چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۲ شوال ۱۴۴۵ | May 1, 2024
تقریر نویسی

حوزه/ کارگاه آموزشی «روش تقریر نویسی»، در مدرسه علمیه ملاعبدالله پیرامون روش مناسب، ماندگار و کاربردی تقریرنویسی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، کارگاه آموزشی «روش تقریر نویسی»، صبح امروز در مدرسه علمیه ملاعبدالله پیرامون روش مناسب، ماندگار و کاربردی تقریرنویسی توسط حجت الاسلام وحید جلالی برگزار شد.

در این جلسه استاد ضمن اشاره به اهمیت و جایگاه قلم در اسلام و بحث نویسندگی به نکاتی درباره آثار و اهمیت تقریرنویسی؛ ماندگاری مطالب استاد، مرور و تثبیت مطالب در ذهن نویسنده؛ تقریرو انواع تقریرنویسی توضیح داد.

حجت الاسلام جلالی عنوان کرد: کاملترین نوع تقسیم بندی تقریرنویسی، تقریر در مجلس درس و بعد از درس است، بیان کامل متن کلمات ذکر شده استاد در درس با نقل حاشیه و تعلیق از متن سایر بزرگان امری دیگر است که باید صورت پذیرد.

وی ابراز کرد: اصول و قواید تقریرنویسی به دو قسم، نخست از نظر محتوا (بحث علمی) و از نظر شکل ظاهری تقسیم می شود،

استاد سطح عالی حوزه تصریح کرد: در تقریرنویسی از منظر محتوا؛ دو نکته مهم مطرح است، ابتدا حفظ امانت در نقل «اصل کلام استاد» در ثبت که نکته کلیدی و مهم این مبحث است که هرگونه توضیح در رد کلام استاد یا توضیح برای نظر استاد، باید با ذکر حاشیه بر کلام استاد بیان شود.

وی ادامه داد: تکمیل و تتمیم منابع استاد با آوردن متن کامل آیات و روایاتی که استاد در درس به آن اشاراتی داشتند با این توضیح که آدرس آیه و روایت در ذیل متن ذکر گردد، دومین نکته قابل طرح است.

حجت الاسلام جلالی در بیان نکاتی در شکل ظاهری تقریرنویسی؛ گفت: در نظر گرفتن دفتر و کاغذ مناسب و ماندگار، جهت نوشتن تقریرات، ذکر تاریخ در هر جلسه، شماره گذاری برای هر جزوه، ذکر نام استاد و نام مشخصات و آدرس نویسنده تقریرات در هر جزوه، شماره گذاری برای صفحات، ذکر فهرست برای مطالب، بیان عنوان برای مطالب، رعایت فاصله در مطالب، خط خوش و قلم مناسب، جاگذاری برای ثبت حاشیه، بیان القاب مناسب و متعارف برای ذکر اسامی بزرگان از جمله نکات است.

وی جمع آوری مطالب استاد بصورت مجزا (مثلا اگر استاد در مبحث فقه، اشاراتی به رجال داشتند، بیان رجالی استاد در جزوه دیگری جمع آوری شود) و ثبت فارسی تقریرات بصورت عام و یا ثبت بعضی از سطرها، بصورت عربی با هدف آمادگی جهت ثبت متون عربی دیگر نکاتی است که باید شکل ظاهری تقریر نویسی مدنظر داشت.

کارگاه آموزشی «روش تقریر نویسی» برگزار شد کارگاه آموزشی «روش تقریر نویسی» برگزار شد

کارگاه آموزشی «روش تقریر نویسی» برگزار شد

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha