جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
شهادت امام جعفر صادق ع

حوزه/ استاد جامعة الزهرا(س) گفت: راهکارهای اعتدال و درست مصرف کردن از سیره امام صادق(ع) تبیین شود تا با الگوگیری همه اقشار جامعه، شاهد شکوفایی اقتصاد باشیم.

به گزارش خبرگزاری حوزه، طاهره حیدری مجد در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در سالروز شهادت امام جعفر صادق(ع) اظهار داشت: یکی از ضعف‌های بزرگ امت اسلامی، بی‌توجهی به راهکارهای اسلامی و دینی در مصرف است و به همین جهت، موجب ایجاد تنش در نظام عرضه و تقاضای امکانات و ظرفیت های موجود در زندگی خود می‌شوند.

وی افزود: طبق فرموده رهبر معظم انقلاب اسلامی اگر کشورمان در زمینه «اصلاح الگوی مصرف»، تلاش کند، بی‌شک در آینده نزدیک می‌تواند به عنوان قطب اقتصادی در جهان، نقش اساسی را ایفا کند و همگان را به تعجب و حیرت وادارد همچنین در آیه ۲۹ سوره فتح آمده است: «کشاورزان را به شگفت آورد تا (انبوهی) آنها موجب خشم کافران گردد»
استاد جامعة الزهرا(س) ادامه داد: ائمه معصومان می توانند ما را به سمت و سوی مصرف گرایی درست و مطلوب، سوق دهند. راهکارهای عملی امام صادق(علیه السلام) در تاریخ نقل شده است که باید از آنها الگوبرداری کرد.
وی با اشاره به وضعیت کنونی جهان با چالش اقتصادی گفت: دشمنان سیاسی و اقتصادی با تحریم کشورمان، درصدد هستند تا مشکلاتی را ایجاد کنند این درحالیست که ما الگوهای اسلامی و دینی داریم که اقتضا می کند در بحث نان و خوراک، قناعت و اعتدال را پیشه کنیم.
حیدری مجد، بیان داشت: امروز که دولت جمهوری اسلامی یک جراحی جامع در بحث اقتصاد کرده است و با طرح های مناسب برای کنترل در زیاده روی در جامعه برنامه ریزی دارد باید همراه باشیم و با الگوی گیری از ائمه و با تاسی از کلام امام صادق(ع) رعایت اعتدال و دوری از اسراف را الگو قرار دهیم.
وی به زندگانی پیشوای ششم در اعتدال اشاره کرد و گفت: روزی امام صادق(ع) در نزد شاگردان، ‏آیه ۶۷ سوره فرقان را تلاوت کرد، آن‌گاه مشتی سنگ‌ریزه از زمین ‏برداشت، محکم در دست گرفت و فرمود: این، همان بخل و سخت‌گیری ‏است. سپس مشت دیگری برداشت و چنان ‏دست ‏خود را گشود که همه آن بر روی زمین ریخت و فرمود: این، همان ‏اسراف است. بار سوم مشت دیگری برداشت و کمی دست خود را گشود، به گونه‏ای که مقداری فرو ریخت و مقداری در دستش باقی ماند و فرمود: این، همان اعتدال بین سخت‌گیری و اسراف است.
استاد حوزه، ادامه داد: همچنین حضرت فرمود:« کسی که آبی را از نهر فرات برای خوردن بردارد و بعد از ‏نوشیدن، زیادی آن را ‏بیرون بریزد، اسراف کرده است». در تاریخ آمده است که مردی خدمت امام صادق(ع) آمد. حضرت به ‏او فرمود:‏تقوای الهی پیشه کن. اسراف نکن و بر خود هم سخت مگیر. میانه روی، ‏مایه استواری است. تبذیر همان ‏اسراف است که خداوند درباره آن فرموده: تبذیر ‏و زیاده روی نکن.
وی با اشاره به فرمایشات امام ششم شیعیان در خصوص اسراف و تبذیر گفت: امام صادق(ع) فرمود:«پایین‌ترین مرتبه اسراف، عبارت است از ۱. دور ریختن ‏آبی که پس از آشامیدن اضافه ‏آمده است.۲. اینکه لباس کار و لباس بیرونی، یکی ‏باشد.۳. دور انداختن هسته خرما پس از خوردن ‏خرما، (چون از هسته خرما ماده ‏غذایی برای شتران تهیه می شود)».
حیدری مجد، افزود: انسان مؤمن باید در همه شرایط از اسراف دوری کند؛ هر چند خوشایند دیگران نباشد در این باره امام صادق(ع) فرمود: «من هرگاه چیز کمی هم در سفره می افتد، ‏آن را بر می‌دارم و این ‏کار باعث تعجب خادم می‌شود و او می‌خندد» همچنین امام صادق(ع) فرمود: «اسراف کننده را سه نشانه است: چیزهایی می‌خرد و می‌‏پوشد و می‌خورد که ‏در شأن او نیست».
وی مصرف گرایی را عامل فقر، دوری از اطاعت و عدم استجابت دعا عنوان کرد و گفت: اگر انسان اسراف را در زندگی شخصی و اجتماعی خود حاکم سازد و به اندازه مصرف نکند، دچار ضررهایی برای خود و جامعه می شود که از منظر امام صادق(علیه السلام) ذکر شده است.
استاد جامعة الزهرا(س) بیان داشت: حضرت فرمودند که اسراف و زیاده روی، باعث تنگدستی و فقر می‌گردد ‏و میانه روی، موجب ‏ثروت و بی‌نیازی می‌شود همچنین کسی که مالی را در غیر طاعت پروردگار بذل و بخشش ‏کند، اسراف‌کار است و ‏هرکسی که در راه خیر مصرف کند، میانه‌روی کرده است.
وی خاطر نشان کرد: در تاریخ نقل شده است که بعضی در محضر امام صادق(ع) خرما خوردند و هسته آن را دور انداختند (در حالی که هسته‌های آن قابل استفاده بود). امام(ع) فرمود: «این، تبذیر است و خدا فساد را دوست ندارد».
وی مزیت های اعتدال در مصرف را دوری از فقر برشمرد و گفت: اگر مسلمانان و جامعه اسلامی در مصرف نعمت های الهی زیاده روی نکنند و الگوی مصرف اسلامی را رعایت کنند، برکات زیادی را نصیب خود می کنند در این باره امام ششم فرمودند که هر کسی‌که در زندگی خود میانه‌‏رو باشد، من ‏ضمانت می‌کنم او را که هرگز تهی‌دست نشود ، تقوای الهی پیشه کن،اسراف نکن و بر خود هم سخت مگیر و میانه‌روی، ‏مایه استواری است».
حیدری مجد به راهکارهای اصلاح الگوی مصرف از دیدگاه امام صادق(علیه السلام) اشاره کرد و گفت: می توان با اتخاذ شیوه های درست و منطقی در زندگی شخصی و اجتماعی ، جامعه اسلامی را از مشکل اسراف و تبذیر نجات داد.

وی افزود: یکی از آثار اعتدال، آینده نگری و مشکل گشایی از دیگران است، انسان باید آینده نگر باشد برای یک جلسه مهمانی خرج های گزاف نکنند بلکه باید برای جایگاه خود و دیگران هزینه کند از این رو اگر اعتدال در مصرف داشته باشیم تمام جامعه شیعه جهان اسلامی می تواند از سرمایه کشورمان بهره ببرد.
استاد حوزه، خاطر نشان کرد: امام صادق(ع) می فرماید: روش زندگی سلمان چنان بود که وقتی سهم خود را از بیت‌المال می‌گرفت، هزینه سالانه‌اش را کنار می‌گذاشت تا سال بعد فرا رسد و دوباره سهم خود را بگیرد. عده ای به سلمان اعتراض کردند: تو با این زهدی که داری، چرا چنین می‌کنی ؟ تو از کجا می دانی، شاید امروز یا فردا بمیری ! او در پاسخ گفت : چرا شما امیدی برای زنده ماندن من ندارید؛ همچنان که بیم دارید که من بمیرم؟ ای بی‌خبران ! نمی دانید که نفس انسانی در صورت عدم تأمین معیشتش، مضطرب و نگران می شود، اما وقتی که هزینه زندگی‌اش تأمین باشد، آرامش پیدا می‌کند؟
وی تاکید کرد: در سیره امام صادق(ع) راهکارهای درست مصرف کردن تبیین شده است که باید از آنها درس گرفت و به دیگران آموزش داد.

۳۱۳/۶۱

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha