پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
کد خبر: 1023845
۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۰
باران

حوزه / رئیس شورای حوزه علمیه استان قزوین گفت: متاسفانه از نظر آب‌های زیرزمینی و منابع آب شرب، شرایط خوبی نداریم و لازم است با رعایت کامل مصرف آب و استفاده از شیوه‌های نوین آبیاری در بخش کشاورزی از مصرف بی رویه جلوگیری کرده و مانع از فرونشست بیشتر زمین شویم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از قزوین حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم عابدینی در خطبه‌های نماز استسقاء (نماز طلب باران) که عصر دوشنبه در مصلای باغستان سنتی قزوین اقامه شد، اظهار داشت: خدای متعال تمام نعمت‌های خود را برای بندگان مهیا کرده و فرموده هر خیری به شما می‌رسد، از طرف خداست و خداوند این‌ها را می‌فرماید که ما یاد بگیریم تا همه چیز خود را با خدا تنظیم کنیم.

وی ادامه داد: خداوند می‌فرماید خزائن و معادن هر چیزی که در عالم وجود دارد نزد ماست، باران نیز نزد خداست اما خدا در جای دیگر می‌فرماید هر چیزی که می‌خواهیم برای شما بفرستیم روی حساب و کتاب می‌فرستیم.

امام جمعه قزوین عنوان کرد: پروردگار همان خدایی است که پس از اینکه همه مأیوس و ناامید شدند بشارت می‌دهد، زیرا قبل از این مسئله قلب انسان قساوت داشته اما در نهایت که دل انسان می‌شکند و حالت توبه پیدا می‌کند، خداوند نسبت به او رحم می‌کند و آن زمان رحمتش را شامل حال بندگان قرار می‌دهد، زیرا او سرپرست و دلسوز قابل ستایش است و بندگان خود را در سختی و گرفتاری رها نمی‌کند.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین بیان کرد: خداوند می‌فرماید مگر ندیدید بارها باران رحمت خود را از آسمان فرو فرستادم، زمین سرسبز و شاد شد و درختان انبوه روئیدند، نه تنها ما انسان‌ها شاهد این الطاف خداوند بوده‌ایم بلکه درخت‌ها و گیاهان نیز باران رحمت خدا را چشیده‌اند.

وی اظهار کرد: ریشه استسقاء از سَقی بوده و به معنای درخواست آب و باران است، ما در نماز استسقاء به خداوند عرض می‌کنیم که خدایا، ما محتاج هستیم و برای التماس به تو در این مکان دور هم جمع شده‌ایم و نماز اقامه کرده‌ایم.

رئیس شورای حوزه علمیه استان قزوین با اشاره به اینکه زمانی‌که دست ما از همه جا کوتاه شده و مأیوس می‌شویم باید به خدا پناه ببریم، گفت: اگر ما از یک بدی فرار می‌کنیم باید به دامان مهر خدا پناهنده شویم و لذا خداوند در سوره مبارکه جن فرمودند: از ظلم‌هایی که به دیگران و خدا کردید استغفار و توبه کنید تا رحمت خداوند را دریافت کنید و مبادا از رحمت خدا مأیوس شوید و از او روی برگردانید.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین بیان کرد: دولت‌ها با تدبیر خود به بازار نظارت داشته باشند و مایحتاج زندگی مردم را تأمین کنند، چرا که این از وظایف دولت است.

امام جمعه قزوین اظهار کرد: متاسفانه از نظر آب‌های زیرزمینی و منابع آب شرب، شرایط خوبی نداریم و لازم است با رعایت صحیح مصرف آب و استفاده از شیوه‌های نوین آبیاری در بخش کشاورزی از مصرف بی‌رویه جلوگیری کرده و مانع از فرونشست بیشتر زمین شویم.

رئیس شورای حوزه علمیه استان قزوین عنوان کرد: متأسفانه فرونشست زمین مناطق مختلف کشور به خصوص دشت قزوین را تهدید می‌کند و لذا نیازمند اتخاذ تدابیر ویژه‌ای برای آن هستیم.

امام جمعه قزوین خاطرنشان کرد: تمامی این موارد گناه است، گناه فقط دروغ، تهمت، غیبت و قتل نیست و حتی اینکه زمین را به نابودی بکشانیم نیز جزو بدترین گناهان محسوب می‌شود و باید به این موارد توجه ویژه کنیم.

وی ادامه داد: بعضی‌ها به دنبال فرصت می‌گردند که برخی کالاها را انبار کنند تا ضرر و زیان آن به مردم برسد، بنابراین دولت‌ لازم است که وظیفه خود را در قبال این مسائل انجام دهند.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین ابراز کرد: امیرالمؤمنین(ع) فرمودند: رسول گرامی اسلام(ص) زمانی‌که طلب باران می‌کردند و نماز استسقاء می‌خواندند در محضر خدا عرضه می‌داشتند، که پروردگارا باران رحمت خود را برای بندگانت و گیاهان بفرست، رحمتت را فراوان کن و نشر بده، اگر باران نباشد همه جای شهر بوی مرگ می‌دهد، حضرت سه‌بار این دعا را می‌خواندند و ملتمسانه از خداوند باران رحمت درخواست می‌کردند.

امام جمعه قزوین بیان کرد: از همه کسانی‌که در برپایی نماز استسقاء سهیم بودند و در روز پنجاه‌بدر تلاش کردند تا مراسمی برپا شود کمال تشکر را داریم و از خداوند توفیق روزافزون آنان را خواستاریم.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha