

حجت الاسلام باباخانی اظهار کرد: مهرواره «هوای نو» می‌خواهد این استعدادها و ظرفیت‌ها را شکوفا و به جامعه معرفی کند. در گام دوم انقلاب اسلامی که نیاز به یک حرکت نو وجود دارد یک بازنگری و یک نگرش نو به آن چیزی که در این ۴۰ سال گذشته وجود داشته باشیم تا بتوانیم حرکت نویی را آغاز کنیم. علت محدثه انقلاب اسلامی قطعاً هیئت و مسجد بوده و بر ادامه حرکت باید از ظرفیت استفاده شود.

فروغی: کتاب سال عاشورا و کتاب سال هیأت دو محور اصلی مهرواره هوای نو است

در ادامه این نشست، مهدی امین فروغی با بیان تاریخچه ای مختصر از حوادث عاشورا، اظهار داشت: بر کسی پوشیده نیست که خون مقدس امام حسین(ع) شجره طیبه ای را آبیاری کرد که یک شاخه از آن گنجینه آثار مکتوب عاشورایی است و در طول تاریخ بشری این مقدار کتاب و شعر که برای حضرت اباعبدالله الحسین (ع) سروده و نگارش شده است در سوگ هیچ انسانی در طول تاریخ بشر وجود ندارد و این از امتیازات فرهنگ تشیع است. اگر بخواهیم نگاه گذرا به وضعیت آثار عاشورایی داشته باشیم باید بگوییم در قرون اولیه عمده کتاب‌هایی که در حوزه عاشورا تولید شده کتاب‌های تاریخی آن هم تاریخی توصیفی است.

این پژوهشگر شعر و ادبیات عاشورا ادامه داد: در سده اخیر شاهد تولیدات گوناگونی در عرصه عاشورا هستیم برای مثال مجموعه کتاب‌هایی که در سده اخیر تولید شده در پنج بخش تاریخ و فرهنگ، ادبیات، هنر، کودک و نوجوان و ترجمه تقسیم می‌شود.

وی با توضیح مهرواره هوای نو در بخش کتاب، عنوان کرد: نخست کتاب سال عاشورا و کتاب سال هیأت دو محور اصلی بخش کتاب در مهرواره هوای نو است. اهداف این حوزه شناسایی کتابهای برتر در سالهای ۹۸ و ۹۹ در حوزه عاشورا و معرفی آنها به علاقمندان این حوزه و بخصوص نسل جوان، سپس تشویق و تقدیر از پدید آورندگان آثار عاشورایی و تقویت روحیه پژوهش و تحقیق در حوزه عاشورا، دیگر شناسایی کاستی‌ها، خلاءها و آسیب‌ها در حوزه کتابهای عاشورا و کمک به سطح کیفی و غنای کتاب‌های عاشورایی است.

فروغی در خصوص بخش کتاب عاشورا اظهارکرد: در این بخش هشت محور وجود دارد که شامل پژوهش، شعر و نوحه، ادبیات داستانی، ادبیات نمایشی، کودک و نوجوان، مستند نگاری و روایت و آثار مکتوب هنری می‌شود. در بخش سال کتاب هیأت نیز سه بخش وجود دارد که شامل محتوای کاربردی برای هیأت‌ها، مستند نگاری هیأت و متون آموزشی هیأت است.

پژوهشگر موسیقی و ادبیات آئینی در پایان خاطرنشان کرد: بسیاری از هیأت‌ها در تحولات اخیر نقش آفرین بودند و چه بسیار بزرگانی که در این هیأت‌ها در کسوت وعظ و شاعری و سایر شئون هیأت حضور داشتند و خدماتی ارزشمند را از خود به یادگار گذاشتند. تاریخ شفائی هیأت بسیار ارزشمند است که از خود به یادگار گذاشته و مهرواره به این امر پرداخته و هدفی بزرگ را در پیش رو دارد چرا که هیأت قلب تپنده جامعه ما است و خون را در شریان‌های جامعه تزریق کردند.

واعظی: در دستگاه امام حسنی(ع) جغرافیا معنا ندارد

در ادامه این نشست، احمد واعظی، رئیس کانون مداحان کشور گفت: خداوند پیامبر اکرم(ص) را در دو حوزه بشیر و نذیر معرفی می‌کند. همه دغدغه‌هایی که علما، فضلا، دانشمندان، فرهیختگان و… دارند باعث می‌شود که در این فضا بنشینند و بهترین راهکارهای فرهنگی را ارائه دهند.

مدیر کانون مداحان کشور، ستایشگری را یکی از شاخصه‌های مهم هیأت برشمرد و گفت: ستایشگری محور فعالیت‌های هیأت‌ها و مداحان است. مداحی که می‌تواند جایگاهش بالا و عرشی دیده شود که امام صادق (ع) به واسطه او خداوند متعال را شکر کند. حضرت در یک عبارتی می‌فرمایند خداوند را شکر که افرادی هستند که مرثیه بخوانند، مدح و ستایش کنند.

وی ادامه داد: همه این جلسات، فضاها و دغدغه‌ها به این دلیل است که مداحان آن جایگاه آسمانی خود را بیابند. در فضای ستایشگری هنر دیده می‌شود، علمی بودن مورد توجه قرار می‌گیرد، دغدغه‌ها موجود است، مدح و شعر وجود دارد.

واعظی با بیان اینکه هیأت در زندگی و زندگی در هیأت از جمله مقوله‌هایی است که در شاکله مداحی کردن برای اهل بیت(ع) شکل می‌گیرد، اظهار کرد: نگاه مهرواره فراملی است، چرا که اگر محور امام حسین(ع) باشد دیگر جغرافیا معنا پیدا نمی‌کند. با این محور چنان اتحاد و انسجامی شکل می‌گیرد که هیچ چیز نمی‌تواند به آن خدشه وارد کند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha