جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
پهباد آمریکا

حوزه/ اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

ایران تاریخ بین‌النهرین باستان را کشف کرد

کاوش‌های باستان‌شناسی مشترک هیأت ایرانی ایتالیایی در محوطه باستانی تل آجری در شهر پارسه تخت‌جمشید به سرپرستی مشترک علیرضا عسکری چاوردی از دانشگاه شیراز و پروفسور پی‌یر فرانچسکو کالیری از دانشگاه بولونیا به انجام رسید. سرپرست ایرانی هیأت باستان‌شناسی در محوطه باستانی دروازه پارسه، محوطه تل‌آجری را همان محوطه‌ای خواند که ویرانه‌های دروازه پارسه در آن کشف شده و تصریح کرد: این بنای بزرگ و باشکوه در منطقه باغ فیروزی در ۳.۵ کیلومتری شمال‌غربی تختگاه تخت‌جمشید قرار دارد. علیرضا عسکری چاوردی مهم‌ترین نتایج باستان‌شناسی این فصل از کاوش‌های باستان‌شناسی در این محوطه را شناسایی فونداسیون دو برج بزرگ ضلع جنوب‌شرقی و جنوب‌غربی این دروازه تاریخی اعلام کرد و گفت: همچنین در این فصل، نمای بخش غربی بنای دروازه به طول ۴۰ متر نمایان شد. این باستان‌شناس افزود: در روند کاوش‌های این فصل، پلان این بنای تاریخی بیش از پیش به‌صورت نسخه‌ای مشابه از دروازه ایشتار بابل ظاهر می‌شود که در آن ویژگی‌های جدید و بدیعی مانند هسته خشت و گلی دیوارهای آجر پخته نمایان شده است. وی اظهار کرد: در کاوش‌های این فصل تکه‌های کتیبه‌های میخی به زبان‌های بابلی و ایلامی به همراه آجرهای لعاب‌دار برجسته متعلق به تابلوهایی با نقوش گاو نر و ماراژدهای موشخوشو نماد ایزد مَردوک از بین‌النهرین باستان از این دروازه به‌دست آمد. سرپرست ایرانی هیأت باستان‌شناسی در محوطه باستانی دروازه پارسه گفت: فعالیت‌های حفاظتی و مرمتی برای تهیه طرح جامع پلان حفاظت از سازه‌های معماری این بنای باشکوه در این فصل با مستندنگاری و مرمت سازه‌های مکشوفه به انجام رسید. عسگردی چاوردی در پایان خاطرنشان کرد: این کاوش‌ها به صورت مشترک بین دانشگاه بولونیا با همکاری مؤسسه ایزمئو ایتالیا، پایگاه میراث‌جهانی تخت‌جمشید، دانشگاه شیراز و با مدیریت و مجوز پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری انجام شد.

منبع:مهر

اسرائیل به امنیت هسته ای ایران اعتراف کرد

«اسحاق بن اسرائیل» از فرماندهان نظامی ارشد رژیم صهیونیستی که از جمله مهره‌های اصلی در حمله به رآکتور هسته‌ای عراق (در دوران رژیم صدام مخلوع) نیز محسوب می‌شود، از «نفتالی بنت»، نخست وزیر این رژیم درخواست کرده تا از مخالفت تل آویو برای پیوستن ایالات متحده به برجام دست بردارد. این فرمانده ارشد نظامی رژیم صهیونیستی با اعتراف به اینکه تل آویو دیگر قادر به نابود کردن برنامه هسته‌ای ایران نیست، گفت: اکنون برای این کار (از بین بردن برنامه هسته‌ای ایران) خیلی دیر شده است. شاید این کار ۱۰ سال پیش ممکن بود؛ اما امروز ایران تمامی فناوری‌های مربوط به ساخت بمب را در اختیار دارد. وی تاکید کرد: تنها موضوع مطرح این است که ایران قصد ساخت بمب را دارد یا خیر و این مسأله‌ای است که نیاز به گذر زمان دارد. وی اضافه کرد: تنها موضوع پیش‌رو، بحث هزینه انجام این کار (حمله به تأسیسات هسته‌ای ایران) است. اگر ما اقدام به نابودی یک تأسیسات هسته‌ای کنیم، ایران نهایتاً ظرف مدت یک الی دو سال آن‌را مجدداً بازسازی خواهد کرد. وی از تلاش‌های نتانیاهو، نخست وزیر سابق رژیم صهیونیستی برای تشویق ترامپ در راستای خروج از برجام انتقاد کرد و گفت: اقدام نتانیاهو در تشویق ترامپ در خروج از توافق هسته‌ای با ایران، بدترین اشتباه تاریخ بود. اکنون لازم است ما به این روند منفی خاتمه داده و آمریکا را ترغیب کنیم تا برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای، (با تهران) به توافق برسد.

منبع:مهر

پنتاگون گزینه تخلیه اوکراین را روی میز بایدن گذاشت

شبکه سی ان ان آمریکا به نقل از منابع خود اعلام کرد که دولت جو بایدن به دنبال راه‌هایی برای خارج کردن آمریکایی‌ها از اوکراین در صورت حمله ادعایی روسیه است! این منابع اعلام کردند که با توجه به فعال بودن خطوط هوایی فرودگاه بین المللی اوکراین و باز بودن مرزهای زمینی بین اوکراین و همسایگان غربی، دولت (بایدن) در حال حاضر ضرورت و نیازی به عملیات تخلیه نمی بیند. این منابع افزودند که پنتاگون در حاضر در حال برنامه ریزی برای سناریوهای متعددی در صورت نیاز به تخلیه است. برخی منابع اعلام کردند که طرح مسئله تخلیه شهروندان آمریکا از اوکراین به دنبال تخلیه گسترده آمریکا از افغانستان در ماه اوت گذشته صورت می‌گیرد که انتقاد اعضای کنگره را به دلیل سازماندهی ضعیف در پی هرج و مرج حاکم بر فرودگاه کابل به دنبال داشت. رسانه‌های غربی اخیراً با انتشار برخی تصاویر ماهواره‌ای مدعی شدند که روسیه به دنبال حمله به اوکراین در ماه ژانویه است! روسیه بارها گزارش رسانه‌های غربی در مورد تجمع گسترده و آماده باش نیروهای نظامی خود در مرز با اوکراین را رد کرده است. کرملین تاکید کرده که روسیه نیروهای خود را در داخل خاک خود جابجا می‌کند و هیچ کشوری را تهدید نمی‌کند. مسکو همچنین اتهامات مربوط به طرح‌های تهاجمی روسیه را بهانه‌ای برای اعزام بیشتر نیروهای ناتو به مرزهای روسیه دانست.

منبع:مهر

پهپاد «ام کیو- ۹» سقوط کرد

نیروی هوایی آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد که یک فروند پهپاد «ام کیو- ۹» متعلق به این کشور در یک پایگاه هوایی در «نیومکزیکو» سقوط کرده است. بر اساس اعلام این وبگاه، این پهپاد حین برخاستن از پایگاه هوایی «هولومان» واقع در جنوب «نیومکزیکو» در باند فرودگاه سقوط کرده است. نیروی هوایی آمریکا در بیانیه خود ادعا کرد که این حادثه هیچ تلفات جانی در پی نداشته است! گفتنی است که از این پهپاد برای عملیات اطلاعاتی، مراقبت و شناسایی و همچنین حملات موشکی استفاده می‌ شود.

منبع:مهر

صبا به مدافعان سلامت سلام هنری داد

موسسه صبا در استقبال از روز پرستار و با هدف تکریم جایگاه بلند سفیران سلامت، با نمایشگاهی از آثار خوشنویسی «کاوه تیموری» به سیمرغان سپیدبال سلامت و پرستاران گرامی، سلام می‌گوید. به نقل از روابط عمومی موسسه فرهنگی هنری صبا ـ وابسته به فرهنگستان هنر ـ نمایشگاه «سلام بر سپیدبالان پرستار» عصر چهارشنبه (۱۷ آذر ۱۴۰۰) ساعت ۱۵ در نگارخانه خیال گشایش می‌یابد. این نمایشگاه، شامل ۲۶ اثر خوشنویسی در قالب خط نستعلیق است که تمامی آنها با مضمون اشعاری در وصف فداکاری‌ها، جانفشانی‌ها، مهرورزی‌ها و حماسه آفرینی‌های عاشقانه این فرشتگان سپیدجامه و مدافعان سلامت و تجلیل و بزرگداشت مقام شامخ پرستاران کشور به رشته تحریر درآمده است. آثار ارائه شده، حاصل فعالیت‌های یک سال اخیر هنرمند است. وی منتخبی از اشعار سروده شده توسط شاعرانی همچون افشین علاء، عباس براتی پور، رضا اسماعیلی، زنده یادمحمدحسین بهجتی، زنده یاد دکتر قاسم رسا، سعیدبیابانکی، مصطفی محدثی، بابک نیک طلب، مهدی الماسی، مرتضی مرادپور و... را در قالب قطعات خط به رشته تحریر درآورده است. «سلام بر سپیدبالان پرستار» همزمان با میلاد حضرت زینب کبری(علیها سلام) اسوه صبر و پرستار بزرگ کربلا، و با همکاری سازمان نظام پرستاری کشور برگزار می‌شود. کاوه تیموری، دانش آموخته جامعه شناسی فرهنگ و بیش از ۳۵ سال است که به صورت جدی در عرصه خوشنویسی حضور دارد. برگزاری ۱۵ نمایشگاه در داخل و خارج ازکشور، تدریس، پژوهش ونگارش مقالات تخصصی مرتبط با موضوع خوشنویسی و جامعه شناسی هنرنمونه ای از تلاش های اوست. همزمان با نمایشگاه از آلبوم نفیس آثار به نمایش درآمده که با همت معاونت پرستاری وزارت بهداشت و سازمان نظام پرستاری به طبع رسیده، رونمایی خواهد شد. صبا از ۱۷ تا ۲۱ آذرماه همبال با خوشنویسی های کاوه تیموری و با حضور تمامی علاقه مندان و بازدیدکنندگان به سپیدبالان پرستار و با طنین نستعلیق ایرانی و هنر تذهیب، سلام خواهد گفت.

منبع:ایسنا

آمل قهرمان لیگ برتر کشتی فرنگی شد

رقابت‌های لیگ برتر کشتی فرنگی با قهرمانی تیم فولادین ذوب آمل به پایان رسید. دیدار فینال لیگ برتر کشتی فرنگی میان تیم های سینا صنعت ایذه و فولادین ذوب آمل در سالن ۱۲ هزار نفری مجموعه ورزشی آزادی تهران برگزار شد و در پایان تیم فولادین ذوب آمل در حالی که ۴ مبارزه نخست را برابر سینا صنعت شکست خورده بود، در ۶ مبارزه بعدی صاحب برتری شد تا در نهایت با برتری ۶ بر ۴، عنوان قهرمانی لیگ برتر کشتی فرنگی را از آن خود کند. در مهمترین مبارزه های برگزار شده، در وزن ۵۵ کیلوگرم الدانیز عزیزلی دارنده یک طلا و ۲ برنز جهان از آذربایجان با نتیجه سنگین ۱۳ بر ۴ مغلوب محمد حسینوند دارنده مدال طلای نوجوانان آسیا شد. حسینوند فرنگی کار خوزستانی چندی پیش خبر اشتغالش به عنوان رفتگر در شهرداری دزفول خبرساز شده بود. در فینال وزن ۶۰ کیلوگرم، مهدی محسن نژاد که ماه گذشته به مدال نقره امیدهای جهان رسیده بود، با نتیجه قاطع ۸ بر صفر برابر مهدی محسن نژاد دارنده مدال طلای آسیا از تیم فولادین ذوب آمل به برتری رسید. در فینال وزن ۶۳ کیلوگرم، سامان عبدولی برادر کوچکتر سعید عبدولی و دارنده مدال های نقره و برنز آسیا برابر رضا عباسی با نتیجه ۶ بر یک شکست خورد. در فینال وزن ۶۷ کیلوگرم نیز شاهین بداغی ۵ بر ۵ از سد حسین اسدی گذشت تا چهارمین پیروزی متوالی از آن سینا صنعت شود. در فینال وزن ۷۲ کیلوگرم، محمدرضا مختاری نفر پنجم مسابقات جهانی نروژ برابر علی ارسلان فرنگی کار با سابقه ایران با نتیجه ۱۱ بر ۸ شکست خورد و اولین پیروزی برای نماینده آمل به دست آمد. در فینال وزن ۷۷ کیلوگرم، امین کاویانی نژاد دارنده مدال طلای آسیا و نقره امیدهای جهان، مقابل محمد ناقوسی با حساب ۳ بر یک صاحب برتری شد تا پس از ارسلان، دومین پیروزی را برای نماینده آمل کسب کند. در فینال وزن ۸۲ کیلوگرم رسول گرمسیری با شکست ۱۰ بر ۵ علیرضا مهمدی، سومین پیروزی را برای نماینده آمل کسب کرد. در فینال وزن ۸۷ کیلوگرم، ناصر علیزاده دارنده مدال طلای آسیا و برنز امیدهای جهان ۲۰۲۱، با نتیجه ۴ بر یک مقابل مهدی ابراهیمی به برتری رسید تا با کسب چهارمین برتری برای نماینده آمل، دو تیم در پایان کشتی هشتم به تساوی ۴ بر ۴ برسند. اما در فینال وزن ۹۷ کیلوگرم، مهدی فلاح در یک مبارزه سخت با نتیجه ۳ بر یک از سد وحید دادخواه گذشت تا با کسب پنجمین پیروزی متوالی برای نماینده آمل، تیم فولادین ذوب آمل را ۵ بر ۴ از سینا صنعت پیش بیندازد. در نهایت در فینال ۱۳۰ کیلوگرم، علی اکبر یوسفی دارنده مدال طلای جهان برابر امید محمودی از تیم سینا صنعت ایذه پیش از سوت پایان مبارزه با نتیجه ۸ بر صفر به برتری رسید تا با کسب این پیروزی، تیم فولادین ذوب آمل با پیروزی ۶ بر ۴، عنوان قهرمانی لیگ کشتی فرنگی را از آن خود کند. همچنین پیش از دیدار فینال، تیم های اندیشه نگار پارس لرستان و دانشگاه آزاد به مصاف هم ر۴تند که در پایان نماینده لرستان با نتیجه ۶ بر ۴ به برتری رسید و بر سکوی سومی لیگ کشتی فرنگی ایستاد.

منبع:ایسنا

ریاض درخواست فوری تسلیحاتی کرد

روزنامه وال استریت ژورنال به نقل از مقامات آمریکایی نوشت: ذخیره تسلیحاتی عربستان برای دفاع از خود در برابر حملات هفتگی پهپادها و موشک‌ها علیه این کشور رو به پایان است و این کشور از آمریکا، هم‌پیمانانش در خلیج فارس و اتحادیه اروپا خواسته فورا به آن کمک کنند. به نوشته این روزنامه، مسؤولان آمریکایی و سعودی توضیح دادند، زرادخانه تسلیحاتی عربستان از موشک‌های رهگیری کننده به شکل خطرناکی کاهش یافته است. در حالی که به نظر می‌رسد مسؤولان آمریکایی در آستانه موافقت رسمی با درخواست سعودی مبنی بر تجهیز آن به موشک‌های بیشتر هستند. این روزنامه آمریکایی افزود: این موقعیت موجب نگرانی مسؤولان در ریاض شده زیراکه بدون وجود ذخایر کافی موشک‌های رهگیری کننده پاتریوت ممکن است حملات حوثی‌ها به تلفات جانی و خسارات بیشتری به زیرساخت‌های نفتی حیاتی این کشور از جمله حملات ژانویه گذشته به ساختمان‌های وابسته به دفتر سلطنتی منجر شود. این منابع توضیح دادند: به رغم نگرانی‌هایشان درباره سابقه حقوق بشر و مسائل دیگر در عربستان مسؤولان آمریکایی تصور می‌کنند باید به کمک به عربستان نفت‌خیز در دفاع از خود متعهد باشند به خصوص که آمریکا به دلیل افزایش بهای نفت در حال مبارزه است و نمی‌خواهد حمله بقیق تکرار شود. این روزنامه متذکر شد، عربستان از قطر و کشورهای اروپایی خواسته صدها موشک‌ پاتریوت را برای دفاع از خود در برابر حملات حوثی‌ها در اختیار آن بگذارند.

منبع:ایسنا

دیوار زیرزمینی رژیم صهیونیستی به پایان رسید

رژیم صهیونیستی ساخت یک دیوار زیرزمینی در مرز با غزه با هدف ادعای جلوگیری از حفر تونل را به پایان رسانده است. وزارت جنگ رژیم صهیونیستی ساخت دیوار زیرزمینی ۶۵ کیلومتری با نوار غزه را سه سال پس از آغاز آن به پایان رساند. به نوشته روزنامه اسرائیلی «اورشلیم پست»، این دیوار مانع از شبکه تونل‌هایی می‌شود که نوار غزه را به جنوب اسرائیل وصل می‌کند و بدین ترتیب راه نفوذ بسته می‌شود. این روزنامه به نقل از بنی گانتس وزیر جنگ رژیم صهیونیستی نوشت که این دیوار حماس را از یکی از قابلیت‌های خود محروم می‌کند و حسگرها و بتن را بین آن و جنوب اسرائیل قرار می‌دهد. گانتس افزود: ما برای جلوگیری از انتقال دانش و فناوری ایران به نوار غزه تلاش خواهیم کرد و به خنثی کردن هرگونه تلاش حماس برای فعالیت خود در کرانه باختری یا اسرائیل ادامه خواهیم داد».وی افزود: «این دیوار اجازه نمی‌دهد تا تونل‌های دیگری به سمت اسرائیل ساخته شود. ما همواره مراقب هستیم تا مطمئن شویم طرف مقابل نفوذ نمی‌کند».

منبع:ایسنا

سوریه آمریکایی ها را عقب زد

نیروهای ارتش سوریه در اطراف روستای الصالحیه در شمال حسکه واقع در شمال شرق این کشور مانع از عبور یک کاروان متعلق به اشغالگران آمریکایی هنگام خروجش از شهر قامشلی شدند. منابع محلی اعلام کردند که نیروهای ارتش سوریه اجازه ندادند پنج خودروی زرهی متعلق به نظامیان تروریست آمریکایی از ایست و بازرسی شهر قامشلی عبور کند. این منابع تاکید کردند که تروریست‌های آمریکایی قصد داشتند از قامشلی به روستای «الصالحیه» بروند، ولی نیروهای سوری، کاروان آمریکایی را مجبور به عقب‌نشینی و تغییر مسیر کردند. سانا گزارش داد که در سی‌ام ماه گذشته میلادی هم ساکنان روستای الدمخیه در حومه قامشلی مانع از عبور نیروهای اشغالگر آمریکایی شده و آن‌را سنگ‌باران کرده و این نیروها را مجبور به عقب‌نشینی کرده بودند.

منبع:مهر

آمریکا در دیرالزور دست به آدم ربایی زد

خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) از عملیات هلی بُرن نظامیان آمریکایی در شهرک «الشحیل» در حومه شرقی دیر الزور و ربودن چند غیرنظامی خبر داد. سانا به نقل از منابع محلی با اعلام این خبر افزود: بالگردهای آمریکا در چند ساعت گذشته با پشتیبانی شبه نظامیان سوریه دموکراتیک (قَسَد) و انجام عملیات هلی برن بر روی برخی منازل مسکونی در شهرک الشحیل در حومه دیر الزور، چند غیر نظامی را ربودند و آنها را به مکان نامعلومی منتقل کردند. به گفته این منابع، نظامیان آمریکایی پس از ربودن این غیر نظامیان منازل مسکونی آنها را تخریب کردند. نظامیان آمریکایی در چند سال گذشته چندین عملیات هوایی مشابه را انجام داده و در نهایت مشخص شده است هدف اصلی این عملیات‌ها، حمایت از عناصر تروریستی داعش در حومه الحسکه و دیرالزور و انتقال آنها به پایگاه‌های خود در سوریه و عراق یا ربودن غیرنظامیان و مجبور کردن آنها به همکاری با نظامیان آمریکایی بوده است.

منبع:مهر

امیکرون دست به خودزنی زد

گونه امیکرون ویروس کرونا که دو روس بعد از بازگشت از آفریقای جنوبی به آن مبتلا شده اند، ممکن است ویروس زنده باشد برای آنکه بیماری زایی آن کاهش یافته است. متخصص ویروس شناسی، عضو آکادمی علوم روسیه و رئیس آزمایشگاه تکثیر سلولی موسسه زیست شناسی مولکولی انگلهارت پیتر چوماکوف در این خصوص نظر داد. این ویروس شناس گفت: یک نظر خوش بینانه وجود دارد که در حال حاضر کووید از طریق مرحله دوم تکامل شتاب گرفته است. کمتر بیماری زا شده و در عین حال قابلیت شیوع بیشتری دارد که خوب است. چوماکوف توضیح داد: افرادی که به گونه جدید آلوده می‌شوند در برابر انواع دیگر آن مقاوم می‌شوند. علاوه بر این، این متخصص پیشنهاد کرد که پس از ظهور گونه جدید دیگر قرنطینه نخواهد بود.

منبع:خبرنگاران جوان

ترکیه کارگاه بافندگی ۱۶۰۰ ساله را کشف کرد

در حفاری‌های جاری در شهر باستانی پره، واقع در استان آدیامان در جنوب شرقی ترکیه، یک کارگاه بافندگی با قدمت ۱۶۰۰ سال و سنگ‌هایی که برای تبدیل پشم به نخ و ریسمان استفاده می‌شد، کشف شد. کاوش‌ها که از سال ۲۰۰۱ آغاز شد، در فواصل زمانی مختلف در شهر باستانی پره انجام شد. یک فواره تاریخی رومی، سنگ‌های بلوکی بزرگ، ساختارهایی تنورمانند، کانال‌های آب و سازه‌های مختلف معماری در حفاری‌های باستان‌شناسی امسال کشف شد. در حال حاضر نیز آخرین کشف باستان شناسان در شهر باستانی کارگاه بافندگی ۱۶۰۰ ساله است. محمد آلکان، مدیر موزه آدیامان، گفت که با فرا رسیدن فصل زمستان، کار حفاری در پره کند شد. وی افزود: در کاوش‌هایی که در زمینی به مساحت ۱۰۰۰ متر مربع انجام داده‌ایم، معماری مسکونی و ساختمان‌های معماری عمرانی را شناسایی کرده‌ایم و بر اساس این سازه‌ها تصور می‌کنیم زلزله‌هایی که از قرن ششم تا هفتم رخ داده به معماری مسکونی پره آسیب رسانده است. به گفته مدیر موزه، آخرین کار تیم باستان شناسان بر کناره محوطه گورستان در پره متمرکز شده است. در راستای یافته‌هایی که در این منطقه کشف کردند، تیم فاش کرد که در اینجا یک کارگاه بافندگی وجود داشته و نخ‌ها در سازه‌ای قایقی شکل رنگ می‌شدند. پِره یکی از بزرگترین شهرهای پادشاهی کوماژن بود. این شهر از نظر مذهبی و ژئوپلیتیک شهری مهم بود. زیبایی این شهر در منابع رومی باستان ذکر شده است. این شهر باستانی پس از دوره بیزانس اهمیت خود را از دست داد و هرگز شکوه سابق نیافت. مقبره‌های صخره‌ای از جاذبه‌های اصلی پره هستند و ظاهری شگفت‌انگیز دارند. همچنین، موزاییک‌های بزرگی که در شهر یافت می‌شوند با نقوش جذاب و سه‌بعدی توجه و علاقه را برانگیخته می‎کند.

منبع:خبرنگاران جوان

انفجار در بصره حمام خون به پا کرد

منابع رسانه‌ای از انفجاری مهیب در استان «بصره» واقع در جنوب عراق خبر دادند و اعلام کردند که طبق گزارش‌های اولیه بر اثر این انفجار تاکنون ۱۶ نفر شهید و حداقل ۲۵ تن زخمی شده اند.به نقل از الفرات نیوز، منابع رسانه‌ای از شنیده شدن صدای یک انفجار مهیب در استان «بصره» واقع در جنوب عراق خبر می‌دهند. شبکه تلویزیونی الجزیره قطر به نقل از رسانه های عراقی گزارش داد که در جریان این حمله ۱۶ نفر شهید و دهها نفر زخمی شده اند. بر اساس این گزارش، انفجار در نزدیکی بازار المشفی الجمهوری در مرکز بصره در جنوب عراق روی داده است . الجزیره همچنین به نقل از استاندار بصره اعلام کرد که این حمله تروریستی با انفجار یک دستگاه موتورسیکلت بمب گذاری شده انجام شده است. هنوز جزئیات بیشتری از این حادثه یا حمله منتشر نشده است.

منبع:شبکه خبر

ممنوعیت صادرات تجهیزات پزشکی لغو شد

رئیس سازمان توسعه تجارت از آزاد شدن صادرات تجهیزات و اقلام پزشکی مقابله با کرونا خبر داد.علیرضا پیمان پاک با انتشار توئیتی از آزاد شدن صادرات تجهیزات و اقلام پزشکی مقابله با کرونا خبر داد. رئیس سازمان توسعه تجارت نوشت: توجه به اشباع بازار داخل در خصوص تجهیزات و اقلام پزشکی مقابله با کرونا به واسطه توسعه خطوط تولید خاصه توسط شرکت‌های دانش‌بنیان، طی پیگیری‌های صورت گرفته توسط سازمان توسعه تجارت و معاونت اقتصادی وزارت خارجه، صادرات این اقلام به منظور افزایش ظرفیت ‎تولید آزاد شد.

منبع:شبکه خبر

آژیر خطر در کنسولگری آمریکا به صدا درآمد

رسانه ها از به صدا در آمدن آژیر خطر در کنسولگری آمریکا در اربیل مرکز اقلیم کردستان عراق خبر دادند. شبکه خبری الجزیره سه شنبه شب اعلام کرد که آژیر خطر در کنسولگری آمریکا در اربیل به صدا درآمد. جزئیات بیشتری در این باره گزارش نشده است.

منبع:شبکه خبر

آمریکا تحریم جدید علیه ایران اعمال کرد

وزارت خزانه‌داری آمریکا در آستانه مذاکرات میان ایران و ۱+۴ و در حالی دولت بایدن مدام ادعای در پیش گرفتن رویکرد دیپلماتیک در قبال ایران را دارد، اسامی ۹ فرد و ۴ نهاد ایرانی را به بهانه های حقوق بشری به فهرست تحریم‌ها افزود. دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا روز سه شنبه به وقت محلی اسامی ۹ فرد و ۴ نهاد ایرانی را به فهرست تحریم‌ها اضافه و در بیانیه‌ای بدون ارائه مستندات لازم، این افراد و نهادها را به "سرکوب معترضان" متهم کرد. بر اساس بیانیه وزارت خزانه داری آمریکا اسامی چهار نهاد ایرانی تحریم شده به شرح زیر است: -نیروی ویژه ضدتروریسم ایران (نوپو)، به دلیل ارتباط با یگان ویژه نیروی انتظامی ایران-یگان ویژه نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران به دلیل ارتباط با نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران-زندان مرکزی اصفهان به دلیل ارتباط با یگان ویژه نیروی انتظامی ایران-زندان زاهدان ذیل قانون کاتسا همچنین بر اساس بیانیه وزارت خزانه داری آمریکا، اسامی افرادی که در فهرست تحریم های جدید آمریکا قرار گرفته اند، عبارتند از:محسن ابراهیمی به دلیل ارتباط با نیروهای ویژه ضدتروریسم (نوپو)، سید رضا موسوی اعظمی به دلیل ارتباط با یگان ویژه نیروی انتظامی ایران،حسن کرمی فرمانده یگان ویژه نیروی انتظامی ایران، غلامرضا سلیمانی فرمانده بسیج، لیلا واثقی فرماندار شهر قدس،علی همتیان و مسعود صفدری به دلیل ارتباط با سپاه پاسداران،صغری خدادادی رییس کنونی زندان بانوان قرچک و محمد کرمی فرمانده پایگاه عملیاتی قدس سپاه پاسداران در زاهدان. در آستانه از سرگیری دور جدید مذاکرات ایران و ۱+۴ در وین ، وزارت خزانه داری دولت بایدن در ادامه سیاست های یکجانبه گرایانه و شکست خورده آمریکا خود در حالی این افراد را به بهانه و اتهام یاد شده ، تحریم کرده که مدعی باز بودن مسیر دیپلماسی در قبال ایران است. دولت دموکرات بایدن که از منتقدان خروج دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق امریکا از برجام است، نه تنها تاکنون اقدامی جدی برای بازگشت به تعهداتش انجام نداده و فقط شعار باز بودن مسیر دیپلماسی با ایران را می دهد، بلکه همان سیاست های شکست خورده دولت ترامپ را ادامه می دهد. مقامات دولت بایدن بارها به شکست سیاست فشار حداکثری علیه جمهوری اسلامی ایران اذعان کرده اند اما در عمل از همان سیاست ها پیروی می کنند چرا که تحریم در سیاست آمریکا همواره بعنوان ابزاری برای به پیش بردن اهداف یکجانبه گرایانه آن بوده است. وزارت خزانه‌داری آمریکا در دولت بایدن پس از ماه‌ها بازبینی در نظام تحریم‌ها، با انتشار گزارشی نشان داد که همچون اسلاف خود تحریم را ابزاری می‌داند برای پیشبرد آنچه منافع ملی آمریکا نامیده، و به دنبال مدرنیزه کردن آن است.وزارت خزانه‌داری آمریکا ۲۶ مهر ماه توصیه‌هایی را برای بهسازی کاربست تحریم‌های اقتصادی و تبدیل آن به یک ابزار مؤثرتر در سیاست خارجی این کشور منتشر کرد. تارنمای نشریه هیل چندی پیش گزارش داد، اعمال تحریم علیه افراد و کشورهای دیگر به عنوان ابزار سیاست خارجی آمریکا طی ۲دهه گذشته ۱۰ برابر شده است.براساس آمار ارائه شده نشریه هیل، تحریم‌هایی که وزارت خزانه داری آمریکا طی ۳۷ برنامه جداگانه علیه افراد و کشورها اعمال کرده از ۹۱۲ تحریم در سال ۲۰۰۰ به ۹ هزار و ۴۲۱ تحریم در سال ۲۰۲۱ رسیده است. براساس این گزارش، این آمار تنها در مورد تحریم‌های اعمال شده از طرف وزارت خزانه داری آمریکا است و هیچ ارتباطی با تحریم‌های دیگر نهادهای دولت آمریکا مانند وزارت امورخارجه، وزارت بازرگانی و وزارت دادگستری و امنیت ملی ندارد. طبق قوانین آمریکا، علاوه بر وزارت خزانه داری، وزارت امورخارجه این کشور می‌تواند از یک سازمان خارجی به عنوان یک گروه تروریستی نام ببرد یا در گزارش های سالانه حقوق بشری خود از یک دولت به عنوان حامی دولت تروریسم نام ببرد و زمینه را برای تحریم‌های مختلف فراهم کند. به نوشته نشریه هیل، دولت آمریکا حتی می‌تواند با نفوذ و فشار در شورای امنیت سازمان ملل یا اتحادیه اروپا علیه کشورهای دیگر مانند کره شمالی و ایران بر سر برنامه هسته‌ای تحریم اعمال کند که این نوع از تحریم‌ها نیز در تعداد و ارقام فوق آورده نشده است. روزنامه "وال استریت ژورنال" نیز اخیرا در گزارشی نوشت استفاده بیش از حد دولت‌های پیشین آمریکا از ابزار تحریم و بی‌اثر شدن آن‌ها موجب بازبینی در این سیاست شده اما مقامات آمریکایی در وزارت خزانه داری آمریکا پس از یک بررسی ۹ ماهه اعلام کردند تحریم‌ها همچنان یک ابزار مهم در سیاست آمریکا باقی خواهد ماند که باید بهینه شوند.

منبع:ایرنا

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha