پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
دفاع مقدس

حوزه/ مجموعه مستند «نقش ناجا و روحانیت در دفاع مقدس» رخدادهای ایام جنگ تحمیلی و جانفشانی‌های نیروهای نظامی و رزمندگان ارتش اسلام و به ویژه روحانیون در جبهه‌های حق علیه باطل را تصویر می‌کند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، هشت سال دفاع مقدس در دهه شصت و دورانی که همچنان در پسِ گذر سالها، انوار تابناک آن در تار و پود جامعه ما ملموس و ابعاد پربرکتش در جان و روح مردمان کشورمان اثرگذار مانده است، به مثابه گنجینه‌ای از فرهنگ ایرانی اسلامی پتانسیل فراوانی برای پرداخت هرچه بیشتر دارد.

رخدادهای ایام جنگ تحمیلی و جانفشانی‌های نیروهای نظامی و رزمندگان ارتش اسلام و بویژه روحانیون در جبهه‌های حق علیه باطل، چنان ظرفیت فوق العاده‌ای برای خلق آثار هنری و پرداخت روشنگرانه دارند که با وجود تلاش‌های همه جانبه‌ای که تاکنون در این راستا صورت گرفته، بیراه نیست اگر همچنان سویه‌هایی از آنرا مهجور و بکر بدانیم.

مجموعه مستند «نقش ناجا و روحانیت در دفاع مقدس» که به تازگی در کنداکتور شبکه دو سیما قرار گرفته، مصداق صحیح برنامه سازی هدفمند و اصولی با چنین رویکردی است. مستندی موجز که معاونت تبلیغات و روابط عمومی مرکز صدا وسیمای سازمان عقیدتی سیاسی ناجا برای گروه اجتماعی شبکه دو سیمای رسانه ملی تدارک دیده است. با تکیه بر مستنداتی جذاب و تصاویر آرشیوی دیده نشده‌ای از نقش نیروی انتظامی و روحانیت در جنگ تحمیلی. پخش نخستین بخش‌های این مستند طی هفته گذشته، نوید تماشای اثری دغدغه‌مند و جذاب را در زمینه جنگ تحمیلی می‌دهد. اثری که می‌تواند در حکم سندی متقن بر نقش موثر نیروی انتظامی و روحانیون در دفاع مقدس، برای آثار پژوهشی، تحقیقی و نمایشی مورد استفاده جدی قرار گیرد.

همانطور که به فرمایش رهبر معظم انقلاب، «هشت سال دفاع مقدس ما صرفاً یک امتداد زمانی و فقط یک برهه زمانی نیست؛ گنجینه عظیمی است که تا مدت‌های طولانی ملت ما می‌تواند از آن استفاده کند، آن را استخراج کند و مصرف کند و سرمایه گذاری کند».

در این مستند تلاش شده تا دلاوری‌های جانانه نیروهای شهربانی، ژاندارمری و کمیته انقلاب اسلامی در دوران جنگ تحمیلی و زوایای کمتر پرداخته شده آن با نگاهی واقع گرایانه به تصویر کشیده شود. سه نیرویی که در سال ۱۳۷۰ تحت لوای نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران (ناجا) ادغام شدند تا شاخه‌ای مقتدر و باشکوه از نیروهای مسلح ایران را تشکیل دهند. کما اینکه در حال حاضر نیز این نیرو با هدایت سردار سرتیپ پاسدار حسین اشتری به عنوان فرمانده کل انتظامی در واقع در امتداد فعالیت‌های مهم و شجاعانه آن در جریان جنگ، همچنان پاسدار ارزش‌های اسلامی است.

«نقش ناجا و روحانیت در دفاع مقدس» به نویسندگی و کارگردانی شایان یزدانشناس و تهیه کنندگی سید حسن حسینی لمردی را می‌توان مستندی مبتنی بر دو بخش صحبت‌های چهره‌های سرشناس ناجا و تصاویر گلچین شده از آرشیو عظیم و غنی صوت و تصویر نیروی انتظامی تلقی کرد که با گرافیک نوگرایانه‌ای پیوند خورده است. چه در کپشن‌های سرراستی که اطلاعات جالب توجه و ارزشمندی را در همین باره منتقل می‌کند و چه در تلفیق دقیق صحبت‌ها و جانمایی آن‌ها و البته تدوینی در دایره حوصله بیننده علاقه مند.

حجت الاسلام سید علیرضا ادیانی رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ناجا، سردار ساور معاون هماهنگ کننده ساعس ناجا، سردار محمد بهرامی معاون تبلیغات و روابط عمومی ساعس ناجا، سردار سرتیپ سید مجتبی عبداللهی، سردار سرتیپ بهرام نوروزی، حجت الاسلام سید علی علائی معاون تربیت و آموزش سازمان عقیدتی ساعس ناجا، حجت الاسلام مهدی مهدوی طلب رییس امور روحانیون ساعس ناجا، از جمله چهره‌های مطلعی هستند که از صحبت‌های آنان در آغاز این مستند بهره گرفته شده است. ضمن اینکه در قسمت‌های آتی مستند مذکور نیز، شاهد گفتگو با چهره‌های مهم و نام آشنای نظامی و عقیدتی دیگری خواهیم بود.

از سویی با پیشرفت مجموعه، فاز داستانی آن هم در همین زمینه با نگاهی جدید به جنگ و مناسبات آن و نقش نیروی انتظامی گسترش خواهد یافت.

مخاطب به تناوب در خلال این صحبت‌ها که حاوی اطلاعات شنیدنی و صریحی از فعالیت روحانیون دوشادوش رزمندگان و حضور شجاعانه نیروی انتظامی در خط مقدم و پشت جبهه است، تصاویر و فیلم‌ها و گزارش‌هایی ناب را مشاهده می‌کند. سازندگان با استفاده از ویدئوی قدیمی گفتگوهای انجام شده با رزمندگان و روحانیون در مناطق عملیاتی، کوشیده اند به نقش این نیروها در جنگ بپردازند و پیرامون آن دست به اطلاع رسانی تاریخی بزنند.

حال آنکه شاید بسیاری از مخاطبان و علی الخصوص نسل جوان، نقش نیروی انتظامی را امروز صرفاً به عنوان یکی از اجزاء کلیدی و بنیادی در برقراری نظم و امنیت داخلی کشور و حفاظت از اصول ارزشی جمهوری اسلامی ایران بدانند و از سلحشوری‌های این نیرو در ایام دفاع مقدس کمتر شنیده باشند.

«نقش ناجا و روحانیت در دفاع مقدس» در مقام مستندی با هدف روشنگری در همین باره، استارت مناسب و درخوری است. اینکه بدانیم روحانیت چه نقش پرشوری در انگیزه بخشی به رزمندگان، تقویت بنیه اعتقادی آنان و بویژه اسرای جنگ تحمیلی در اردوگاه‌های رژیم بعثی داشته است. اینکه دریابیم نیروی انتظامی بیش از هشت هزار شهید در جنگ تحمیلی تقدیم انقلاب کرده که به قول سردار محمد بهرامی در همین مستند، گواه آن است تا نقش موثر و فعال اعضای این نیرو در دوران جنگ، بیش از پیش مشخص شود.

به نظر می‌رسد تداوم اقداماتی نظیر ساخت مستند «نقش ناجا و روحانیت در دفاع مقدس» توسط سازمان عقیدتی سیاسی ناجا و پخش آن در صدا و سیما که با اهداف عالیه انقلاب اسلامی نیز رابطه‌ای تنگاتنگ دارند، می‌تواند گام مهم و خطیری در بیان ابعاد ناگفته جنگ بردارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha