دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
سجادمحمدخان سرکنسول پاکستان در مشهد

حوزه / رئیس حوزه هنری خراسان رضوی در ویژه‌برنامه روز سیاه کشمیر گفت: اصلی‌ترین شعار انقلاب در جهان دفاع از مظلومان در سراسر عالم است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از مشهد، روز شنبه ۱۶ بهمن برابر با ۵ فوریه روز «همبستگی کشمیر» در پاکستان نام‌گذاری شده است، به همین مناسبت ویژه‌برنامه روز «سیاه کشمیر» با حضور نمایندگان سفارت‌های عراق، ترکیه، افغانستان، در کنسولگری پاکستان در مشهد مقدس برگزار شد.

سجاد محمدخان، سرکنسول پاکستان در مشهد در آغاز مراسم پیام عمران خان نخست‌وزیر پاکستان را قرائت کرد.

امروز، مردم پاکستان روز همبستگی کشمیر را گرامی می‌دارند تا بار دیگر بر حمایت تزلزل‌ناپذیر خود از مردم کشمیر در تلاش به‌حق شان برای دستیابی به‌حق مسلّمشان برای خودمختاری تأکید کنند.

جامو و کشمیر تحت اشغال غیرقانونی هند یک مناقشه به رسمیت شناخته‌شده بین‌المللی است که قطعنامه مربوط به آن نیز قویاً در شمار قطعنامه‌های مربوطه در شورای امنیت سازمان ملل موجود هست.

در پی اقدامات غیرقانونی و یک‌جانبه هند در تاریخ ۵ آگوست ۲۰۱۹، وضعیت حقوق بشر در جامو و کشمیر تحت اشغال غیرقانونی هند رو به وخامت نهاده است. محاصره نظامی غیرانسانی که مدت حدود ۲ سال و نیم ادامه دارد، منجر به شهادت صدها کشمیری شده است.

نیروهای اشغالگر هندی همچنان به زورگویی بی‌رحمانه و وحشیانه علیه مردان، زنان، کودکان و سالمندان کشمیری متوسل می‌شوند و بالأخص جوانان کشمیری هدف سرکوب‌های بی‌وقفه آن‌ها قرار می‌گیرند. ظالمانه‌ترین نمونه این اقدامات، استفاده از تفنگ‌های ساچمه‌ای و تخریب کامل محله‌ها شامل مجازات دسته‌جمعی اجتماعات در جامو و کشمیر تحت اشغال غیرقانونی هند است. کشتارهای بی‌پایان، بازداشت‌های خودسرانه مردم کشمیر و مدافعان حقوق بشر و امتناع از تحویل دادن بقایای شهدا توسط نیروهای اشغالگر هندی همگی موجب نگرانی عمیق جهانیان شده است.

صلح پایدار، امنیت و توسعه در منطقه منوط به حل مسالمت‌آمیز مناقشه جامو و کشمیر است. ضروری است که هند به کشمیری‌ها اجازه دهد از طریق یک همه‌پرسی آزاد و منصفانه تحت حمایت سازمان ملل فارغ از هرگونه تزویر بیشتر، از حقشان برای خودمختاری بهره‌مند شوند.

به‌عنوان سفیر کشمیر، بار دیگر اطمینان می‌دهم که پاکستان به‌تمامی حمایت‌های خود از برادران و خواهران کشمیری‌مان ادامه خواهد داد. اکنون زمان آن رسیده که جامعه بین‌الملل، هند را بابت جنایات فجیعش در جامو و کشمیر تحت اشغال غیرقانونی هند مقصر شناخته و در راستای حل‌وفصل مسالمت‌آمیز و عادلانه مناقشه جامو و کشمیر مطابق با قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل و خواسته مردم کشمیر وارد عمل شود.

حمایت ایران از مردم مظلوم کشمیر

در ادامه این مراسم، مجید عسکری، رئیس حوزه هنری خراسان رضوی بابیان اینکه اصلی‌ترین شعار انقلاب اسلامی در جهان، دفاع از مظلوم بوده است، افزود: تأکید رهبر انقلاب اسلامی و سیاست‌های نظام جمهوری اسلامی ایران حمایت از مردم مظلوم کشمیر است و ایران در برهه‌های مختلف تلاش کرده است که فریاد مظلومیت مردم این منطقه به گوش جهانیان برسد.

وی ادامه داد: حوزه هنری خراسان رضوی نیز تلاش می‌کند با تولیدات هنری فاخر بتواند ندای تظلم خواهی مردم کشمیر در جهان‌دیده شود.

مسئله کشمیر

کشمیر به‌عنوان منطقه استراتژیک در شبه‌قاره هند است، پس از جدایی پاکستان از هند، هر دو کشور بر سر این سرزمین اختلاف داشتند که به وقوع چند جنگ منجر شد، به‌این‌ترتیب مناقشه کشمیر بیش از ۷۰ سال است که ادامه دارد.

رهبر انقلاب اسلامی در سال‌های اخیر بارها در سخنرانی‌ها خود، به حقوق مردم منطقه کشمیر تأکید کردند و از مردم مسلمان این منطقه دفاع کردند.

روز سیاه کشمیر

در سال ۱۹۴۸ میلادی نظامیان هندوستان، ظرف مدت دو ماه در منطقه جامو دست به کشتار بیش از ۳۰۰ هزار مسلمان زدند. این قتل‌عام موجب تغییر نتایج همه‌پرسی احتمالی و جنگ میان هند و پاکستان شد و روز سیاه کشمیر نام گرفت.

انتهای پیام
 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha