یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
حجت الاسلام والمسلمین عاملی - امام جمعه اردبیل

حوزه/ حجت الاسلام و المسلمین عاملی گفت: بدترین نوع نژاد پرستی برخورد دو گانه غربی ها با مردم فلسطین، یمن، عراق، افغانستان، و اوکراین بود و با این گونه تبعیض نژادی چندش آور آنها حق دفاع از حقوق بشر را ندارند، چون تعریف آنها از انسان با تعریف منشور حقوق بشر سازمان ملل تفاوت دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از اردبیل، حجت الاسلام والمسلمین سید حسن عاملی امروز در خطبه های نماز جمعه اردبیل که در مصلای این شهر برگزار شد، اظهار داشت: دنیا در روزگار ما عطش فوق العاده برای حضور حضرت ولی عصر(عج) پیدا کرده است؛ در این عصر آنچه که نزد غربی ها ارزش ندارد خون انسان ها و کرامت آنان است و اگر آمریکا و اروپا به روسیه تعهد می دادند که اوکراین به ناتو ملحق نمی‌شود، این جنگ خانمان سوز اتفاق نمی افتاد و این همه انسان بی گناه، زن و بچه های مظلوم کشته نمی شدند و این همه زیر ساخت ها از بین نمی رفت.

وی ادامه داد: اوکراین تا پنجاه سال دیگر هم نخواهد توانست به گذشته خود برگردد و هدف آمریکا در این جنگ این بود که هم روسیه تضعیف شود و هم سلاح به اوکراین بفروشند و اوکراین هیچ وقت به ناتو ملحق نخواهد شد چون آمریکا و اروپا می دانند اگر این کشور به ناتو ملحق شود باید از آن کشور در برابر روسیه دفاع کنند و همین مسئله در شروع جنگ جهانی کافی است.

امام جمعه اردبیل با اشاره به نگاه تبعیضی در اروپا، تصریح کرد: بدترین و کریه ترین صورت نژاد پرستی قوم گرایی و تبعیض قومی در وحشتناک ترین شکل خود در جنگ اوکراین توسط اروپایی ها به نمایش گذاشته شد و این هشدار بزرگ برای ما مسلمان هاست.

وی در ادامه به نمونه های نژاد پرستی و قوم گرایی اروپایی ها اشاره کرد و گفت: نخست وزیر بلغارستان گفته است؛ پناهندگان اوکراینی از سنخ پناهندگانی که ما به آنها تعدی کردیم نیستند ما به آنها خوش آمد می گوییم و آن‌ها از جنس اروپایی و باهوش و با فرهنگ هستند و سابقه ای مثل تروریست بودن در پرونده خود ندارند.

نماینده ولی فقیه در استان اردبیل بیان کرد: نائب رئیس حزب راست گرای دانمارک می گوید: ما باید آغوش خود را به اوکراینی ها باز کنیم درست برعکس همان مقدار که علیه مهاجرین آفریقایی سخت می گیریم و گزارشگر تلویزیون انگلیس که یک زن است می گوید ؛ در اوکراین چیزی اتفاق افتاده که نمی شود تصور کرد اوکراینی ها از سنخ ملت های جهان سوم و در حال رشد نیستند، بلکه اینجا خود اروپاست.


وی ادامه داد: گزارشگر شبکه سی بی اس ان اس آمریکا بیان می کند: اوکراین، عراق و افغانستان که چندین دهه مبتلا به جنگ بودند نیست اینجا یک کشور متمدن و کیاف شهر اروپایی است و انتظار نبود که در اینجا جنگ اتفاق افتد و شبکه های اروپایی و آمریکایی صراحتا می گویند؛ این ها پناهجویان سوری نیستند این ها اوکراینی، مسیحی، سفید پوست و مثل ما هستند.

حجت الاسلام و المسلمین عاملی تصریج کرد: یک دانشجوی نیجریه ای می گوید: در مرز لهستان ما را ۷ ساعت در انتظار نگه داشتند و پلیس مرزبانی اوکراین سیاه پوست ها را از صف جدا و آنها را به آخر صف می فرستاد و می گفت، وظیفه شما این است که حق خودتان را به اوکراینی های سفید پوست بدهید تا آنها جلوتر از همه از مرز عبور کنند .

وی افزود: بدترین نوع نژاد پرستی برخورد غربی ها با مدافعین فلسطین ، یمن ، عراق و افغانستان است و با این گونه تبعیض نژادی چندش آور آنها حق دفاع از حقوق بشر را ندارند چون تعریف آنها از انسان با تعریف منشور حقوق بشر سازمان ملل تفاوت دارد.

امام جمعه اردبیل تأکید کرد: در آستانه عید نوروز در هفته نیکوکاری قرار گرفته ایم هر کس می خواهد از خود و خانواده خود هفتاد نوع بلا را دفع کند، به مدال "و رضوان من الله اکبر" برسد، در برابر وجدان انسانی رو سفید باشد، شب عید با آرامش خاطر کنار سفره آن شب عزیز بنشیند، امانت الهی و حق فقرا را که در اموالش گذاشته شده ادا بکند و تبسم خداوند را از خداوند هدیه بگیرد و رسول خدا و اهل بیت او را شاد کند به فقرا کمک کند.

وی با تقدیر از خیرین استان اردبیل که اقدام به توزیع اقلام غذایی میان فقراء کردند، گفت: در این ‌روزهای گذشته خیرین ما بسته های غذایی مفصلی پخش و زندانیان زیادی را آزاد کردند و من از همه آنها صمیمانه تشکر می کنم و همه توجه کنند که کسی که از دنیا می رود اولین حرف او این است که خدایا مرا به اموالم برگردان و حالا که بر اموال خودت مسلط هست یکّه خواری نکند.

عضو مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: امام سجاد (ع) هر وقت صدقه می داد دست خود را می بیسید و می فرمود؛ این دست به دست خدا خورده است.

وی با اشاره به بیانیه نهمین اجلاس مجلس خبرگان رهبری گفت: جای بسی خوشحالی است‌ که مجلس خبرگان نیز در نشست این هفته خود در حضور رئیس جمهور تماماً بر رفع فقر و اصلاح معیشت تمرکز نمود و در بیانیه اختتامی نیز به طور خاص بر این مسئله تأکید کرد هیچ تردیدی نداریم که با درایت و مدیریت صحیح و با استفاده از توانمندی داخلی دولت می تواند در شب عید شادی و نشاط را جایگزین نگرانی ها و محرومیت ها مخصوصاً در قشر آسیب پذیر بنماید.

انتهای خبر./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha