دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
کد خبر: 997271
۲۸ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۳
مدارس شبهه پژوهی سلوک فاطمی

حوزه/ نهمین مدرسه از مدارس شبهه پژوهی سلوک فاطمی در هفت محور به صورت مجازی برگزار گردید.

به گزارش خبرگزاری حوزه، در ایام روز شهادت حضرت صدیقه طاهره فاطمه زهرا سلام الله علیها، نهمین مدرسه از مدارس شبهه پژوهی سلوک فاطمی در هفت محور به صورت مجازی برگزار گردید.
در محور اول، حجت الاسلام والمسلمین هاشم نیازی بعد از تسلیت ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها مبحث سلوک اجتماعی با تکیه بر پاسخ به شبهات حجاب را آغاز کرد.

وی ریشه پیدایش بی حجابی را از محصولات انقلاب صنعتی غرب معرفی کرد، که اعتقاد بشر را نسبت به خدا و معنویت سست، و بنیان خانواده را متزلزل کردند. همچنین مسئله حجاب را در راستای حفظ ارزش و شخصیت زن و اجتماع دانست.
در دومین محور حجت الاسلام والمسلمین جباری با موضوع سلوک سیاسی با تکیه بر بحث رفتار خلفاء و دفاع از ولایت بحث را ادامه داد.

وی اصلی ترین موضع سیاسی حضرت را عدم رضایت از خلفاء اشاره کرد که هم بعد از وفات پیامبر صلی الله علیه و آله و هم در وصیتنامه ایشان مشهود است.
در محور سوم حجت الاسلام و المسلمین محمدجعفر طبسی شبهات مربوط به شهادت را بیان کرد و شبهات مربوط به شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها را ناظر به دو مسئله دانستند، ابتدا بحث کم رنگ کردن شهادت را اشاره کردند و دومین هدف آن ها این است که این طرز تفکر را که در اذهان القاء کنند که قضیه به این شکل که شیعیان می گویند نیست اگر هم چیزی بین خلفاء و حضرت زهرا سلام الله علیها بوده در روزهای آخر صلح به وجود آمده است و شیعیان هستند که هر ساله به اختلافات دامن می زنند.
در محور چهارم حجت الاسلام و المسلمین هادی حسین خانی بحث سلوک تربیتی با تمرکز بر خانواده را ادامه داد؛ وی اشاره کرد الگوگیری به دو دسته مستقیم مثل (تسبیحات حضرت) و غیر مستقیم (که پیام اصلی رفتار مورد توجه قرار می گیرد نه عین خود رفتار) تقسیم می شود.

وی گفت: مسائل تربیتی که در آن دوران وجود داشت را می شود در این دوران در خانواده اجرا کرد.
محور پنجم این مدارس در بحث سلوک فرهنگی، جایگاه زن معاصر در عرصه علم و فرهنگ که توسط حجت الاسلام و المسلمین غلامحسن محرمی بیان گردید.

وی گفت: این تمدنی که الان نسبت به حجاب وجود دارد مرهون همان فرهنگی است که از حضرت زهرا سلام الله علیها در آن زمان شکل دادند.
در ششمین محور بحث سبک رفتاری توسط سرکار خانم فریبا علاسوند ارائه گردید.

وی ابتدا بحث سوژگی و نقش عاملیت و اثرگذاری آن حضرت را بیان کردند، سپس به بحث اُسوگی آن حضرت اشاره کرد و وجود مقدس حضرت زهرا سلام الله علیها را بهترین الگو برای جامعه زنان معرفی کرد چرا که وی در هر کدام از نقش ها در قله آن قرار دارند.

وی خاطر نشان کرد: حضرت زهرا سلام الله علیها هم به مثابه یک انسان به وظایف در رابطه با خداوند متعال و جامعه رسیدگی کردند و هم به مثابه یک زن به وظایف خود عمل می کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha