پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
کد خبر: 1028404
۱۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۲
شورای جهانی کلیساها

حوزه/ شورای جهانی کلیساها انجمنی است که عمده کلیساهای مؤسس آن اروپایی و آمریکای شمالی بودند، اما امروز اکثر کلیساهای عضو در آفریقا، آسیا، کارائیب، آمریکای لاتین، خاورمیانه و اقیانوس آرام عضو آن هستند؛ اکنون ۳۵۲ کلیسای عضو این شوراست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، آیت الله اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه به دعوت دبیرکل شورای جهانی کلیساها در مرکز این نهاد مسیحی در سوئیس حضور یافت و بر گفتگو و تعامل میان اسلام و مسیحیت تاکید کرد.

در ادامه با برنامه ها و عملکرد این شورا آشنا می شویم:

بنا به اعلام سایت رسمی شورای جهانی کلیساها، این شورا انجمنی از کلیساها است که طبق متون مقدس به خداوند عیسی مسیح به عنوان خدا و نجات دهنده ایمان دارند و از این رو به دنبال تحقق فراخوان مشترک خود به جلال خدای یگانه، پدر، پسر و روح القدس هستند.

شورا، جامعه ای از کلیساها است که در راه وحدت است و همانطور که عیسی(ع) برای پیروانش دعا کرد، به دنبال این است که به سوی این وحدت پیش برود، «تا جهان ایمان بیاورد».

شورای جهانی کلیساها، گسترده ترین و فراگیرترین جنبش کلیساها است، جنبشی که هدف آن وحدت مسیحیت است.

بیشتر بخوانید: 

حضور مدیر حوزه‌های علمیه در شورای جهانی کلیساها

این شورا، فرقه ها و انجمن های کلیسایی را در بیش از ۱۲۰ کشور و منطقه در سراسر جهان گرد هم می آورد که نماینده بیش از ۵۸۰ میلیون مسیحی و شامل بسیاری از کلیساهای ارتدکس، تعداد زیادی کلیساهای انگلیکن، باپتیست، لوتری و متدیست است.

در حالی که عمده کلیساهای مؤسس شورای جهانی کلیساها اروپایی و آمریکای شمالی بودند، اما امروز اکثر کلیساهای عضو در آفریقا، آسیا، کارائیب، آمریکای لاتین، خاورمیانه و اقیانوس آرام عضو آن هستند؛ اکنون ۳۵۲ کلیسای عضو این شوراست.

ریشه های تاریخی شورای جهانی کلیساها در جنبش های دانشجویی و غیرمذهبی قرن نوزدهم، کنفرانس مبلغان جهانی ادینبورگ در سال ۱۹۱۰ و بخشنامه ای در سال ۱۹۲۰ از اتحادیه (ارتدوکس) قسطنطنیه که پیشنهادی برای همراهی کلیساها شبیه به انجمن کلیساها یافت می شود.

ببینید: سفر دبیرکل شورای جهانی کلیساها به قم و دیدار با آیت‌الله اعرافی

رهبران بیش از ۱۰۰ کلیسا در سال های ۱۹۳۷-۱۹۳۸ به تأسیس شورای جهانی کلیساها رأی دادند، اما افتتاح آن پس از وقوع جنگ جهانی دوم به تعویق افتاد.

هدف همه برنامه های شورای جهانی کلیساها حمایت از کلیساهای عضو و شرکای جهانگردی برای سفر با هم، ترویج عدالت و صلح در جهان به عنوان بیان ایمان به خدای سه گانه است.

امروزه شورای جهانی کلیساها کار خود را در حوزه های برنامه وحدت، رسالت و روابط جهانی، شاهد عمومی و دیاکونیا و تشکیل جهانی متمرکز می کند.

هنگامی که شورای جهانی کلیساها در اولین مجمع در سال ۱۹۴۸ به وجود آمد، ۱۴۷ کلیسای وجود داشت. در پایان سال ۲۰۱۳، تعداد اعضا به ۳۴۵ کلیسا رسید.

نمایه و هویت شورای جهانی کلیساها که عمدتاً پروتستان و غربی در سال اولیه اش بود، در طول دهه ۱۹۶۰ با هجوم بسیاری از کلیساهای ارتدوکس از شرق و کلیساهای خودمختار جدید از مناطق استعماری سابق در جنوب، تکامل یافت.

همچنین شورای دوم واتیکان روابط بین شورای جهانی کلیساها و کاتولیک های رومی را بسیار بهبود بخشید.

بیشتر بخوانید: ادای احترام دبیرکل شورای جهانی کلیساها به حضرت معصومه(س)

شورای جهانی کلیساها هر شش تا هشت سال یکبار مجالس خود را برگزار می کند؛ اولین مجمع این شورا در سال ۱۹۴۸ در آمستردام هلند برگزار و مجمع دهم در بوسان جمهوری کره در سال ۲۰۱۳ تشکیل شد.

در سایت رسمی این شورا به آدرس www.oikoumene.org همه برنامه های آن دارای مسئولیتی در قبال مسائل عرضی معرفی شده اند؛ تقویت روابط با کلیساهای عضو و شرکای جهانی، زندگی معنوی، مشارکت جوانان، گفت و گو و همکاری بین مذهبی و ایجاد جامعه ای عادلانه از زنان و مردان مثال هایی از این مسائل هستند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha