یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
علمی ترویجی

حوزه/به همت معاونت پژوهش مدرسه علمیه خواهران هاجر شهرستان خمین با همکاری دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم کرسی علمی ترویجی با موضوع "برداشت‌های ابن عربی از انسان کامل در قرآن " در تالار پژوهش سامانه مدرس برگزار شد.

به گزارش خبرنگارخبرگزاری حوزه از اراک، کرسی علمی ترویجی با موضوع "برداشت‌های ابن عربی از انسان کامل در قرآن کریم" با حضور حجج اسلام کریمی نیا و اسماعیلی، اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم ومعارف قرآن کریم قم، صبح امروز در تالار پژوهش سامانه مدرس برگزار شد.

در ابتدا زهرا سلیمانی، مدیر علمی این کرسی درباره موضوع برنامه دقایقی سخن گفت و افزود: مباحث عرفانی بر دو محور اساسی (محور توحید و شئون آن و محور صاحب مقام توحیدی در میان آفریدگان) می چرخد و این بحث عرفانی با بسیاری از مباحث مهم دینی که در عنوان هایی همچون ولایت، امامت، رسالت،نبوت و... مطرح می شوند، هم پوشانی دارد و می توان گفت پس از قرن هفتم هجری با شکل گیری و انسجام عرفان نظری ابزاری نیرومند برای حل معضل های روایات در زمینه موضوع امامت در اختیار محققان قرار گرفت وتبیین های نو وبی سابقه ای در این باره مطرح گشت .

حجت الاسلام سید محمد اسماعیلی ارائه دهنده اول : به بیان عرفان نظری وعملی پرداخت و ضرورت وجود انسان کامل را خاطر نشان شدو انسان کامل را دارای ولایت و مظهر خلیفه الله دانست.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم ومعارف قران کریم تصریح کرد: انسان کامل از اصطلاحات عرفان نظری در قرن هفتم بوده واز آن به بعد به صورت رایج مطرح شده است.
اسماعیلی، الگو گیری وتاثیر الگو برای هدایت وشقاوت بشری را ازمزایا ی این مقاله دانست و پیام مقاله حاضر را معرفی انسان کامل وهشداری برای خواننده عنوان کرد.

درادامه استاد ناقد با این سوال که ولایت انسان کامل بر ما ، ولایت تکوینی است یا تشریعی؟ افزود: ولایت دربحث استاد اسماعیلی عام به صورت عام مطرح شد و مخاطب متوجه ولایت تشریعی وتکوینی نشد.

کریمی نیا تصریح کرد: انسان کامل مستجمع جمیع کمالات است مانند پیامبر اکرم (ص)که نمونه انسان کامل است. وآیا این تجمیع کمالات فقط در اهل بیت علیهم السلام است یا مرتبه ی نازل تر آن شامل نواب عام هم میشود ؟

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم و معارف، ورود به بحث بدون مقدمات لازم را از دیگر نقد های وارد بر این مقاله علمی دانست وگفت: اگر موضوع انسان کامل بخواهد برای مخاطب هدایت گر باشد نیاز به مقدمات بیشتری دارد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha