شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
طلال عتریسی

حوزه/ دکتر طلال عتریسی تحلیلگر مسائل خاورمیانه و رئیس مرکز مطالعات سیاسی دانشگاه لبنان گفت: رهبری از جمله مهم ترین عوامل پیروزی انقلاب اسلامی بوده است که شخصیت امام خمینی (ره) به دلیل التزام عمیق به اسلام و درک عمیق از منطقه و کشور و مردم برجسته تر بود و دیگران کمک ایشان بودند.

همزمان با ایام الله دهه فجر و سالگرد انقلاب اسلامی سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه با دکتر «طلال عتریسی» تحلیلگر مسائل خاورمیانه و رئیس مرکز مطالعات سیاسی دانشگاه لبنان به گفت و گو پرداخته است که ترجمه آن به شرح ذیل است:

حوزه: سیر بیش از چهل ساله انقلاب اسلامی ایران را از نظر شعارها، مسائل و دستاوردهای آن چگونه ارزیابی می کنید؟

انقلاب اسلامی ایران از زمان پیروزی خود شعارهای اصلی مبتنی بر مبانی خود مطرح کرد که از جمله آن استقلال و عدم وابستگی به شرق و غرب بود که تاکنون آن را رعایت کرده و با اعتماد به نفس و تصمیم گیری در داخل ایران پیش رفته است. توسعه ذاتی مستقل در همه حوزه ها نیز از دیگر اصول و شعارهای انقلاب بود که ایران در آن موفق بوده است. شعار سوم نیز پایبندی به حمایت از گروه های مقاومت و جنبش های آزادی بخش و مبارز با اشغالگران بوده که ایران علیرغم مواجه شدن با فشارهای زیاد از سوی کشورهای حامی رژیم صهیونیستی با عزمی راسخ این شعار را عملی کرده است.

حوزه: نظر شما درباره آثار انقلاب ایران بر منطقه و جهان اسلام و الهام گرفتن مردم از آن و تشکیل جبهه مقاومت در شرایط کنونی چیست؟

انقلاب ایران اولین انقلاب با رویکرد اسلامی مشخص در قرن معاصر بود و به ملت های منطقه برای بازگشت به اسلام الهام داد. پس از آن نیز شاهد انقلاب های دیگر و نهضت اسلامی به نام بیداری اسلامی در منطقه و کشورهای عربی بودیم که این تاثیر مهمی از سوی انقلاب ایران بود. ایران همچنین با خروج از محور و ائتلاف های گذشته، محور مقاومت را ایجاد کرد و وضعیت منطقه در زمان اتحاد برخی کشورها با اسرائیل را تغییر داد.

حوزه: نقش رهبری را در حرکت و به ثمر رساندن انقلاب اسلامی نسبت به انقلاب های اخیر جهان چگونه می بینید؟

رهبری از جمله مهم ترین عوامل پیروزی انقلاب اسلامی بوده است که شخصیت امام خمینی (ره) به دلیل التزام عمیق به اسلام و درک عمیق از منطقه و کشور و مردم برجسته تر بود و دیگران کمک ایشان بودند. ایشان اسلام ناب محمدی را پیاده کردند و خیلی از انقلاب ها به دلیل دوری از همین موضوع شکست خوردند. امام خمینی در برخورد با هیمنه و سلطه غربی نیز شجاعت داشته و با اعتماد به نفس با توطئه های آمریکایی مقابله کردند که موجب شکسته شدن شوکت غرب شد. پس از انقلاب نیز این روند را ادامه دادند.

حوزه: چگونه می توان نقشه های دشمنان به ویژه آمریکا و صهیونیست ها را در برابر محور مقاومت خنثی کرد؟ آینده مقاومت و جهان اسلام را چگونه ارزیابی می کنید؟

ایران پس از انقلاب با تهدیدات و تحریم های مختلف مواجه شده و محور مقاومت با تجربه ۴۰ ساله توانسته در برابر این فشارها ایستادگی کرده است؛ مثلاً مقاومت در لبنان پس از اخراج اشغالگران در حال حاضر عامل بازدارنده در برابر اسرائیل برای هجوم است. در فلسطین و یمن نیز همین موضوع حاکم است. ایران حامی و رهبر محور مقاومت است و غربی ها از طریق محاصره و پروژه های مختلف درصدد تضعیف محور مقاومت به نفع رژیم صهیونیستی هستند. آینده به نفع محور مقاومت است. همچنین شاهد شکست و عقب نشینی آمریکا از منطقه و ضعف در سیاست خارجی هستیم.

حوزه: نظر شما درباره شهید مجاهد حاج قاسم سلیمانی که جان خود را وقف فلسطین و آرمان های عادلانه ملت ها کرد، چیست؟

شهید سلیمانی فرمانده میدانی و جهادی محور مقاومت بودند و جبهه های مختلف را به یکدیگر مرتبط می کردند. ایشان دارای شخصیتی استثنایی بودند که دارای دو بعد بود؛ اول اینکه ایشان فرمانده ای بودند که در میدان نبرد حضور داشته و در کنار رزمندگان می جنگیدند. دوم اینکه ایشان فکر و تحلیل راهبردی داشتند. همین موضوع نیز عامل تمایز شخصیت ایشان بود. ایشان به مکتبی تبدیل شدند که خیلی ها دوست دارند همانندش باشند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • IR ۱۶:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۳
    0 0
    معلومه