پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
تصاویر/ مراسم احیای شب نوزدهم ماه رمضان درمیدان امام(ره)

حوزه/ امام جمعه موقت اصفهان گفت: یکی از توصیه‌ها و اعمال در شب‌های قدر کسب علم است، اما بهترین عرصه در کسب علمی، آگاهی در باب توحید است.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی، در مراسم احیای اولین شب قدر شب نوزدهم ماه رمضان در میدان امام(ره) اصفهان، با اشاره به روایات متعدد از معصومین اظهار کرد: هر سه شب ۲۱، ۱۹ و۲۳ جزء شب‌های قدر است و در مقدرات انسان تاثیر دارد.

وی بیان کرد: حضرات معصوم(ع) می‌فرمایند، در شب نوزدهم ماه رمضان، قدر و اندازه، شب دوم قضا و شب سوم اقرار و تثبیت اعمال یکسال هر فرد صورت می‌گیرد، البته در این روایات آمده است که حکم و قدرت خداوند فوق این موارد است و اختیارات خالق در طول سال بسته نیست.

عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: توصیه اکید عالمان و بزرگان دینی این است که در شب نوزدهم و بیست و یکم ماه رمضان کوتاهی نکنیم و در درگاه خداوند با جدیت تلاش نماییم، گرچه لازم نیست خود را به زحمت زیاد بیندازیم، چرا که طرف ما کریم و رحیم است.

وی افزود: همچنین طبق روایتی از امام باقر(ع)، انسان شایسته است از هر عمل صالحی در شب‌های قدر انجام دهد و خوب است از کمک کردن و شاد کردن دل والدین خود در این شب‌ها تا انفاق کردن و صدقه دادن و نمازهای مستحبی غافل نشویم.

آیت الله مهدوی اذعان کرد: زیارت سیدالشهدا(ع) و گریه بر حضرت در دل زیارت و توسل به ایشان از بهترین اعمالی است که در شب‌های قدر توصیه شده است.

وی ابراز کرد: یکی از توصیه‌ها و اعمال در این شب‌ها کسب علم است، اما بهترین عرصه در کسب علمی، آگاهی در باب توحید است.

استاد حوزه خاطرنشان کرد: جوانان بدانند دو گونه اثبات خداوند داریم، یکی از روش‌ها بر این روال است که از مخلوق به خالق برسیم که روشی متعارف است و آیات قرآن کریم هم براین منطق است و در حقیقت از معلول به علت می‌رسیم که آیه ۵۳ سوره فصلت نیز براین روش صحه می‌گذارد.

وی یادآور شد: اما روش دوم از خالق به مخلوق رسیدن است که یک روش عقلی بوده و در آن تاکید می‌شود ما یک وجود الواجبی داریم که از این وجود هر کاری بر می‌آید، که در اصطلاح، این روش را برهان صدیقی نام نهادند.

امام جمعه موقت اصفهان عنوان کرد: جوانان سعی کنند شکی در وجود نداشته باشند و چنانچه در مباحث دینی و اعتقادی شک و شبهه‌ای داشتند، در این شب‌ها با گفت‌وگوی علمی با علما حل نمایند.

وی در ادامه به بحث جهاد تبیین مورد نظر رهبری اشاره کرد و گفت: هدف رهبر معظم انقلاب از جهاد تبیین، بیان حقایق است تا دشمن فرصت سو استفاده از باطل نداشته باشد.

آیت الله مهدوی تصریح کرد: ضروری است تا درباره موضوعاتی چون ولایت فقیه، غیبت امام عصر(عج) و مسائل اعتقادی، در جامعه به تبیین بپردازیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha