دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
علی خاتمی - زنجان

حوزه/ امام جمعه زنجان گفت: منشا همه گرفتاری‌ها و مشکلات، بی‌توجهی به مقوله فرهنگ است؛ در حالیکه این بخش باید بیش از بیش مورد توجه متولیان و مسئولان امر قرار گیرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از زنجان، حجت الاسلام علی خاتمی، در خطبه های نماز جمعه این هفته زنجان با اشاره به ۱۹ آذر سالروز تشکیل شورای انقلاب فرهنگی به فرمان امام راحل(ره) گفت: بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی در آن شرایط، تصمیم عالی، متعالی و آینده نگرانه را اتخاذ کرده و فرمودند منشا همه گرفتاری های کشور، از دانشگاه، حوزه های علمیه و منشای سعادتهای مادی و معنوی هم از همین دانشگاهها و حوزه های علمیه است.

وی با بیان اینکه رهبری طی سال های گذشته به مقوله مهم فرهنگ تاکید فراوانی داشته اند و فرمودند مسئله فرهنگ از مساله اقتصاد نیز مهمتر است.

حجت الاسلام خاتمی اظهار داشت: فرهنگ به معنای درک، برداشت، خلق، اعتقاد، باور انسان ها، روحیات و خلقیات آنها در زندگی که این روحیات انسان را وادار می کند که حرکتی انجام دهد.

خطیب نماز جمعه زنجان با اشاره به اینکه رهبری در فرامین خود در خصوص فرهنگ به این مهم اشاره داشتند که در این ارتباط باید انقلابی فکر و عمل کنیم، ادامه داد: در این بخش باید روبنایی و زیربنایی کار کرد.

وی یادآورشد: بسیاری از خطاهایی که انجام می دهیم، ناشی از فرهنگ و ذهن ماست و رفتار ما نشان می‌دهد که باید به مقوله فرهنگ توجه ویژه‌ای شود تا سبک زندگی غلط درست شود.

امام جمعه زنجان با اشاره به روز جهانی حقوق بشر گفت: حقوق بشر توسط استکبار جهانی و سلطه گران مطرح می شود که صدای آنها گوش همه جهان را کَر کرده است، اما در عمل این مهم را زیرپا گذاشته و صاحبان زر و زور، اخلاق و وجدان ندارند.

حجت الاسلام خاتمی افزود: قدرت زر و زور چشم آنان را کور کرده در حالیکه اساس این مساله قرآن مجید است؛ به‌طوری که در این کتاب آمده است ریشه همه انسان‌ها یکی است و زن و مرد بودن امتیاز نبوده، انسان بودن امتیاز است تنها امتیاز تقوی و حرکت در مسیر صراط مستقیم است.

وی در ادامه، با بیان اینکه تنها امامی که فرصت مدیریت کلان جهان اسلام را داشتند، امیرالمومنین(ع) بود، اظهار داشت: منشور حکومت ایشان نامه ۵۳ است که ملاک عملی برای مدیران و صاحبان فکر و اندیشه است.

امام جمعه زنجان همچنین با اشاره به جنایت های اسراییل غاصب ادامه داد: ۷۵ سال است اسرائیل فلسطینی‌ها را از خانه خود در نوار غزه و کرانه باختری بیرون کرده، همچنین در یمن جنایت انجام می‌دهند در حالیکه کسانی که حقوق بشر نوشته‌اند، حقوق حیوانات و درختان را هم نوشته‌اند، اما اگر شخصی مسلمان باشد زیرپاگذاشتن حقوق بشر در این خصوص اشکالی ندارد.

وی اضافه کرد: حقوق بشر چارچوب آموزه های انبیا، قرآن و نهج البلاغه، سیره پیغمبر و امیرالمومنین(ع) است.

حجت الاسلام خاتمی، همچنین با اشاره ۲۰ آذر سالروز شهادت آیت الله دستغیب، افزود: این شهید محراب، معلم و استاد اخلاق بود که نقش ارزنده‌ای در انقلاب اسلامی داشت و یار همیشگی امام راحل بود.

وی با اشاره به ولادت حضرت زینب(س) گفت: ۲ سال از شیوع ویروس کرونا سپری می شود، قدر و منزلت پرستاران بیش از گذشته نمایان شده است که در این خصوص سلامت روانی و روحی آنان نیز اهمیت زیادی دارد که دلسوزانه در راه خدمت رسانی به گروههای هدف تلاش می کنند.

امام جمعه زنجان با بیان اینکه قدردان فعالیت های کادر درمان هستیم، خاطرنشان کرد: در تاریخ حیات انقلاب و خدمتگزاران به نظام یکی از برجسته ترین فرازها مربوط به همین ۲ سال گذشته و جانفشانی کادر درمان و پرستاران است که در این خصوص تعدادی هم شهید شدند.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha