سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۸ شوال ۱۴۴۵ | May 7, 2024
حجت الاسلام علیرضا صادقی واعظ

حوزه/ امام کاظم علیه‌السلام علاوه بر عناد بنی‌عباس از طرف مدعیان تشیع و دوستان نزدیک نیز مورد دشمنی قرار می‌گرفتند اما با تمامی مشکلات موجود، امام برای هدایت‌گری شیعیان و نجات بندگان از گمراهی به بهترین شکل عمل نمودند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام علیرضا صادقی واعظ، در سخنرانی سالروز شهادت امام کاظم (ع) در دفتر مرحوم آیت الله العظمی فاضل لنکرانی در قم در سخنانی به تبیین سیره و روش امام کاظم (ع) در اصلاح امور مردم و شیعیان پرداخت و گفت: دوران ۳۵ ساله امامت امام کاظم (ع) که ۱۴ سال از آن در زندان سپری شد غیر از عنادورزی بنی العباس ملعون با خصومت نزدیکان آن امام همام همراه بود و حضرت همه این سختی‌ها و دشواری‌های اسارت را برای اصلاح و هدایت امت تحمل می‌کردند.

وی افزود: امام کاظم (ع) با همه دشمنی‌ها و عنادورزی‌ها از اصلاح جامعه و هدایت مردم غافل نبودند و در هر شرایطی برای اصلاح مردم استفاده می‌کردند.

این خطیب حوزوی خاطرنشان ساخت: امام کاظم علیه‌السلام در میان ائمه معصومین دوران امامتی پرفرازو نشیب و بسیار دشوار را سپری کردند چراکه امامت حضرت هم‌عصر با چهار حاکم جور بود.

وی افزود: امام کاظم علیه‌السلام علاوه بر عناد بنی‌عباس از طرف مدعیان تشیع و دوستان نزدیک نیز مورد دشمنی قرار می‌گرفتند اما با تمامی مشکلات موجود، امام برای هدایت‌گری شیعیان و نجات بندگان از گمراهی به بهترین شکل عمل نمودند.

حجت‌الاسلام صادقی واعظ خاطرنشان کرد: امام کاظم علیه‌السلام ۱۴ سال از دوران امامت خود را در حبس سپری نمودند اما در تمامی موقعیت‌ها نسبت به شیعیان کمک‌های فراوانی را معطوف داشتند.

سخنران این مراسم تاکید کرد: از نظر امام کاظم (ع) جامعه شیعی جامعه‌ای است که مردم در آن بی تفاوت نباشند؛ آن حضرت خیر رساندن به دیگران را تنها منحصر به مال نمی‌دانستند لذا برای کمک و هدایت دیگران گاهی کمک مالی لازم است و گاهی هم آبرو باید خرج کرد و از دیگران دستگیری کرد.

حجت‌الاسلام صادقی واعظ در ادامه گفت: نحوه برخورد امام کاظم علیه‌السلام در مواجهه با دشمنان جاهل و دشمنان آگاه نیز یکی دیگر از ابعاد زندگانی این امام همام است به‌گونه‌ای که امام با دشمنانی که به‌واسطه جهل دشمن بودند به بهترین شکل با عفو و بخشش و اصطلاحاً کظم غیظ داشتند و با دشمنانی که به‌عمد دشمنی می‌کردند محکم و استوار برخورد می‌کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha