جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام والمسلمین ملانوری

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین ملانوری، گزارش کمیسیون رسالت حوزه‌های علمیه در تحقق خودسازی فرهنگ سازی جامعه پردازی و تمدن سازی را تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین ملانوری دبیر کمیسیون «رسالت حوزه‌های علمیه در تحقق خودسازی فرهنگ سازی جامعه پردازی و تمدن سازی» با ارائه گزارش این کمیسیون در دوازدهمین اجلاسیه سراسری جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به طور فهرست وار راهکارهای مد نظر را مطرح کرد و گفت: حوزه‌های علمیه به گفتمان سازی شعارها و اهداف و آرمان‌های خود بپردازند و ضعف اخلاق در حوزه و تحمیل سلیقه افراد را بررسی کرده و راه حل برون رفت از چالش‌های مذکور را ارائه کنند.


وی افزود: ارائه الگوی مناسب از گفتمان‌های انقلاب، تبیین و گفتمان سازی شعارها، تدریس و تبیین وصیت امام خمینی می‌تواند در خودسازی طلاب و جامعه مؤثر باشد؛ در محور دوم حوزه‌های علمیه و اندیشه سازی حکمرانی اسلامی در عصر جدید بررسی شد که لازم است استخراج و تبیین مبانی با استفاده از منابع متقن دینی و معرفی عرصه حکمرانی دینی و تبیین مدل حاکمیتی ولایت فقیه در سطوح مختلف حوزه و دانشگاه انجام گیرد.


حجت الاسلام والمسلمین ملانوری اظهار داشت: بیان ظروف تحقق حاکمیت دینی، ایجاد ارتباط بین مجموعه دانشگاهی و علمی دینی حوزوی می‌تواند در الگوسازی‌های اخلاقی و کاربردی مؤثر باشد؛ بررسی نهادینه شدن خدامحوری و باور به مهدویت در میان مردم بسیار ضروری است که پس از بررسی این امر ارزش‌های معنوی و اخلاقی بر مبنای قرآن و سنت نیز می‌تواند برای تحقق جامعه بهتر مؤثر باشد.


وی اظهار داشت: پیگیری بر گسترش معنویت و اخلاق امری بسیار مهم است که می‌توان از مظاهر آن مثل زیارت ائمه اطهار، راهیان نور، برگزاری مراسم اعتکاف که مورد حمایت حوزه و نظام است استفاده کرد؛ برگزاری دروس اخلاق، تأمین منابع مالی لازم جهت توسعه اخلاق در جامعه نیز در صدر خواسته‌های کمیسیون قرار دارد.

معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه‌های علمیه در خصوص گسترش ارزش‌های فرهنگی در جامعه گفت: مطالبه گری جهت کنترل برنامه سینمایی و تلویزیونی منافی فرهنگ و اخلاق باید انجام بگیرد و مقابله گسترده با مراکز مولد فساد و انحراف صورت بگیرد و برای این مهم در حوزه علمیه کارگروه‌هایی علمی تشکیل شود.


وی با اشاره به ضرورت ترویج سبک زندگی اسلامی در جامعه، تأکید کرد: تبیین سبک زندگی اسلامی در ابعاد مختلف سیاسی و اجتماعی با بهره گیری از شیوه‌های مهم تبلیغ باید انجام گرفته محافل تبلیغی خانوادگی با محوریت طلاب و روحانیون گسترش یابد؛ تلاش برای توسعه علوم انسانی برای تأمین خلع‌ها نیز ضروری است.


حجت الاسلام والمسلمین ملانوری با اشاره به تمدن نوین اسلامی گفت: حوزه‌های علمیه باید در تبیین شاخصه‌های تمدن نوین اسلامی، تربیت طلاب و فضلای نخبه، در تحقق تمدن نوین اسلامی بیش از گذشته کوشش کنند؛ نیروهای متخصص برای مدیریت در جامعه تربیت کند و پوشش حداکثری مساجد را انجام دهد و مساجد و محافل دینی را برای جوانان جذاب سازی کنند.


وی در پایان خاطرنشان کرد: لازم است الگوی کارآمد فرهنگی ارائه شود و بازخوانی نقشه مهندسی فرهنگی کشور در نظر گرفته شود چرا که سند بسیار مهم است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha