سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
امام جمعه قزوین

 حوزه /  رئیس شورای حوزه علمیه استان قزوین گفت: بسیاری از پایان‌نامه‌ها مشاهده می‌شود که جنبه دغدغه‌مندی‌ و رفع نیاز را ندارند و در واقع نوعی سرگرمی علمی محسوب می شوند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از قزوین، حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم عابدینی، در اختتامیه جشنواره علامه حلی استان قزوین که ظهر امروز برگزار شد، اظهار کرد: خدا را شاکریم که فرصت‌های نورانی، معنوی، شکوفایی استعدادها و نعمت‌های الهی نهفته در درون انسان‌ها روزی جامعه و طلاب جوان ما شده است.

وی با اشاره به گزارش‌های مطرح شده توسط نمایندگان طلاب، افزود: گزارش‌هایی از مقالاتی که ارائه شد به معنی واقعی نشان‌دهنده کلمه رویش انقلاب است؛ یعنی انقلاب به جایی رسیده که شجره طیبه انقلاب به ثمر نشسته است و امیدواریم زین پس نیز بیشتر شاهد این مشارکت‌های علمی و نورانی باشیم.

رئیس شورای حوزه علمیه استان قزوین با تصریح اینکه پژوهش اصولا باید پاسخگوی یک نیاز باشد، ابراز کرد: پژوهشی موفق است که سؤال‌ محور و مسئله‌محور باشد و ممکن است این سؤال مکتبی و مدرسه‌ای و یا نیاز اجتماعی باشد.

امام جمعه قزوین تصریح کرد: سؤال یعنی نیاز و درخواستی که گرفتاری و مشکلی را نشان دهد که اگر هر پژوهشی پاسخی برای آن داشته باشد ماندگار، موثر و مفید خواهد بود.

وی بیان کرد: در بسیاری از پایان‌نامه‌ها مشاهده می‌شود که جنبه دغدغه‌مندی‌ و رفع نیاز را ندارند و در واقع نوعی سرگرمی علمی محسوب می شوند، گرچه نمی‌توان گفت هیچ فایده‌ای ندارند اما فایده کارآمدی ندارند در صورتی که اگر پایان نامه و پژوهش پاسخ به سوال باشد کارآمد خواهد بود.

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی بیان کرد: باید کاری کنیم که پژوهش در تمام متون آموزشی ما دیده شود، یعنی آموزش ما قرین پژوهش شود؛ کلمه "چرا" باید در هر یک از متون درسی دیده شود و هر محصل و طلبه‌ای با دیدن یک مطلب این جمله در ذهنش تداعی شود که چرا این جمله به شکل دیگری مطرح نشده است.

امام جمعه قزوین تصریح کرد: اگر نیازهای کودکان خردسال خود را با سؤال تحقیقی و پژوهشی جواب دهیم از ابتدا او را وارد چالش فکر کردن و یافتن حل مسئله می‌کنیم که این نوع تربیت در تحصیل او نیز بسیار موثر خواهد بود.

وی با بیان اینکه چه کسی می‌تواند بانی حیات طیبه شود؟ گفت: بر اساس آیه ۹۷ سوره نحل خداوند می فرماید کسی که عمل صالح و ایمان دارد چه مرد و چه زن باشد او را به حیات طیبه زنده می‌کنیم.

وی عنوان کرد: محقق یعنی کسی که حقیقتی را تحقق می‌بخشد و آن را از عوالم ظن، خیال، اوهام و مجهولات آزاد می‌کند.

نماینده ولی فقیه در استان بیان کرد: برای گستراندن علم و پژوهش نباید تحت تاثیر و رودربایستی نظریه‌های عالمان قرار گرفت، چه بسا که هر پژوهشی در یک مقطع خاص از زمان انجام می‌شود، لذا در صورت لزوم باید ضمن احترام برای بزرگان، حقیقت مطرح شود.

امام جمعه قزوین خاطرنشان کرد: در علم و پژوهش نباید به بن بست برسیم، بلکه محققین باید مجدد به مسائل نگاه کنند که اگر این پشتکار وجود داشته باشد موجب آزاد کردن افکار و اندیشه‌ها از چنگال جهالت و شبهات خواهد بود.

امام جمعه قزوین تشریح کرد: خدای متعال عالم را به گونه‌ای آفریده که همواره حق آشکار شود، لذا تمام عالم به دنبال تجلی حق و از بین بردن باطل است.

رئیس شورای حوزه علمیه استان قزوین بیان کرد: اگر محقق بخواهد به یک حقیقت ایمانی، قرآنی و مخلوق الهی دسترسی پیدا کند باید بداند محققی که وضو می‌گیرد و مانند شیخ انصاری هرگاه به یک معضل علمی برخورد پیدا می‌کند برای رفع گشایش دو رکعت نماز می‌خواند به نتایجی می‌رسد که قطعا کسانی که در این عرصه نیستند به آن معنا نخواهد رسید.

انتهای پیام /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha