چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۲ شوال ۱۴۴۵ | May 1, 2024
امام باقر علیہ السلام

حوزه/ کارشناس و پژوهشگر فرهنگی گفت: یکی از بهترین و کامل ترین الگوها در رابطه با فعالیت های علمی و فرهنگی، تأسی به سیره نورانی امام باقر(ع) است.

حجت الاسلام سید محمود موسوی حسب در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، ضمن تبریک فرارسیدن اول ماه رجب، سالروز ولادت باسعادت حضرت باقر (ع) اظهار داشت: زندگانی سراسر نورانی حضرت باقرالعلوم (ع) از ابعاد و عرصه‌های مختلف برای همه ما الگوست به خصوص از منظر فعالیت‌های علمی و فرهنگی حضرت که برکات و تحولات بسیاری برای جامعه اسلامی به همراه آورد.
وی افزود: هم در دوران امام باقر (ع) و هم امام صادق (ع) ، زمینه رشد و تعالی هر چه بهتر و بیشتر علوم و فرهنگ اسلامی فراهم شد، کما این که در شیعه نیز بیشترین حدیثی که به دست ما رسیده، مربوط به این دو امام هُمام است.
وی گفت: با وجود آن که امام پنجم ما شیعیان در دورانی خاص و در یک وضعیت نامطلوب فرهنگی بسر می‌بردند، اما در سایه مجاهدت و نهضت علمی و فرهنگی ایشان، تحولی عمیق در جامعه اسلامی ایجاد شد که ما نقطه‌ی اوج آن را در زمان فرزندشان امام صادق (ع) در تأسیس دانشگاه بزرگ جعفری مشاهده می‌کنیم.
کارشناس و پژوهشگر مسائل فرهنگی همچنین بیان داشت: جایگاه و مرتبت علمی امام باقر (ع) آن چنان رفیع است که حتی سرسخت‌ترین دشمنان حضرت نیز به این مساله به صراحت معترف هستند، تا آن جا که هشام بن عبدالملک خطاب به ایشان می‌گوید: "تا زمانی که مثل تو [در علم و مقام] وجود داشته باشد، قریش بر عرب و عجم آقایی می‌کند".
وی در خاتمه گفت: تربیت و پرورش جمع کثیری از شاگردان ممتاز و نخبه در عرصه‌های مختلف علمی، پاسخ به شبهات مکاتب و فرقه‌های انحرافی، تبیین صحیح مبانی شریعت ناب محمدی (ص)، حضور در مجامع علمی و پاسخ به سوالات روز دانشمندان و محققان از جمله برکات فعالیت‌های علمی و فرهنگی باقرالعلوم (ع) است که اینها را باید به درستی در جامعه تبیین کنیم تا امروز بتوانیم از سیره نورانی حضرت در این عرصه‌ها الگو بگیریم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha