یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
کمیسیون

حوزه/ اولین جلسه از کمیسیون چهارم اجلاسیه سراسری جامعه مدرسین با علمای بلاد با دستور جلسه «رسالت حوزه های علمیه در استفاده از فرصت ها و مواجهه با چالش ها و تهدیدهای انقلاب اسلامی»، در اصفهان برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، اولین جلسه از کمیسیون چهارم اجلاسیه سراسری جامعه مدرسین با علمای بلاد با دستور جلسه « رسالت حوزه های علمیه در استفاده از فرصت ها و مواجهه با چالش ها و تهدیدهای انقلاب اسلامی» صبح امروز در مرکز مدیریت حوزه علمیه اصفهان برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین علیرضا باطنی در این جلسه اظهار کرد: این کمیسیون بر اساس بند هفتم بیانیه گام دوم انقلاب تشکیل شده است، البته شایان ذکر است که برای این موضوع ریز موضوعاتی را انتخاب کرده اند که شامل ۱۰ ریز موضوع می باشد.

لازمه این کار تشکیل کار گروه هایی برای تداوم بخشیدن به این امر است و نکته دیگر پیوست بودن این جلسات است تا بتوان با همفکری موضوعات را بررسی و اجرایی کرد.

حجت الاسلام والمسلمین جوادی از معمرین حوزه علمیه اصفهان بیان کرد: موضوعات بسیار زیبا و بجاست و باید برای اجرایی کردن آن از افراد شایسته و مناسب استفاده شود و راهکارهای عملیاتی کردن آن نیز فراهم گردد.

حجت الاسلام محسن طالب پور افزود: مقام معظم رهبری توقع دارند که حوزه های علمیه در کلیه برنامه های اجرایی کشور حضور داشته باشد گرچه موضوعات خوبی در ذیل این کمیسیون مطرح شده اما چند اصل مهم نادیده گرفته شده که بجا بود آن نیز مطرح می شد، اول تهدیدهای سیاسی، دوم تهدید های نظامی، سوم مسائل امنیتی و چهارم مسائل اقتصادی است.

وی با بیان اینکه نقش ما در تهدیدات، نخست فرهنگ ساز، دوم بصیرت افزایی و در آخر بسیج مردم است، اذعان داشت: طبق فرموده رهبری، اگر حوزه های علمیه انقلابی نباشند سیلی می خوریم بنابراین حوزه علمیه نیاز به بحث انقلابی گری دارد.

کارشناس سیاسی خاطرنشان کرد: این موضوعات و برنامه ها با یک جلسه به نتیجه مطلوب نمی رسد و باید ادامه دار باشد و نکته دیگر اینکه باید تقسیم کار شود و اعضاء روی موضوعات کار بیشتری صورت دهند تا بتوان نتیجه گیری کرد.

حجت الاسلام کیومرث ایرانپور یادآور شد: رسالت حوزه های علمیه در قالب یک چار چوب اساسی تصمیم سازی عمده است و باید برای محقق شدن آن مطالبه گری کرد

وی ادامه داد: همانطور که حضرت آقا در بیانیه گام دوم گذشته را توضیح می دهند و حل را توصیف و برای آینده برنامه ارائه می کنند، حوزه علمیه نیز باید برای تحقق این موضوعات چنین فضایی را ایجاد کند و در قالب کار گروهای مختلف بعنوان یک کلان پروژه نگاه آینده نگری داشته باشد.

مدیر مدرسه علمیه سفیران رهنان گفت: حوزه برای جذب و پیشرفت چند کار را باید انجام دهد، برنامه ریزی منسجم و محتوایی برای فارغ التحصیلان حوزوی، برای طلاب در حال تحصیل برنامه ریزی کند، سوم برای جذب جوانان متدین و نخبه های مذهبی برنامه داشته باشد.

حجت الاسلام حمید خوانساری توضیح داد: نیروهای متخصص و کار آمد کم داریم و می طلبد نسبت به تربیت مدیران تراز انقلاب کوشش بیشتری صورت گیرد، آموزش لازم و نظامند برای شورای دانش آموزی و شورای طلاب که بتواند مطالبات خود را قانونمند و از مجاری اصلی پیگیری کنند و ارتباط لازم و بموقع طلاب با نمایندگان خود و نمایندگان با مسئولین اجرایی را فراهم سازند.

حجت الاسلام اخوان عنوان کرد: لازم است خروجی ها و ماحصل اجلاسیه های گذشته اطلاع رسانی شود که از موازی کاری ممانعت به عمل آید.

وی افزود: پاسخ به سوالاتی همچون جایگاه حوزه در بین مسئولین نظام چقدر است، چه اندازه از حوزه حرف شنوی دارند و توانمندی حوزه چه اندازه است؟ حوزه چه کمکی می تواند به دولت جدید دهد با توجه به اینکه روحیه انقلابی دربین خیلی از مسئولین نیست، بسیار در حصول نتیجه کمک‌رسان است.

حجت الاسلام محمودی خاطرنشان کرد: با توجه به جایگاه حوزه و تبین بیانیه گام دوم و رسالت جامعه مدرسین، بهترین کار زیر ساخت سازی برای حوزه و حوزویان است، نکته دیگر اینکه اگر کارهای علمی و تحقیقی رها شود اثر گذار نیست و باید برای آنها برنامه ریزی کرد تا در مواقع مناسب استفاده نمود.

وی اذعان کرد: نکته دیگر اینکه ریزموضوعات مطرح شده بعضاً مفهوم وسیعی دارند و می توان برای آن زیر مجموعه هایی را تدوین کرد، چالش دیگری که انقلاب با آن روبروست انقلابی بودن بعضی افراد است که انقلابی نماندند و این در نگاه مردم خوب نیست و موجبات نارضایتی را فراهم می کند.

حجت الاسلام سید محمدصادق ابطحی تشریح کرد: در گذشته تبلیغ روحانیت منحصر به منبر و حضور در روستاها و درنهایت تدریس و تحریر کتاب بود و فضایی در اختیار روحانیت نبود، اما اکنون به برکت نظام جمهوری اسلامی فضاهای بسیاری در اختیار ما قرار گرفته مثل روضه ها و جلسات و سمینارهای مختلف اقتصادی سیاسی عقیدتی و خصوصاً فضای مجازی که مخاطبین مختلفی دارد و با توجه به خیل کثیر دشمنان دین و انقلاب باید از این فرصتها بهترین استفاده را انجام داد و کسانی را برای این گونه فضاها تربیت کرد.

وی خاطرنشان کرد: نکته دیگر استمرار داشتن ارتباطات با علماء و استفاده از نظرات و پیشنهادات آنان و انجام کارهای علمی، چالش دیگری که با آن موجه هستیم تشریفاتی شدن علماء است، پیشنهاد دیگر اینکه برای طلاب و روحانیون کارت شناسایی صادر شود و افراد مستعد را شناسایی کنیم.

حجت الاسلام رسول مظاهری گفت: شرایط ما بسیار استثنایی است و ما الان در اوج عظمت شیعه قرار داریم و به همین خاطر وظیفه سنگینی پیش روی ماست که توجه به چند نکته لازم است، مسلط کردن طلاب جوان به زبانهای زنده دنیا امری که به واسطه آن می توان معارف اهل بیت را به تمام جهانیان منتقل کرد.

استاد دانشگاه عنوان کرد: موقعیت بی نظیر جمهوری اسلامی و بسیج مردمی آن باید برای کشورهای منطقه الگو قرا گیرد، در حال حاضر برای تحصیل از ۱۳۴ کشور به ایران می آیند و در اصفهان از ۳۲ کشور حضور دارند و این بهترین موقعیت برای تبادل نظر و افکار است که باید از این فرصت بهترین بهره برداری را کرد و از وجود جوانان و طلاب با استعداد و نخبه می توان در این راستا استفاده نمود.

حجت الاسلام رضا فراهینی خاطرنشان کرد: قرآن کریم رسالت پیامبر را یک رسالت جهانی معرفی می کند و می فرماید "قل یا ایها الناس انی رسول الله الیکم جمیعاً» بنابر این اولین گام در رسالت، هدایت است و الان (در زمان غیبت) هدایت مردم بر دوش حوزه های علمیه و علمای اسلام است.

وی ادامه داد: باید به حوزه یک دید تمدنی بخشید و لازمه این کار ارتقای بینش سیاسی در حوزه های علمیه است همانطور که مرحوم علامه طباطبائی یک انقلاب فلسفی ایجاد کرد و امام خمینی یک انقلاب سیاسی، بنابر این می طلبد که بینش و دید سیاسی در حوزه های علمیه ارتقاء بخشد تا این رسالت جهانی را بتواند مدیریت کند

حجت الاسلام هاشمی گفت: به نظر می رسد عمل به آیه نَفر (وَلولَا نَفَرَ مِن کُلِ فِرقَه ...) عملیاتی نشده و لازم است حوزه علمیه در این مورد اقدام بیشتری برای جذب حد اکثری داشته باشد و با بومی سازی طلاب می توان خیلی از ضعفها را برطرف کرد، دوم اینکه تشکیل معاونت سیاسی در حوزه علمیه لازم است تا طلاب و روحانیون از وضعیت سیاسی کشور مطلع گردند و بتوان بینش سیاسی طلاب و روحانیون رابالا برد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha