شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
آیت الله صافی

حوزه/ در پی ارتحال مرجع عظیم الشأن حضرت آیت الله صافی گلپایگانی، رهبر معظم انقلاب، مراجع معظم تقلید، نهادهای عالی حوزوی، علما، فضلا، و مسئولان کشوری و لشگری، پیام های تسلیتی صادر کردند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، در پی ارتحال مرجع عظیم الشأن حضرت آیت الله صافی گلپایگانی، رهبر معظم انقلاب، مراجع معظم تقلید، نهادهای عالی حوزوی، علما، فضلا و مسئولان کشوری و لشگری، پیام‌های تسلیتی صادر کردند که متن این پیام‌ها در زیر به صورت جداگانه آمده است:

پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب به مناسبت رحلت آیت‌الله حاج شیخ لطف‌الله صافی گلپایگانی

بسم الله الرحمن الرحیم
با تأسف خبر درگذشت فقیه عالیمقام و مرجع بصیر، حضرت آیة الله آقای حاج شیخ لطف الله صافی گلپایگانی رضوان الله علیه را دریافت کردم. ایشان از استوانه‌های حوزه‌ی علمیه قم و از برجستگان علمی و عملی و پر سابقه‌ترین عالم دینی در آن حوزه‌ی مبارک بودند. در دوران مرحوم آیة الله بروجردی در شمار برترین تلامذه‌ی آن استاد بزرگ، در زمان مرحوم آیة الله سید محمدرضا گلپایگانی همراه و مشاور علمی و عملی ایشان، و در دوران انقلاب، امین و مورد اعتماد حضرت امام خمینی رحمة الله علیهم به شمار می‌رفتند. سال‌ها در شورای نگهبان رکن اصلی آن شورا محسوب می‌شدند و پس از آن هم همواره درباره‌ی مسائل انقلاب و کشور، دلسوزانه و مسئولانه ورود می‌کردند و بارها اینجانب را از نظرات و مشورتهای خود مطلع و بهره‌مند می‌ساختند. قریحه‌ی شعری، حافظه‌ی تاریخی، پرداختن به مسائل اجتماعی از دیگر ابعاد شخصیت این عالم کهنسال و بزرگوار بود. رحلت ایشان برای جامعه‌ی علمیِ دینیِ کشور مایه‌ی تأسف است. اینجانب به خاندان مکرّم و فرزندان گرامی ایشان و نیز به مراجع معظم و علمای اعلام حوزه‌ی علمیه و مقلدان و ارادتمندان ایشان بویژه در قم و گلپایگان تسلیت عرض می‌کنم و رحمت و مغفرت الهی را برای ایشان مسألت می‌نمایم.
سیّدعلی خامنه‌ای

تسلیت آیت الله العظمی وحید خراسانی در پی ارتحال آیت الله العظمی صافی

إنا لله و إنا الیه راجعون

در پی در گذشت آیت الله العظمی حاج شیخ لطف الله صافی گلپایگانی، آیت الله العظمی وحید خراسانی در تماس تلفنی، درگذشت آن عالم بزرگوار را به خانواده‌ی معزز ایشان تسلیت گفته و علو درجات آن عالم جلیل القدر را از ایزد منان و همنشینی با حضرت سیدالشهداء علیه‌السلام را خواستار شدند.

همچنین فرزندان ایشان با حضور در بیت و دفتر آن مرحوم، اظهار تأثر و تألم معظم له را به خانواده‌ی محترمشان ابلاغ نمودند.

متن پیام تسلیت حضرت آیت الله مکارم شیرازی در پی ارتحال جانگداز آیت الله العظمی صافی گلپایگانی به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

إِنَّا لِلّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعونَ

خبر بسیار تأسف‌بار رحلت عالم ربانی، شیخ الفقهاء آیت الله العظمی صافی گلپایگانی قدّس سرّه موجب نهایت تأسف و تأثر گردید.

آن مرد بزرگ که از برجسته‌ترین شاگردان آیت الله العظمی بروجردی قدّس سرّه و یکی از برترین فقهای عصر ما بود آثار فراوانی در عرصه‌های مختلف از جمله کتب فقهی و کلامی و مبارزه با فرقه‌های منحرف و احداث و تجدید بناهای مذهبی همچون مسجد عظیم امام حسن عسکری علیه السلام را از خود به یادگار گذاشت.

حضور مؤثر وی در عرصه‌های مختلف اجتماعی همچون مبارزات با رژیم سابق و عضویت در مجلس خبرگان قانون اساسی و شورای نگهبان منشأ برکات زیادی برای اسلام و انقلاب بود.

ضایعة رحلت این فقیه دلسوخته‌ی حضرت ولیّ عصر ارواحنا فداه را به محضر مقدس آن حضرت تسلیت عرض نموده و همچنین به حوزه‌های علمیه و مراجع عظام تقلید، عموم شیعیان و مقلدان و علاقمندان و خصوصاً بیت معظم و فرزندان مکرم ایشان تسلیت عرض می‌نمایم و از خداوند متعال حشر او را با اولیا مقربینش خواستارم و از درگاهش برای بازماندگان صبر جمیل و اجر جزیل طلب می‌نمایم.

والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته

قم ناصر مکارم شیرازی
۱۲ بهمن ۱۴۰۰

حضرت آیت الله نوری همدانی درپی ارتحال حضرت آیت الله صافی گلپایگانی پیام تسلیتی صادر کردند که متن آن به این شرح است:
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ
عَنْ عَلِیِّ بْنِ أَبِی حَمْزَةَ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا الْحَسَنِ مُوسَی بْنَ جَعْفَرٍ علیهما السلام یَقُولُ‏ إِذَا مَاتَ‏ الْمُؤْمِنُ‏ بَکَتْ عَلَیْهِ الْمَلَائِکَةُ وَ بِقَاعُ الْأَرْضِ‏ الَّتِی کَانَ یَعْبُدُ اللَّهَ عَلَیْهَا وَ أَبْوَابُ السَّمَاءِ الَّتِی کَانَ یُصْعَدُ فِیهَا بِأَعْمَالِهِ وَ ثُلِمَ فِی الْإِسْلَامِ ثُلْمَةٌ لَا یَسُدُّهَا شَیْ‏ءٌ لِأَنَّ الْمُؤْمِنِینَ الْفُقَهَاءَ حُصُونُ الْإِسْلَامِ کَحِصْنِ سُورِ الْمَدِینَةِ لَهَا.
ارتحال مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی شیخ الفقهاء آقای صافی گلپایگانی «اعلی الله مقامه» موجب تأسف و تأثر عمیق اینجانب گردید.
آن فقیه بزرگوار یکی از ارکان اسلام و حوزه‌های علمیه و از برجستگان شاگردان آیت الله العظمی بروجردی و مورد عنایت و اعتماد خاص امام «رحمة الله علیهما» بودند و ارادت خاص ایشان به حضرات معصومین «علیهم السلام» و مبارزه با فرقه‌های منحرف و تألیف کتب فقهی و کلامی و حضور مؤثر اجتماعی و سیاسی از ویژگی‌های آن مرحوم بود.
اینجانب ضایعه رحلت این فقیه عالیقدر را به محضر مقدس امام عصر «علیه السلام» و حوزه‌های علمیه و مراجع عظام تقلید و عموم شیعیان و ارادتمندان و اهل بیت معظمشان تسلیت عرض نموده و علو مقام آن فقید سعید معروض می‌دارم.
حسین نوری همدانی

متن پیام تسلیت آیت الله العظمی سیستانی

حضرت آیت الله جوادی آملی در پیامی، ارتحال حضرت آیت الله صافی گلپایگانی را تسلیت گفتند که متن پیام معظم له بدین شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم
انا لله وانا الیه راجعون
ارتحال اسف بار شیخ الفقهاء و المراجع حضرت آیة الله العظمی حاج شیخ لطف الله صافی گلپایگانی (قدس الله نفسه الزکیه) را به محضر مبارک حضرت ختمی امامت ولی عصر (أرواحنا فداه)، مراجع بزرگوار تقلید، حوزه‌های علمیّه جهان اسلام، اساتید معظم و بیت مکرم آن مرجع عظیم الشأن، تسلیت عرض نموده و علوّ مرتبت آن فقیه راحل و صبر جمیل همگان از ذات اقدس ربوبی مسئلت می‌شود.
بیست و نهم جمادی الثانیه
جوادی آملی

پیام تسلیت آیت الله العظمی سبحانی

بسم الله الرحمن الرحیم

إِذَا مَاتَ الْعَالِمُ ثُلِمَ فِی الْإِسْلَامِ ثُلْمَةٌ لَا یَسُدُّهَا شَیْءٌ إِلَی یَوْمِ الْقِیَامَةِ.

درگذشت عالم ربانی، محقق عالیقدر، فقیه نامدار، مدافع از حریم اسلام و اهل البیت، علیهم السلام مرحوم آیت الله العظمی صافی را با کمال تأسف و تأثر و قلب حزین دریافت نمودم.

درگذشت عالمی که متجاوز از ۷۰ سال با بیان و قلم مشغول تدریس و تألیف بود و آثار ماندگار و ارزشمند به یادگار گذاشته، مصداق روشن «ثلمة فی الاسلام» است.
او در عین اشتغال به فقاهت و استنباط احکام، پیوسته مراقب اعتراض دشمنان بود. و با قلم روان به روشنگری می‌پرداخت.

او پاسی از عمر خود را در نجف اشرف گذرانده و میوه‌های شیرین فقه را همراه داشته و سپس در قم از آیات عظام بهره مند شد و یکی از محورهای هیأت استفتاء آیت الله العظمی بروجردی بود. استاد اخیر ایشان را مکلف کرد که کتابی درباره حضرت ولی عصر (عج) تألیف کند و شیوه تألیف را برای ایشان بیان کرد. وی به انجام امر استاد پرداخته و اثر ارزشمندی که مرجع نویسندگان امروزی است، تألیف نمود و اخیراً در سه جلد به نام «منتخب الاثر فی الامام الثانی عشر» تألیف نمود که بسیار درخشان و پرفائده است.

اینجانب، خود را نسبت این مصیبت دور نمی بیند و مع الوصف این ضایعه ناگوار را به جضرت بقیة الله الاعظم، مراجع عظام و علمای حوزه و ارادتمندان و علاقمندان ایشان بالاخص بیت رفیع آیت الله العظمی گلپایگانی و کلیه بازماندگان بالاخص به فرزند برومندش جناب آقای حاج شیخ حسن صافی تسلیت گفته و از خداوند متعال، علو درجات آن فقید سعید و صبر جمیل برای همه خواهانم.

و سلام الله علیه یوم ولد و یوم مات و یوم یبعث حیّا
جعفر سبحانی

پیام آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی
بسم الله الرحمن الرحیم
انا لله و انا الیه راجعون

رحلت تأسف‌بار فقیه اهل‌بیت عصمت و طهارت (علیهم‌السلام)، آیت‌الله‌العظمی آقای حاج شیخ لطف‌الله صافی گلپایگانی (رضوان‌الله‌علیه) را به محضر امام زمان حضرت بقیة‌الله‌الاعظم (ارواحنا فداه)، حوزه‌های علمیه و عموم شیعیان و خصوصاً بیت معظم ایشان تسلیت عرض می‌کنیم.

آن فقیه معظم که ارادت خاص به ساحت حضرت ولی‌عصر (عجل‌الله فرجه‌الشریف) داشت، عمر با برکت خویش را در راستای ترویج تعالیم نورانی اسلام و آموزه‌های مکتب اهل‌بیت (علیهم‌السلام)، و مبارزۀ با افکار و جریان‌های انحرافی گذراند و با تربیت فضلا و تألیفات ارزنده و خدمات اجتماعی، حسنات فراوان از خویش به یادگار گذاشت.

خدمات آن مرجع عالی‌قدر به حوزه‌های علمیه و محققان و مبلغان مذهب شیعه فراموش‌ناشدنی است. خداوند متعال روح آن فقیه پارسا را با انبیا و اولیای الهی محشور گرداند.

دفتر آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی

پیام تسلیت حضرت آیت‌الله علوی گرگانی

باسمه تعالی
قال الله تعالی: «الذین تتوفاهم الملائکة طیبین یقولون سلام علیکم ادخلوا الجنة»

ارتحال عالم پارسا، شیخ الفقهاء و المجتهدین، مرجع عالیقدر جهان تشیع حضرت آیت الله العظمی حاج شیخ لطف الله صافی گلپایگانی که عمر شریف خود را در راه ترویج معارف دینی و حمایت از مبانی دین مبین اسلام و تبیین احکام شرعی و نصیحت و دلسوزی نسبت به مسئولین نظام سپری نمودند موجب تأثر گردید.

تربیت شاگردان فاضل و تألیف کتب مفید در حمایت از ولایت و مهدویت و اجتهاد فقهی و نصایح دلسوزانه و هدایت مسلمین و عضویت در شورای نگهبان و مجلس خبرگان رهبری ذخیره‌ای برای ایشان در روز قیامت خواهد بود.

اینجانب این ضایعه مولمه را در درجه اول به ساحت مقدس امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف همچنین مقام معظم رهبری و مراجع عظام تقلید و حوزه‌های علمیه مخصوصاً حوزه علمیه قم و تمام شیعیان و مقلدین و ارادتمندان ایشان بالاخص بیت برجسته مرحوم آیت الله العظمی گلپایگانی و آقازاده ایشان حضرت حجت الاسلام و المسلمین آقای حاج شیخ حسن صافی گلپایگانی تسلیت گفته، علو درجات را برای ایشان و اجر وافر برای بازماندگان خواستارم.
سید محمد علی علوی گرگانی
١۴٠٠.١١.١٢

جامعه مدرسین، شورای عالی و مدیریت حوزه در پیام تسلیتی:

حوزه / جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، شورای عالی حوزه‌های علمیه و مدیریت حوزه‌های علمیه با صدور پیامی ارتحال مرجع عالیقدر آیت الله العظمی صافی را تسلیت گفتند.

بسم الله الرحمن الرحیم
انا لله و انا الیه راجعون
ارتحال جانسوز فقیه عالیقدر و شیخ المراجع حضرت آیت‌الله العظمی آقای حاج شیخ لطف‌الله صافی گلپایگانی قدس الله نفسه الزکیة مصیبت جانکاهی است و غم بزرگی برجان حوزه‌های علمیه و ملت ایران و مسلمانان نشاند.
آن فقیه عالیقدر از طهارت نفس و صفای باطن ویژه ای برخوردار بود و در علوم حوزوی و فقه اهل بیت علیهم السلام در قله‌های بلند قرار داشت و عمر شریف خود را در اعتلای اسلام و ترویج معارف الهی و اهل بیت علیهم السلام سپری کرد و همواره در خدمت به مردم شریف و نصح و خیرخواهی پیشگام و در مسیر نهضت و انقلاب اسلامی و همراهی امام را حل قدس سره و رهبری معظم مدظله نورافشانی می‌کرد، آن مرجع گرانمایه از فضیلت‌های اخلاقی والا و بیشمار برخوردار بود و الگوی حسن اخلاق و فروتنی و اخلاص و نصح و اشفاق بشمار می‌آمد و مجلس او الهام بخش و بیدار کننده بود و افزون بر منزلت علمی و اخلاقی و میراث علمی ماندگار از ایشان، اندیشه اجتماعی و سیاسی و اطلاعات و آگاهی‌های اجتماعی و سیاسی و بین‌المللی ایشان ستودنی بود، ارتحال این فقیه و مرجع عظیم الشأن را به حضرت ولی عصر ارواحنا فداه، رهبری معظم مدظله، مراجع عظام دامت برکاتهم، بیت معظم آن مرجع عظیم الشأن رضوان الله تعالی علیه، بیت مرحوم آیت‌الله العظمی گلپایگانی قدس سره و دیگر بیوت وابسته و حضرات آقازادگان مکرم، حوزه‌های علمیه، شاگردان و علاقه مندان آن مرحوم و عموم ملت ایران و مسلمانان جهان تسلیت می‌گوئیم و حوزه‌های علمیه تا پایان این هفته تعطیل اعلام می‌شود.
بر روح پاک آن فقید سعید درود می‌فرستیم و سلامت و عزت مراجع عظام و رهبری معظم دامت برکاتهم و ملت بزرگ ایران و مسلمانان و شیعیان را از خداوند متعال خواستاریم.
جامعه مدرسین حوزه علمیه قم.
شورای عالی حوزه‌های علمیه.
مدیریت حوزه‌های علمیه.
۱۲ بهمن ماه ۱۴۰۰

مراسم عزاداری ارتحال آیت الله صافی در مسجد امام حسن عسکری (ع) برگزار می‌شود

به گزارش خبرگزاری حوزه، مراسم عزاداری در سوگ رحلت استوانه حوزه‌های علمیه، فقیه عالیقدر حضرت آیت الله صافی گلپایگانی صبح امروز سه شنبه از ساعت ۱۰ در مسجد مقدس امام حسن عسکری علیه السلام برگزار خواهد شد.

با ابلاغ مدیر حوزه‌های علمیه: حوزه‌های علمیه تا پایان هفته تعطیل اعلام شد

آیت الله صافی حوزه / طی ابلاغی از سوی آیت الله اعرافی، حوزه‌های علمیه در سوگ ارتحال آیت الله العظمی صافی گلپایگانی رضوان الله تعالی علیه، تا پایان هفته تعطیل می‌باشد.

در پی ارتحال آیت الله العظمی صافی گلپایگانی حوزه‌های علمیه تعطیل اعلام شد. بر اساس این گزارش: طی ابلاغی که از سوی آیت الله اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه اعلام گردید، حوزه‌های علمیه در سوگ ارتحال آیت الله العظمی صافی گلپایگانی رضوان الله تعالی علیه، تا پایان هفته تعطیل می‌باشد.

پیام تسلیت استاد هادوی تهرانی

بسم الله الرحمن الرحیم

انما یخشی الله من عباده العلماء (فاطر، ۲۸)

ارتحال شیخ الفقهاء و المجتهدین، استوانه تقوا و پارسایی، تندیس اخلاص و صفا، آموزگار بزرگ عشق به آل الله علیهم السلام، مرجع والامقام حضرت آیت الله العظمی حاج شیخ لطف الله صافی گلپایگانی (رحمة الله علیه) را به حضور مقدس قطب عالم امکان ولی الله الأعظم امام زمان عجل الله فرجه الشریف و مراجع بزرگوار اسلام و مقام معظم رهبری دامت برکاتهم و تمام حوزه‌های علمیه و مردم مسلمان در سراسر جهان تسلیت عرض می‌کنم.

بی شک افول این ستاره درخشان فقاهت و تقوا از آسمان پر ستاره حوزه‌های علمیه، ثلمه ای است که چیزی آن را جبران نمی‌کند.

آن بزرگوار عمری را در دفاع از ساحت مقدس اهل بیت علیهم السلام و عشق به امام زمان عجل الله فرجه الشریف به ساده زیستی و پارسایی گذراند و الگوی ماندگار برای همگان به ویژه عالمان دین و بالأخص زعمای مسلمین بود.

عمر طولانی و پربرکت این سرباز بی بدیل امام زمان عجل الله فرجه الشریف سراسر تلاش برای اسلام و مسلمین بود. دلداده ی اهل بیت علیهم السلام و دلسوز شیعیانشان بود و تا آخرین نفس بر این صراط مستقیم مشی کرد.

این جانب ضمن تسلیت مجدد این ضایعه اسفناک به حضور مقدس امام زمان عجل الله فرجه الشریف و تمامی مراجع عظام تقلید و مقام معظم رهبری (دامت برکاتهم) و علما و فضلا وطلاب حوزه‌های علمیه به ویژه خانواده آن مرجع عظیم الشأن و بالأخص فرزند برومند ایشان استاد بزرگوار، جناب مستطاب آقای حاج شیخ محمدحسن صافی (زید عزه) و داماد گرانقدرشان استاد معظم جناب آقای کریمی جهرمی دام ظله، برای آن فقیه پارسا و دانشمند بی نظیر هم نشینی با محمد و آل محمد (علیهم السلام) و برای تمام بازماندگان و علاقمندان ایشان صبر جمیل و اجر جزیل از درگاه ایزد بی بدیل خواستارم.

مهدی هادوی تهرانی
قم آشیانه آل محمد (علیهم السلام)
۱۲ بهمن ۱۴۰۰
۲۹ جمادی الثانی ۱۴۴۳

فردا ساعت ۱۰ صبح پیکر آیت الله العظمی صافی تشییع می‌شود

پیکر مطهر حضرت آیت الله صافی گلپایگانی فردا چهارشنبه از میدان جهاد به سمت حرم حضرت معصومه (س) تشییع می‌شود.

بر اساس این گزارش: نماز میت بر پیکر این مرجع فقید تقلید در حرم حضرت معصومه (س) اقامه خواهد شد.

طبق شنیده‌ها: طبق وصیت آیت الله العظمی صافی، پیکرشان به شهر کربلا منتقل خواهد شد تا در جوار حرم حضرت اباعبدالله الحسین (ع) به خاک سپرده شوند.

متن پیام تسلیت دکتر عین اللهی وزیر بهداشت در پی درگذشت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

إِذَا مَاتَ الْعَالِمُ ثُلِمَ فِی الْإِسْلَامِ ثُلْمَةٌ لَا یَسُدُّهَا شَیْءٌ إِلَی یَوْمِ الْقِیَامَةِ.

درگذشت فقیه والامقام مرجع بزرگ جهان تشیع آیت الله العظمی لطف الله صافی گلپایگانی مورد تأسف و تأثر فراوان اینجانب گردید.

این فقیه و مرجع عالیقدر که از مبارزین بنام و همراهان امام راحل در دوران پیروزی انقلاب اسلامی و یار دیرین رهبر معظم انقلاب به شمار می‌رفت، با تألیف و ترویج آثار متعدد علوم اسلامی در مسیر تبیین و تبلیغ ارزش‌های دین مبین اسلام، پرچمدار مرجعیت در حوزه علمیه قم به شمار می‌رفت.
اینجانب ضمن عرض تسلیت درگذشت این مرجع عظیم الشان به محضر رهبر معظم انقلاب، حوزه‌های علمیه به ویژه بیت مکرم آن فقیه برجسته، از درگاه حضرت احدیت برای ایشان رحمت و غفران الهی و برای بازماندگان این بیت شریف مرجعیت صبر و اجر جزیل مسئلت دارم.

پیام تسلیت مرکز بسیج اساتید؛ مدیران و نخبگان حوزه علمیه قم بمناسبت ارتحال حضرت آیت الله صافی گلپایگانی به این شرح است:

إنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ
قال رسول الله (صلی الله علیه وآله)
إِذَا مَاتَ الْعَالِمُ ثُلِمَ فِی الْإِسْلَامِ ثُلْمَةٌ لَا یَسُدُّهَا شَیْءٌ إِلَی یَوْمِ الْقِیَامَةِ.

همزمان با چهل وسومین سالگرد انقلاب شکوهمند اسلامی، روح بلند و پاکِ عالم مجاهد، شیخ الفقهاء والمجتهدین؛ مرجع عالیقدر جهان تشیع حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (رضوان الله تعالی علیه) به ملکوت اعلی پیوست.
با تأثر و تألم این ضایعه اسفناک را به محضر اقدس حضرت ولی الله الاعظم امام زمان (ارواحنا له الفداء) و نایب بر حقش حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای (مدظله العالی) و به حوزه‌های علمیه و علمای اعلام، خاصه شاگردان و تربیت یافتگان و بویژه بیت معظم له و بیت شریف مرجع اعلی، سیدالفقهاء والمجتهدین، مرحوم آیت الله العظمی حاج سید محمدرضا گلپایگانی (قُدّسَ سره) و آقازادگان مکرم آن عالم وارسته و فقیه بصیر و همه ارادتمندان و مقلدانش تسلیت وتعزیت عرض می‌نمائیم.
یقیناً" تلاش‌ها؛ مجاهدات وخدمات ارزنده و برجسته سیاسی و اجتماعی نظیر عضویت در خبرگان قانون اساسی، عضویت ودبیری شورای نگهبان به امر امام راحل وخدمات فراوان به *حوزه‌های علمیه وپرورش صدها شاگرد و تألیف وتصنیف دهها اثر ذی قیمت و گرانبهاء ونشر وگسترش علوم محمد وآل محمد در داخل و خارج کشور و خدمات ارزنده فرهنگی و اجتماعی وعام المنفعه و گسترده آن پیر فرزانه اوراق زرینی بر دفتر عمر گرانمایه آن عالم مجاهد وانقلابی و صحابی امام راحل و عظیم الشأن (رضوان الله تعالی علیه) و یار ویاور رهبر حکیم وفرزانه انقلاب اسلامی حضرت امام خامنه ای خواهد بود وهمواره بر تارک تاریخ وانقلاب خواهد درخشید.
یادش همیشه جاوید وگرامی و برخوان کرم الهی، در جوار پیامبر اکرم و آل طاهرینش (صلی الله علیه وآله و علیهم السلام) متنعّم و محشور باد.
ان‌شاءالله
مرکز بسیج اساتید، مدیران و نخبگان حوزه علمیه قم

سیدجواد ساداتی نژاد، وزیر جهادکشاورزی در پایمی ارتحال حضرت آیت الله صافی گلپایگانی (ره) را تسلیت گفت.

بسم الله الرحمن الرحیم

انا لله و انا الیه راجعون
إِذَا مَاتَ الْعَالِمُ ثُلِمَ فِی الْإِسْلَامِ ثُلْمَةٌ لَا یَسُدُّهَا شَیْءٌ

ارتحال جانسوز حضرت آیت الله العظمی حاج شیخ لطف الله صافی گلپایگانی (ره) ضایعه بزرگ و ثلمه‌ای جبران‌ناپذیر برای عرصه علم و اندیشه است که موجب تأسف و تألم فراوان گردید.

آن فقید عالیقدر از فضیلت‌های اخلاقی والا و بیشماری برخوردار بود و عمر شریف خود را با همراهی امام راحل و رهبرانقلاب در اعتلای اسلام ناب محمدی سپری کرد.

اینجانب این ضایعه مولمه را به امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف همچنین به رهبر معظم انقلاب، مراجع عظام تقلید، حوزه‌های علمیه و شاگردان ارجمند به ویژه بیت معظم آن مرحوم و مردم شریف ایران اسلامی تسلیت و تعزیت عرض نموده، علو درجات آن فقید وارسته و صبر و اجر جزیل برای بازماندگان گرامی از خداوند متعال خواستارم.

سیدجواد ساداتی نژاد
وزیر جهادکشاورزی

مدیریت حوزه علمیه و جامعه روحانیت ایلام، پیام تسلیتی صادر کردند.

بسم الله الرحمن الرحیم

مِنَ الْمُؤْمِنِینَ رِجالٌ صَدَقُوا ما عاهَدُوا اللَّهَ عَلَیْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضی نَحْبَهُ وَ مِنْهُمْ مَنْ یَنْتَظِرُ وَ ما بَدَّلُوا تَبْدِیلاً

روح بلند شیخ المراجع فقیه اهل البیت (علیهم السلام) حضرت آیه الله العظمی صافی گلپایگانی (قدس سره) به ملکوت اعلی پیوست.

او که سال‌های متمادی از عمر با برکتش همراه با مرجعیت و زعامت حوزه‌های علمیه سپری شد، همواره زبان گویایی برای بیان آموزه‌ها و اعتلای اسلام بود و با روشن بینی و مهربانی به تشویق فعالیت‌های دینی و اجتماعی و انکار ناراستی‌های فکری و عملی می‌پرداخت. و همواره در خدمت به مردم و در مسیر نهضت و انقلاب اسلامی و همراهی امام را حل قدس سره و مقام معظم رهبری (مدظله العالی) الگویی ماندگار بود.

عضویت در مجلس خبرگان قانون اساسی و شورای نگهبان و دبیری آن با حکم امام خمینی (ره)، از جمله فعالیت‌های سیاسی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی (ره) بوده و آثار علمی پر شمار و متنوع او معرف شخصیت و دغدغه‌های فکری و دفاع او از مکتب اسلام و تشیع علوی است.

رحلت آن فقیه ربانی را به ولی الله الاعظم عجل الله تعالی فرجه الشریف، مقام معظم رهبری (مد ظله العالی)، مراجع معظم، حوزه‌های علمیه، ارادتمندان و خاندان معظمش تسلیت می‌گوئیم و برای روح آن فقیه سترگ حشر با اولیای معصوم را از درگاه خدای منان مسألت داریم.

مدیریت حوزه علمیه استان ایلام و جامعه روحانیت استان

آیت الله مقتدایی رئیس شورای سیاست‌گذاری حوزه‌های علمیه خواهران

بسم الله الرحمن الرحیم
إِذَا مَاتَ الْعَالِمُ ثُلِمَ فِی الْإِسْلَامِ ثُلْمَةٌ لَا یَسُدُّهَا شَیْءٌ إِلَی یَوْمِ الْقِیَامَةِ
ساعاتی قبل مطلع گشتیم روح بلند و بی قرار مرجعی بیدار و مدافع غیور حریم اهل بیت عصمت و طهارت، علیهم السلام، و زبان گویای دفاع از حق و احکام الهی و خادم دلباخته آستان ملائک و پاسبان حضرت ولی الله الاعظم ارواح العالمین له الفداء، زعیم حوزه‌های علمیه، حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی، قدس سره الشریف، که مشتاق لقای پروردگار بود، کالبد تن را شکست و به ملکوت اعلی پیوست.
کارنامه پرافتخار این مرجع عالیقدر، مشحون از نُصح و خیرخواهی برای کیان اسلام و تشیّع و دلسوزی برای همه بندگان خدا بود.
ضمن عرض تسلیت این ضایعه جبران ناپذیر به پیشگاه مقدس مولا و محبوبش، حضرت بقیة الله الاعظم، عجل الله تعالی فرجه الشریف، و حوزه‌های مبارکه علمیه و مردم شریف ایران و دوستداران مرجعیت در همه نقاط جهان، و بازماندگان و فرزندان معظم ایشان، علو درجات و همنشینی با اولیاءاله را از خداوند متعال برای ایشان مسئلت می‌نمایم.
مرتضی مقتدائی
رئیس شورای سیاست‌گذاری حوزه‌های علمیه خواهران

استاد علی اکبر رشاد در پیام تسلیتی به مناسبت ارتحال حضرت آیت الله صافی گلپایگانی، ایشان را مدافع غیور حریم اهل بیت (ع) و ناصح مشفق مسئولان کشور خواند

باسمه تعالی
إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ

خبر ارتحال مرجع عالی‌شان شیعه، مدافع غیورحریم اهل بیت عصمت (س) و شیدای ساحت قدسی حضرت بقیت الله الاعظم (عج)، آیت‌الله العظمی حاج شیخ لطف الله صافی گلپایگانی (طاب ثراه) مایه‌ی تالّم و تأسف عمیق گردید. این فقیه عظیم‌الشان تربیت یافته‌ی محضر اساطین فقه و معرفت عصر حاضر همچون آیت الله بروجردی، آیت الله گلپایگانی، حضرت امام خمینی (قدس الله اسرارهم) بود و خود نیز شاگردان فاضل و برجسته‌ای را تربیت کرد.

سراسر عمر زاهدانه و پربرکت آن راحل رستگار، در خدمت به اسلام و ترویج تعالیم نورانی اهل بیت (س) و تسدید اساس حوزه‌های علمیه و غمخواری مسلمین و ملت بزرگ ایران اسلامی سپری شد.

آن عالم ربانی در تمام مراحل انقلاب اسلامی همراه نهضت امام خمینی بود و از پشتوانه‌های معنوی نظام جمهوری اسلامی و ناصح مشفق مسؤولان کشور بشمار می‌رفت.

اینجانب این ضایعه‌ی مولمه را به محضر مبارک حضرت بقیّت الله (ارواحنا له الفداء)، رهبر فرهمند انقلاب اسلامی و سایر مراجع تقلید (ادام الله أظلالهم)، نیز حوزه‌های علمیه‌ی شیعه (صانها الله عن الحدثان) و بیت بزرگ گلپایگانی، بخصوص فرزند فاضلش صدیق قدیم آیت الله حاج حسن‌آقا صافی تسلیت عرض کرده، از بارگاه بلند باری برای آن فقیه فقید رفعت رتبت در جوار الهی، و برای وابستگان و دلبستگانش، صبر جمیل و اجر جزیل مسئلت دارم. تغمده الله بواسع رحمته و أسکنه فسیح جنانه و حشره مع اولیائه.

به احترام ارتحال این مرجع مکرم، کلیه دروس حوزه علمیه استان تهران تا آخر هفته تعطیل خواهد بود.

اقلّ الطلبه
علی‌اکبر رشاد
۱۲، ۱۱، ۱۴۰۰/ جمادی‌الثانیه ۱۴۴۳

در پی ارتحال حضرت آیت الله صافی گلپایگانی، حجت الاسلام و المسلمین صفدر پناهی مدیر حوزه علمیه استان کهگیلویه و بویراحمد پیام تسلیتی به شرح ذیل صادر کرد:

بسم الله الرحمن الرحیم

انا لله و انا الیه راجعون

روح بلند عالم ربانی، مرجع عظیم الشان جهان تشیع حضرت آیه الله صافی گلپایگانی به ملکوت اعلی پیوست.

این عالم ربانی که عمر شریفش را وقف خدمت به اسلام نمود، در دهه نخست انقلاب در زمره فقهای شورای نگهبان قانون اساسی و سپس در حوزه‌های علمیه در حمایت مستقیم و غیر مستقیم از نظام اسلامی، سنگ تمام گذاشت و بعد از ارتحال آیت الله العظمی گلپایگانی در کسوت مرجعیت خدمات شایانی به عالم تشیع داشت و با نوشتن کتابی در خصوص حضرت بقیة الله الاعظم، صاحب الزمان با پیرایه‌ها و انحراف مبارزه و چهره واقعی و تابناک امامت را که منتظر و مهدی الامم هست را بخوبی نمایان نمود.

عاش سعیدا و مات سعیدا. از خداوند منان می‌خواهم خلاء وجود این مرد الهی را با لطف و فضلش جبران نماید.

صفدر پناهی

مدیر حوزه‌های علمیه استان

سید عمار حکیم رئیس ائتلاف نیروهای ملّی عراق

سید عمار حکیم رئیس ائتلاف نیروهای ملّی عراق، درگذشت حضرت آیت الله شیخ لطف الله صافی گلپایگانی را تسلیت گفت.

وی در بیانیه‌ای گفت: با رحلت یکی از بزرگان حوزه علمیه و رکنی از ارکان معرفت، هدایت و فقاهت حضرت آیت الله شیخ لطف الله صافی گلپایگانی، مصیبت بزرگی بر دل‌های ما و دل‌های مسلمانان به ویژه پیروان اهل بیت (علیهم السلام)، وارد شد.

حکیم افزود: آیت الله صافی گلپایگانی عمر خود را در راه تدریس و تربیت نسلی از علمای عامل و تحکیم مبانی مکتب اهل بیت (علیهم السلام) صرف کردند.

سید عمار حکیم این مصیبت بزرگ را به محضر حضرت بقیة الله الاعظم (عجل الله تعالی فرجه الشریف) و به امت اسلامی، مراجع عظام تقلید، خانواده و شاگردان و مقلدان آن مرحوم تسلیت گفت و از درگاه الهی مسئلت جست که آن فقید مرحوم را مورد رحمت واسعه و در جوار پیامبران صدیقین و شهدا قرار دهد.

پیام آیت الله محمدجوادفاضل لنکرانی
بسم الله الرحمن الرحیم
إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ
ارتحال مرجع عالیقدر شیعه حضرت آیت الله العظمی آقای حاج شیخ لطف الله صافی گلپایگانی رضوان الله تعالی علیه همه ارادتمندان به مکتب اهل‌بیت عصمت و طهارت و محبان و منتظران حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف و حوزه‌های علمیه و شیعیان را داغدار نمود.
این شخصیت بزرگ مجموعه‌ای از خرد و عقلانیت، متانت و تواضع، علم و تقوا، تدبیر و آینده‌نگری، دلسوزی و رأفت بود. در محضر او آنچه که بیش از همه و قبل از هر چیز بروز داشت، اخلاص و سرسپردگی به ولایت ائمه معصومین علیهم السلام خصوصاً امام زمان حجة بن الحسن العسکری ارواحنا فداه بود. آن مرجع بزرگ و وارسته افتخار تألیفات گرانسنگ در فقه و اصول خصوصاً روایات منتخب مرتبط با حضرت بقیة الله الاعظم و تحلیل بسیار جامع و دقیق از حادثه کربلا را داشت، حضور بسیار مؤثر و جدی ایشان در انقلاب و مجلس خبرگان قانون اساسی و نیز ریاست شورای محترم نگهبان حکایت از نگاه عمیق و اعتقاد راسخ به نقش دین در جامعه داشت، این مصیبت بزرگ را به محضر مقدس قطب عالم امکان امام عصر و حوزه‌های علمیه و مراجع تقلید، خصوصاً رهبری معظم انقلاب و بیت رفیع مرجع بزرگ شیعه حضرت آیت الله العظمی آقای گلپایگانی قدس سره الشریف و آقازادگان و بیت مکرم ایشان خصوصاً حضرت مستطاب حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ محمد حسن صافی دامت برکاته و نیز دامادهای محترم و بالاخص حضرت آیت الله آقای کریمی جهرمی دامت برکاته و همه ارادتمندان و مقلدان ایشان تسلیت عرض می‌نمایم.
حشره الله مع الانبیا و الصالحین.
محمد جواد فاضل لنکرانی ۱۴۰۰/۱۱/۱۲

پیام حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم بهجت پور مدیر حوزه‌های علمیه خواهران

بسم الله الرحمن الرحیم

[الَّذِینَ تَتَوَفَّاهُمُ الْمَلآئِکَةُ طَیِّبِینَ یَقُولُونَ سَلامٌ عَلَیْکُمُ ادْخُلُواْ الْجَنَّةَ بِمَا کُنتُمْ تَعْمَلُونَ] «سوره نحل آیه ۲۳»

ارتحال جانسوز فقیه عالیقدر و شیخ المراجع، حضرت آیت‌الله العظمی آقای حاج شیخ لطف‌الله صافی گلپایگانی «قدس الله نفسه الزکیه» مصیبت جانکاهی است که غم و اندوه بزرگی برجان حوزه‌های علمیه و ملت ولایتمدار ایران و مسلمانان نشاند.

صفای باطن و زهد و تقوای آن فقیه عالیقدر و مرجع عظیم الشأن از ویژگی‌های بارز ایشان بود که عمر بابرکت خود را در اعتلای معارف ناب اسلام و اهل بیت «علیهم السلام» سپری کرد.

آن عالم وارسته که از عاشقان دلباخته و مدافعان حریم اهل بیت عصمت و طهارت بویژه ساحت مقدس حضرت بقیه الله‌الاعظم «عجل الله تعالی فرجه الشریف» و سرور و سیده زنان عالم حضرت صدیقه کبری «سلام الله علیها» بود که همواره در خدمت به مردم شریف و نصح و خیرخواهی پیشگام بود و در مسیر نهضت و انقلاب اسلامی و همراهی امام راحل «قدس سره» و مقام معظم رهبری «مدظله العالی» نورافشانی می‌کرد، و با حضور مؤثر در عرصه‌های مختلف اجتماعی همچون مبارزات با رژیم سابق و عضویت در مجلس خبرگان قانون اساسی و شورای نگهبان، منشأ برکات زیادی برای اسلام و انقلاب بود.

حسن اخلاق و فروتنی و اخلاص آن مرجع گرانمایه از فضیلت‌های والای ایشان بشمار می‌رفت و افزون بر منزلت علمی و اخلاقی و میراث علمی ماندگار از ایشان، اندیشه اجتماعی و سیاسی و اطلاعات و آگاهی‌های اجتماعی و سیاسی و بین‌المللی ایشان نیز ستودنی است.

اینجانب ارتحال این فقیه وارسته و مرجع عظیم الشأن را به حضرت ولی‌عصر «ارواحنا فداه»، مقام معظم رهبری «مدظله»، مراجع عظام تقلید «دامت برکاتهم»، بیت معظم آن مرجع عظیم الشأن «رضوان الله تعالی علیه»، بیت مرحوم آیت‌الله العظمی گلپایگانی «قدس سره» و حضرات آقازادگان مکرم، حوزه‌های علمیه، شاگردان و علاقه‌مندان آن مرحوم و عموم ملت ایران و مسلمانان جهان تسلیت عرض نموده و به همین مناسبت دروس حوزه‌های علمیه خواهران سراسر کشور تا پایان هفته جاری تعطیل می‌باشد.

عبدالکریم بهجت پور

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران

۱۲/ بهمن /۱۴۰۰

متن پیام تسلیت سیده زهره برقعی مدیر جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها

بسم الله الرحمن الرحیم

انا لله و انا الیه راجعون

مِنَ المُؤمِنینَ رِجالٌ صَدَقوا ما عاهَدُوا اللَّهَ عَلَیهِ فَمِنهُم مَن قَضیٰ نَحبَهُ وَمِنهُم مَن یَنتَظِرُ وَما بَدَّلوا تَبدیلً

ضایعه اسفناک درگذشت حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (قدس‌الله‌نفسه‌الزکیه) را محضر حضرت صاحب العصر (عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف)، مقام معظم رهبری (دام‌الله‌عزه)، مراجع بزرگوار جهان تشیع (ادام‌الله‌عزهم)، ارادتمندان، مقلدین و بازماندگان محترم ایشان تسلیت عرض می‌کنم.

امیدوارم روح آن فقیه بزرگوار با ارواح طیبه ائمه اطهار (علیهم‌السلام) محشور باشند.

سیده زهره برقعی

مدیر جامعه الزهرا علیهاالسلام

متن پیام حجت الاسلام والمسلمین سید ابوالحسن نواب رئیس دانشگاه ادیان

بسم الله الرحمن الرحیم

یَا أَیَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ ارْجِعِی إِلَی رَبِّکِ رَاضِیَةً مَرْضِیَّةً فَادْخُلِی فِی عِبَادِی وَادْخُلِی جَنَّتِی

ارتحال فقیه جامع و شیخ المراجع، حضرت آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی (رضوان الله تعالی علیه) مایه اندوهی بزرگ و سوگی عظیم شد. نزدیک به یک قرن تحصیل، تحقیق، تعلیم و ترویج معارف اهل بیت (علیهم السلام) و نیز یک عمر دفاع عالمانه و مخلصانه از حریم اسلام و تشیع، حتماً سرمایه‌ای گرانمایه برای آن عالم ربانی در سیر اخروی شأن خواهد بود. ایشان همواره مدافع انقلاب و امام و نیز خیرخواه نظام و رهبری بودند و در کنار تأکید بر حفظ استقلال جمهوری اسلامی ایران، صیانت از دین و سرزمین را در تعامل با دنیا و تکیه بر مردم می‌جستند. اصرار همیشگیِ آن مرجع فقید بر حفظ استقلال حوزه‌های علمیه هرگز به معنای بی تفاوتی روحانیان در قبال تکالیف سیاسی و اجتماعی نبود. آنچه ایشان از حوزه‌ها می‌خواست، عبارت بود از: حفظ هویت طلبگی و تمرکز بر رسالت دینی‌.

آثار و مآثر علمی و فرهنگی ایشان، از جمله توسعه و بازسازی مسجد امام حسن عسکری (علیه السلام) نام ایشان را ماندگار خواهد کرد.

آن مرجع فقید اهتمام ویژه‌ای به مطالعات ادیان و مذاهب داشت و از این رو، دانشگاه ادیان و مذاهب نیز بارها مورد عنایت و تفقد ایشان قرار گرفت.

اینجانب ضمن تسلیتِ فقدِ آن مرجع عالی مقام به حوزه‌های علمیه و مراجع عظام، به ویژه، مقام منیع رهبری، از خدای بزرگ، علو درجات ایشان و نیز صبر و شکیبایی بازماندگانشان، به ویژه سرور مکرم، حجت الاسلام والمسلمین شیخ حسن صافی را مسئلت می‌نمایم.

سید ابوالحسن نواب

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب

متن پیام تسلیت حجت الاسلام والمسلمین واعظی رئیس دفتر تبلیغات اسلامی

بسم الله الرحمن الرحیم
إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ
إِذَا مَاتَ الْعَالِمُ ثُلِمَ فِی الْإِسْلَامِ ثُلْمَةٌ لَا یَسُدُّهَا شَیْءٌ إِلَی یَوْمِ الْقِیَامَةِ.
ارتحال ملکوتی مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی حاج شیخ لطف الله صافی گلپایگانی (رضوان الله تعالی علیه) را به محضر مبارک حضرت ولی‌عصر (ارواحنا فداه)، مقام معظم رهبری (مدظله العالی)، مراجع بزرگوار تقلید، فرزندان مکرم، حوزه‌های علمیه و شاگردان و مقلدان آن مرحوم تسلیت عرض می‌نمایم.
فقیهی که قریب به یک قرن عمر با برکت خود را در خدمت به ترویج معارف الهی و اعتلای اسلام سپری کرد و الگوی زهد، مجاهدت، حسن معاشرت و اخلاق و تواضع، نُصح و دلسوزی و فضیلت بود.
حضور در مجلس خبرگان و شورای نگهبان قانون اساسی از خدمات جاوید آن فقید به نظام اسلامی در سال‌های نخست پس از پیروزی انقلاب اسلامی است و از آن پس همواره از حامیان و پشتیبانان نهضت ملّت شریف، امام راحل عظیم الشأن (قدس‌سره الشریف) و مقام معظم رهبری (مدظله العالی) و نظام بودند.
امروز دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم و دیگر نهادهای مؤثر علمی و فرهنگی یکی از اصلی‌ترین هادیان و پشتوانه‌های معنوی خود را از دست دادند. این مرد الهی در طول عمر شریف خویش افزون بر تدریس، تحقیق و خیرخواهی نسبت به ملّت و مسلمانان و مظلومان جهان، پدری مهربان، مشفق و بصیر برای تمامی فعّالان عرصة اعتلای فرهنگ ایمانی، قرآنی و مهدوی و صیانت از مکتب نورانی اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم السلام) بود.
برای روح بلند آن عالم ربانی علو درجات و برای فرزندان بزرگوار و بازماندگان و ارادتمندان آن فقید سعید صبر و اجر مسئلت دارم.
احمد واعظی
۱۴۰۰/۱۱/۱۲

چهارشنبه عزای عمومی اعلام شد | قم تعطیل رسمی

هیئت دولت روز چهارشنبه را به مناسبت ارتحال حضرت آیت الله صافی گلپایگانی عزای عمومی اعلام کرد.

هیأت دولت جمهوری اسلامی ایران رحلت شیخ الفقها حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (ره) را به حضرت بقیه الله الاعظم ارواحنا فداه، رهبر معظم انقلاب، مراجع عظام تقلید، حوزه‌های علمیه و مردم شریف ایران تسلیت گفته و به منظور بزرگداشت مقام شامخ مرجعیت، روز چهارشنبه سیزدهم بهمن ماه ۱۴۰۰ را در سراسر کشور عزای عمومی و در استان قم تعطیل رسمی (عمومی) اعلام کرد.

متن پیام تسلیت سپاه استان قم به مناسبت ارتحال حضرت آیت الله صافی گلپایگانی به این شرح است:
إنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ

قال رسول الله (صلی الله علیه وآله)

إِذَا مَاتَ الْعَالِمُ ثُلِمَ فِی الْإِسْلَامِ ثُلْمَةٌ لَا یَسُدُّهَا شَیْءٌ إِلَی یَوْمِ الْقِیَامَةِ.

همزمان با چهل وسومین سالگرد انقلاب شکوهمند اسلامی، روح بلند و پاکِ عالم مجاهد، شیخ الفقهاء والمجتهدین؛ مرجع عالیقدر جهان تشیع حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (رضوان الله تعالی علیه) به ملکوت اعلی پیوست.

با تأثر وتالم این ضایعه اسفناک را به محضر انور حضرت، ولی الله الاعظم امام زمان (ارواحناله الفداء) و رهبر فرزانه انقلاب حضرت آیت الله العظمی امام خامنه‌ای (مدظله العالی) وبه حوزه‌های علمیه وعلماء اعلام، خاصه شاگردان وتربیت یافتگان وبویژه بیت معظم له وبیت رفیعِ مرجعِ اعلی شیعیان، مرحوم آیت الله العظمی حاج سید محمدرضا گلپایگانی (قُدّسَ سره) و آقازادگان مکرم آن عالم وارسته و فقیه بصیر و همه مریدان و مقلدانش، تسلیت وتعزیت عرض می‌نمائیم.

خدمات گسترده وارزنده علمی، فرهنگی، سیاسی واجتماعی آن عالم مجاهد و انقلابی و صحابی امام راحل وعظیم الشان (رضوان الله تعالی علیه) و حامی انقلاب ویاور رهبر حکیم وفرزانه انقلاب اسلامی حضرت امام خامنه‌ای به نظام و ملت و حوزه‌های کهن علمیه و ساحت روحانیت و مرجعیت و دین و مکتب اهل البیت (علیهم السلام) همواره در تاریخ وتمدن ملت وانقلاب اسلامی، ماندگار وچون اوراقی زرین بر دفتر خاطرات و عمر گرانمایه آن پیر روشن ضمیرخواهد درخشید.

متن پیام تسلیت آیت الله رجبی عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه

بسم الله الرحمن الرحیم
إنا لله و إنا الیه راجعون
إِذَا مَاتَ الْعَالِمُ ثُلِمَ فِی الْإِسْلَامِ ثُلْمَةٌ لَا یَسُدُّهَا شَیْءٌ إِلَی یَوْمِ الْقِیَامَةِ.

ارتحال ملکوتی مرجع عالیقدر جهان تشیع شیخ‌المراجع حضرت آیت الله العظمی حاج شیخ لطف‌الله صافی گلپایگانی اعلی‌الله مقامه الشریف ضایعه‌ای بزرگ برای حوزه‌های علمیه، مردم ایران اسلامی و امت اسلام است.

آن مرجع عالیقدر عمر شریف خود را در راه تبیین معارف اسلام و مکتب اهل‌بیت علیهم السلام و دفاع از ارزش‌های اسلام و کیان تشیع و انقلاب و نظام اسلامی سپری کرد و همواره حمایت از امام راحل (قدس سره) و رهبر معظم انقلاب (مدظله‌العالی) را وظیفۀ الهی خود می‌دانست.
آن مرجع عظیم الشأن با حضور در مجلس خبرگان قانون اساسی در زمنیۀ تدوین قانون اساسی و با عضویت در شورای نگهبان و دبیری آن شورا و تألیف کتاب در زمینه ولایت فقیه در دفاع از نظام اسلامی و امام و رهبری نقش خود را ایفا کردند.

اینجانب ضمن عرض تسلیت به پیشگاه حضرت ولیعصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف)، رهبر معظم انقلاب اسلامی (ادام الله ظله الشریف)؛ بیت مکرم؛ به‌ویژه آقازادگان‌شان و شاگردان و علاقه‌مندان به آن عالم وارسته و فقیه والامقام، علو درجات ایشان را از درگاه خداوند متعال خواستارم.

محمود رجبی
رئیس مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره)

متن پیام تسلیت آیت الله دوزدوزانی تبریزی


اِنَّا للّه وإِنّا إِلَیهِ رَاجِعُونَ
از شنیدن خبر ارتحال مرجع عالیقدر جهان تشیع حضرت آیت‌اللّه العظمی صافی گلپایگانی قدس سره‌الشریف که یکی از ارکان حوزه علمیه قم و مدافع حریم امامت و مهدویت بودند بسیار متأثر گشتم.
این ضایعه جبران ناپذیر را محضر حضرت بقیة اللّه الاعظم روحی و ارواح العالمین لتراب مقدمه الفداء، حوزه‌های علمیه، ارادتمندان و بیت معظم له تسلیت گفته و از خداوند متعال برای ایشان علو درجات و برای بازماندگان صبر جمیل و اجر جزیل خواهانم.

یدالله دوزدوزانی
۱۴۰۰/۱۱/۱۲

پیام تسلیت مشترک آیت‌الله سعیدی نماینده ولی‌فقیه در استان قم و سید محمدتقی شاهچراغی استاندار قم

بسم الله الرحمن الرحیم
إِذَا مَاتَ الْعَالِمُ ثُلِمَ فِی الْإِسْلَامِ ثُلْمَةٌ لَا یَسُدُّهَا شَیْءٌ
خبر ارتحال ملکوتی شیخ المراجع حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی رضوان الله تعالی علیه مایه تألم و تأثر فراوان اینجانبان گردید.
آن فقیه بزرگ، عمر پر برکت خویش را در عرصه‌های مختلف علمی، فرهنگی و سیاسی صرف ترویج اسلام ناب محمدی صلی الله علیه و آله و استحکام پایه‌های نهال نوپای انقلاب اسلامی ایران کرد تا انقلاب به برکت این مجاهدت‌ها به درختی تنومند تبدیل شود و با تألیف کتب ارزشمند فقهی و تربیت شاگردانی فقیه و وارسته زکات علم خویش را به نحو اتم و اکمل پرداخت نمود.

اینجانبان از جوار مضجع شریف حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها رحلت جانگداز این مرجع عالیقدر را خدمت حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف، حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها، مراجع عظام تقلید، رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای مدظله العالی، حوزه‌های علمیه، شاگردان، مقلدان، دوستداران، مردم و بیت شریف آن بزرگوار تسلیت عرض می‌کنیم و علو درجات آن شخصیت والا را از خداوند متعال طلب نموده و برای بیت معزز و ارادتمندان ایشان صبر جزیل مسئلت داریم.

سید محمد سعیدی
نماینده ولی فقیه، امام جمعه و تولیت آستان مقدس قم سید محمد تقی شاهچراغی
استاندار قم

پیام حجت الاسلام والمسلمین احمد مبلغی عضو مجلس خبرگان رهبری

بسم الله الرحمن الرحیم

انالله و انا الیه راجعون
ارتحال حزن‌انگیز شیخ الفقهاء، فقیه مکتب اهل بیت عصمت و طهارت (ع) حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (قدس سره) خسارتی جبران ناپذیر برای حوزه‌های علمیه و برای جامعه دینی و ایمانی است.

شخصیت ارجمند آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (ره) ویژگی‌های مهمی داشت که به موجب آن، برای حوزه‌های علمیه به سرمایه‌ای بزرگ از حیث سلوکی و اجتماعی و فقاهتی بدل شده است.
سلوک و اندیشه این مرجع راحل از صفای روح و میل به نصح و عشق به مردم و توجه عمیق به انقلاب خبر می‌داد. فروتنی عالمانه از ژرفنای وجودش برمی خاست و شوق عمیق به تحقق ارزش‌ها و حل مشکلات در جامعه، سراسر وجود خیرخواه و نیک اندیشش را فراگرفته بود.

فصل مشبعی از زندگی پربارش به تشویق به خوبی‌ها و گسترش زیبایی‌های اسلام و پیامبر اسلام (ص) و اهل بیت (ع) اختصاص داشت و وجهه همتش زمینه سازی برای فراهم آوردن بستر لازم برای ارتقا میل به خوبی و زیبایی در جامعه بر پایه رویکرد آگاهانه و عالمانه و مشفقانه به اسلام بود.

ذات خداجوی و مردم دار و خیرخواه این مرجع راحل عمیقاً تعلق خاطری مؤثر به جامعه داشت و رفتار و نگاهش همواره درون این چارچوب شکل می‌گرفت و پی جوی توجه به آن بود.

"جهان اسلامی اندیشی" از ویژگی‌های بارز ایشان بود. وی دو خط موازی را، همزمان، دنبال می‌کرد. از یک سوی عشقی فراوان و مثال زدنی به اهل بیت (علیهم السلام) داشت و این عشق بر سیره، سلوک، فکر، ذکر و اندیشه اش سایه‌ای بلند و عمیق افکنده بود، و از سوی دیگر بر آن بود تا آنچه را از مکتب آیت الله بروجردی درباره وحدت آموخته است، به صورت جدی و به گونه‌ای علاقه مندانه تعقیب و پیگیری نماید.
من شخصاً تجاربی از این بخش از شخصیت ارزشمند ایشان در خاطر دارم که قابل توجه است. در برخی موارد، هنگام بازگشت از سفرهای مرتبط با وحدت اسلامی، به دعوت دفتر آن مرجع فقید برای ارائه گزارش به حضورشان می‌رسیدم، ایشان از شنیدن فعالیت‌های وحدت گرایانه و ارتباطات جهان اسلامی بسی شادو مسرور می‌شدند و از انجام این تلاش‌ها ابراز خرسندی فراوان می‌نمودند. بنده ایشان را به واقع، و در معنای مؤثر کلمه، علاقه مند به ارتباطات اسلامی معطوف به ایجاد وحدت با جهان اهل سنت یافتم و وجوه مختلف چنین رویکردی را در نگاه، سخن و تعامل ایشان دریافتم.

برخی مواقع، طی این دیدارها، سخن به تبیین تجربیات ارزنده ای می‌گشودند که در گذشته‌های دور و طی مکاتباتی با علمای اهل سنت برایشان شکل گرفته بود. ایشان تشریح می‌کردند که چگونه از دیرباز نسبت به تحولات علمی، و به ویژه مطالعات و تلاش‌های تفسیری در جهان اهل سنت، پیگیریی هایی داشته اند و حتی با برخی از مفسران تفسیر قرآن، همچون ابن عاشور در جهان اهل سنت، نامه نگاری کرده بودند.

شخصیت آیت الله صافی در تعبیه اخلاق به بدنه مسئولیت، و تزریق مسئولیت به بدنه اخلاق الگوی بسیار زیبایی است. این فقیه فقید، همچنین در "مردم داری"، "مردم آشنایی" و "دلسوزی برای مردم" در چارچوب ظرفیت‌ها و اصالت‌های اجتهاد و انقلاب در صف مقدم حوزویان قرار داشتند و از این حیث نیز نقش الگو را ایفا می‌کردند.

حوزه علمیه در این ارتباط سرمایه زیادی را از دست داده است، اما در عین حال آنچه از ایشان در دسترس است خود سرمایه‌ای بزرگ است.

این مصیبت بزرگ را به امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف، مقام معظم رهبری، مراجع معظم تقلید، حوزه‌های علمیه و خانواده آن فقیه فقید به ویژه فرزندان او، و بالاخص حضرت حجت الاسلام والمسلمین جناب حاج شیخ حسن صافی و نیز مقلدان و ارادتمندان این مرجع والا تسلیت عرض می‌نمایم

متن پیام تسلیت حجت‌الاسلام‌والمسلمین میرمحمدی رئیس مرکز خدمات حوزه‌های علمیه

بسم الله الرحمن الرحیم

الَّذینَ إِذَا أَصَابَتْهُمْ مُصِیبَهٌ قَالُوا إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ

تاریخ پر افتخار حوزه‌های علمیه نشان از شخصیت‌ها و عالمان عاملی دارد که وجود آنان چراغ پر فروغ برای پویندگان راه سعادت و معنویت است. فقیه عالیقدر و مرجع عظیم‌الشأن حضرت آیت‌الله‌العظمی حاج شیخ لطف‌الله صافی گلپایگانی قدس الله نفس الزکیه عمر شریفشان را در راه علم و خدمت به قرآن و مکتب اهل بیت علیهم‌السلام سپری نمود، نه تنها در معنویت و اوج اخلاق سرآمد بود بلکه در تألیف و تربیت شاگردان و خدمت به مردم و نظام مقدس جمهوری اسلامی زبانزد همگان بود و در همراهی با امام خمینی (قدس سره) و مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) لحظه‌ای کوتاهی ننمود.

ارتحال جانسوز آن مرجع بزرگ را به محضر حضرت ولی عصر (عج)، رهبر معظم انقلاب (مدظله‌العالی)، مراجع عظام تقلید، حوزه‌های علمیه و عموم مردم شریف ایران بالأخص به بیت مکرم و فرزندان معزز ایشان تسلیت عرض می‌نمایم و از خداوند متعال رحمت واسعه الهی برای آن مرجع بزرگوار و صبر و اجر برای خانواده محترم ایشان مسئلت دارم.

متن پیام تسلیت آیت الله سیدمحمدتقی دیباجی اصفهانی از اساتید حوزه علمیه قم

بسم الله الرحمن الرحیم
قال الامام امیرالمؤمنین سلام‌الله‌علیه: إذا ماتَ العالِمُ ثُلِمَ فی الإسلامِ ثُلمَةٌ لایَسُدُّها شَیءٌ إلی یَومِ القیامةِ (المحاسن، ج ۱، ص ۲۳۳)
با نهایت تأسف و تألم در آستانه دهه فجر انقلاب اسلامی، خبر ارتحال فقیه اهل‌بیت عصمت و طهارت علیهم‌السلام حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی رحمة الله علیه را شنیدیم. او عالمی ربانی و خلیق بود که چهره بانشاطش همواره امید بخش محرومان بود و تواضع و رفتارش آموزنده، این یادگار الهی و بقیة السلف، عمر طولانی و پربرکت خود را در ترویج دین و تألیف کتب سودمند گذرانید. وی به طلاب علوم دینیه به ویژه سادات و ذریه پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله احترام وافری می‌گذاشت. مدافع حریم اهل بیت سلام الله علیهم بود و ایام فاطمیه سلام‌الله‌علیها با هیئت عزا و چشمان گریان، همراه عزاداران به طرف حرم کریمه اهل‌بیت حضرت فاطمه معصومه علیهاالسلام حرکت می‌کرد. اینجانب
این ضایعه را به حضرت بقیة الله الاعظم صلوات‌الله علیه و مراجع تقلید و رهبر عالیقدر انقلاب دامت‌برکاتهم و وابستگان به بیت شریف علی الخصوص فرزند فرزانه‌اش آیة الله حاج شیخ محمد حسن صافی زیدعزه تسلیت عرض نموده و برای بازماندگان آن عالم وارسته، صبر جمیل و اجر جزیل مسئلت می‌نمایم.

والسلام علیکم و رحمة الله
سیدمحمدتقی دیباجی اصفهانی
۲۹ جمادی الثانی ۱۴۴۳

متن پیام تسلیت آیت الله سیفی مازندرانی از اساتید حوزه علمیه قم

بسم الله الرحمن الرحیم

ارتحال فقیه اهل بیت علیهم السلام آیت الله العظمی حاج شیخ لطف الله صافی گلپایگانی رحمت الله علیه ضایعه‌ای برای جهان تشیع به ویژه حوزه‌های علمیه امامیه در بلاد اسلامی می‌باشد.

ایشان در عرصه‌ی فقاهت و کفالت ایتام آل‌محمد صلوات الله علیه و آله از چهره‌های درخشان فقهای شیعه بوده اند.

اینجانب چند مرتبه‌ای که در زمان حیات مرحوم آیت الله العظمی حاج سید محمدرضا گلپایگانی رحمة الله علیه و در بیت معظم له خدمت ایشان رسیدم، ایشان را برخوردار از نشاط و قوت در مباحث فقهی و آشنا با مذاق اهلبیت یافتم.

این فقیه بزرگوار دورانی از عمر شریف خود را در خدمت انقلاب و امام راحل بوده است.
غفران و علوّ درجات ایشان را از درگاه ذات ربوبی مسئلت دارم.

غفرالله له و بدّل الله سیئاته بالحسنات وحشره مع النبی و آله الاطهار

علی اکبر سیفی مازندرانی
حوزه علمیه قم
۱۲ بهمن ۱۴۰۰

پیام تسلیت مجمع فضلاء و مدرسین قمی حوزه علمیه قم

بسم الله الرحمن الرحیم
انا لله و انا الیه راجعون
عروج ملکوتی مرجع عالیقدر، شیخ الفقهاء و المجتهدین، حضرت آیت الله العظمی حاج شیخ لطف الله صافی گلپایگانی (ره)، جهان تشیع را درغم و اندوهی بزرگ فرو برد. آن بزرگوار یکی از ستاره‌های درخشان حوزه علمیه قم بود که درخشش علمی و معنوی خود را در محضر حضرت آیت الله العظمی بروجردی آغاز کرد و تا سالیان متمادی با دروس، تألیفات و موعظه‌های سازنده خویش، بر دل‌های مشتاقان، پرتوافکنی می‌کرد. غیرت و حمیّت کم‌نظیر در دفاع از مرزهای دین اسلام و مکتب اهل‌بیت علیهم السلام، ویژگی بارز آن فقیه ربانی بود.
بی‌شک عضویت ایشان در مجلس خبرگان قانون اساسی و مشارکت در نگارش قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و عضویت در شورای نگهبان، سند افتخاری برای نظام جمهوری اسلامی و باقیات الصالحاتی برای آن مرحوم است. آن مرجع عظیم الشأن در طول سال‌های پس از انقلاب، پیوسته با مواعظ و نصایح خود، راهنمایی دلسوز برای مسئولان و خدمت‌گزاران نظام بود و در مواقع لزوم، با هشدارهای قاطع و ناصحانه خود، در برابر هر گونه کج‌روی از صراط مستقیم می‌ایستاد. احکام نورانی دین اسلام، عقاید حقه مذهب شیعه، آرمان‌های اصیل انقلاب اسلامی و رفاه و آسایش بیشتر مردم و رفع آلام و مشکلات آنان، خطوط قرمز آن پیر روشن‌ضمیر بود که بر سر آن، حاضر به کوچک‌ترین مسامحه‌ای نمی‌شد.
فقدان غم‌بار حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی، خسارتی جبران‌ناپذیر به حوزه‌های علمیه جهان تشیع، به ویژه حوزه علمیه قم است. مجمع فضلاء و مدرسین قمی حوزه علمیه قم این ضایعه اسفناک را به محضر قطب عالم امکان، حضرت بقیت الله الاعظم عجل الله فرجه الشریف، مقام معظم رهبری، حوزه‌های علمیه، مراجع عظام تقلید و عموم علاقه‌مندان و ارادتمندان و مقلدان ایشان تسلیت و تعزیت عرض نموده، از درگاه خداوند متعال برای روح ملکوتی آن مرجع عالیقدر، رحمت و مغفرت واسعه را مسئلت می‌کند.

مجمع فضلاء و مدرسین قمی حوزه علمیه قم

پیام تسلیت آیت الله علیدوست عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم

بسم الله الرحمن الرحیم

*وَجَعَلْنَا بَیْنَهُمْ وَبَیْنَ الْقُرَی الَّتِی بَارَکْنَا فِیهَا قُرًی ظَاهِرَةً وَقَدَّرْنَا فِیهَا السَّیْرَ سِیرُوا فِیهَا لَیَالِیَ وَأَیَّامًا آمِنِینَ*


مطابق کریمه فوق و نص وارد در تفسیر آن، عالمان راستین دین، واسطه مردمان حق طلب با منابع فیض و معرفت (قرای مبارک) هستند. از سویی نگاه به قرآن، اهل بیت نبوت و کل معارف دین دارند و از سویی مردم را در کنار خود.

و مرحوم آیت الله العظمی صافی گلپایگانی از این عالمان بودند. ایشان صاحب فقهی منضبط و در عین حال پاسخگو و در مواضع صعوبت، کارا، برخوردار از نگاهی مُتعمّق به مسائل امامت و مهدویت کریم و صاحب اثر در این باره، مالک رفتاری حساب‌شده و معقول در ارتباط با سیاست، انقلاب اسلامی، نظام، حوزه و استقلال آن با حفظ ارتباط با بدنه حوزه‌های علمیه و مردم بودند.

غیرتی تحسین‌برانگیز در دفاع از حریم اهل بیت – علیهم السلام – داشتند و اگر نامبارک صدایی می‌شنیدند که به تشیع، حوزه‌های علمیه و ایران «اسمعی یا ایران» می‌گفت و در این باره کاغذ سیاه می‌کرد، ایشان هم هوشمندانه و خوش‌سلیقه کتاب می‌نوشتند و جواب می‌دادند که: «ایران تسمع و تجیب».

انصافاً که خداوند بزرگ، چه سلیقه و چه توفیقاتی را به خاص بندگانش عنایت می‌فرماید. ایشان از اینکه بر دست یک طلبه سیاه‌پوست بوسه زند، ابا نداشتند؛ کاری که شاید در تاریخِ رهبرانِ مذهبی و غیر مذهبی - به جز آنچه از برخی ذوات مقدس نقل می‌کنند - نتوان برای آن نمونه آورد.

به هر حال ایشان چون هر مسافر دیگری رفتند باید که از رفتارشان سخن گفت و الگو گرفت.

ارتحال با عزت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی – قدس سره – محضر مقدس بقیة الله الاعظم و حجت مطلق عصر حجة بن الحسن العسکری – علیهما السلام – تسلیت باد.

همچنین این ارتحال را به مراجع بزرگوار، بیت معظم ایشان و بیت آیت الله العظمی گلپایگانی – قدس سره – بستگان؛ مخصوصاً استاد حوزه؛ جناب حجت الاسلام و المسلمین حسن آقا صافی گلپایگانی، دامادهای مکرم؛ به ویژه حضرت آیت الله کریمی جهرمی، مقلدان و عموم علاقه‌مندان به ایشان تسلیت عرض می‌کنم.

قم؛ حوزه علمیه؛ ابوالقاسم علیدوست
سه شنبه، ۱۲/۱۱/۱۴۰۰
۲۹ جمادی الثانی ۱۴۴۳

پیام تسلیت آیت الله مبشر کاشانی از اساتید حوزه علمیه قم

بسم الله الرحمن الرحیم
ارتحال فقیه بصیر و مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی حاج شیخ لطف الله صافی گلپایگانی را به محضر مقدس ولی الله الاعظم حجت ابن الحسن (عج) و رهبر فرزانه انقلاب و به حوزه‌های علمیه کشور و به بیت معظم ایشان و عموم شیعیان تسلیت می گویم.
رحلت این عالم برجسته، ثلمه ای جبران ناپذیر برای اسلام و حوزه‌های علمیه است.
خدمات آن فقیه بزرگوار در عرصه‌های علم و انقلاب و تألیفات ارزشمند ایشان از آثار ماندگار در تاریخ اسلام و انقلاب می‌باشد.
از خداوند منان علو درجات آن مرحوم و صبر جمیل و اجر جزیل برای بازماندگان ایشان را مسألت می‌نمایم.
قم المقدسه
مبشر کاشانی
۱۴۰۰/۱۱/۱۲

مراسم بزرگداشت آیت الله العظمی صافی از سوی رهبر معظم انقلاب

مجلس ترحیم و بزرگداشت حضرت آیت‌الله صافی گلپایگانی چهارشنبه شب (۱۳ بهمن ۱۴۰۰) بعد از نماز مغرب و عشاء در مسجد امام حسن عسکری علیه‌السلام قم از طرف حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی برگزار می‌شود.

پیام تسلیت تیپ ۸۳ روحانیون رزمی تبلیغی امام جعفر صادق علیه السلام
بسم الله الرحمن الرحیم
انا لله وانا الیه راجعون
إِذَا مَاتَ الْعَالِمُ ثُلِمَ فِی الْإِسْلَامِ ثُلْمَةٌ لَا یَسُدُّهَا شَیْءٌ
ارتحال فقیه عالیقدر و مجاهد خستگی ناپذیر، مرحوم آیت الله العظمی صافی گلپایگانی موجب تأثر و تالم فراوان گردید.
مرحوم آیت الله العظمی صافی از جمله علمای راستینی بود که عمر بابرکت خود را وقف خدمت صادقانه به اسلام و مذهب تشیع نمود و در این راه تمام مساعی خود را برای دفاع از کیان اسلام و پاسخگویی به شبهات خناسان به کار بست.
این مرجع بصیر در مسیر پیروزی انقلاب اسلامی و همراهی با بنیانگذار جمهوری اسلامی امام خمینی قدس سره الشریف و مقام معظم رهبری مد ظله العالی ودلسوزی مسئولانه برای نظام مقدس جمهوری اسلامی از هیچ کوششی دریغ نورزید.
تیپ ۸۳ روحانیون رزمی تبلیغی امام جعفر صادق علیه السلام این ضایعه جبران ناپذیر را به پیشگاه مقدس قطب عالم امکان حضرت بقیت الله الاعظم، عجل الله تعالی فرجه الشریف ونائب برحقش؛ امام خامنه‌ای مدظله العالی، مراجع عظام تقلید دامت برکاتهم، حوزه‌های علمیه، مقلدین آن مرحوم و عموم مردم شریف ایران تسلیت و تعزیت عرض نموده و برای آن مرحوم غفران و رحمت واسعه الهی و حشر با ائمه اطهار علیهم السلام و برای بازماندگان ایشان صبر جمیل و اجر جزیل مسئلت می‌نماید.
روابط عمومی تیپ ۸۳ روحانیون رزمی تبلیغی امام جعفر صادق علیه السلام

پیام تسلیت حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه از اساتید حوزه علمیه قم

متن آن به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم
«الَّذِینَ یُبَلِّغُونَ رِسَالَاتِ اللَّهِ وَیَخْشَوْنَهُ وَلَا یَخْشَوْنَ أَحَدًا إِلَّا اللَّهَ وَکَفَیٰ بِاللَّهِ حَسِیبًا»
عروج ملکوتی فقیه متخلق عالم ربانی حضرت آیت الله العظمی حاج شیخ لطف الله صافی گلپایگانی، ثلمه جبران ناپذیری برای حوزه‌های علمیه بود.
جهاد علمی این فقیه مخلص در تحصیلش نزد بزرگانی همچون آیت الله العظمی بروجردی و تربیت شاگردان فرهیخته و تألیف آثار ارزشمند فقهی و کلامی و تاریخی و نشر اشعار درباره اهل بیت علیهم السلام به ویژه کتاب منتخب الاثر فی الامام الثانی عشر و پاسخ به شبهات و پرسشهای جوانان، معظم له را شخصیت کم نظیری در دوران معاصر ساخت.
وی علاوه بر اینکه مرجع تقلید شیعیان بود؛ یاور حضرت امام خمینی در تدوین قانون اساسی و دبیری شورای نگهبان و همیشه همراه نظام و رهبری و دلسوز انقلاب اسلامی بود. دلسوزی سیاسی ایشان با محوریت عقلانیت اسلامی بود؛ نه در راستای جریان‌ها و باندهای سیاسی دنیا طلب.
اخلاص و تقوای شیخ المراجع در دوران ما کم نظیر بود و عروج او، جامعه اسلامی را عزادار کرد.
این ضایعه را به پیشگاه ولی عصر ارواحنا لتراب مقدمه الفداء و مقام معظم رهبری و مراجع تقلید و حوزه‌های علمیه و شاگردان و خانواده به ویژه آقازاده‌های این عالم ربانی تسلیت عرض می‌کنم. ضیافت علوی و حسینی نصیب این مرجع تقلید باد.
والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته
عبدالحسین خسروپناه دزفولی
طلبه حوزه علمیه قم
۱۲ بهمن ۱۴۰۰ و ۲۹ جمادی الثانی ۱۴۴۳

پیام تسلیت سید موسی حسینی کاشانی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم 

انا لله و انا الیه راجعون

با درگذشت هر عالمی، چنان رخنه ‏ای در اسلام پدید می‌آید که تا روز قیامت هیچ چیز آن را فرو نمی‌پوشاند. امام علی علیه السلام

رحلت فقیه عالیقدر، عالم وارسته، مرجع عظیم الشان شیعیان و دلداده راستین اهل بیت علیهم السلام حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی غمی بزرگ را بر دل‌های همه مؤمنین به ویژه مقلدین، شاگردان و دوستدارانش نشاند. در وصف کمالات و منش و بزرگواری ایشان، بزرگان بسیار گفته اند و خواهند گفت اما آنچه شاید در کنار تالیفات متعدد کمتر به آن پرداخته شود طبع لطیف و سرشار ایشان در سرایش اشعار نغز و آئینی بوده است. *"در آرزوی وصال"* عنوان مجموعه‌ای از اشعار آن فقیه وارسته است که عشق و ارادت به محضر اهل بیت علیهم السلام به ویژه حضرت صاحب الزمان عجل الله تعالی فرجه الشریف در آن موج می‌زند. اینجانب این مصیبت بزرگ را به محضر حضرت ولی عصر روحی فداه، رهبر معظم انقلاب مد ظله، مراجع معظم تقلید، حوزه‌های علمیه و عموم فرهیختگان و مردم فهیم و متدین استان قم به ویژه خانواده معزز ایشان تسلیت و تعزیت عرض می‌نمایم و از خداوند متعال برای دل‌های داغدار صبر جمیل و برای آن فقیه ربانی علو درجات و هم نشینی با حضرات معصومین علیهم السلام در بهشت برین مسئلت می‌نمایم.

پیام تسلیت حجت الاسلام والمسلمین محمدحسن رحیمیان، تولیت مسجد مقدس جمکران 

بسم الله الرحمن الرحیم
اذَا مَاتَ الْعَالِمُ ثُلِمَ فِی الْإِسْلَامِ ثُلْمَةٌ لَا یَسُدُّهَا شَیْءٌ إِلَی یَوْمِ الْقِیَامَةِ

ارتحال مرجع عالیقدر و شیخ الفقهاء حضرت آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی موجب تألم و اندوه جامعه اسلامی و پیروان مکتب اهل بیت (علیهم السلام) گردید.
اینجانب این ضایعه اسفناک را به محضر حضرت بقیة الله الاعظم (ارواحنا لتراب مقدمه الفداء)، رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله العالی)، مراجع معظم تقلید، حوزه‌های علمیه، جمیع ارادتمندان و بیت مکرم ایشان تسلیت عرض می‌نمایم.

ارادت بی اندازه و خالصانه به اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم السلام) بالاخص حضرت ولیعصر (عج) و تعلق خاطر خاص به مسجد مقدس جمکران، از خصوصیات برجسته این عالم جلیل القدر بود.
اینک در سالگرد طلیعه بهار انقلاب اسلامی، یاد و خاطره این عالم بصیر که از معتمدین امام راحل بود و عمر پربرکت خود را در راه اعتلای اسلام ناب، ترویج معارف اهل‌بیت علیهم السلام و یاری انقلاب اسلامی صرف کرد، گرامی داشته و از درگاه خدای رحمن و رحیم برای آن مرجع عالی‌مقام علو درجات و رحمت بی کران و رضوان الهی مسالت دارم.

محمد حسن رحیمیان
تولیت مسجد مقدس جمکران

پیام  تسلیت جامعةالمصطفی‌العالمیه

بسمه تعالی

إِذَا مَاتَ الْعَالِمُ ثُلِمَ فِی الْإِسْلَامِ ثُلْمَةٌ لَایَسُدُّهَا شَیْءٌ إِلَی یَوْمِ‌الْقِیَامَةِ.

روح بلند و ملکوتی مرجع عالی‌قدر جهان تشیع، پاسدار غیور حریم اهل‌بیت عصمت و طهارت (علیهم‌السلام)، فقیه متأله و عالی‌قدر، حضرت آیت‌الله‌العظمی شیخ لطف‌الله صافی گلپایگانی، به ملکوت اعلی پیوست.

این عالم ربانی، از مراجع معظم تقلید و از برجسته‌ترین اساتید حوزه علمیه قم بودند که در طی دهه‌های متمادی از عمر پربرکت خویش، جمع کثیری از فضلا و طلاب علوم دینی، از افادات و تحقیقات علمی و آثار فقهی، کلامی، تاریخی، حدیثی و شعر و ادبیات معظم‌له بهره‌مند گشتند.

تقوا و پارسایی این عالم مجاهد در کنار روحیه مردمی و متواضع، ایشان را در میان طلاب، جوانان و اقشار مختلف مردم، شخصیتی محبوب ساخته بود.

عضویت در مجلس خبرگان قانون اساسی و عضویت در شورای نگهبان و دبیری آن با حکم امام خمینی (قدس سره)، از جمله خدمات سیاسی حضرت آیت‌الله‌العظمی صافی گلپایگانی و حضور معظم‌له در عرصه‌های گوناگون حماسه‌های انقلاب اسلامی به شمار می‌آید.

جامعةالمصطفی‌العالمیه این مصیبت عظمی و ضایعه اسف‌بار را به پیشگاه امام زمان (عجل‌الله تعالی فرجه‌الشریف)، مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی)، مراجع عظام تقلید، علما و طلاب حوزه‌های علمیه، بیت مکرم و عموم مسلمین و ارادتمندان به خاندان عصمت و طهارت (علیهم‌السلام) تسلیت عرض می‌نماید.

پیام تسلیت بنیاد بین المللی ثامن

بسمه تعالی
 
ارتحال فقیه والامقام، مرجع عظیم الشان جهان تشیع و بزرگ مدافع حریم اسلام و اهل بیت علیهم الاسلام حضرت آیت الله العظمی آقای حاج شیخ لطف الله صافی گلپایگانی قدس الله نفسه الزکیه موجب تاثر و تالم فراوان خادمین مکتب اهل بیت علیهم السلام در بنیاد بین المللی ثامن گردید.
فقدان آن بزرگوار که عمر پربرکت خویش را در راه ترویج علوم و معارف آل الله، دفاع از تشیع و مقابله با انحرافات بذل نمودند حقیقتا خسارتی جبران ناپذیر است؛ اخلاص، اخلاق، تقوا، معنویت و مراتب مودت و محبت والا و خالصانه ایشان نسبت به اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام خصوصا حضرت بقیه الله الاعظم عجل الله تعالی فرجه الشریف از شاخص ترین خصوصیات آن فقیه پارسا به شمار می رود.
همچنین اهتمام ایشان به نشر و ترویج مکتب اهل بیت علیهم السلام خصوصا در سطح بین الملل ستودنی بود، و همواره عنایت خاص و ویژه ای نسبت به این بنیاد و مبلغین آن داشتند، اشک شوق ایشان در بیان گزارش مبلغین هیچگاه از خاطرمان دور نخواهد شد، عاش سعیدا و مات سعیدا.
بدینوسیله این مصیبت بزرگ را به محضر حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف، مقام معظم رهبری، مراجع معظم تقلید، حوزه های علمیه، شاگردان و ارادتمندان، بیت مکرم و بیوت وابسته و فرزندان معزز به ویژه حضرت حجت الاسلام و المسلمین آقای حاج شیخ محمد حسن صافی گلپایگانی دامت برکاته، تسلیت عرض می نماییم؛ خداوند متعال روح این فقیه بزرگوار را در اعلی علیین در جوار اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام متنعم فرماید.

بنیاد بین المللی ثامن

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • IR ۱۳:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۲
    16 0
    بسم‌الله الرحمن الرحیم. انّا للّه و انّا الیه راجعون. خبر ارتحال عالم ربانی، مرجع عالی‌قدر، جناب آیةالله آقای حاج شیخ لطف‌الله صافی گلپایگانی (رضوان‌الله علیه) موجب تألم و تأسف فراوان گردید. فقدان آن بزرگوار که از اساطین حوزه علمیه مقدسه قم و حسنات این دوران و خدمت‌گزاران نمونه دین و مذهب بودند، خسارتی عظیم است. اینجانب این مصیبت دردناک را به آستان مقدس حضرت ولی‌عصر ارواحنافداه و به آقایان علمای اعلام و به بستگان گرامی و دیگر علاقه‌مندان محترم ایشان تسلیت عرض نموده، و از خداوند متعال برای آن فقید سعید علوّ درجات و برای بازماندگان‌شان صبر جمیل و اجر جزیل مسألت دارم. ولا حول ولا قوة الا باللّه العلیّ‌العظیم. سیدعلی الحسینی سیستانی. ۲۸ جمادی‌الثانی ۱۴۴۳ هجری قمری / (متن پیام تسلیت حضرت آیةالله سیستانی؛
  • گمنام IR ۲۰:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۳
    5 0
    چرا آیت‌الله هادوی رو نوشتید استاد؟!