شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
آیت الله حبیب الله مهمان نواز

حوزه/نماینده مردم استان خراسان شمالی در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به سه آفت جود و بخشندگی از منظر امام علی (ع) گفت: امام علی(ع) برای جود سه آفت؛ اسراف و زیاده‌روی، تبذیر و ولخرجی و فقر و تنگ دستی را عنوان کرده است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از خراسان شمالی، آیت‌الله حبیب‌الله مهمان‌نواز پیش از ظهر امروز در جمع شماری از مسئولان فرهنگی استان، به مناسبت ایام محرم اظهار داشت: امام علی(ع) برای جود سه آفت؛ اسراف و زیاده‌روی، تبذیر و ولخرجی و فقر و تنگ‌دستی را نام برده است و روشن است اعتدال و حد میانه در هر امری ازجمله صفت جود و بخشش مطلوب بوده و افراط‌ و تفریط مذموم و ناپسند است.

وی افزود: هر صفت مثبت و خصلت نیکو ممکن است در معرض آسیب و آفت قرار گیرد که در این زمینه جود و بخشش ارزشی است که آسیب‌هایی مانند زیاده‌روی، ولخرجی و تنگ‌دستی در کمین او است.

آیت‌الله مهمان‌نواز با بیان اینکه جود و بخشش در چارچوب شریعت مطلوب است، گفت: اگر جود و بخشش در مسیر تجملات و تشریفات هزینه شود از ارزش بودن خارج و به ضد ارزش که همان آفت است، می‌گراید.

وی با تأکید بر اینکه صفت جود و بخشندگی نباید آدمی را به خصلت ضد ارزشی اسراف و زیاده‌روی بکشاند، اظهار داشت: جود و بخشندگی نباید به‌گونه‌ای باشد که برای زندگی فردی و خانوادگی خودش محتاج این‌وآن شود و از سوی دیگر نیز نباید مرز جود با ولخرجی و ریخت‌وپاش یکی پنداشته شود.

عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: شایسته نیست که جود و بخشش انسان جواد را به سمت‌وسوی اسراف و تبذیر بکشاند وگرنه در ردیف «إِخْوَانَ الشَّیاطِینِ» قرار گرفته و از زمره «عِبَادُ الرَّحْمَنِ» خارج خواهد شد؛ مثلاً مسؤولین نباید از کیسه بیت المال ببخشند و نام آن را جود و بخشندگی بگذارند.

وی با بیان اینکه گشاده‌دستی در مسیر تجملات و تشریفات خلاف سبک زندگی اسلامی است، گفت: بذل و بخشش موجب تکامل انسان و تعالی روح فرد بخشنده می‌شود و خوشبختانه در جامعه افرادی هستند که بدون هیچ‌گونه محدودیتی به دیگران کمک و در ارائه کمک‌های خود از هیچ تلاشی فروگذاری نمی‌کنند

انتهای پیام/

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha