سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
نقد کتاب «درمان حرام خواری، راهکارهای قرآنی و روایی» حوزه علمیه خواهران هرمزگان

حوزه/ نشست نقد و بررسی کتاب «درمان حرام خواری، راهکارهای قرآنی و روایی» با حضور مؤلف کتاب برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در هرمزگان نشست نقد و بررسی کتاب «درمان حرام خواری، راهکارهای قرآنی و روایی»، عصر دوشنبه در تالار مجازی مدیریت حوزه علمیه هرمزگان با حضور خواهران طلبه هرمزگانی برگزار شد.

خانم فاطمه عابدینی، استاد حوزه علمیه خواهران بندرعباس و نویسنده کتاب «درمان حرام خواری، راهکارهای قرآنی و روایی» در این نشست ابتدا با ذکر مشخصاتی به معرفی جایگاه علمی خود پرداخته و روند تدوین و چاپ این کتاب را عنوان و به منابع مورد استفاده و خلاصه ای از محتوای این کتاب اشاره کرد.

خانم زینب خسروی نیا، محقق و مدرس حوزه علمیه خواهران هرمزگان در این نشست به نقد ساختار کتاب پرداخت و بیان کرد: اولین نقد بر بخش اول این کتاب با عنوان مصادیق و ریشه های حرام خواری است که کمتر به ریشه ها پرداخت شده است و این نقد توسط نویسنده پاسخ داده شد.

وی ادامه داد: یکی دیگر از اشکال ها بر زیرعنوان های ریشه هاست، دسته بندی ها باید متناسب بوده اگر دسته ای درونی است در مقابل آن بیرونی باشد و به گونه ای مناسب همچون فردی، اجتماعی یا غیره طبقه بندی شود.

خسروی نیا اظهار کرد: تنبلی و بیکاری در ریشه های حرام خواری به عنوان ریشه های اجتماعی برشمرده شده است که بر اساس مطالب خود کتاب، این موارد بهتر است جزو ریشه های فردی باشد.

وی به ناهماهنگی در عناوین فصل ها و بخش ها اشاره و تصریح کرد: تقویت ایمان به خدا و ایمان به رازقیت خدا با دو عنوان جدا مطرح شده و این در حالی است که ایمان به رازقیت زیرمجموعه ایمان به خدا است که بهتر است این دو مطلب با هم ادغام شود.

در پایان نشست، خانم فاطمه عابدینی نویسنده کتاب، در پاسخ به نقدها بیان کرد: این کتاب در حالی نگاشته شد که استاد راهنما و مشاور در دسترس نبودند و اغلب مساعدت‌ها از جانب آشنایان بود و در واقع این نوشته اولین نوشته رسمی و تحقیقاتی است که با سختی های بسیار نگاشته شد با این حال اشکالات و نقدها را پذیرفته و سعی بر برطرف کردن آن می رود و امید است حاضرین در نشست با کمک و مساعدت اساتید، گام های بزرگ تری در این زمینه بردارند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha