دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
اهمیت و ضرورت پژوهش

حوزه/ نشست «اثر گستری علمی طلاب خواهر گستره الزامات و انتظارات» با حضور مدیر کل برنامه ریزی، تالیف و تدوین متون درسی حوزه های علمیه خواهران و، به همت مدرسه علمیه فاطمیه گرمسار برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از سمنان، به مناسبت گرامیداشت هفته پژوهش با شعار اثر گستری علمی در پرتو نقش‌آفرینی عالمانه طلاب خواهر و پژوهشگر نشست کشوری با موضوع «اثر گستری علمی طلاب خواهر گستره الزامات و انتظارات» با حضور حجت الاسلام ربانی، مدیرکل برنامه ریزی، تالیف و تدوین متون درسی معاونت پژوهش حوزه های خواهران، به همت مدرسه علمیه فاطمیه گرمسار برگزار شد.

حجت الاسلام ربانی در ابتدا به اهمیت تحقق هویت علمی در جامعه حوزوی اشاره کرد و گفت: حوزه باید نقش خود را شناخته و در صدد اصلاح آن برآید. باید با تلاش و کوشش های جدی از هویت طلبگی خود دفاع کرده و این مهم تنها با شناخت جایگاه طلاب از خود به دست خواهد آمد . طلبه باید ضمن درس گرفتن، بتواند مجهولات و مسائل پیرامون خود را برطرف کند. او وظیفه دارد مخاطبین خود را به چشمه های نور و علم برساند و به حقیقت رهنمون سازد .

وی در ادامه عرصه‌های اثر گستری طلاب خواهر را برشمرد و افزود: یکی از عرصه های اثر گستری طلاب خواهر توجه به کیان و هویت دینی است . ما باید عالمان تربیت شده در حوزه را در عالی ترین جایگاه ها قرار داده و هویت خود را ارزش گذاری نماییم تا بتوانیم آن را نظم داده و خروجی خوبی را از آن به دست آوریم .

استاد حوزه افزود: عرصه دوم در اثر گستری توجه به اصل مهم مردمی بودن حوزویان است، یعنی در میان مردم بودن و با مسائل مردم و جامعه عجین بودن. طلاب موظفند به مسئله شناسی ور صد امور جامعه پرداخته و در راستای آن به دفع شبهات ،مقابله با فتنه های شیادین و شیاطین و مقابله با هجمه های دشمنان بپردازند.

حجت الاسلام ربانی در تشریح عرصه سوم گفت: به لحاظ لطف الهی وارد عرصه جدیدی در دوره معاصر شده‌ایم و دین در راس حاکمیت قرار گرفته است که نیاز به یک سری عقبه ها و پشتوانه‌های علمی دارد. ما برای بسیاری از مسائل مربوط به نظامات جامعه نیاز به فکر داریم نیاز به تربیت شده علمی داریم تا در عرصه حکومتی نقش آفرینی نمایند.

وی ادامه داد: در عرصه چهارم اثر گستری از طلاب انتظار میرود که برای شکوفایی بیش از پیش تمدن نوین اسلامی تلاش کنند. از صدر اسلام شاهد درخشش بی نظیر در جریان سازی از سوی پیامبر و اهل بیت مکرم ایشان و قرار گرفتن مردم در مسیر فراگیری دانش و عهده داری نقش های دینی بوده‌ایم که مورد استقبال مسلمانان قرار گرفته هرچند به دلیل بی خردی و یا عیاشی برخی این مهم مورد غفلت قرار گرفته و لطمات بیشماری از جانب دشمنان حاصل شده است اما امروزه به برکت انقلاب اسلامی اقدامات دقیق علمی می تواند ما را در تحقق تمدن اسلامی موفق گرداند در این راستا احساس ضعف بسیار مخرب خواهد بود .

استاد حوزه در ادامه به الزامات اثر گستری پرداخته و افزود: از جمله الزامات توجه طلاب نسبت به مدیریت وقت می باشد. آنها باید نسبت به به وقت خودبخیل ونسبت به مدیریت آن دقیق باشند. این مهم در سیره و زندگی علما نیز به خوبی مشهود است. طلبه باید اهل مطالعه باشد همانند بسیاری از عالمان دین که سیره عملی آنها در این رابطه مثال زدنی است. یکی دیگر از الزامات اثر گستری آشنایی با منابع و علومی است که لازم است با آنها در ارتباط باشد، مطالعه مجلات علمی و تخصصی ،شناخت منابع علمی مفید، بسیار حائز اهمیت است. یکی دیگر از الزامات اثر گستری این است که فکر نکنیم تحقیقات و تولیدات انجام شده مکفی است بلکه هر مسئله‌ای نیاز به کنکاش و تحقیق مجدد و در عین حال دقیق دارد.

حجت الاسلام ربانی خطرپذیری را لازمه محقق شدن دانست و تصریح کرد: باید نسبت به تهیه محتوا در متون درسی نیز اقدامات لازم صورت گیرد این مهم منتهی به یک نتیجه مبارک خواهد شد و یک اثر گرانبها خواهد داشت. باید هم برای هویت خود تعصب داشته باشیم و هم باید به بازسازی عناصری که به ما کمک می‌کند بپردازیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha