پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
خانم میرعلی ملک

حوزه/ سرپرست اداره کل تحصیلات تکمیلی حوزه‌های علمیه خواهران با بیان این که تعداد مدارس سطح ۳ و ۴ ما در حال افزایش است، گفت: تلاش داریم با توجه به ظرفیت های موجود و همچنین تأمین استاد از طریق راه اندازی مدارس پشتیبان در اداره کل اساتید، تعداد مدارس این سطوح را در کل کشور افزایش دهیم.

به گزارش خبرگزاری حوزه، خانم راضیه میرعلی ملک در گفت و گویی به تشریح وضعیت آموزشی سطوح ۳ و ۴ حوزه های علمیه خواهران پرداخت و اظهار داشت: دروس سطح ۳ در کل کشور و در بیش از ۷۰ مدرسه در حال اجرا است که در این سطح طلاب در ۱۴ رشته مشغول به تحصیل می‌شوند و اجرای این رشته ها به فراخور نیازسنجی منطقه‎‌ای، در استان ها متفاوت است.

وی، تفسیر و علوم‌ قرآنی، فقه ‌و اصول، تاریخ اسلام، کلام اسلامی، کلام با گرایش های امامت، مهدویت، فلسفه‌ اسلامی، مدرسی ادبیات عربی، اخلاق و تربیت اسلامی، مطالعات اسلامی زنان، مشاوره خانواده با رویکرد اسلامی، تربیت دینی کودک و نوجوان، علوم و معارف حدیث شیعه و مدیریت آموزشی را ۱۴ رشته سطح ۳ برشمرد.

سرپرست اداره کل تحصیلات تکمیلی حوزه‌های علمیه خواهران با بیان این که دروس سطح ۴ حوزه های علمیه خواهران نیز با توجه به استانداردهای مورد نیاز فقط در ۱۱ استان اجرایی شده و در حال افزایش است، افزود: در این سطح نیز ۵ رشته در حال اجراست که به صورت تخصصی دنبال می شود.

وی خاطرنشان کرد: در مقطع عالی (سطح چهار/دکتری) طلاب در ۵ رشته تحصیلی «تفسیر تطبیقی»، «فقه خانواده»، «حکمت متعالیه»، «کلام اسلامی» و «علوم و معارف قرآنی» مشغول می شوند که این سطح تقریباً در ۲۰ مدرسه علمیه در حال اجراست.

خانم میرعلی ملک با بیان این که تعداد مدارس سطح ۳ و ۴ ما در حال افزایش است، گفت: تلاش داریم با توجه به ظرفیت های موجود و همچنین تأمین استاد از طریق راه اندازی مدارس پشتیبان در اداره کل اساتید، تعداد مدارس این سطوح را در کل کشور افزایش دهیم.

وی همچنین به برخی مشکلات موجود در روند دفاع از پایان نامه های سطح ۳ اشاره کرد و بیان داشت: در حال بررسی و ریشه یابی مشکلات این عرصه و رفع آن از طریق معاونت پژوهش هستیم تا طلاب بتوانند هر چه سریع تر از پایان نامه های خود دفاع و مدرک فارغ التحصیلی را دریافت کنند.

سرپرست اداره کل تحصیلات تکمیلی حوزه‌های علمیه خواهران با اشاره به تدوین و راه اندازی برخی رشته های جدید در سطوح عالی، افزود: «رشته علوم و معارف حدیث»و رشته «مدیریت آموزشی» نیز در ۳ استان قم، تهران و اصفهان ویژه کادر مدیریت های استانی و مدارس علمیه خواهران اجرایی خواهد شد؛ ضمناً رشته های جدید و کاربردی دیگر نیز در دستور کار قرار دارد.

وی با بیان این که رشته های در حال اجرا، بسیاری از علاقه مندی های افراد را در بر می‌گیرد و حق انتخاب را برای طلاب فراهم کرده است، ادامه داد: در صدد هستیم با تدوین رشته های به‌روز و مفید، حق انتخاب بیشتری را برای طلاب ایجاد کنیم.

خانم میرعلی ملک در پایان اظهار داشت: در راستای افزایش سطح کیفی و آموزشی سطوح عالی، ایجاد رقابت در بین افراد، همچنین ورود افراد به مراکز ملی و فراملی و درخشش بانوان حوزوی در عرصه های علمی، چندین برنامه مهم و جدید در حال برنامه ریزی است که بزودی رونمایی و اعلام خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • عذراپوراسماعیل IR ۱۱:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۷
    0 0
    سلام وقت شمابخیرپذیرش حوزه علمیه شرایط، سنی داره؟ وآیا نمیشه کسانی که شاغلند بدون درنظرگرفتن شرایط سنی بصوزت غیرحضوری شرکت کنند بصورت کوتاه مدت ممکن است کسانی علاقمند به تحصیل درحوزه علمیه باشندکه قبلا مشکلات داشتندنتونستند شرکت کندازهمکاری شمامتشکرم