جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
تصاویر/ آیین رونمایی از آثار اجتهادی و تخصصی دفتر فقه معاصر حوزه های علمیه/ آیت الله شب زنده دار

حوزه/ آیت الله شب زنده دار: دفتر فقه معاصر برای پاسخ به مطالبات برحق داخلی و بین‌المللی از حوزه‌های علمیه تشکیل شد و در راستای تولید راه‌کارها برای مسائل روز قدم بر می‌دارد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه،  در ابتدای مراسم، آیت الله شب زنده دار، عضو محترم فقهای شورای نگهبان و عضو شورای علمی دفتر فقه معاصر حوزه‌های علمیه، در سخنانی با اشاره به اینکه بشر حالت ایستایی ندارد و با عنایت به اینکه به‌خصوص بعد از انقلاب اسلامی ایران از حوزه‌های علمیه توقع اعلام نظر در موضوعات نوپدید و ارائه راه‌کار به جامعه بشری و تربیت نیروی انسانی مورد نیاز وجود داشت. دفتر فقه معاصر در راستای تجاوب به این مطالبات برحق تشکیل شد. دفتر فقه معاصر در زمان مدیریت آیت الله بوشهری خدمت ایشان ارائه شد و استقبال نمودند و در زمان مدیریت آیت الله اعرافی با جد مورد حمایت قرار گرفت.

از اساتید به نام حضرات آیات شهیدی، قائنی، شوپایی، سید محمد علی مدرسی و علی عندلیب دعوت شد که همراهی نمودند و نیز از اساتیدی همچون حجت الاسلام تعظیمی، شمس و مدقق و ظهیری و سایر فضلا و اساتید دانشگاهی نیز دعوت به همکاری شد که استقبال نمودند. به این وسیله هم کتب درسی جدید و هم دروس خارج فقه جدید تشکیل شد. که از همه ایشان تشکر می‌نمایم.

مدیریت دفتر فقه معاصر هم بر عهده حجت الاسلام و المسلمین اثناعشری می‌باشد که به جدیت امور را شبانه‌روزی پیگیری و با دلسوزی و مجاهدت کامل این کار را دنبال فرمودند و گاهی برای حل مساله های علمی ساعت 12 شب هم که باشد تشریف می‌آورند منزل و بدون اینکه شب و روزی بشناسند کارها را انجام می‌دهند. و با پشتیبانی و حمایت شورای عالی و مدیر حوزه‌های علمیه کار پیش رفته است.

اما برای اینکه حوزه بتواند در مسائل مختلف راه‌کار مناسب طراحی و ارائه نماید، هم نیاز دارد که اطلاعات مختلف را در موضوعات جدید داشته باشد و هم اینکه بتواند کار اجتهادی انجام دهد که الگوهایی بر اساس کتاب و سنت و منابع خودمان و نه بر اساس الگوهای سایر مکاتب استخراج شود. البته امید داریم کتب جدیدی که تالیف شده به کتب دراسی حوزه افزوده شود، که در همین کتب برخی از همان نیاز مهم به تولید راه‌کارها، پاسخ داده شده است و در تدریس و تدرس هم آن کتب می‌توان به آن اهداف دست یافت.

بحمدالله این فعالیت مورد عنایت بزرگان حوزه و مراجع بزرگوار قرار گرفته و رهبری معظم انقلاب ـ دام ظله العالی ـ بسیار از این کار ابراز رضایت نمودند و فرمودند این ها کارهای اساسی است که باید انجام شود.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha