شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
برجام

حوزه/ اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

افراد مسلح نمازگزاران «آمادو هامیسو» را قتل عام کردند

پلیس نیجریه از شهادت دستکم ۹ نفر در پی حمله افراد مسلح به مسجدی واقع در استان نیجر واقع در مرکز این کشور خبر داد. بر اساس این گزارش، پلیس نیجریه روز جمعه اعلام کرد که افراد مسلح به مسجدی در نیجر در مرکز نیجریه حمله کرده و ۹ نفر را به شهادت رساندند. این در حالیست که منابع محلی، تعداد شهدا را ۱۶ نفر اعلام کردند. هنوز گزارشی از افراد یا گروه‌های احتمالی پشت این حمله تروریستی اعلام نشده اما گمان می‌رود گروه‌های شبه نظامی که در زبان محلی به عنوان راهزنان از آنها یاد می‌شود، دست به این حمله تروریستی زده باشند. این شبه نظامیان، طی سال‌های اخیر، استان‌های شمال غربی و مرکزی نیجریه را به وحشت و نا امنی گسترده فرو برده‌اند. «بالا کوریاس» رئیس پلیس محلی در توضیح این حادثه گفت که مردان مسلح با موتورسیکلت روز چهارشنبه به روستای دورافتاده بعاره در ناحیه ماشگو یورش بردند و در حالی که نمازگزاران مشغول نماز بودند، به سوی مسجد این روستا آتش گشودند. کوریاس گفت: مهاجمان ۹ نمازگزار مسلمان را در داخل مسجد به شهادت رسانده و تعدادی دیگر را مجروح کردند. این مقام پلیس گفت که یک تیم مشترک از پلیس و ارتش نیجریه به منطقه اعزام شده و مجروحان به بیمارستانی در نزدیکی محل حادثه منتقل شدند. یکی از ساکنان این روستا به نام «آمادو هامیسو» گفت که مردم محلی پس از حمله، ۱۶ جسد را از مسجد جمع آوری کردند. هامیسو به خبرگزاری فرانسه گفت: در مجموع ۱۶ نفر که در مسجد مشغول نماز بودند شهید شدند. ما اجساد آنها را از مسجد بیرون بردیم.

منبع:مهر

خیانت صهیونیست‌ها دامن ترامپ را هم گرفت

ترامپ و نتانیاهو نزدیکترین متحدان سیاسی در طول چهار سالی که در قدرت بودند به حساب می آمدند، اما به یکباره ترامپ از بی وفایی نخست وزیر سابق رژیم صهیونیستی خبر داد و گفت که دیگر حتی با وی صحبت نکرده است. ترامپ در مصاحبه اخیر خود اعلام کرد که نتانیاهو درست در زمانیکه وی همچنان برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا در تلاش بود، به یکباره به جو بایدن پیام تبریک پیروزی در انتخابات ارسال کرده است. رئیس جمهوری پیشین آمریکا با چهره ای خشمناک گفت: "اولین کسی که به [بایدن] تبریک گفت، نتانیاهو بود، مردی که من بیش از هر شخص دیگری برایش تلاش کرده بودم... نتانیاهو می توانست ساکت بماند. او اشتباه فاحشی مرتکب شده است".در دوران ریاست جمهوری ترامپ صحنه سیاست اسرائیل در غلیان بی‌سابقه‌ای بود و بارها انتخابات پارلمانی تکرار شد. در کارزارهای آن انتخابات، نتانیاهو به عنوان رهبر حزب لیکود بر روابط ویژه خود با ترامپ تاکید و رقیبان را فاقد ویژگی‌های برقراری مناسبات بسیار نزدیک با رهبر آمریکا تصویر می‌کرد. حزب لیکود پوسترهای عظیم نتانیاهو و ترامپ را بر دیوارهای شهرها آویزان کرده بود. تقریبا هر بار زمان کوتاهی پیش از انتخابات که هر چند ماه یک بار برگزار می‌شد، ترامپ دست به سلسله اقداماتی می‌زد که به باور بسیاری از ناظران در آن زمان نیز جنبه کمک آشکار به پیروزی نتانیاهو را داشت. ترامپ حتی برای رضایت صهیونیست ها اورشلیم را به عنوان پایتخت رژیم اشغالگر به رسمیت شناخت، کنسولگری آمریکا برای خدمات‌رسانی به فلسطینیان در اورشلیم را تعطیل کرد، سفارت آمریکا را به اورشلیم منتقل کرد، مناسبات با تشکیلات خودگردان فلسطینی را قطع و دفاتر نمایندگی سازمان آزادی‌بخش فلسطین در آمریکا را بست. همچنین قرارداد سازش میان امارات متحده عربی و بحرین با رژیم صهیونیستی در شهریور سال گذشته با دلالی ترامپ امضا شد و این دو کشور کوچک عرب حاشیه خلیج فارس رابطه چندین ساله غیرعلنی خود را با صهیونیست ها آشکار و رسمی کردند.

منبع:ایرنا

اروپا از اخلال‌گری عقب‌نشینی کرد

گفتگوهای نمایندگان ایران و کشورهای۱+۴ در حالی در وین اتریش در جریان است که به نظر می‌رسد در این دور از مذاکرات نمایندگان کشورهای حاضر در مذاکرات نسبت به دور قبل ارزیابی مثبت‌تری از نشست‌های برگزار شده دارند.در آغاز این دور از مذاکرات کشورهای حاضر در گفتگوها نسبت به دور قبل ارزیابی مثبت تری از نشست‌های برگزار شده دارند؛ به ویژه آنکه پیشنهادات ایران در راستای رسیدن به یک توافق جامع و عملیاتی به طور کامل برای تمامی تیم‌های شرکت کننده تشریح و ابهامات در مسیر رفع شدن قرار گرفته است. به گفته اولیانوف نماینده روسیه در مذاکرات، در نشست ابتدایی دور دوم، «برخی ابهامات مهم در گفت وگوی تیم‌های مذاکره کننده حل و شده و مذاکرات رو به جلو ارزیابی می‌شود»بر اساس اخبار موجود، فضای مذاکرات طی روزگذشته از فضای منفی رسانه‌ای و تلاش‌ها برای فشار به ایران تا حدی فاصله گرفته و طرف‌های اروپای مذکرات با بررسی پیشنهادات ایران در پایتخت‌های خود، در این دور با نگاه واقع‌بینانه‌تری پای به وین گذاشته اند. این در حالی است که برخی اعضای تیم مذاکره کننده، پافشاری ایران روی مطالبات گنجانده شده در پیش نویس کشورمان که مبتنی بر برجام و توافقات پیشین است را دلیل اصلی، قرار گرفتن اروپا در مسیر واقع بینانه‌تر نسبت به گفتگوها می‌دانند. با همین رویکرد طرف‌های مذاکره کننده در حال آغاز کار بر روی متون پیشنهادی ایران هستند تا نقاط اختلافی بررسی و نتیجه مطلوبی از این دور مذاکرات کسب شود. طرف ایرانی نیز تاکید دارد که تا هر زمان که لازم باشد حاضر است برای کسب توافق مطلوب در وین بماند؛ پیشنهادی که طرف‌های دیگر از جمله روسیه و چین از آن استقبال کرده و آنرا نشانه جدی بودن ایران در دستیابی به توافق عنوان کردند. عقب نشینی کشورهای اروپایی از برخی اخلال آفرینی‌های مشهود در مذاکرات که هفته گذشته فضای گفتگوها را تحت شعاع قرار داده بود، نشان می‌دهد که تیم ایرانی با درک صحیح شرایط و فشارهای آمریکا به برخی طرف‌های مذاکره، با پافشاری بر پیشنهادات منطقی مبتنی بر برجام، مسیر درستی را برای رسیدن به توافق طی کرده است.

منبع:شبکه خبر

سپاه برای همکاری‌ با ناجا اعلام آمادگی کرد

فرمانده کل سپاه در پیام تبریک به فرمانده کل انتظامی کشور بر آمادگی های سپاه و بسیج برای تقویت، توسعه و تعمیق همکاری‌های فی مابین تاکید کرد. سردار سرلشکر پاسدار حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با صدور پیامی تصویب طرح جامع ساختار و سازمان "فرماندهی کل انتظامی جمهوری اسلامی ایران" از سوی فرمانده معظم کل قوا ( مدظله العالی) را تبریک گفت. متن پیام به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

برادر ارجمند سردار سرتیپ حسین اشتری فرمانده محترم کل انتظامی جمهوری اسلامی ایران با سلام و تحیات؛ تصویب طرح جامع ساختار و سازمان "فرماندهی کل انتظامی جمهوری اسلامی ایران" از سوی فرمانده معظم کل قوا (مدظله العالی) که فصل نوینی در تاریخ نقش آفرینی های شکوهمند این مجموعه معظم و مقتدر برای تامین امنیت، آرامش و انتظام میهن اسلامی و خدمت مجاهدانه به ملت عظیم الشان ایران رقم زده است را به جنابعالی و آحاد فرماندهان، مدیران و کارکنان شجاع، فهیم و فداکار و خانواده های عالیقدر آنان تبریک عرض می‌نمایم. بی شک این رخداد مبارک و راهبردی که به ارتقای جایگاه ناجا در هندسه امنیت و اقتدار کشور در تعامل، همکاری و هم افزایی با اجزای نیروهای مسلح و دیگر ارکان امنیتی و اطلاعاتی کشور انجامیده است، عینیت تدابیر کلیدی و راهگشای معظم له برای تقویت امنیت و نظم در جامعه و توسعه خدمت به مردم تضمین و تحکیم خواهد بخشید. با اعلام آمادگی همه جانبه " سپاه پاسداران انقلاب اسلامی "و " سازمان بسیج مستضعفین " برای تقویت ، توسعه و تعمیق همکاری‌های فی مابین ؛ دوام توفیق و سربلندی آن برادر گرانقدر و خیل عظیم مجاهدان و کارکنان خدوم و شریف "فرماندهی کل انتظامی جمهوری اسلامی " در پهنه ایران عزیز ، تحت عنایات خاصه حضرت بقیه الله الاعظم (عج ) و فرامین ، منویات و رهنمودهای حکیمانه نایب برحقش مقام عظمای ولایت و رهبری و فرماندهی کل قوا حضرت امام خامنه ای (مد ظله العالی) را از درگاه خداوند متعال مسئلت دارم.

منبع:ایسنا

باتری منعطف قابل شستشو ساخته شد

"بهار ایرانپور" عضو تیم تحقیقاتی دانشگاه "بریتیش کلمبیا" با همکارانش باتری جدیدی ابداع کرده‌اند که هم قابل انعطاف است و هم می‌تواند با چندین بار شستشو در ماشین لباس‌شویی دوام بیاورد.وسایل الکترونیکی قابل تعبیه و بافت در پارچه‌ها، کاربردهای جالبی را نوید می‌دهند. از لباس‌هایی که بر فعالیت ماهیچه‌ها و تعداد تنفس نظارت می‌کنند گرفته تا لباس‌هایی که می‌توانند با یکدیگر صحبت کنند. توسعه منابع انرژی انعطاف پذیر برای تحقق این ایده‌ها یک زمینه تحقیقاتی مهم است و دانشمندان دانشگاه "بریتیش کلمبیا" اکنون راه حل ویژه‌ای را ارائه کرده‌اند که طبق ادعای آنها می‌تواند اولین باتری باشد که هم انعطاف پذیر بوده و هم قابل شستشو است. در چند سال گذشته، ما شاهد انواع راه‌حل‌های ذخیره انرژی منعطف بوده‌ایم که برای تامین انرژی دستگاه‌های پوشیدنی طراحی شده‌اند. از باتری‌هایی در مقیاس میلی‌متری که مانند چسب نواری روی پوست کشیده می‌شوند گرفته تا باتری‌های پارچه‌مانندی که انرژی را از عرق بدن می‌گیرند. اکنون محققان دانشگاه "بریتیش کلمبیا" برخی از پیشرفت‌های مهندسی را برای پر کردن شکاف‌های مهم در فناوری فعلی به کار گرفته‌اند. دکتر "انگوک تان گوین"(Ngoc Tan Nguyen) نویسنده مسئول این مطالعه می‌گوید: لوازم الکترونیکی پوشیدنی، بازار بزرگی هستند و باتری‌های قابل کشش برای توسعه آنها ضروری هستند. با این حال، تا به حال باتری‌های قابل کشش قابل شستشو نبوده‌اند و اگر بخواهند در برابر نیازهای استفاده روزمره مقاومت کنند، این یک افزودنی حیاتی است. دانشمندان برای توسعه یک باتری با این قابلیت‌ها، در نحوه چیدمان این دستگاه‌ها بازنگری کردند. این تیم به جای ساخت یک باتری لیتیوم-یونی که مملو از مواد سخت درون یک پوسته سفت و سخت است، به روش شیمیایی جایگزین و استفاده از "روی" و "منگنز دی اکسید" روی آوردند که هزینه کم و ایمنی قابل توجهی دارد. این مواد به قطعات بسیار ریزی آسیاب شدند و در یک پلیمر جاسازی شدند تا لایه‌های فوق‌العاده نازک و منعطف را تشکیل دهند. سپس تعدادی از آنها روی هم چیده شد و در همان پلیمر محصور شد تا محصول نهایی را تشکیل دهد. "تان گوین" می‌گوید: ما "روی" و "منگنز" را انتخاب کردیم، زیرا برای دستگاه‌هایی که در کنار پوست بدن قرار می‌گیرند، مواد شیمیایی ایمن‌تری نسبت به باتری‌های لیتیوم-یونی هستند، چرا که این باتری‌ها می‌توانند در هنگام شکستن ترکیبات سمی تولید کنند. این باتری جدید، انعطاف پذیر است و می‌تواند تا دو برابر طول معمول خود کشیده شود و همچنین دارای ظرفیت ویژه ۱۶۰ میلی‌آمپر ساعتی در هر گرم است و ۷۵ درصد ظرفیت خود را در ۵۰۰ چرخه شارژ و تخلیه شارژ حفظ می‌کند. همچنین محققان دریافتند که این باری جدید به شکل چشمگیری می‌تواند ۳۹ بار شستشو را تحمل کند. "بهار ایرانپور" دانشمند ایرانی عضو این تیم تحقیقاتی می‌گوید: ما نمونه‌های اولیه خود را در ماشین‌های لباسشویی خانگی و تجاری قرار دادیم و مشاهده کردیم که آنها بدون آسیب و و کاربردی ظاهر شدند و اینگونه است که ما می‌دانیم این باتری واقعاً مقاوم و قابل شستشو است. این تیم اکنون در حال کار برای بهبود توان خروجی و طول عمر این باتری جدید است و می‌گوید که این باتری از همین حالا توجهات تجاری را به خود جلب کرده است و انتظار می‌رود هزینه آن به اندازه یک باتری قابل شارژ استاندارد باشد. محققان تصور می‌کنند که از این باتری در ساعت‌های هوشمند و پوشیدنی‌هایی که علائم حیاتی را اندازه‌گیری می‌کنند و همچنین لباس‌های هوشمند استفاده شود. دکتر "جان مدن" استاد مهندسی برق و کامپیوتر این دانشگاه که نظارت بر این پروژه را بر عهده داشت، می‌گوید: مواد مورد استفاده فوق‌العاده کم‌هزینه هستند،بنابراین اگر این مواد به مقدار زیاد ساخته شود، ارزان خواهد بود. این تحقیق در مجله Advanced Energy Materials منتشر شده است.

منبع:ایسنا

صادرات سیگار ۴ برابر شد

جدیدترین آمار منتشره از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) حاکی از افزایش حدود ۱۴ درصدی تولید سیگار، کاهش ۴۶ درصدی برآورد قاچاق و حدود چهار برابر شدن صادرات سیگار در نیمه نخست امسال استروند قاچاق سیگار در سال ۱۳۹۸ کاهشی بود، به طوری که برآورد وزارت صمت از میزان قاچاق سیگار نسبت به سال ۱۳۹۷ حدود ۳۹ درصد کاهش یافته بود، اما در سال گذشته با مشکلاتی که به دلیل عدم تخصیص ارز برای واردات مواد اولیه در زمینه تولید این محصول ایجاد و منجر به توقف تولید در هشت واحد از ۱۵ واحد تولید محصولات دخانی شد، قاچاق سیگار رو به افزایش گذاشت، ‌تا جایی که در اردیبهشت ۱۳۹۹ برآوردها از میزان قاچاق سیگار نزدیک به دو برابر دو ماهه اول سال ۱۳۹۸ بود. اما از بهمن سال گذشته میزان افزایش قاچاق تک رقمی شد و در مجموع قاچاق سیگار در سال ۱۳۹۹ نسبت به سال ۱۳۹۸ کاهش ۳۵.۹ درصدی داشته است. جدیدترین آمار منتشر شده درباره وضعیت تولید و قاچاق سیگار در سال ۱۴۰۰ نیز نشان می‌دهد در نیمه اول امسال بیش از ۲۸ میلیارد و ۷۰۰ میلیون نخ سیگار تولید شده که نسبت به تولید بیش از ۲۵ میلیارد نخ در مدت مشابه سال قبل، ۱۴ درصد افزایش داشته است. همچنین در حال حاضر ۲۴ واحد تولید سیگار فعال هستند که نشان می‌دهد دو واحد به تولیدکنندگان اضافه شده است. در پی این افزایش تولید و با توجه به اینکه میزان مصرف شش ماهه سیگار ۳۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون نخ برآورد شده و همچنین توقف واردات رسمی سیگار از سال ۱۳۹۷، برآورد قاچاق سیگار هم با ۴۶ درصد کاهش، از هفت میلیارد و ۴۵۰ میلیون نخ سیگار در شش ماهه اول سال قبل به چهار میلیارد و ۵۰ میلیون نخ سیگار در مدت مشابه امسال رسیده است. همچنین آمارها نشان می‌دهد طی نیمه اول امسال، صادرات سیگار با افزایش ۲۸۷ درصدی به ۲۷۵ میلیون نخ رسیده است. صادرات سیگار در مدت مشابه سال گذشته ۷۱ میلیون نخ بوده است. البته باوجود افزایش چشمگیر، همچنان رقم صادرات ناچیز است. آمار منتشر شده درباره واریزی اشخاص و شرکت‌ها جهت محصولات دخانی به خزانه دولت که شامل حق انحصار واردات، حق انحصار تولید، توزیع و فیش‌های بین راهی است نیز نشان می‌دهد که شش ماهه امسال بیش از ۱۶۹ میلیارد تومان در این بخش به خزانه دولت واریز شده که نسبت به مبلغ واریزی در مدت مشابه سال قبل که معادل ۹۷ میلیارد تومان بوده، ۷۳.۵ درصد افزایش داشته است. گفتنی است که موضوع مالیات بر سیگار همواره مناقشاتی بین وزارت بهداشت و تولیدکنندگان سیگار به همراه داشته؛ اخیرا هم رئیس انجمن تولیدکننـدگان، صادرکنندگان و واردکنندگان محصولات دخانی از افزایش قیمت سیگار در سه ماهه چهارم سال و در پی اجرای قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده سیگار و در نتیجه آن افزایش قاچاق خبر داده بود، اما جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات اعلام کرده که ایران کمترین مالیات را بر محصولات دخانی دارد.

منبع:ایسنا

اسطوره بازی‌های ویدیویی در گذشت

"ماسایوکی یومورا" خالق دستگاه بازی‌های ویدیویی "نینتندو" و سوپر نینتندو" در سن ۷۸ سالگی درگذشت.جهان یک اسطوره و یک ذهن خلاق و فراموش نشدنی را از دست داد. بر اساس گزارش‌ها، "ماسایوکی یومورا"(Masayuki Uemura) زاده ژاپن و معمار اصلی سیستم‌های بازی "نینتندو"(Nintendo) و "سوپر نینتندو"(Super Nintendo) در سن ۷۸ سالگی درگذشت. تأثیر او بر صنعت بازی، فرهنگ عامه و وضعیت فعلی تعامل ما در پلتفرم‌های مجازی مانند رسانه‌های اجتماعی غیرقابل انکار است. "یومورا" پس از پایان کارش در "نینتندو" در سال ۲۰۰۴، مدیر مطالعات بازی در دانشگاه "ریتسومیکان"(Ritsumeikan) ژاپن بود. او که خالق سیستم و دستگاه‌های بازی بود، کار خود را در شرکت "شارپ" آغاز کرد، جایی که فناوری فتوسل را به چندین شرکت از جمله محل کار آینده‌اش "نینتندو" می‌فروخت. پس از پیوستن او به معروف‌ترین نام در عرصه بازی سازی، با "گونپی یوکوی"(Gunpei Yokoi) برای یکپارچه سازی فناوری فتوسل مورد نیاز برای اجرای بازی‌های الکترونیکی تفنگی همکاری کرد. حتما بازی "شکارچی اردک" را به خاطر دارید. این بازی محصول همان همکاری بود. "سوپر نینتندو" یک کنسول ۱۶ بیتی منتشر شده توسط "نینتندو" و برای اروپا، آمریکای شمالی، استرالزی و آمریکای جنوبی در بین سال‌های ۱۹۹۰ تا ۱۹۹۳ است. در ژاپن و آسیای جنوبی این کنسول با نام "سوپر فامیلی کامپیوتر" یا "سوپر فامی‌کام" منتشر شد. این کنسول به دلیل قدرت بسیار بالای گرافیکی و همچنین بازی‌های متنوع و طراحی جذابش مورد تحسین قرار گرفت و تبدیل به پرفروش‌ترین کنسول ۱۶ بیتی دنیا شد. اما زمانی که در سال ۱۹۸۱ یک تماس تلفنی دریافت کرد، حرفه‌ی او برای همیشه تغییر کرد. "یومورا" می‌گوید: "یامائوچی" رئیس جمهور ژاپن به من گفت که یک سیستم بازی ویدیویی بسازم، سیستمی که می‌تواند بازی‌ها را روی کارتریج‌ها انجام دهد. او همیشه دوست داشت بعد از نوشیدن چند نوشیدنی با من تماس بگیرد، بنابراین من زیاد به پیشنهاد او فکر نکردم. فقط گفتم "حتماً رئیس" و تلفن را قطع کردم. اما او بعد مجددا به سمت من آمد و گفت آن چیزی که ما در مورد آن صحبت کردیم چه شد؟وی افزود: اینجا بود که فهمیدم او جدی است. سیستم‌های بازی ساختار واقعیت اجتماعی را تغییر دادند"یومورا" در نهایت روی چیزی که در نهایت "نینتندو" یا "فامی‌کام" نام گرفت، کار کرد که یک سیستم جدید و مبتکرانه بود که برای فروش در ایالات متحده به عنوان یک سیستم سرگرمی عرضه شد. سپس این سیستم به یک نماد جهانی تبدیل شد. "یومورا" در مورد اون روزها می‌گفت: من تا حدودی از این موفقیت در زندگی خود لذت بردم. حقوق من بالا رفت. این یک واقعیت است. درست است که دستمزد بیشتری می‌گرفتم، اما طرف دیگر قضیه این بود که کار من بسیار سخت‌تر شد، زیرا احساس من این بود که "هر روز را غنیمت بشمار و فقط دنبال ایده‌ات برو." اکنون چهل سال پس از این داستان به نظر می رسد که او به خوبی بر جامعه تاثیر گذاشته است. به شکل طبیعی هیچ خط مستقیمی بین "یومورا" و جوامع مجازی در رسانه‌های اجتماعی کنونی وجود ندارد، اما او یکی از اولین و نمادین‌ترین تلاش‌ها برای خروج از واقعیت‌های فیزیکی و غوطه‌وری دیجیتالی در واقعیت‌های مجازی را با بازی‌هایی مانند "سوپر ماریو" به ارمغان آورد.

منبع:ایسنا

آمریکا چشم بادامی ها را تحریم کرد

وزارت خزانه داری آمریکا روز جمعه از اعمال تحریم علیه ۲۵ فرد و نهاد مرتبط با چین و دیگر کشورها به بهانه حقوق بشر خبر داد. در همین راستا، وزارت خزانه داری آمریکا یک شرکت چینی در زمینه هوش مصنوعی (Sense Time Group) را به فهرست سیاه اقتصادی خود افزود. وزارت خزانه داری آمریکا این شرکت چینی را به توسعه برنامه‌های شناسایی چهره که می‌تواند نژاد فرد مورد هدف بویژه اقلیت‌های مسلمان اویگور را تشخیص دهد، متهم کرده است. تحریم‌های وزارت خزانه داری آمریکا همچنین افراد مرتبط با نهادهای نظامی میانمار و نیز اشخاص مرتبط با «گردان واکنش سریع» در بنگلادش را که یک واحد شبه نظامی ویژه است، شامل می‌شود.

منبع:مهر

روس ها هواپیمای جاسوسی آمریکا را رهگیری کردند

یک فروند هواپیمای شناسایی متعلق به ایالات متحده آمریکا توسط جنگنده روسیه بر فراز دریای سیاه مورد رهگیری قرار گرفت. بر اساس اعلام وزارت دفاع روسیه، روز جمعه، یک فروند جنگنده سو -۳۰ روسیه، هواپیمای جاسوسی متعلق به ارتش آمریکا را بر فراز آب‌های بین‌المللی دریای سیاه رهگیری کرد. بر اساس این بیانیه، هواپیمای جاسوسی آمریکا از نوع F-۸A بوده است. روز پنجشنبه نیز وزارت دفاع روسیه با به پرواز در آوردن ۳ جنگنده مانع نزدیک شدن جنگنده‌های فرانسوی و آمریکایی به مرزهای این کشور شده بود.

منبع:مهر

۲ انفجار غرب کابل را لرزاند

منابع خبری افغانستان از وقوع دو انفجار پیاپی در غرب کابل خبر دادند که در پی آن، دستکم ۵ نفر کشته و زخمی شدند. بر اساس این گزارش، گفته می‌شود یک خودروی ون مسافربری در حد فاصل ایستگاه «قلعه ناظر» و «مهتاب قلعه» واقع در غرب کابل، هدف بمب مغناطیسی قرار گرفته است. «سعید خوستی»، سخنگوی ‏وزارت امور داخله افغانستان می‌گوید که در انفجار اول ظهر امروز در دشت برچی واقع در حوزه ششم امنیتی پلیس شهر کابل، دو غیر نظامی کشته و سه تن دیگر زخمی شده‌اند. سخنگوی وزارت امور داخله گفته در انفجار دوم نیز یک زن زخمی شده است. به گفته منابع محلی افغانستان، این انفجار در مقابل مسجد الزهرا رخ داده است. شاهدان عینی همچنین می‌گویند لحظاتی پس از انفجار اول، انفجار دیگری در میدان «شهید مزاری» واقع در منطقه «پل سوخته» یکی از پر ازدحام ترین مناطق کابل رخ داد. ماهیت و چرایی انفجار دوم هنوز مشخص نیست اما بر اساس گزارش‌های واصله، صدای تیراندازی در محل انفجار شنیده می‌شود.

منبع:خبرتگاران جوان

عربستان و بحرین بیانیه ضد ایرانی نوشتند

بحرین و عربستان با همکاری یکدیگر بیانیه ضد ایرانی دیگری را منتشر کردند. بر اساس آنچه در این بیانیه آمده است، منامه و ریاض بر لزوم مقابله با پیشرفت ایران در مذاکرات وین و صنعت هسته‌ای و موشکی تهران تاکید کرده‌اند. مقامات دو طرف در این بیانیه تأکید کرده‌اند که تلاش‌ها برای برقراری ثبات و امنیت در منطقه بایستی در چارچوب قوانین بین‌المللی و سازمان ملل متحد صورت گیرد. همچنین در این بیانیه از تمام کشورهای عربی منطقه خواسته شده از تمامی فعالیت‌هایی که منجر به بی‌ثباتی در منطقه می‌شود، پرهیز کنند. علاوه بر این، بحرین و عربستان بر راه‌حل سیاسی بحران سوریه تأکید کرده‌اند و انحصار سلاح در اختیار دولت لبنان را تنها راه حل تمامی بحران‌های این کشور دانسته‌اند. دو کشور در پایان علیه حزب‌الله لبنان اتهام زنی کرده و این جنبش را عامل برهم خوردن ثبات در منطقه توصیف کرده‌اند.

منبع:مهر

ائتلاف فتح از ایران، شهید سلیمانی و حزب‌الله لبنان قدردانی کرد

ائتلاف فتح عراق با صدور بیانیه‌ای چهارمین سالگرد پیروزی بر گروه تروریستی داعش را تبریک گفت و از جمهوری اسلامی ایران، شهید حاج قاسم سلیمانی و حزب الله لبنان به علت حمایت از مردم عراق علیه تروریسم قدردانی کرد. به گزارش پایگاه خبری المعلومه، در بیانیه ائتلاف فتح آمده است: در روز آزادسازی عراق همه جهانیان دریافتند عراقی‌ها ملتی شکست ناپذیر، صبور، پیروز و گوش به فرمان مرجعیت دینی هستند که چشم خود را به روی ظلم و ستم نمی‌بندند. در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: در چنین روزی سرزمین عراق آزاد شد، داعش شکست خورد و پیروزی بر پیشانی فرزندان قهرمان عراق اعم از حشد شعبی و نیروهای مسلح عراق نقش بست و همه مردم عراق متوجه شدند وحدت موضع و کلمه و پایبندی به اصل دفاع از کشورِ مقدسات، علت اصلی آزادسازی این سرزمین و بیرون راندن تروریست‌های داعش از آن است. ائتلاف فتح در بیانیه خود تأکید کرد: عراقی‌ها در چنین روزی فریاد آزادی سر دادند و جشن‌های شادی، کرامت و غیرت سراسر عراق را فرا گرفت و فرزندان شایسته حشد شعبی و سایر نیروهای مسلح عراق، اسطوره خرافات و دشمنی‌های داعش را سرنگون کردند. ما به برادران خود در نیروهای مسلح و سایر فرزندان عراق که صاحب اراده ملی و قهرمانی بودند، درود می‌فرستیم و به فرماندهان برگزیده که با فداکاری‌های خود تاریخ ملی جدیدی را رقم زدند، اقتدا و تأکید می‌کنیم شهید ابومهدی المهندس پیشگام حشد شعبی و سرفصل بارز نبردهای شرف، کرامت و پیروزی باقی خواهد ماند. در پایان این بیانیه آمده است: از آیت الله سیستانی مرجعیت عالی دینی که فتوای تشکیل حشد شعبی را صادر کردند، قدردانی می‌کنیم و به ایشان و خانواده‌های شهدا و مجروحان دلاور، نیروهای مسلح، همه قهرمانان میدان کرامت و عزت و همه عراقی‌هایی که در تحقق این پیروزی بزرگ و ربّانی سهیم بودند، درود می‌فرستیم. همچنین از همه طرف‌هایی که از عراق حمایت کردند و با رنج‌های ملت عراق تا کسب پیروزی همراهی کردند و در صدر آنها جمهوری اسلامی ایران، شهید حاج قاسم سلیمانی و همراهان و او برادران حزب الله لبنان قدردانی می‌کنیم و به آنها درود می‌فرستیم.

منبع:مهر

اردنی ها علیه رژیم صهیونیستی به خیابان ها ریختند

مردم اردن در خیابان‌های امان برای سومین جمعه پی در پی به منظور اعتراض به هر نوع عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی تظاهرات کردند. منابع خبری تصاویری از حضور گسترده مردم اردن در خیابان‌های امان برای سومین جمعه پی در پی به منظور اعتراض به هر نوع عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی منتشر کرد. پیشتر نیز اردنی‌ها در تظاهرات‌های گسترده خواستار پایان دادن به توافقنامه اردن با رژیم صهیونیستی و امارات در خصوص معامله برق در برابر آب شده بودند.

منبع:مهر

حادثه گازی در فارس تلفات جانی نداشت

خط لوله میعانات گازی در جنوب استان فارس به دلیل برخورد بیل مکانیکی دچار حادثه شد.مدیرعامل پالایشگاه گاز پارسیان گفت: خط لوله ۱۰ اینچی میعانات گازی این پالایشگاه، بر اثر برخورد بولدوزر با آن، منفجر شد. بابایی افزود: این حادثه هیچ تلفات جانی نداشته است و با حضور نیروهای امدادی و عملیاتی در محل حادثه، عملیات ترمیم آغاز شد. این خط انتقال، برای رساندن میعانات گازی از پالایشگاه پارسیان شهرستان مهر به عسلویه است که بولدوزر در حال ایجاد مسیر برای اجرای خط دوم انتقال میعانات گازی، آن را دچار پارگی کرد.

منبع:شبکه خبر

نژادپرست فرانسوی به سیاهپوستان حمله کرد

یکی از فرانسویان نژادپرست با شمشیر به چند مهاجر سیاه پوست حمله کرد و ۲ تن از آنها را زخمی کرد.حمله این شهروند فرانسوی در پارک "برسی" پاریس رخ داد و او در حالی که فریاد می زد، با شمشیر به سمت چادرهای مهاجران حمله کرد. بر اثر ضربات وحشیانه این مرد فرانسوی دو مهاجر سودانی زخمی شدند. وضعیت یکی از این مجروحین وخیم است. این نژادپرست پس از حمله نیز مدام فریاد می زد و علیه مهاجران و سیاه پوستان ناسزا می گفت. لان بروسات، معاون شهردار پاریس در امور پناهجویان این اقدام را «حمله نژادپرستانه» عنوان کرد و گفت که این مهاجر در هنگام حمله گفته است: «از دست خارجی‌ها کلافه شدیم».نیروهای امنیتی با ورود به محل حادثه فرد مذکور را به جرم «خشونت عمدی» دستگیر کرده‌اند.

منبع:شبکه خبر

اندونزی ربات جراحی سینا را دریافت کرد

ربات جراحی ایرانی سینا به اندونزی تحویل شد. قرار است طی یک سال، ۸۰ جراح اندونزیایی کار با ربات جراحی از راه دور را آموزش ببینند. موفقیت در این پروژه می‌تواند شرایط را برای صادرات سایر تجهیزات پزشکی و بهره‌مندی از بازار بزرگ اندونزی فراهم کند.

منبع:شبکه خبر

ام راسل رئیس جدید یونیسف شد

کاترین ام راسل ( Catherine M. Russell )جانشین خانم هنریتا اچ فور ( Henrietta H. Fore ) از آمریکا خواهد شد. بر اساس بیانیه سازمان ملل، خانم راسل چندین دهه تجربه در توسعه سیاست های نوآورانه برای قدرت بخشی به جوامع محروم در سراسر جهان را در سابقه خود دارد. در این بیانیه آمده است که راسل همچنین چندین برنامه با تأثیر بالا برای محافظت از زنان و دختران از جمله در بحران های بشردوستانه ارائه داده است. خانم راسل اکنون به عنوان دستیار رئیس جمهوری و مدیر دفتر کارکنان ریاست جمهوری کاخ سفید خدمت می کند. او از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۷، به عنوان سفیر عمومی مسائل جهانی زنان در وزارت امور خارجه آمریکا خدمت کرده بود. خانم هنریتا اچ فور رئیس قبلی یونیسف نیز بیش از چهار دهه در بخش خدمات عمومی آمریکا و همچنین سازمان های غیرانتفاعی و خصوصی این کشور فعالیت کرده بود.

منبع:شبکه خبر

طالبان تشکیل ارتش جدید افغانستان را آغاز کرد

وزارت دفاع طالبان با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که یک کمیته کاری ویژه برای بازنگری تشکیلات ارتش افغانستان کار خود را آغاز کرده است. براساس بیانیه منتشر شده، این کمیته ۲۰ نفره به فرمان وزیر دفاع طالبان برای ارائه «طرح های مفید و موثرسازی تشکیلات ارتش» ایجاد شده است. بیانیه می‌افزاید: این کمیته مسئولیت دارد تا هر چه زودتر ایجاد یک ارتش متعهد، منضبط، مجهز، صادق و با مسئولیت را در چارچوب وزارت دفاع ملی بر اساس ضروریات و نیازمندی‌های دولت و نظام اسلامی سازمان دهد. ماه گذشته «مولوی فصیح‌الدین» رئیس ستاد ارتش طالبان گفته بود برای ایجاد ارتش جدید افغانستان روند جذب ۱۵۰ هزار نیرو آغاز شده است. فصیح‌الدین به «الجزیره» گفته بود طالبان در پی جذب نظامیانی است که در دولت سابق افغانستان حضور داشتند و اولویت با افرادی است که در «فساد» دخیل نبوده‌اند. «امیرخان متقی» وزیر خارجه طالبان نیز پیش از این تاکید کرده بود که افغانستان مانند گذشته به ارتشی که تحت آموزش و هدایت آمریکا و ناتو باشد، نیازی ندارد.

منبع:تسنیم

سپاه قدس از جواد فروغی تقدیر کرد

همزمان با سالروز میلاد با سعادت حضرت زینب کبری سلام الله علیها و گرامیداشت روز پرستار، با اهدای لوح قدردانی و سپاس فرمانده نیروی قدس سپاه و انگشتری متبرک سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی به «جواد فروغی» رزمنده مدافع حرم و پرستار مدافع سلامت کشور و قهرمان طلایی تیراندازی المپیک، از ایشان تجلیل شد. پیش از ظهر جمعه ۱۹ آذر ۱۴۰۰ و در سالروز میلاد حضرت زینب سلام الله و روز پرستار، با حضور رئیس دفتر فرمانده نیروی قدس سپاه و مسئولین ورزش و درمان نیرو به نمایندگی از سردار اسماعیل قاآنی فرمانده نیروی قدس سپاه در منزل «جواد فروغی» دارنده مدال زرین رشته تیراندازی المپیک، با اهدای لوح سپاس و هدایای فرمانده نیروی قدس و انگشتری متبرک شهید سلیمانی، از این پرستار پرافتخار میهن اسلامی و مدافع سلامت هموطنان و رزمنده بسیجی که سابقه درخشانی نیز در دفاع از حریم اهل بیت علیهم السلام در کارنامه خود دارد، تقدیر و تجلیل به عمل آمد. در این دیدار رئیس دفتر فرمانده نیروی قدس سپاه، ضمن ابلاغِ سلام، خداقوت و تبریک روز پرستارِ سردار قاآنی به «جواد فروغی» رزمنده و تلاشگر عرصه سلامت و عضو کادر درمان کشور خصوصا در ایام کرونا، با گرامیداشت یاد شهید حاج قاسم سلیمانی و ذکر خاطراتی از فرمانده شهیدِ نیروی قدس و جبهه مقاومت، از زحمات این رزمنده مدافع حرم و سلامت در طول دوران خدمت قدردانی کرد. جواد فروغی نیز در این دیدار با ابلاغ سلام به سردار قاآنی و ضمن ابراز ارادت به فرمانده شهید و رزمندگان جبهه مقاومت، از دریافت انگشتری متبرک شهید سلیمانی، سپاس و قدردانی کرد. مشاور و رئیس دفتر شهید سلیمانی در پایان این دیدار برای این ورزشکار پرافتخار و المپیکی، حضور مجدد و کسب موفقیت روزافزون و افتخارات در دیگر میادین ورزشی بین‌المللی برای انقلاب اسلامی و به اهتزاز درآوردن پرچم مقدس و سه رنگ جمهوری اسلامی ایران و همچنین توفیق خدمت در دو جبهه دفاع از حریم اهل بیت علیهم السلام و دفاع از سلامت هموطنان را برای ایشان آرزو کرد.

منبع:تسنیم

اصفهانی ها نماز باران اقامه کردند

نماز طلب باران به امامت آیت الله سید ابوالحسن مهدوی عضو خبرگان رهبری روز جمعه در جوار گلستان شهدای اصفهان برگزار شد.در این مراسم مردم شهید پرور اصفهان پس از اقامه نماز از خدا طلب باران کردند و ازدحام جمعیت به گونه‌ای بود که همه محوطه گلستان شهدای اصفهان شاهد حضور مردم بود.مردم اصفهان ظهر امروز با لبیک به دعوت علمای شهر در صفوف به هم پیوسته نماز باران شرکت کردند و در کنار جگرگوشه‌هایشان در گلستان شهدا دست به دعا بلند کرده و باران رحمت الهی را طلب کردند. آیت الله مهدوی که امامت این نماز را عهده دار بود، در خطبه های پس از نماز خطاب به مسوولان کشور و استان گفت: خواندن نماز باران به معنای تلاش نکردن مسوولان برای حل مشکلات آب نیست. نماینده مردم در مجلس خبرگان رهبری، گناه را یکی از موانع نزول باران عنوان کرد و گفت:ما وظیفه داریم با دلی شکسته استغفار کنیم؛ بلکه خداوند، باران رحمتش را بر ما نازل کند. آیت الله مهدوی گفت: ما پیمان و میثاقی بستیم با شهدا که نباید آن را فراموش کنیم. امام جمعه موقت اصفهان بر استقامت و صبر در مقابل سختی ها و دشواری ها تاکید کرد و گفت: البته ما هم نیاز به استغفار داریم و هم استقامت، در شرایط،کنونی وظیفه مردم در مقابل تهدیدها و تحریم ها بسیار سنگین است و ایستادگی و مقاومت ضروری است تا با سربلندی و با لطف الهی از این گردنه های سخت عبور کرد.

منبع:تسنیم

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha